A Tüv-tanulmánynak még kb. a negyedéig jutottam. Azt nem tudom, hogy a végén a táblázat minek alapján sorol át l7e kategóriába egyes mopedautókat, mert az EU-s direktívára hivatkozik, ami alapján l6e kategóriának kéne lenniük. Az enyém (Microcar) maradt l6e. Eddig végülis arról ír, hogy milyen hatása van a tuningolásnak (környezetszennyezés, nagyobb zajkibocsátás stb.) Meg azt mondja, hogy ha például balesetnél kiderül, hogy hozzápiszkáltak a motorhoz, (gyorsabban ment a megengedettnél) akkor a biztosító nem köteles fizetni, merthogy őnála max. 45 km/h-val menő járgányra fizették a biztosítást. A babrálást megelőzendő azt a javaslatot teszi, hogy rendszeres műszaki ellenőrzésen kellene átesniük a mopedeknek, különösen a négykerekűeknek 2évenként. A rendszámról úgy emlékszem, valami olyasmit olvastam (máshol), hogy EU-s követelmény a segédmotorok rendszámozása, de hazánk 2 év haladékot kért az átálláshoz.
Vegyél 3 kerekű mopedautót, érdekes módon azokat nem állítják meg a rendőrök, pedig zárt a karosszériájuk, és a kezelőszervek (kormány a gáz és fékpedál) is olyanok mit a személygépkocsikban:)
A Totalcar-os cikk hatására kerestem meg a forumotokat. Más "ügyben" (kit car), de mi is hasonló szívatásban részesülünk a minisztériumoktól, a kormánytól, mint ti. (Oldalaink, ha valaki belepillantana a kit car ügyekbe: www.kck.hu - ez az egyesületünk oldala, a www.kitcar.hu - ez meg a saját oldalam.)
A lényeg - miért nem fogtok össze?
Mi alapitottunk egy országos egyesületet, nekiálltunk nyomulni, és tavaly már annyit sikerült elérnünk, hogy a Gazdasági Minisztérium 2005 szeptemberében módosította a 6/1990-es KöHÉM-et, amelyik a módosítás elött Európában egyedülálló módon kategorikusan megtiltott mindenféle gépjármü-összeépítést. Nos, azóta - legalábbis müszaki oldalról nézve a dolgokat - lehet kit car-t épiteni. Most a regadó az, ami anyagilag teszi lehetetlenné a dolgokat. De lobbizni kezdtünk regadó ügyben is.
Irtunk az összes országgyülési képviselönek, a kulcsminisztereknek, a miniszterelnöknek ebben az ügyben, és lobbizunk, ahol csak tudunk. Nem akarom elkiabálni, de talán sikerül elérni valamit - a jelek szerint nem minden politikusnak, hatósági embernek szállt el a józan esze. (Most egy átlagos kit car reg.adója olyan másfél millió forint lenne. Ennyit kellene fizetni egy olyan autó után, amit több éves melóval magunk épitünk össze. Hm... Az épités költségei mellett ekkora adót a kit car-osok döntö többsége nem tud kifizetni - és különben is: ez most már elvi kérdés!)
Ahogy a kit car-ügy, úgy szerintem a "moped-autó" ügy is szinte kizárólag politikai, és csak érintöleg szakmai ügy. A Barna Péteren, és föosztályán keresztül ennek a dolognak a megoldása nem fog menni. Pedig ha belegondolok, óriási hasznai lennének az ilyen jármüvek terjedése támogatásának, föleg a nagyvárosokban. De csak akkor, ha nem csupán az adóbevételek számítanának, hanem pl. a környezet védelme, a parkolási gondok kezelése, stb. Ezek persze nem közvetlen forintok... Mert a közvetlen forintok az autó-kereskedök lobbija zsebébek, a reg.adó bevételen, az üzemanyag jövedéki adóján, stb. keresztül jelenik meg, és MA... A környezeti ártalmak mérséklése, a vészesen fogyó nyersolajjal való takarékoskodás, stb. meg csak hosszú távú hasznot jelent. A pénz logikája (ha van neki ilyen) úgy látszik felülirja a józan ész logikáját.
