Keresés

Részletes keresés

totyus Creative Commons License 2000.05.19 0 0 30
Miután jól kielemeztétek hogy milyen volt a BB, játszadozzunk a gondolattal!
Milyen lenne ma a Bonanza Banzai?
A zene:
- fánkibébis Hauber módra? ( esetleg a fresh vokálozhatna...:-)))
- esetleg Ákos tuszkolná bele a gitárokat?
Na és a szöveg.
- Mesterkélt, előre kiszámítható?
Na jó, kicsit komolyabban!
Szerintetek mekkora lenne az érdeklődés a csapat iránt?

" Kezeket fel, jobb ha megadod most magad! "....

GroundZero Creative Commons License 2000.05.19 0 0 29
Igen, persze mindkét észrevétel jogos, bocs siettem, bár ez nem mentség.
Előzmény: totyus (28)
totyus Creative Commons License 2000.05.19 0 0 28
Jó az Fábián Tibornak is.
Azzal a BB feat...akármi CD-vel az volt a bibi, hogy még a BB működése alatt - Ákos egyáltalán nem tudott róla - adták ki némethonban, aztán szépen beszivárgott Mo.-ra.
Nagyban hozzájárult a BB feloszlásához az a - egyébként szörnyű gagyi - lemez.
GroundZero Creative Commons License 2000.05.19 0 0 27
2. rész:

bár tényleg nem DM-topic ez, de emellett nem tudnék szó nélkül elmenni: Csak az első lemezig lett volna "szinticsapat2 a DM? Namost, elvitatkozhatnánk a szó jelentéséről, de abban asszem 1etérthetünk, hogy szintipop zene az, amit - túlnyomó részben - szintetizátorokkal csinálnak, és a géphangzás dominál benne. Akkor viszont nem tudom milyen zenét nyomtak ők négyen az első 5-6 évben csupa szintivel a színpadon? A gitár - pregnánsan - csak 87-ben jelenik meg, addig legfeljebb elvétve - love in itself, flexible, stb -
BB: szerintem a világ legtermészetesebb dolga, hogy egy lemezen vannak tölteléxámok, pláne, ha nem 5 évente adnak ki új anyagot! Így hirtelen nem is tudnék olyan albumot említeni, amelyen ne lennének kicsit gyengébb nóták - még az általam oly nagyrabecsült Neuroactive "Morphology"-ján is. (Talán a Dance or Die Everspringje közel van a tűzhöz...)
szóval, szerintem pölö a Bonanza Pogo, a Techno Forever, a vivienne, a 84Live, azok ilyesfélék - én legalábbis annak érzem.

GroundZero Creative Commons License 2000.05.19 0 0 26
Szasztok,
végigolvastam az eddigieket, hadd reagáljak kicsinyt két részben.
első rész:

BB és a pénz... Nos, valóban nem tűnt úgy, hogy kizárólag ez motiválta volna őket - valószínűleg tényleg nem - de azért az a Régi és Új a oldal, nos azt azért elég nehéz másképp értelmezni - SZVSZ.
5Let és BB - két külön dolog, én sem látom be, miért kéne őket egy lapon említeni.

Hogy melyik csapat futott be, és melyik nem? Nos, én még emléxem, amikor anno a DM klubban fellépett két új banda, bizonyos Dr. Beat és valami Bonanza Banzay vagy Banzai, nem volt egyértelmű. nos akkor, az indulásnál még egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy az egyik ennyire befut, a másik pedig ennyire nem. Szerettük/ték mindkettőt, jók voltak. A külömbséget, ami végül a befutásuk mértékét meghatározta, úgy hívták: Fábián Tamás. Az az ürge nagyon nagyot alkotott a BB-vel. Szerintem nélküle a BB kb. annyit ért volna el, mint a Dr. Beat, az 5Let, vagy a Popular, esetleg az Escalator, hogy másik imádott stílusomat, az EBM-et is a képbe hozzam. Mert a maguk területén ezek a csapatok is nagyot alkottak, csak nem értettek ahhoz, hogyan fussasnak be. FT értett. Mondjuk, az 5letnek a szövegei voltak - SZVSZ - kicsinyt méreten aluliak, a zenével semmi baj sem volt.
Mindegy, aki szerette ezt a stílust, az imádta a BB-t - jómagam is ott voltam a BS bulikon, bár szerintem az Elmondatott utáni - amelyről a lemez is készült - volt a csúcs.
Amúgy igazából nagyon rokonszellemnek érzem az Ákost, igazából nem fogott meg az új zenéje, nem azért, mert nem jó (Hello hello!), hanem mert... tudja franc... az már nem BB. De amit csinál, ahogy csinálja, nos az rokonszenves.

