Keresés

Részletes keresés

Hamster Creative Commons License 2002.07.27 0 0 329
Fairford, második nap, később lesznek képek, addig: legszebb repülés - Bristol Blenheim (lendületes, gyors, nem vagánykodós). Legszarabb bemutató: F-15 (lassú, szaggattott, béna, túllihegett (külön szpíker meg minden), egy Mig-21 kisebb íven fordul, mint amit ez a pilóta csinált). Egy ilyen jó géppel ilyen unalmasan repülni, ráadásul egy állítólagos bemutatócsapat keretében, hát, furcsa.
spotter Creative Commons License 2002.07.27 0 0 328
Van valakinek infója az augusztusi taszári nyílt napról?
r_bendegúz Creative Commons License 2002.07.15 0 0 327
All,
tfrici részletes jihlavai beszámolója itt:
http://www.sportrepules.hu/hirek/Jihlava/jihlava_2002.htm (1. rész)
http://www.sportrepules.hu/hirek/Jihlava/fotoalbum/fotoalbum.htm
r_b.
Előzmény: tfrici (325)
Herold Creative Commons License 2002.07.11 0 0 326
Mintha megint a Li-2-est láttam volna tegnap 17 órakor Tököl felé repülni.
tfrici Creative Commons License 2002.06.30 0 0 325
Jihlava 2002

