eve nyelvtudas nelkül elvesztel.. az iskolai nyelvoktatast hagyjuk... (80%ban minimum ertekelhetelen)
különora 6-8000/ora...
ahhoz hogy valamit el tudj tenylegesen erni ahhoz kellene minimum evi 150 ora.. ha tenyleg meg is akarsz tanulni... az evi 1M felett van... vagy külföldi tanulmanyok... az meg több.... ez a MO jövedelmekböl irrealis...
baratnom fia pl. jutub videokat nezett, az kozepfokig eleg volt, felsofokhoz mar jart tanarhoz egy evig.
Ezt már sokszor átrágtuk - és nekem fölösleges is mondani, a mai napig tanítok azért még...
Egyszerűen arról van szó, hogy egy valóban jó és általánosan hozzáférhető közfinanszírozott oktatás képes lehet arra, hogy az emberek nagyobbik hányadát (mondjuk legalább kétharmadát) ténylegesen a saját kompetenciaszintjére "felokosítsa", egy lerobbant, szar, harmadik világbeli elitista oktatási rendszer meg pár százalékot juttat ide.
Einsteint nevelni igen nehéz - arra születni kell - de erős a gyanúm, hogy mondjuk Szomáliában Einstein is végül elkallódott volna, és egy, az átlagosnál talpraesettebb és fürgébb észjárású, ezért talán sikeresebb kecskepásztor lett volna belőle - nem több... Ma Magyarországon egy BAZ megyei cigányfaluban a putrisorról kitörni pusztán önerőből - jóformán kilátástalan, elvétve sikerül pár embernek, és általában azok is csak valami sztereotip irányba, mondjuk mulatós cigányzenész lesz belőlük... Ehhez képest mondjuk Izlandon vagy Finnországban egy ilyen ember, ha valóban tehetséges, legalább 50% eséllyel "észre lesz véve és sínre lesz téve" az oktatási rendszer által. Nálunk ez töredék százalékokban mérhető, több százból talán, ha egy...
A kreativitás-önállóság sok szinten értelmezhető, nem kell Nobel-díjas részecskefizikusnak lenni, de gigantikus különbség van egy jól képzett, a szakmáját valóban át is látó, alkalmasint motivált és önálló és lelkiismeretes munkára képes autószerelő vagy tetőfedő - meg egy mulya kvázi segédmunkás szintű valaki között, akit, ha felügyelet nélkül hagysz, rögtön leül cigizni vagy pornót nézni a telóján, a munka meg szalad...
A rosszul képzett és motiválatlan embereknek egyébként világszerte és általános módon a jól képzettek és motiváltak adnak munkát. Végül ők fogják biztosítani a feltételeit annak, hogy legyen nekik is mit csinálniuk. Ergo, ha nincsenek jól képzett és motivált emberek (elégséges számban), akkor végül a "töltelék" is hoppon marad, de nagyon. Régi igazság a kommunizmus kritikájából, hogy ha a sikereseket kifosztjuk, akkor ezzel nem azt érjük el, hogy a csóróbbaknak kicsit több jut, hanem azt, hogy végül mindenki csóró lesz, az eddig csórók pedig egyenesen még csóróbbak...
Ebben az egészben az a pláne, hogy ez egy nem tervezhető - de igenis működőképes folyamat. Egyszerűen nem lehet előre tudni, mik lesznek a jövő slágerei, kitörési pontjai, végképp nem fogják ezt még csak megsejteni sem az amúgy is általában kb: semmihez sem értő politikusok. Ezért nem is az ő feladatuk ezt kitalálni - a Szilícium-völgyet sem az USA állama hozta létre, pusztán biztosította a feltételeit annak, hogy egy ilyen talpra tudjon szökkenni, ha a fejlődés úgy alakul, hogy erre igény és lehetőség is van. Ezt még Kína is sokkal jobban csinálja, mert nyugdíjrendszer helyett egy ma már kifejezetten erős közoktatást, sőt, valódi világszínvonalra felhozott felsőoktatást finanszíroz, és olyan gazdasági övezetek létrejöttét katalizálja, ahol nem próbálja meg előírni, hogy akkor most vasat öntsenek meg akármit kovácsoljanak - hanem egyszerűen olyan szabályozási és finanszírozási feltételeket próbál biztosítani, hogy akármibe akarjál kezdeni, a feltételek lehetőleg kedvezők-támogatók legyenek hozzá. Mára gyakorlatilag behozhatatlan előnyt jelent nekik ezekben az övezetekben a szinergiák kihasználása - akármibe akarsz kezdeni, kevés korlát, kevés adminisztráció és adó mellett, könnyen elérhető finanszírozással úgy tudsz belevágni, hogy biztosan van belátható távolságon belül jól képzett munkaerő (jelenleg a világ mérnökhallgatóinak valami kétharmada-háromnegyede kínai !!! - a jogászhallgatók fele meg USA-beli, le is fogja nyomni végül Kína az USA-t...), és versenyképes beszállító szó szerint bármire, jó logisztikával-infrastruktúrával. Itthon meg próbálj meg egy szimpla mondjuk szöggyártó kisüzemet elindítani, fennakadsz a bürokrácián, a korrupt helyi hatóságokon rögtön, utána gépeket végül csak Kínából fogsz tudni beszerezni, majd ki fog derülni, hogy még alapanyag drótot is versenyképes áron kizárólag onnan - még el sem kezdted, már feladod, mert totálisan kilátástalan ezek után a kínai szöggyárral versenyezni, ide szállítva, csomagolva, vámmal-ÁFÁ-val és némi ár-réssel is olcsóbb lesz az ő szögük, mint amennyiért te egyáltalán elő tudod majd állítani...