1ébként a feloszlás után láttam egy CD-t "Bonanza featuring XY", ahol XY egy félvér német tachnoénekes volt, plusz HZS és MG. Nos... 100% techno... Csalódás volt, az biztos!

Előzmény: clairvoyance (13)
clairvoyance Creative Commons License 2000.05.19 0 0 25
Először is üdv a BB topicon, MarK!!!

90%-ban egyetértek a hozzászólásoddal. A véleményemet a BB-Popu témában már nagyjából ismerheted a DM-topicról. Talán csak annyit az ittenieknek, hogy én pont azért tartom gyengének a Poput a BB-vel szemben, ami a te szemedben épp az előnyt jelenti: túl nagy hasonlóság a DM-mel. A Banzainak, mivel nem mélyedtek el a kidolgozottságban és nem samplingeltek agyba-főbe, nem akartak Violatorhoz hasonulni, ez hál'istennek nem sikerült. Persze ez éppoly szubjektív, mint a tied. Szerintem a Popu egyes tagjai (nem a Babosra gondolok) messze tehetségesebbek, mint a BB tagok voltak (kivéve tán Ákost), de eredetiségben nagy nudlik voltak. Ezt a DM topicon többet nem is hangoztatom, mert ott majd mindenki Popu párti, de véresen kiállok e vélemény mellett. Én jobban szeretem az igényes szórakoztatózenét (nem a Lagzilajcsifajtákra gondolok), mint a túligényes-másolos emészthetetlenséget...

"A szövegek elvontak, néhol valóban
értelmetlennek tűnnek. De nekem pont emiatt tetszenek, tehát egyszerre többféle érzést is kifejezhetnek, nem feltétlenül konkrétak, de ettől jók. Játszadozás a szavakkal, hangulatok ébresztése a cél..." Ok, az elvontság megy is egy bizonyos fokig, de tudod-e, hogy Kosztolányi ellen is épp az volt a művészek kifogása, hogy homo aestheticus (lehet, hogy rosszul írtam). Szóval hangzatos, de nem elég mély. Na, ez Ákosnál úgy van, hogy hangzatos, mélynek LÁTSZÓ, de közben a felszínesnél is rosszabb, mert átver sok embert (akár engem is egy darabig). Ákos elérte a mesterkéltség fokát: végy egy jó kis nevet, ikon vagy indiánosdi, magyarázd bele a semmit (egyik nyilatkozat: "az Ikon egyfajta újjászületés", phüüüjj!!!) és mindenki azt hiszi, ez a művészet, ez a dalszöveg lényege. MG tisztán fogalamaz (People are people, B Rumours), de a AQOF is teljesen megélt, átérezhető... Igazi dal... Vitázunk még, MarK? Nagyon élvezem...

Előzmény: MarK (23)
Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.18 0 0 24
Persze, nincsen benne kivetnivaló, de attól még nem fog feltétlenül tetszeni nekem speciel. Nem azt jelenti ez, hogy az "stílusváltási-átmeneti" BB számok nem tetszenének, csak már valahogy fura az egész. Olyan, mintha valakinek két élete lenne, és ezek összekeverednének. Pontosan nem tudom megfogalmazni, de kb. szentségtörés íze van a dolognak a számomra. Egyéni hülyeségem, de mit tehetnék?
Előzmény: MarK (23)
MarK Creative Commons License 2000.05.18 0 0 23
Üdvözlök mindenkit a BB topicban! :-))