Ezen a héten, pénteken és szombaton került megrendezésre Jihlaván a sportrepülőgépek seregszemléjére. Mi tegnap június 29-én látogattuk meg a kiállítást. Az időjárás sajnos nagyon szeszélyes volt. A Pozsonyban történő bevámoláskor még igazi nyári volt az idő, kicsit erős széllel. Amint átrepültük a Kis-Fátra hegyeit, az idő pokolian megváltozott. Brünnig 14-16-os ellenszélben és szörnyő turbolenciában araszoltunk. Brünnben mindennek tetejébe hidegzuhanyként ért bennünket a reptéri és vámilleték irreálisan magas volta. Brünnből az út Jihlavába rendesen 20 perc, és elág hozzá követni a prágai autópálya vonalát.
Az ellenszélben 37 percig táncolt velünk a Z 43-as. Átrepültünk több esőzónát és megszéleztünk egy zivatart is. Mivel az autópálya többször is láthatatlanná vált, a hegyek között nem mertem lejjebb ereszkedni, a jihlavai repülőteret csak nagy nehézségekkel tudtuk kitapogatni. Mikor fináléra jelentkeztem, csodálkozva vettem észre, hogy a légtér tele van repülőkkel. ULL gépeket dobált a szél, sőt előttem húzott fel egy vitorlást egy ULL gép!
Miután leszálltunk, meglepődve láttam, hogy a repülőtér tele nézővel, és a szervezők mikor a parkoláshoz irányítottak a vendégrepülők 5 sorban állnak, én voltam a 6. sorban a negyedik gép. Minden sorban lehetett átlag 10-15 repülőgép. A legtöbbjük ULL gép volt, de akadt jócskán Cessna, pár Piper ,1 Vilga , Brigadír ,2 Meta Sokol és sok Zlín (minden típus).
A kiállításra magára, jellemző volt a Cseh igénytelenség ! Volt ott szinte minden, ami a sportrepüléssel kapcsolatos. A bemutatott repülőtechnika szabadon volt elhelyezve és mindenki számára hozzáférhető volt. Szalag, vagy urambocsá.. biztonsági ember, csak az igazán nagy értéket képviselő (muzeális érték) régi repülőgépeknél volt. Gyönyörűek voltak az Old – timer gépek. Az Aero C-104 vagy a Tiger Moth - ULL változatai és az első Avia másolata fantasztikusan mutattak. A Tiger Moth eredeti környezetben, egy I. világháborús katonai sátor mellett parkolt, lenyűgözve. A sátor Brit lobogóval volt ellátva. A bejáratánál egy korabeli mentőautó, és egy parancsnoki terepjáró állt. Mesések voltak! Nem számított volna a szél sem a hideg, ha beleülhettem volna. Pedig repültek!!! Az Avia kivételével, mindet láttam a levegőben!
A napjaink termékei szintén hanyag eleganciával elhelyezve, mindenki számára hozzáférhetők voltak. A levegőben a Csehek üdvöskéje a - KP 2U Sova - forgolódott a legtöbbet. Nem sokat törődött a viharos széllel, többször is bemutatta, hogy mire képes még akkor is, ha a farkára egy vitorlás van kötve. A rendezvény legszebb gépe a Szlovákok – Dinamic WT 9 – e volt. Kiállították többféle változatban. Mint repülőgépet 760 kg súlyban, és mint ULL-t. Volt behúzható futós, papucsos és standard merevfutós változata. Csodálatos a vonalvezetése. Láttam, hogy mit tud a levegőben! Amilyen szép olyan jól repül. Csak egy kicsit drága! Egy Dinamic WT 9 árából vehetnék 2,5 KP 2U Sova-t. Pedig a Sova is a kategóriájában nagyon jó. Voltak külföldi gyártású gépek is mint pld. a Német FK 9 , FK 12 stb., de nem rúgtak labdába.
Az ellátásra szintén a Cseh puritánság volt a jellemző! Olcsón egyszerű melegételek, sültkolbász stb. az elmaradhatatlan sör – pilótáknak alkoholmentes! Mindez a hangárban volt tálalva, ahová több alkalommal a szél és az eső elől menekültünk. Ebben a hangárban voltak a repüléshez használatos kellékek (elektronika, műszerek stb) és a szakirodalom kiállítva és árulva, szintén elérhető áron!
Délután a felhők újra gyülekezni kezdtek, szinte egyszerre indult haza mindenki. A felszálláshoz olyan hosszú sor alakult ki, amilyet ez a kis reptér még biztosan nem élt át. A huszon … valahányadikként a sorban, miután nekilódultunk az újraélénkülő szél felkapott bennünket a pályáról. Immár hátszéllel 17 perc alatt Brünnben voltunk, hol kijózanítottak bennünket a nemzetközi repülőtér irreálisan drága szolgáltatásai. Ha ezt hozza az Unió …, én nem is tudom. Következett Pozsony, és láss csodát! Átrepülve a kárpátok legnyugatibb nyúlványát, újra a nyárban találtuk magunkat. A pályarávezetési illetéknél miután kiszámlázták, és következett volna reptéri illeték, a kishölgy megkérdezte a repülésünk célját. Mi ösztönösen rávágtuk, hogy gyakorlórepülés (abban a szélben, az is volt!). Erre Ő nagy mérgesen széttépte a számlát, és valami olyasmit mormogott az orra alatt, hogy feleslegesen piszkáljuk. Még így is helyes és kedves volt!
Viszlát Jihlava jövőre!

Üdv. Mindenkinek

tfrici

Előzmény: tfrici (323)
r_bendegúz Creative Commons License 2002.06.27 0 0 324
tfrici,
felhozom, hátha megakad rajta egy érdeklődő szeme /jövőre is mentek? :o))/
r_b.
Előzmény: tfrici (323)
tfrici Creative Commons License 2002.06.26 0 0 323
Szevasztok!

Hét végén, június 29-én Jihlaván (Csehország), megrendezik a sportrepülőgépek kiállítását. A kiállításon ultrakönnyű repülőgépek, turistagépek és sportgépek gyártói képviseltetik magukat a termékeikkel. A rendezvény része a repülőgépek, alkatrészek és repülési kellékek börzéje. Délután légi bemutató!!!