Szóval, tartsatok ki, ne adjátok fel, fogjatok össze - bocs' a kéretlen "jótanácsokért".
(Amúgy a cikk hatására erösen gondolkodóba estem. Most akarunk ugyanis Pécsröl kiköltözni egy városkörnyéki faluba. Most egy hathengeres Mondeo-val járkálok, ami tiszta hülyeség a városban is, meg az ingázáshoz is. Pont jó lenne a helyi közlekedéshez egy "moped-autó". Ahhoz sajnos már nem vagyok elég fiatal, hogy elköltözzek ebböl a teljesen eszement országból.)
Boldog karácsonyt, és sok sikert az új év során - "moped-autó" ügyben is!
60 alatt nem mehetsz az autópályára! 100 alatt is életveszélyes, még R4-esem volt ami a 90-et szerette, a leállósávba kellett menekülnöm, mikor egy kamion érkezett mögém és fékezés helyett a kürtöt nyomta :-(
A rendszám-dologról lehet sejteni valamit? Mert nekem csak akkor/arra kellene, hogy a munkahelyemnél ne 270 Ft/óráért kelljen parkolni... Másra nem tudnám használni, de ezért asszem beruháznék egybe.
Kiforrja magát a dolog, hasonló szívással keztek a szomszédunkban a trike-gyárosok, nem tudtak forgalomba helyezni itthon egyet sem, per, únióban lehet, nekik gyártjuk, ott lehet-itt nem, pedig ez is EU vagy mi, per, per stb. azóta lehet.
Csak legyen valakinek ennyi akarata, ideje, pénze, hogy végigvigye a megfelelő helyen az ügyet.
Sokat járok rövid távokat ( nyáron kismoci ), augusztusban egy autó elcsapott, akkor kezdtem el filózni egy mopedautón, csak valamivel védettebb lennék.
Ezt a macerát, ami most megy -feljelentés, tárgyalás, felmentés - viszont nem vállalnám fel, de ahogy tisztázódik a helyzet, biztosan mopedautós leszek.
Szóval Ferencünknek hála, lehet hamarosan tisztul a köd a sötét fejekben .
Köszönöm mindenkinek a JDM szélvédő infokat sajnos nem jártam sikerrel az egyik helyet ismerem Szfváriak ök 80000 adják a Bakonygyepesinek nincs. Viszont ha kell valakinek az összes többihez gyártanak Sopronban. De legalább kideritettem ezt is ennyit megért.
Van jó hírem is ma hoztak a franciáktól egy LIGIER 400 diesel 2000 vagy 2001-es kiváncsi vagyok rá.
Ez mind szép és jó, csak az az egy bibi van benne, hogy két- és háromkerekűre vonatkozik. A mi brumijaink meg négykerekűek!!! Vagy nem jól értelmezem? ;-))
herchee: Nem, még nem. Az az igazság, hogy nekem nagyon úgy tűnik, hogy egykutya az egész, mindegy hova fordul az ember, de lehet, mégis meg kéne próbálni. Szerintem akkor sem stimmel, hogy EU-ban vagyunk, és egyik országban személygépkocsi valami, a másikban meg nem az. BF azt mondta, hogy kártérítési pert indít(ott?) a magyar állam ellen, hogy nem hagyják kereskedni a mopedautókkal. EU-s szinten lehet, hogy lehetne vmit tenni. Kár hogy nem születtem jogásznak :(
xeniah: Te már kapcsolatba léptél az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériummal?
Szerintetek van értelme írni nekik?
Mi írtunk a GKM-nek, de ők automatikusan továbbadták a KFF-nek. (lásd lentebb leírtakat.)
Szerintem vmit lépni kellene ebben az ügyben mert nagyon úgy néz ki, hogy jövőre kizárólag személygépkocsinak fogják vizsgáztatni.
