Jó régen jártam a Kovács Margit múzeumban, de emlékszem néhány szoborra, amelyet Ő is úgy említett, hogy "korongon született". Innen (is) támadt az ötletem ami a hsz alapja volt. :-)
És még egy alá írás maradt meg mélyen az emlékezetemben, a jó, és rossz tündér páros műről.
Fanyar humorú, de nagyon igaz! Hogyan hangzik vajon? Ezt feltenném szóbeli "ezmiez"-nek...
Beleillik a sorba, nagyon is. El is fogadom, mert van egy elvem, hogy barátoktól ajándékot el kell fogadni, mert azt jó szívvel kínálják. (Nekem sem esne jól, ha az ajándékomat nem fogadnák el.)
Igen, kis suttyó koromban ilyet babráltam én is az asztal alatt. Ha jól emléxem, akkor 1 ferde pályán lehetett felhúzni és akkor borult ki a tartalma. Minden ilyen akció után, 1 nyaklevessel lettem gazdagabb... amúgy jó gyerek voltam én. (:-)))
Nem olyan nagy, mint látható az alábbi képen. Lehet hogy akkoriban sokat pipáztak az utasok, és igényelték az öblösebb hamutartót. Talán még Mária Terézia is ebbe verte ki a pipáját, amikor vonatozott MÁV vonalain.
(Beleköpni nem volt szabad, arra külön eszköz szolgált az úton lévőknek. Mindenkinek saját köpőüvegcséje volt, aki nagyon köpködős dohányos volt.)
Nagyon kevés szemét férne bele. Szerintem az alakja miatt gondolod szemetesnek. A magassági mérete ugyanis kisebb, mint egyik-másik későbbi hamutartónak.
Ám lehet hogy régebben kevesebb szemét volt. (Viszont mintha égésnyomok lennének a belsejében.)
Feltehetően volt nekije egy u alaku lemez hátlapja Annak a közepén volt egy körte alaku luk.A körte nagyobbik átmérője a hátul lévő csavarfej átmérőjénél pár tizeddel nagyobb volt. A körte szára meg a csavar száránál volt pár tizeddel nagyobb.Namost a csavarfeje bement a nagy lukba majd a hamutartó lecsuszott és innentől a fej a szárban rögzült. Az u alak belseje meg a hamutartó szélességénél pár tizeddel nagyobb lehetettEz az u lemez neked hiányzik . De lehet csak a vonat falán a körte luk és akkor mondjuk a csavar szára négyszögletes ,és akkor oldalra nem borult ki.
Segítséget kérek azoktól, akik tudnak. Van nekem négy darab MÁV-os hamutartóm, ezek közül az egyiknek nem tudom hogyan volt megoldva az ürítéshez a kibillentése.
A képeket párosával teszem be, hogy könnyebben lehessen azonosítani. (Először a legrégebbivel kezdem, aztán a későbbiek jönnek.) Az első kép a szemből nézet, a következő az ürítési helyzete.
A második hamutartónál nincs ürítési helyzet és ez érdekelne, milyen volt.
(A negyedik valószínűleg az ülés karfájába volt besüllyesztetten becsavarozva.)
Pont emiatt nem értem, miért ne lehetne rábízni egy keramikusra ilyen munkát,ha eleve nagyobb a "palettája" ! Ebben a szakmában teljesen egyénfüggő, ki-milyen ügyes a korongozásban !