Szombat reggel indulunk Pozsonyból egy bérelt Zlín 43-al. 1 hely még szabad. Ha valakit érdekel költségmegoszlásos alapon utastársunk lehet. Az út hossza Pozsonyból – Jihlavára és vissza nagyjából 2 óra repülés. A költség, mely tartalmazza a vámot és a leszállási illetéket is kb. 4000.- Sk. Érdeklődés esetén, meg tudom szervezni több gép indítását, klubdíjas (fél áras) elszámolással. Hazatérés szombat este 18 és 19 óra között. Az esetleges érdeklődők kérem, hogy mail-re írjanak. Címem: ftakacs@ftakacs.sk

Üdvözlet mindenkinek
tfrici

Moralles Obranna Creative Commons License 2002.06.17 0 0 322
megoldas:Moszkva,MAKS 2003.ott mindig minden van,még MiG23-as is holott az egyhajtóműves gépek náluk hatóságilag le vannak tiltva.A statikus soron meg olyan bringák mint a Szu-15-ös meg ilyesmi.Tavaly még egy Rata is tartott bemutatót,cskugy mint az RD-33-as hajtóműves Mirage F1-es.
Hülyesamu Creative Commons License 2002.06.17 0 0 321
Sőt, az lenne az igazi, ha előkerülne egy igazi Blinder, mert sok esély nem lenne rá, hogy még egyszer látunk ilyen gépet valaha! Sajna sok hasonló gép van: MiG-25, Szu-24, F-14, Mirage F1. (Ezeket azért még lehet látni persze, azaz nem olyan ritkák, de jó lesz résen lenni, nehogy valamelyikről lemaradjunk...)
Előzmény: Vgyuri (318)
Hamster Creative Commons License 2002.06.17 0 0 320
Hűha, akkor az a sok sörösüveg is felborult a környéken? :)
Előzmény: Ramius (319)
Ramius Creative Commons License 2002.06.17 0 0 319
Dehogy, Hams, nem földcsuszamlás volt!!

A bal oldalról elfogytak a nézők, akik addig egyensúlyban tartották a betont!!

:-)))

Előzmény: Hamster (317)
Vgyuri Creative Commons License 2002.06.17 0 0 318
Jó, én is olvastam az itteni hozzászólásokat, ami szerint M3, de a hradeci honlapon megint csak M nélkül szerepel, és mit lehet tudni az ukránokról, hogy mit ásnak elő a rozsdatemetőből.
Ha például lenne igazi 22-jük és azt mutatnánk, annak is meglenne a maga múzeális értéke. Ezt sem láttunk túl sokat.
Előzmény: Hamster (311)
Hamster Creative Commons License 2002.06.16 0 0 317
Hűha, ennél a résznél, ahol hirtelen ekkora földcsuszamlás volt, nem voltam ott, de asszem nem is baj :)
Előzmény: Ramius (314)
Ramius Creative Commons License 2002.06.15 0 0 316
Szóval akkor így alig takartan jobban megvizsgálható a göbzi típusa...
Ramius Creative Commons License 2002.06.15 0 0 315
Bocsánatot kérek a nagy méretű képért, figyelmetlen voltam!
Ramius Creative Commons License 2002.06.15 0 0 314
Hams, nem akarlak nagyon elkeseríteni, de:

