Elmesélem milyen fűrészporos cserépkályhám volt egykor, ebben a topikban nem találkoztam ilyennel.
Volt egy öreg cimborám, aki saját céljaira létrehozott olyan cserépkályhát, amelyik fűrészporral működött. Méghozzá olyan célból, mert egy ilyen fűtési rendszer rendkívül olcsón üzemeltethető. A fűrészpor nyáron gyakorlatilag ingyen kapható, csak a fuvart kell kifizetni. Az öreg cimbora két teherautórakomány fűrészporral fűtötte ki a telet, és szerencsés helyzetben volt, mert két télre való anyagot tudott eltárolni.
Mivel jóban voltunk, nekem is elárulta a kályha trükkjét, de megígértette velem, hogy a trükköt nem adom tovább, ezért itt most csak a publikus információkat írnám le. A kályha méretét emlékezetből tudom csak felidézni, ha jól rémlik akkor négy csempe széles, három csempe mély és 8 csempe magas volt. Volt a tűztér felett egy cikkcakkos füstjárat, és még azon kívül négy függőleges füstjárat. A fűrészport egy kb 40 centi magas és 30 centi átmérőjű fém dobba tettük bele, úgy, hogy középen öt centis lyuk volt. Vagyis a dob alján volt egy ötcentis lyuk, efölé helyeztem egy öt centi átmérőjű botot, köré döngöltem a fűrészport és végül a botot kihúztam. A hamutérből a dob alsó nyílásán át gyújtottam meg a fűrészport újságpapírral, és mikor begyulladt, akkor a levegőutánpótlást elzártam. A fűrészpor csendesen leégett és fűtögette a lakást. Naponta egyszer gyújtottam be, kivéve a nagyon hideg napokon, akkor két nap alatt háromszor (egyik nap reggel-este, másik napon délben). Két kályha fűtötte a 60 négyzetméteres házunkat.
Viszont az öreg cimborával ellentétben én nem tudtam két télre való anyagot eltárolni, csak egy teherautónyit. Így aztán január végén, február elején mindig fűtőanyaghiánnyal kellett szembenéznem. Ez azért kellemetlen, mert míg nyáron a fűrészpor ingyen van, télen még pénzért sincs! Trabant kombival jártam kuncsorogni, itt-ott megszántak néhány zsák fűrészporral, és ez így ment tavaszig. Ez így nemcsak kényelmetlen volt, hanem állandóan vizes fűrészporral voltam kénytelen befűteni. Három télen át ment ez így, aztán végre bevezették a gázt. A fűrészportárolóból kazánház lett, így oda azóta nem kosárral kell behordani a fűtőanyagot, hanem csövön megy be.
A kémények teljesen elkátrányosodtak ez alatt a három tél alatt. Akkor még azt gondoltam, hogy biztos a bútorgyári fűrészporban volt ragasztóanyag, de az itt tanultakból már tudom, hogy nemcsak amiatt volt.
kérdésem van: mikor a tűztér alatti építmény eléri azt a magasságot ahol a tűzér rákerül (mint a képen) akkor a tűztér valójában mire ül fel és hogyan? és az alsó szellőző (fatároló) és a tűztér között van valami, vagy a tűztér alja a fatároló teteje?
Én igazából a víz-gáz szerelőmmel csináltattam meg. Aki egyben bádogos is. Nekem sem időm, sem szerszámom, sem szakértelmem nincsen hozzá. Az meg hogy a szabadidőmben tönkretegyem mert próbálkozom nem az én asztalom.
Te kototted be magadnak vagy csinaltattad ? Csak azert kerdezem mert nekem biztos hogy vagnom kell a csobol ,hogy ne logjon be a kemenybe ! Mivel erdemes vagni ? Flexel ? (vagy furesszel, bar azzal evekig is eltarthat :) mas otletem nincs ! :(
Meg mindig a csovel szenvedek, talaltam fekete fustcsovet (2mm falvastagsagu) 200-as atmerojut (baratibb aron mint a 0.6-os rozsdamentes), viszont 45 fokos idom helyett egy univerzalis idomot tudnak adni, ami elmondasuk szerint (meg nem lattam) 90-45 fok-ig allithato. Nem flexibilis hanem ugyan olyan anyagbol van mint a cso. Szinten elmondasuk szerint 3 darabbol all ami osszecsusztatva 45 fok , szethuzva meg 90.
Nekem szinte ugyanilyen hőcserélőm van. Próbafűtés volt már vele, mit fog melegíteni? A mérnök vásárláskor többször is elmondta, hogy a hőcserélőt keresztbe kössem rá a rendszerre! (egyik oldalt alul be, másik oldalt felül ki)
Abban szeretném a segítségeteket kérni, hogy miből csináljam a kandallóm kupoláját. Úgy tudom, hogy a sima gipszkarton az nem jó oda, vagy csak hőszigeteléssel jó. Olvastam itt korábban valami gipszkartonhoz hasonló, de hőtűrő anyagról, de most nem találom, és most már meg kellene vennem.
miután fnak kitiltódott én szeretnék bejelentkezni a kályhára. szóval most hárman vagyunk három kályhára amiből Te kettőt elviszel. hány embernek kell felszállni a buszra, hogy ne utazzon rajta senki? :)
Ez egy öszvér megoldás, mi kombináltuk össze. Az alsó része egy Jotul kandalló, és vettem hozzá Pilisszentlászlón egy vizes hőcserélőt. Márcsak azért is, mert a norvégok aranyárban adnak minden kiegészítőt. A füstelzáró 40eFt körül volt 2004.ben. A hőcserélőt 85eFt-ért megkaptuk. Ha ilyet akarsz venni, írd be a keresőbe, hogy Mani Kft, a mostani ára 400eFt kb. 2004-ben a Construmán 320eFt-ért megkaptuk a kiállítási darabot. Nagyon tetszik, jól bevált a pillangó-ajtó nyitás:)
Igaz, ez az első kandallónk (és utolsó is), nincs mihez viszonyítani. CB technológiás, a Palazetti gyárt még ilyet, az 1 milla fölött van..