A tandemnel nem hatul van az utas, hanem elol :) Amugy a jogositvannyal rendelkezo tandem utasnak lehetosege van mind a drogue kidobasara, mind a foernyo nyitasara, leoldasra es mentoernyo nyitasra... mindez sajat, szemelyre szabott fogantyukkal, parnakkal es konnyu elerhetoseggel. Szoval nem kifejezetten utas-pilota viszony van, hanem ket gyakorlott ugro egy rendszerrel ugrik... ahol mindketto megtehet barmit amire a rendszer lehetoseget ad. Csapatmunka, ha ugy tetszik.
Az a jó, hogy ez a fíling pontosan ugyanez a világ összes repterén. Persze a kisebb helyeken hangulatosabb a dolog, meg családiasabb, de a nagyobbakon sem feltétlenül rossz a dolog.
Nagyon kevesnel es ha nagyon sietek sem foglak utól erni!! Es en nem leszek tandempilóta. Anyi ugrasom soha nem lessz! De kepzeld el minden etöernyös tandempilóta lenne?! Nem is lenne annyira vonzó a dolog.
Rahibaztal! Tenyleg szeretem a hangulatos kis reptereket. Elöb-utob mindenki ismerös. Szivesen segit barmi kis problemad van, ad tanacsot, odafigyel rad, te is öra. Es ezek nagyon fontos emberi dolgok!! Este közös bogracsozas, de minimum meg kinalnak egy fel tanyer etellel. A flaska körbe jar.Közben tanusagos meg mókas törteneteket mesel vagy az eggyik vagy masik regelö. Közben uj baratcsagok csirai vernek gyökeret a tüz mellet. Elli mindennapi hetvegeit a repter. Ez olyan mint az "ancsa" sajatos hangulata van.
A mostani hetveget sajnalattal kihagyom.
Faj a szivem!!
En ijen nagy helyekre nem jutottam el Moszkva terkepre rajzolva sem kis varos, és nem is igen fogok eljutni (pedig lehet hogy titokban szeretnek)! Kis helyekkel meg nincs mit dicsekedni Tiszatarjan, Újtikos, Harsany. Raadasul mind magyarorszagon van! Börgönd, Esztergom, Miskolc, Debrecen, Nyiregyhaza, Hajduszoboszló, ezekben pedig nincs semmi különlegesség. A kisgepeket kipróbaltam, de nem szeretem mert fobiat kapok bennük. A "SES tipusu legi jarmü" is szerepel a geptipusok között. De smi igazan tecik az kerazint vagy gazt zabal es 9500 lab föle kapaszkodik!! Ez mar elfogadható tandemhoz is (egy kis szódaval).
"Amúgy te hol ugrasz és mit?"
Ahol csak tudok es amit sikerül szó szerint!
Én is ismerek pártucat tandempilótát Floridától Magyarországon át Moszkváig és Rovaniemiig. Én ugrottam tandemet utasként (és ha minden igaz akkor a jövő héttől mint pilóta is fogok).
Amit írsz az teljesen igaz, nekem csak az szúrt szemet, hogy mintha te objektív minőségi rendszert ismernél tandempilóták között.
Személyes preferenciák vannak persze.. kinek ez a stílus jön be kinek amaz.
Tandempilótáknál a legfontosabbat viszont kihagytad :) nevezetesen, hogy tud repülni...mind a testével mind az ernyőjével és korrekten ügyfélként kezeli az utast.
Tartozok egy öszinte beisberö vallomassal!
Eletemben sem ugrottam tandemet!!
Van akivel nem is ugranek meg ha fizetne sem!
Olyan is van akivel nem szivesen ugranek ha nem kezülne penzembe. Akire gondolkodas nelkül rabiznam a sajat vagy szeretteim eletet csak azt tudom tiszta szivböl ajanlani masnak is! A velemenyem szubjektiv!! Akivel en nem ugranek azok is hoznak le utasokat epsegben!
A tandem ugrasnak vannak szemelyi es targyi feltetelei. Ezek lehetnek elegsegesek > megfelelöek > közepesek > jók > kivallóak.
A jó ejtöernyös nem feltetlen jó tandem pilóta is.Termeszetesen van összefügges. Atanderm pilótanak lehet 1001 ugrasa ebböl tandem ugras "1". De lehet 2500 ugras ebböl tandem "999"
Az ernyöjeben lehet "5" de akar "598" ugras.
Van aki harom mondatban elmondja a lenyeget mert "sok beszednek sok az alja" meg "aki sokat beszel az nem mond semmit". A masik töbször netan a lenyeget medismetelve mondja el, hogy mit fogsz latni, mivel talalkozol, mi törtenik mire figyelj, mitöl ne lepödj meg es sorolhatnam
tovabb.
Olyan tandem pilóta is van akinek "nagyobb az arca" de nem ez a jellemzö.