Várom a további ötleteket!
"Amennyiben felmerül, hogy nem megfelelõen értelmezték az adott jogszabályt kérjük, forduljon a felügyeletét ellátó szervhez, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz.
Amennyiben megítélése szerint az irányelvet nem megfelelõen ültették át a magyar jogszabályokba az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Jogharmonizációs Osztályához fordulhat."
Bennetek nem mozdul meg valami ezeknek a mondatoknak az olvasása közben????
Az autójogásznak én is írtam kb. 3 hónapja, de azóta sem történt semmi. Még a levelemet sem tudtam visszakeresni. Ennyit erről, de a többiek azért még próbálkozzanak.
Én próbálkoztam az Eu-vonalnál, hogy mit szólnak a kff állásfoglalásához, hogy megváltoztatva a kategóriát személygépkocsiként hajlandóak csak vizsgáztatni ezeket a mopedeket. Itt a válaszuk: Az egyes gépjármûvek forgalomba állításának feltételei tagországonként nem teljes mértékben azonosak, az uniós irányelvek csak kereteket határoznak meg, a részletes feltételek meghatározása nemzeti hatáskörbe tartozik.
Az egyes tagállamok részletes szabályozásával kapcsolatban az illetékes ország nemzeti hatóságai tudnak felvilágosítással szolgálni.
Az EUvonal jogértelmezéssel kapcsolatos állásfoglalást nem adhat, arra a hatáskörrel rendelkezõ szerv, adott esetben a Közlekedési Fõfelügyelet jogosult. Amennyiben felmerül, hogy nem megfelelõen értelmezték az adott jogszabályt kérjük, forduljon a felügyeletét ellátó szervhez, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz.
Amennyiben megítélése szerint az irányelvet nem megfelelõen ültették át a magyar jogszabályokba az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Jogharmonizációs Osztályához fordulhat.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumhoz
Európai Uniós Jogi Fõosztály/ Jogharmonizációs Osztály
1055 Kossuth Lajos tér 4.
Tel.: 441-3003
E-mail: ugyfelszolgalat@irm.gov.hu
Ja, egyébként kérdeztem az autójogászt is (totalcar.hu), mert hát őneki értenie kellene hozzá, de nem is reagált a levelemre. Próbálkozzatok ti is, hátha akkor utánanéz a dolgoknak, ha többen rákérdeznek.
Ha azért ugrik ki a váltó, mert túl könnyen jár a váltókar, talán segít, ha kicsit meghúzod a váltókar tengelyén az anyát. Ha esetleg nem önzáró az anya, akkor cseréld ki, és tegyél alá még egy rugós alátátet is. Ha kicsit szorul a kar, lehet hogy a helyén marad, az enyém az biztos nem rázódik ki:)
Most találtam rá erre az oldalra. Tisztelettel érdeklödnék hogy létezik e 50ccm körüli 2 vagy 4ütemü mopedauto, vagy esetleg elektromos. Milyen márkanéven. Számomra az 50km elegendö lenne 1 személyel. az esetlegesen olcsobb ár fontossabb. kocsim van de közeli munka végzésre a kocsi használatot szeretném kiváltani. Köszönettel a válaszért: linhof@index.hu
Az enyémnek is rettenetes a váltója, alig bírom berakni sebességbe. Főleg hátramenethez kell feszegetnem, már le is törtem a bowden megtámasztó fület. Minden mopedautónál van valamilyen reteszelése a váltókarnak, van amelyiknél egy kis kallantyút kell felhúzni, van amelyiknél lefele v, oldalra kell nyomni a kart, de a JDM-nél semmi ilyet nem találtam.
Amíg gurul a kocsi, addig nem szabad váltani, mert tönkreteszed a váltót.
Most kaptam egy Aixam 400-ast, meg egy Microcar Virgot, ha azokat rendberaktam, utána szétszedem a JDM-et is, akkor lehet okosabb leszek váltó ügyben.