Halászkirály:
"Ékes bizonyíték erre az elmúlt évek próbálkozása, a Popular, amely át akarta venni a BB-örökséget, de gyakorlatilag érdektelenségbe fulladt az egész, annak ellenére, hogy reklámok, lemez, dizájn, koncertek voltak."
Ez csak a kiadó ügyetlen húzása volt, maga az együttes egyáltalán nem akart semmiféle BB dolgot átvenni. Szerencsére. Mindig kinyílik a bicska a zsebemben, amikor azt mondták (mondják), hogy a BB a magyar DM, sőt a DM az angol BB! Őrület! Akkor már inkább a Populär-nek sikerült jobban átvennie azt az igényességet, ami a DM-ban volt/van. De mégis egyediek voltak. Persze ebből a szempontból a BB is egyedi volt, sikerült egy saját stílust kialakítaniuk. Unom, hogy ha vki lenyomott egy billentyűt, akkor egyből hasonlítgattak.
A BB akkor, 10 éve hiteles volt, jó volt, sikerük kulcsa szerintem az lehetett, hogy volt mondanivalója, szólt valakihez. A későbbi Populär-t én még színvonalasabbnak is tartom, mint a BB-t, de tény, hogy a DM divatőrület (amiből kezdetben a BB is táplálkozott) addigra sajnos már elmúlt, a DM ismertségével párhuzamosan a hasonló stílusú bandáknak is befellegzett... (Ezekeről a zenekarokról is lenne ám mondanivalóm...).
Még vmi. A DM nem szintipop zene, talán csak az első albumuk volt az, bár annak nagy részét Vince Clark írta. Na, az Erasure, Soft Cell, a Camouflage, stb. még a BB is, nos ők szintpoppot nyomtak, de úgy gondolom, hogy a DM egy külön stílust teremtett...
De ez egy BB topic, maradjunk a BB-nál.
Bert Mikhael: "de mégis ákosossá váltak, ld. Jóslatban a "Ma harcos vagyok és törzsi táncos", sajnos" Mivel Ákos írta a szöveget, a Jóslatban utalást tesz a szakítás okaíról (legalább ketten becsaptak engem..." és előrevetíti szólószándékát, amit addigra már két albummal is alátámasztott. Nem találok ebben kivetnivalót. Az viszont pl nem tetszett, hogy a Búcsukoncerten Ákos dal is elhangzott...
Clairvo: Ákos nyomában sincs a BB-nek? Szerintem nem feltétlenül kell összevetni a BB-vel. Az ember mind személyiségében, mind gondolkodásában, stb. változik, ami nyílván Ákosra is igaz és szerencsére ez a zenéjében is megmutatkozik. Még nem készített két egyforma lemezt. Mi az hogy a számoknak nincs értelme, s nem őszinték? A szövegek elvontak, néhol valóban értelmetlennek tűnnek. De nekem pont emiatt tetszenek, tehát egyszerre többféle érzést is kifejezhetnek, nem feltétlenül konkrétak, de ettől jók. Játszadozás a szavakkal, hangulatok ébresztése a cél... Na mindegy ez is csak egy szubjektív vélemény :-)).
Na, egyelőe ennyit. Még egy csomó észrevételem van a témában, bár ezek egy részéről szó volt a DM klub topicban is (akik ott is jelen vannak, lehet, hogy néha unni fognak... :-)).

Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.18 0 0 22
Ide írom a Banzai összes töltelékszámát:
Hát, egyelőre csak ennyi jutott eszembe, de amint elkap a veszettség, szólok. :-)
Valamit félreérthettél...
Előzmény: szigi101 (21)
szigi101 Creative Commons License 2000.05.18 0 0 21
Bert Mikhael Tanen: Nagyon érdekelne, hogy miket tartasz a BB-től töltelékszámoknak!
Előzmény: Bert Mikhael Tanen (20)
Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.17 0 0 20
Már megint előjön a régi meddő vita, de nem baj. A töltelékszámot nem úgy értettem, hogy azért írták meg, hogy kevesebb legyen a CD-n a szabad hely, hanem ezen kívül még más erénye nincs, gondolok Lou Bega számaira, enyhén szólva egy kaptafa.
Előzmény: clairvoyance (19)
clairvoyance Creative Commons License 2000.05.17 0 0 19
Egyetértek Bert-tel abban, hogy Ákos rengeteg művi dolgot alkot mostanság. És hiányzik belőle az őszinteség. Minden számába bele lehet magyarázni mindent, de pl. az Ikonnak akkor sincs semmi értelme, az Ismerj fel!-nek mégannyi se. A Banzai sokkal tisztább, világosabb és őszintébb volt.
És a töltelékszámok is lehetnek jók. Akár jobbak, mint a slágerdarabok...
Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.17 0 0 18
Kedvea ArianA13!
Addig jó, amíg egy együttes albumán csak egy-két töltelékszámot találsz! A legtöbb együttes úgy csinálja, hogy van egy-két sztárolt, minőségi (mihez képest?!) szám, a többi meg inkább töltelék, nehogy kislemeznek higyjék a népek. Ebből a szempontból a Banzai remek volt, akkor nem csalódtál benne.
Azal viszont nem értek egyet, hogy abba kellet volna hagyniuk művészetileg. Meg tudtak volna újulni, mint ahogy meg is tették, ld. Elmondatott, de mégis ákosossá váltak, ld. Jóslatban a "Ma harcos vagyok és törzsi táncos", sajnos. Kár értük, bár A BANZAI SOSE HAL MEG!
hi!
Előzmény: ArianA13 (16)
üVegpohár Creative Commons License 2000.05.17 0 0 17
pár éve ismerem csak a Bonanzát bevallom azota eléggé megszerettem. Mikor először meghallgattam furának tünt és viccesnek is hogy mennyire kiszámíthatóak a szövegei. Sokszor tudtam hogy a következő sor vége milyen szó-val fog végződni az előzöből kikövetkeztetve de olyan is volt hogy egész mondatokat is ki lehetett következtetni.

Ákos-ban is vannak ilyenek pl "huzd meg a ravaszt, ugye érzed a tavaszt" de talán már nem olyan sok mint a Bonanzában

én töltelék számot nem érzek egyik albumon sem és azt sem hogy az utobbi albumok rosszabbak lennének az előzőknél... De viszont azt igen hogy ezt nem lehetett tovább folytatni és jobb is hogy abbamaradt ott ahol abbamaradt.

Ennyi

OFFTOPIC
u.i.:amugy én még most is hallgatom a régi eddákat nem Pataky miatt mert ő olyan jó hanem mert az maga EDDA együttes volt jó. A mai EDDA nem olyan jó sajnos.

ArianA13 Creative Commons License 2000.05.17 0 0 16
Kedves BMT!

A lólábat (kicsit félreérthetôen) én is a korábbi albumokra értettem. Meg egy kicsit arra, hogy én minden albumon érzek azért egy-két töltelékszámot. De ez lehet saját hülyeség is. Most egyébként épp az 1984 megy.

Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.16 0 0 15
O.K., Clairvoyance, ne ordítozz a billentyűzeten keresztül, mert megsüketülök :-). Értek én a szép szóból is... Különben tényleg ismerlek, én vagyok én, de tényleg. Komolyan. Nem vicc. Azám!
Előzmény: clairvoyance (11)
Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.16 0 0 14
Háát... bevallom, Ákos művészetét kissé kevésbé ismerem, de a Karcolatok-ból (eleinte, amikor még friss volt, akkor tényleg altalált címnek hittem... :-) ) is akad egy-két igen jó szám, pl. Átkozz el, Girl in the cafe, a Tanulékony szörnyeteg sem rossz, de ha hallgatom a nem túl híres számait, akkor mindig egy "csinált indián" érzésem van. Vadság, száguldás, "légy szabad by Mustár Oregano Gins", de ez csak színjáték, külsőség, "hiába szép, ha valamit eltakar". Nem őszínte. A Banzai, szerintem, az volt, nagyon is, bár nem voltam az anyjuk... az akkori kor életérzését fogalmazták meg, és ez, kicsit máshogyan, de még mindig érvényes. Csak egy rendszerváltás volt azóta...
Előzmény: clairvoyance (13)
clairvoyance Creative Commons License 2000.05.16 0 0 13
És egy dolog, ami népszerűtlen lesz (itt talán nem annyira): szerény véleményem szerint Ákos nyomába SINCS a BB-nek...
Ez van...
clairvoyance Creative Commons License 2000.05.16 0 0 12
Addig is szintipop fanok, (ex-)Bonanzások!