És akkor ezek után követel seymour barátunk még több gyárat, hogyne, persze...
"Mai gimiben 95%-ben diplomás, magas társadalmi státuszú családok gyerekei járnak."
Az kurva jó, mert akkor Magyarország tele van diplomás, magas státuszú emberekkel. Gimibe jár ugyanis a legtöbb középiskolás, a 427 ezerből 194 ezer, azaz a gyerekek 45%-a.
ne haragudj, de ezzel nem tudok egyeterteni. mikor en voltam fiatal, akkor is megoldottam (1-2 konyv alapjan tanultam meg assemblyben programozni)
most meg millio ingyenes anyag van mindenhez a vilagon, aki szorgalmas, erdeklodo gyakorlatilag egyetemi szintig BARMIT elsajatithat tanar nelkul is akar.
a kulonora a kozeposztaly luxusa, pl. fiam azert jar mert kibaszottul leszarja a tanulast.
vagy nem motivaljak az amugy tehetseges gyereket...
azt senki se fogja motivalni, nem is igazan lehet, max olyan 10-12 eves korig. belso motivacio nelkul lofasz se lesz.
"A hiányszakmák közül mind kétkezi szakmunka szinte nem fura?"
Nincs benne semmi furcsa, nezd csak a sajat peldad. Hat nem konnyebb itt trollkodni, meg homofiszban nintendozni, mint letrazni, kartonozni, betonozni?
Szerintem az az egyik fő probléma hogy a szülő gyakran nem látja reálisan a gyerekét és a hülyegyerekről is azt hiszi hogy okos... elég hozzá a végtelen különóra....
Akinek pl. már általánosban gondjai vannak tantárgyakkal, az minek megy egyáltalán pl. gimibe? Pláne minek gondolkodik egyetemben?
Utána meg megy a csodálkozás hogy a festő leszopat titeket a tarifával, meg a burkoló.
Mert minden hikomat egyetemre akar járni, kétkezi szakmunkát meg nem akar végezni.
A hiányszakmák közül mind kétkezi szakmunka szinte nem fura?
"..Konkretan megmondta az egyik tanar, nem erdekli a kozponti felveteli, meg az arra valo felkeszites, ot a nat raeso tananyaga erdekli, neki azt kell leadnia. .."
na kkor pont magadnak mondasz ellent, en meg pont erröl beszeltem..
tehetseges gyerek csoro, motivalatlan, ne adjisten lumpen szülökkel eselytelen...
en 80-as evekben jartam iskolaba, szüleim melosok (segedmunka) voltak de erön felül mindent megtettek a tanittasunkert..
Es csekely anyagi lehetösegek ellenere valahogy müködött (mondjuk eleg kinkeservesen)
De szerintem ma egy hasonlo szituacioban levö gimnazistanak nehezebb lesz egyetemre menni.. anelkül meg a gimnaziumi erettsegivel kitörölheted..
eleve nyelvtudas nelkül elvesztel.. az iskolai nyelvoktatast hagyjuk... (80%ban minimum ertekelhetelen)
különora 6-8000/ora...
ahhoz hogy valamit el tudj tenylegesen erni ahhoz kellene minimum evi 150 ora.. ha tenyleg meg is akarsz tanulni... az evi 1M felett van... vagy külföldi tanulmanyok... az meg több.... ez a MO jövedelmekböl irrealis...
meg opcio, hogy a gyerek erettsegi utan 1-2 evre elhuz külföldre, de az meg az elejen draga, a vegen rizikos (nem ter vissza)
"A legtöbbt tanar lexarja az egeszet, ledaralja az anyagot, legyünk tul rajta, pont"
Konkretan megmondta az egyik tanar, nem erdekli a kozponti felveteli, meg az arra valo felkeszites, ot a nat raeso tananyaga erdekli, neki azt kell leadnia.
"Mai gimiben 95%-ben diplomás, magas társadalmi státuszú családok gyerekei járnak. "
Talan az elitgimiben igy van. De egy atlagos gimibe atlagcsaladok gyermekei jarnak, azok, aki a nagy atlag felett irtak meg kicsivel a kozponti felvetelit.