Előzmény: Hamster (311)
Moralles Obranna Creative Commons License 2002.06.15 0 0 313
http://www.duffeyk.freeserve.co.uk/misc_pics.htm
adalék az Nk-6-ossal felszerelt Tu-135-ös bombázóhoz...
Moralles Obranna Creative Commons License 2002.06.15 0 0 312
Én is tudok valamit!
Nos!A turbojet az egy egyáramú hajtóművet takaró angolszász kifejezés. A Tu-22m összes változatába a Kuznyecovék Nk-6-ból Nk-8-á, Majd abból Nk-144-é,onnan katonai Nk-22-vé (Tu-22M1,M2), majd abból Nk-25-össé fejlesztett (M3) kétáramú hajtómű került. Ez a hajtómű a hatvanas években megálmodott nagy teljesítményű kétáramú utánégetős szerkezet utódja (az Nk-6 megépült, de beépítésre nem került.)A programnak nagy lendületet adott a Tu-144-es fejlesztése.A tervek láttán az öreg Mjasziscsev csak csóválta a fejét, de a Két Tupoljev (apa és fia) csak öreg bolondnak tartották és nehezményezték okvetlenkedését.A Tu-144 alapváltozata nem is hozta a megfelelő paramétereket.Ez idő tájt volt már egy nagy reményű típus a Koleszov RD-36-51-es típus amelyet többek között az orosz Mach-3 bombázóba a Szuhoj-100 (T-4)-be is be kívánták építeni,de helyette a Dobrinyinék valamelyik VD-7-es változatát rakták bele..Az Nk-6-os átmérőjét,kétáramúsági fokát megnövelték, illetve eltávolították az utánégető rendszerét, így jutottak el a Tu-154-es Nk-8-as hajtóművéhez.Ezzel egy időben fejlesztették az Nk-144-est.Ez a hajtómű ismét kisebb átmérővel, és kétáramúsági fokkal, továbbá egy öt külön gyűrüs forszázs-kollektorral és lángstabilizátorral rendelkezik. A tolóereje elsőre 175 kN utánégetéssel, 1972-ben járt Ferihegyen ez a példány (mármint a vele felszerelt Tu-144).A későbbiekben a teljesítménye 196-200 kN-ra nőtt.
Az Nk-22-es hajtóművel felszerelt Tu-22M1,M2 beömlőnyílása az F-4 Phantom,MiG-23 beömlőjéhez hasonló.Az Nk-22-es tolóereje 159/218 kN, levegőátfutás 303 kg/sec.Az Nk-25-ösnél a levegőátfutást 339 kg-ra növelték, ezért változott a beömlőnyílás alakja,mérete.Tolóereje 186/245 kN-ra növekedett, vagyis utánégetés nélkül erősebb mint a legelső Nk-144-es verzió forszázzsal. A Koleszov RD-36-51A hajtómű ismereteim szerint nem rendelkezett utánégetővel mégis képes volt a folyamatos M2-M2,4-es sebességre a vele felszerelt Tu-144D ami példátlan, még az F-22-es se lenne erre képes,és nem csak a szívócsatornája miatt.Ez a hajtómű mellesleg egyáramú,akár a Concorde hajtóművei.Az F-22-es erőműveinek kétáramúsági foka szinte nincs is-0.15-ennek és a nagy levegőátfutásból eredő impulzusnak tudható be a nagy forszázsnélküli sebesség.Na ennyi.
De miért repült olyan magasan az a Szuhoj?
Hamster Creative Commons License 2002.06.14 0 0 311
Belinkelődött ide már pár oldal, amiről elég jól kiderülhetett, hogy M :)
Előzmény: Vgyuri (309)
Hülyesamu Creative Commons License 2002.06.14 0 0 310
Wazzeg Tu-22M3, még mindig. A változtatható szárnnyilazású közepes bombázó. (Egyébként a Tu-22-nek jó esélye van arra, hogy már a rozsdatemetőket lakja minden posztszovjet és egyéb országban, mert kifejezetten rossznak bizonyult a konstrukció (a hajtóművek a törzs fölötti elhelyezés miatt nagy állásszögön "árnyékba kerültek", emellett a legénység egy részét, ha jól emlékszem, lefelé katapultálták, ami földközelin tuti kampec volt). Egyébként a Tu-22M-nek a korai változatain félkőr alakúak voltak a kevegő-beömlő nyílásai, pl. a Tu-16-hoz, vagy a Tu-28-hoz hasonlóan, a késői példányoké (ez is) pedig a MiG-25-re hasonlított, ld. a képtáramban a képet.
Előzmény: Vgyuri (309)
Vgyuri Creative Commons License 2002.06.14 0 0 309
Annak örömére, hogy az elöbb megkerestem az orosz repülőgépkereső cimét, meg is néztem, a TU-22M-et is megtaláltam benne külön, a háromszámjegyüek között. Csináltam is egy kis táblázatot a TU-22, TU-22M és TU-28 adataiból, megmutatandó, hogy ezt az oroszok keresztrejtvénynek szánták a NATO tipusazonositók számára. A TU-22 és 22M fő méreteit tekintve egyébként hasonló, csak a változtatható szárnyról és a dupla hasznos teherről kell elfelejtkezni. Ezek után mi volt Pozsonyban. Variaszárnyú?