Irány: a clairvoyance.disp.hu vagy a www.extra.hu/Clairvoyance..

clairvoyance Creative Commons License 2000.05.16 0 0 11
Üdvözlet..

Örülök, hogy előkapartátok a süllyedő BB topicot. Akkor ne hagyjuk halódni.
Szóval a Bonanza egyáltalán nem volt azért annyira egyszerű banda, néhány szövegük klasszikus és mély tartalmú (amennyire egy dalszövegnek annak kell lennie) és valóban voltak zseniális megoldásaik zeneileg is. Egyértelmű, hogy Ákos volt a frontember, de a Menczel-Hauber dallamok nélkül ő most egy SENKI lenne.
Gyerünk vitára...

Bert: mi ismertjük egymást, ugyebár?
"És egyáltalán, a dark-szintipop miért tetszhalott? O.K., van pár csapat, de igazán még nem törtek ki a nagy nyilvánosság elé. Miért? Ötlet...? Mert én még mindig imádom a stílust... ennyi divatmajom lett volna anno?" Ha tőlem kérdezed, IGEN!!!

Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.16 0 0 10
Kedves ArianA13 !

Azért a Monumentumtól kezdve nem tudom, miféle lóláb lógna ki, az már elég összetett zene. De már az 1984-ben meg még a Induljon a banzáj-ban is vannak zeneileg sem igénytelen számok. A Jel, na az tényleg fapados album, ha őszinte akarok lenni... Mire gondotál?

Előzmény: ArianA13 (4)
Halászkirály Creative Commons License 2000.05.16 0 0 9
Az 5Letnek köze sem volt Hauberhez és Menczelhez. Én még emléxem azokra az időkre, amikor Mikiék az FLM-mel (Császár Elődék, ugyebár) együtt léptek fel mindenütt, mert közös volt az a két darab szakadt szintetizátor.
Előzmény: BahnScorper (8)
BahnScorper Creative Commons License 2000.05.16 0 0 8
Az 5let a Romanza Basszáj-t akarta Ákos nélkül tovább vinni (Hauber Zs. és Menczel G.), de úgy láccik, nemigen jött össze... Hauber Zs. meg ugyebár most a kozmix nevezetű scooter-koppincsban programozza a szintetizátorokat. Én spec már akkor sem bírtam a gépzenét, szóval én inkább az anti-bonanzát hallgattam volna szivesen... (az a skinhead-zene, melyben a bb-számokat írták át fikázósra)
A mondanivalóról annyit, hogy ez igazándiból Ákos projektje, magyarul szólva ő vitte a szekeret... a Valami végetér, meg a Megváltó az tulképpen tipikusan az, amit Ákos most csinál, de a többi bb-szám is...
Előzmény: Halászkirály (7)
Halászkirály Creative Commons License 2000.05.16 0 0 7
A Bonanzánál a szerencsés kombinációk összejöttek. Annak idején volt Dr. Beat (Valami bizarr dolog...), meg 5Let, mégsem ők, hanem a Banzai lett a befutó. Nem vitatható el tőlük, hogy valóban nagyot alkottak. Utólag egyértelmű, hogy Kovács Ákos volt a három srác közül a húzóember. A Bonanza után csak ő maradt talpon. Hauber Zsolt a Le Prelude kétszemélyes zenekarral, aztán a halovány diszkópróbálkozás (Carpe Diem, Fresh) után elsüllyedt. Menczel Gábor pedig teljesen hátat fordított a zenének (tudomásom szerint). És még a menedzser Fábián Tibor sem ért el később akkora sikereket (Hip Hop Boyz, Happy Gang), mint a Bonanzával.
A kilencvenes évek elején engem is hatalmába kerített a BB-láz, de mai szemmel már nem tudok velük azonosulni. Jócskán elhaladt a kor a Bonanza zenéje fölött. Szerencsére a csúcson hagyták abba ők hárman. Ha folytatták volna, félő, hogy már nem tudtak volna a topon maradni. (Ékes bizonyíték erre az elmúlt évek próbálkozása, a Popular, amely át akarta venni a BB-örökséget, de gyakorlatilag érdektelenségbe fulladt az egész, annak ellenére, hogy reklámok, lemez, dizájn, koncertek voltak.)
Persze azt sem szabad elhallgatni, hogy -habár nem volt a BB egy nyálzenekar- mégis szépen kaszáltak. Lemezeiket vették, mint a cukrot, rengeteg teltházas Pecsa- és BS-buli. A srácok huszonévesen üzletemberekké váltak, sportkocsival jártak. (Ákos például ekkor kezdte alapítani saját kiadócégét.) Ha folytaták volna, talán hiteltelenné váltak volna. Talán arra a sorsra jutottak volna, mint Pataki Attila, aki vitathatatlanul sztár volt, de miközben az élet és a fiatalság árnyékos oldaláról énekelt hosszú évekig, a színfalak mögött nagykanállal habzsolta az életet.
Kíváncsi vagyok, hogy a többi nagy zenekarokhoz hasonlóan, vajon a Bonanza Banzai tagjai is színpadra állnak-e mégegyszer együtt? Vajon lerombolnák-e a saját mítoszukat, ha ismét megpróbálnák?
Bert Mikhael Tanen Creative Commons License 2000.05.15 0 0 6
Nem tudom, de a Depeche-esek miért bírnak annyit írni? Jó, ott picivel többa album volt, én, mint csekély értelmű medvebocs, nem tudom pontosan, de kábé tíz éve még többen voltunk. Miért? És egyáltalán, a dark-szintipop miért tetszhalott? O.K., van pár csapat, de igazán még nem törtek ki a nagy nyilvánosság elé. Miért? Ötlet...? Mert én még mindig imádom a stílust... ennyi divatmajom lett volna anno?
Előzmény: Jópofa Tamás (5)
Jópofa Tamás Creative Commons License 2000.04.25 0 0 5
Ezt csak azért írom, hogy le ne csússzunk a listáról.
De ha ilyen passzívak vagytok, akkor volt - nincs Bonanza topic.
ArianA13 Creative Commons License 2000.04.24 0 0 4
Na igen, akkriban még egy kicsit másképp mentek a dolgok....