A probléma inkább az hogy a tehetséges gyerek ha rossz helyre születik, akkor semmi esélye. Én menő gimibe jártam, meg a gyerekem is abba jár. Nálunk még simán volt fizikai munkás apuka meg az én szüleim is hót eccerű kádárikuszok voltak. Mai gimiben 95%-ben diplomás, magas társadalmi státuszú családok gyerekei járnak.
De abban igaza van, hogy a jelenlegi oktatasi rendszerben akiben potencial van, azt is viszanyomjak, es legfeljebb majd müvezetö kesz az Audi gyarban....
reg jartal a magyar oktatasi rendszer kozeleben ugye?
termeszetesen az ugyes/okos/tehetseges gyerekeket tamogatjak. ne hidd mar el a lippsi baromsagot.
a kepzett, okos emberkeink is szellemi biodroidok jellemzoen sscben meg a vaci uti droidkozpontokban. pazarlas persze ez is.
Teljesen jó munkahely egy képzett okos embernek. Meg aztán nem minden okos ember annyira okos mint Karikó Katalin, vagy annyira ambíciózus mint Elon Musk.
Ha egy jó oktatáspolitika magasan képzett és talpraesett, kreatív szakemberek tömegét kínálja - akkor majd a kutatóközpontok jönnek ide.
Ha nyolc általánost végzett blazírt segédmunkásokat - akkor meg olyanok, akik ilyenekkel tudnak mit kezdeni....."
ebben van jo resz igazsag..
de azert azt is figyelembe kell venni, hogy bizony az emberek egy resze nem arkalmas kreativ/nagy hozaadott ertekü munkara..
Ha elve nyuzod meg az iskolaban, akkor sem...
Öket vette fel anno a 80-as evekben a textilipar, az allami epitöipar es hasonlok..
Es teny, hogy nekik is kell valamilyen munkalehetöseget biz´tositanod..
Hiaba hozod ida a NASA luatasi kp-jat Csenyetere, Lakatos Ronaldinho nem fogja a következö ürsiklot kifejleszteni...
De abban igaza van, hogy a jelenlegi oktatasi rendszerben akiben potencial van, azt is viszanyomjak, es legfeljebb majd müvezetö kesz az Audi gyarban....
Meg ez. Hogy ti azt hiszitek, hogy az Orbán által felépített céghálónak a köszpénz kasszírozásán kívül bármi értelme is van. Nincs. Nagyon fordítva ültök a lovon, ha azt hiszitek, hogy az Orbán-Mészáros cégháló bármi értéket is termel. Erről beszéltem, hogy kádári nosztalgia. Ennyi tartja egyben az egész kormányt meg az őszödi elkúrás meg az azóta lévő orbáni propaganda. Azért nem ment még csődbe az egész, mert közel a nyugat meg EU-tagok vagyunk, de ennyi.
Természetesen NER-es rosszember, aki írta, ha a mondanivalót nézzük.
(Majd ugyanezt a jelenséget, ha a NEr csinálja, megírja a másik oldal)
Én két dolgot emelek ki belőle
1.
Mindez nem csak Magyarországon történik. A hidegháború alatt a CIA támogatta az absztrakt expresszionista művészeti irányzatot többek között az általuk létrehozott Congress for Cultural Freedom alapítványon keresztül
Az automatizmusok lehetőségének felvetése, szemben a tudatos és a szervezet minden tagját vezérlő utasításrendszerrel (Ez az "azt úgy sem lehet megszervezi, tehát nem is létezik az egész" című érvelésre egy válasz, én is szoktam - volna - efféléket mondani.)
a saját állítása szerint megpróbálták lejáratni, mert visszautasította a befolyásolási, behálózási kísérleteket. Szerintem nem is igazán arról van szó, hogy megpróbálták (tehát szándék, akarat van egy döntés mögött ), hanem ez organikusabb folyamat. Meggyűlölték, mert nem tudják kontrollálni, és büntetni akarják, vagy rá vetítik ki a kisebbrendűségi komplexusaikat. Nem igazán összeesküvés (habár vannak fizetett trollok és célpontjaik), hanem a hálózatosodott működésmód generál adott jelenségeket.
oszinten szolva fogalmam sincs milyen cegek vannak az opuson belul. mol, otp, 4ig az terjeszkedik kulfoldre is. (ebovary ellopott otleteibol nyilvanvaloan :D)
Háát, igen is meg nem is. Az a baj, hogy Orbán egyszerű megoldásokat kínál komplex problémákra. És azért nem tudom, hogy hány éves vagy, de a rendszerváltás ÉREZHETŐEN rányomta a bélyegét a magyar társadalomra, konkrétan 89 után az emberek nagy része elmenekült, aki meg maradt az bedepizett. Ugye akkor jelentek meg igazán a hajléktalanok, rengeteg ember lett munkanélküli, meg a szovjet anyácska kihátrált mögülünk. Na erre épít rá Orbán. Nem hiszem, hogy a 90-es éveket bárki is visszasírná, a 80-assal ellentétben.