A következőben itt a táblázat, mert meg szeretném próbálni, hogy lehetne egy HTML táblát beiktatni hozzászólásba. Ha hülyeség sűl ki belőle, akkor ne engem átkozzatok:-)

TU-28
TU22
TU22M

Crew
2,
3,
4,

engine
2 x AL-21F-3, 110.3 kN,
2 x VD-7M, 156.9 kN,
2 x afterburning turbo-jet NK-25,

wingspan
18.1m,
23.8m,
23.3/34.3m,

length
27.2m,
40.5m,
42.5m,

height
7.0m,
10.7m,
11.1m,

wing area
80.0m2,
162.0m2,
165.0m2,

start mass
40000kg,
84000-92000kg,
124000kg,

max speed
1850kph,
1610kph,


ceiling
18000m, range
14700m,
14000m,

range w/max.fuel
3200km,
5650km,

range w/max.payload
1350km,
4900km,
5100km,

armament
2000kg of weapons
1 x 23mm remote-controlled cannon, 12000kg of bombs or missiles
1-2 x 23mm cannons, 24000kg of bombs or missiles

Vgyuri Creative Commons License 2002.06.14 0 0 308
Hamster:

Én is csak a személyes emlékeimből tudom az egész sztorit fellapozni, mert 1964-ben voltam Lengyelországban és ott a gdanski repülőtéren megtárgyaltuk a dolgokat a lengyelek, mint a nyugati burzsoá sajtó sajátnadrágbakakáló szócsövei és én, a példás magaviseletü szovjeteknekhivő nagyokos. Én elmondtam a szovjet verziót, ők kiröhögtek és elém tettek egy Jane's ujságot, amit náluk már akkor is kapni lehetett, ha máshol nem, a kikötőben a nyugatról jövő tengerészektől. Abban nagy cikk tette fel a kérdést, hogy "van ekkora vadászgép?". És utána kielemezték, hogy egy vadászgépnek előre szoktak tüzelni a gépágyúi, aminek hátul van az bombázó, Meg a belső bombatér 1 tonnás Kelt robotrepülővel, az sem vadászgépjellemző, stb.

A Az orosz repülés története<"/a> c. weblapon a TU-22 már bombázóként szerepel, viszont érdekes módon ott a 22M nem szerepel. Egyéb forrás most nincs a kezemben, úgyhogy nem tudom összehasonlitani, hogy az adatok a 22-é vagy a 22M-é.

Előzmény: Hamster (306)
Hamster Creative Commons License 2002.06.13 0 0 307
A program kezdete előtt végigvágtattunk a statikus soron (hamar kiértünk, mert nem volt dugó), mert tudtam, hogy ki kell használni a lehetőséget... De azért voltak már ott is, és pár képbe az utolsó pillanatban gyalogolt bele valaki, miután végre úgy tűnt, hogy sikerült kivárnom egy üresjárati fél percet...
Előzmény: tfrici (303)
Hamster Creative Commons License 2002.06.13 0 0 306
Emlékeim szerint a Tu-22 csak szegről-végről hasonlított a Tu-22M-re (kb. mindkettőnek hegyes volt az orra, gyorsan repült, és sok fém volt benne:), tehát igazából nem átnevezésről, hanem egy másik típusról volt szó. Utóbbit egyébként anno láttam a hazai irodalomban Tu-26M-nek is nevezni. Sajnos a hatvanas évekig nem tudtam utánanézni, de a 22-est később már bombázónak vallották be, a nehézvadász fedőnevet csak a 28-asra vonatkoztatták...
Előzmény: Vgyuri (299)
Ramius Creative Commons License 2002.06.13 0 0 305
Egyébként a gép katasztrofális állapotban volt a felszállás előtt kéttucatnyi azonnali beavatkozást igénylő hiba volt a litán.