A Banzzainál volt valóban egy kis mondanivaló, de a zene, na az nem volt éppen túlbonyolítva. Régebben én is szerettem a BB-t, és nagyon sok n zenakart szívesen hallgatok még ma is abból a korszakból, de a BB is azok közé a zenekarok közé artozik ma már, amelyiknél mai füllel kilóg egy kicsit az a bizonyos lóláb...

Jópofa Tamás Creative Commons License 2000.04.22 0 0 3
Hi!

Valójában a Banzai hatalmasat alkotott - és ezt olyan emberei is elismerik, akik akkor talán utálták - pl tegnap láttam a z+-on egy műsort, melyben Kozsó és Fábián Tibor volt a vendég.
A menedzser és producer feladatairól volt szó.
Kiderült, hogy annak idején a Banzai és Fábián közt semmiféle szerződés nem volt. Az egész baráti alapon történt és megbíztak egymásban.
A lényeg, hogy Kozsó nagyon pozitívan beszélt a Banzai-ról - és valóban érezni lehetett, hogy nem a pénzre mentek a fiuk - mint mostanság sok banda.
Pl megnézek egy akármilyen (Fresh, Orsi, Szandi, Dóri, Juli, ....) - látom, hogy ebből valaki meg akar gazdagodni - és még csak nem is szerencsétlen előadó, hanem valami pénzeszsák van a háttérben és hülyiti a fiatalokat.
Semmi mondanivaló, egyszerű kis zene - hogy még a hülye is meg tudja jegyezni.

De azért a Banzai más volt - azért ott volt a szöveg mögött mondanivaló.

Na most csak ennyit akartam.

hu washizu Creative Commons License 2000.04.21 0 0 2
Amikor a toppon voltak akkor meg nem voltam egeszen felnove a stilusokhoz, igy nem nagyon rajongtam ertuk.Most huszoneves fejjel viszont szivesen beszabadulnek egy Bonanza buliba.
szigi101 Creative Commons License 2000.04.21 0 0 1
jó reggelt mindenkinek.

Na már BB topic is van. Remélem nem fog elsüllyedni!!!

üdv Jópofa Tamás. Eszerint Te szoktál 101-es klubba járni?

Békesség: szigi101

Előzmény: Jópofa Tamás (-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!