Az egyik hajtóműben pl. nem volt meg a generátor...

Így talán cseppet sem volt meglepő, hogy felszállás közben az egyik hajtómű beadta a kulcsot, és persze a sok nehéz fagyasztott hal miatt nem tudott elemelkedni a gép...

Előzmény: tfrici (303)
Ramius Creative Commons License 2002.06.13 0 0 304
A dolog pikantériája, hogy a halakat papíron Bécsből szállította Afrikába.
Gyanítom, egyetlen fuvar díja kompenzálta a céget a gép elvesztését illetően...
Előzmény: tfrici (303)
tfrici Creative Commons License 2002.06.13 0 0 303
Szevasz Hamster!

Most néztem meg a képeket a SIAD-ról. Nagyon jók!
Találóak a hozzájuk fűzött magyarázatok. Tényleg - mikor voltál ott, hogy olyan kevés ember volt? Írod, hogy kíváncsi vagy a csonka 707-es történetére.
A következő:

Egy esős őszi délután túlsúlyosan lendült neki a startnak és túlfutott pályán. Azért áll a 14 - es pálya küszöbénél.Az orrfutó kitört, a gép jobbra billent, és ha megfigyelted a jobb motorjai beszívták a sarat, minek következtében abban a momentumban amortizállódtak. A törzs pedig a megroppant, mi szintén jól látható kívülről is. Ezzel az egész gép leírídott. Állítólag nagy mennyiségű fagyasztott hallal volt megrakva. Az ügy pikantériája az, hogy a személyzet másnapra nyomtalanul eltűnt, a gép nyilvántartási papírjai kinyomozhatatlanok, és a rossznyelvek látni vélték, hogy a fagyasztott hal rakományt, kaliber és tűzerő alapján vették nyilvántartásba és szállították el, katonai ellenőrzés mellett.
A pilóta kabint, az ott működő AEROTECH SLOVAKIA vágta le, és Boing szimulátort készített belőle.

üdv.
tfrici

Előzmény: tfrici (296)
Hülyesamu Creative Commons License 2002.06.13 0 0 302
Te mikor voltál kint, hogy a statikus előtt ilyen kevés ember volt? Én szombat délben szabályosan verekedtem (na jó, ez egy kicsit túlzás), hogy pl. a Tu-22-ről elfogadható képeket csináljak, kb 5 méterről...
Előzmény: Hamster (297)
CommandAir Creative Commons License 2002.06.13 0 0 300
Jó lesz az a svájci PC-7-nek :) A Szlovén volt PC-9.
Előzmény: corporal (287)
Vgyuri Creative Commons License 2002.06.13 0 0 299
A dolog nem ennyire egyszerü. Amikor 1961-ben bemutatták az oroszok a TU-22-t, nem akarták beismerni, hogy bombázó, először nehézvadásznak titulálták, mint a TU-28 növelt terhelésű javított változatát. (Ami azután tényleg meg is valósult 128 néven)Fel is vonult a TU-22 a tusinói légiparádén mint kisérő a Mjaszisov nehézbombazó (ha jól emlékszem M-4) két oldalán 1-1, a bemondó meg dicsekedett, hogy ez a világ legerősebb fegyverzetű vadászgépe. De a katonai attasék azt mondták, ne puderezzenek, ez a gép ugyan felépitésben hasonlit a TU-28-ra, de majdnem kétszer akkora. Ezután átnevezték TU-22M-re azzal a mesével, hogy a nehézvadász tervet törölték és szuperszonikus bombázó lett belőle. Ez nagyon régen történt, csak a nagyon öreg emberek emlékeznek rá. Ezért kérdeztem, hogy ez most sima 22 vagy 22M, mert nem gondoltam, hogy létezik az M-nélküli változatból repülőképes példány.

A TU-22M Backfire azután annál többet szerepelt a sajtóban a fegyverzetkorlátizás során, hogy stratégiai vagy taktikai bombázó-e. De ez már nem a repülőnap topic témája.

Előzmény: Moralles Obranna (295)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!