"A "lapos forgás", amiről beszéltek, ami állítólag elkerülhetetlen, azt végképp nem értem."
Azt a lapos forgást úgy képzeld el mint a lehulló falevelet ami történetesen pörög.
A lapos forgás nem kötelező velejárója a dolognak, de nagyon könnyen beindul, nagyon nehéz megállítani és életveszélyes.
Hogy miért indul be könnyen? :) Nos ez pofonegyszerű, a zuhanó test valamitől kap egy horozontális lökést. Ez lehet egészen kicsi is már a legráskor és lehet egy egészen kicsi aszimetria a zuhanó testen és máris szép lassan átmegy a test propellerbe.
A dolognak az erő-ellenerő a lényege. A zuhanó testnek a ritka levegőben szinte nincs ellenálása. Ezért tud felgyorsulni mocskos módon...de nem csak vertikálisan, hanem horizontálisan is... mondjuk egy forgmozgásban. Mivel fékezni (akár vertikálisan, akár horizontálisan) csak a levegővel lehet.. ha meg kevés a levegő, akkor kevés a fékező felület is.
" kb 5× nagyobb sebességnél áll be az egyensúly, a nyitás folyamatát kéne lassítani, mondjuk legyen 10× annyi "
Hopp, nem jó. 5×-ös sebesség 25×-ös mozgási energiát jelent, amit el kell emészteni. Marad a pici fékernyő, mint lehetséges megoldás. Esetleg az is több fokozatban.
" mekkora sebesseget lehet elerni 20-30Km magassagbol indulva :)"
Nem kell gondolkozni, bemondták: valami 1200km/ó -nál állandósul a zuhanás. Biztos nagy élmény lehet, tök sötétben, majdnem vákuumban, szkafanderben 1200-al zuhanni ... brrr...
Ez így rettenetesnek hangzik, nade az erő, amit az a ritka levegő kifejt, az pont akkora mint lejjebb, a sűrű levegőben. (Nagyon rosszul jár az agyam?) Ugyanis a zuhanó test súlyával fog egyensúlyt tartani a légellenállás. Mivel kb 5× nagyobb sebességnél áll be az egyensúly, a nyitás folyamatát kéne lassítani, mondjuk legyen 10× annyi a kupola nyitási ideje. Vagy, ami még jobb: picike fékernyő nyílik először, utána a főernyő. Ha jól rémlik, ez a technika is létezik már. Idő van bőven, ráérünk kupolát nyitni :-)
Szóval, az érthető, hogy azzal az ernyővel, amivel aug. 20-án ugranak a sporttársak a Dunába, azzal nem oké a dolog, de elsőre is nyilvánvaló, hogy itt spéci feladatról van szó. Maga a ballon se hétköznapi szerkezet. Szóval, nem értem, hogy amikor kísérletképpen bábukat dobáltak le ekkora magasságból, miért nem egyből valami spéci konstrukciót próbáltak ki? (Látható volt a filmen, ahogy ronggyá szakad az ernyő a nyitás után)
A "lapos forgás", amiről beszéltek, ami állítólag elkerülhetetlen, azt végképp nem értem.
"Ha meg ernyőt nyit ilyen magasan, akkor az szétszakad. "
Gondolkozz el, hogy mekkora sebesseget lehet elerni 20-30Km magassagbol indulva :).....Ezek utan nem csoda ha minden szakad.... A masik 5letem, hogy nezz utana a 0/0as katapult ulesek korlatainak(sebesseg/magassag) :)
Sziasztok,
tegnap este a Discovery-n volt egy film. Arról szólt, hogyan kerülték meg a Földet hőlégballonnal. Mondtak benne egy érdekeset: ha kb 20 - 30km-ről ugrik ki valaki ejtőernyővel, akkor állítólag nem tud stabilan zuhanni, mert valami "lapos forgás" kezdődik, amit nem lehet megállítani.
Ha meg ernyőt nyit ilyen magasan, akkor az szétszakad.
Szeretném, ha valaki a szájamba rágná, hogy mi a magyarázata ezeknek a jelenségeknek, mert így elsőre nem értem. Mentségemre szóljon, hogy az eje tapasztalatom egyetlen kerek számjeggyel korrektül jellemezhető :-)
Szóval, amit nem értek: miért nem lehet nagy magasságban stabilizálni a zuhanást?
Miért szakad szét az ernyő nyitáskor? Nem lehet lassítani a kupola kinyílását?
Miért nem lehet egy kisebb, kb nyitóernyő méretű valamivel mégiscsak stabilizálni a zuhanást?
Addig világos, hogy szkafanderben kell ugrani, azt is tudom, hogy odafent ritka a levegő.
ja, ilyenek vannak.. :) de hogy melyik a jobb avagy a rosszabb azt nem hiszem, hogy meg lehetne mondani.
Mindenesetre tovabbra is erdekelne a sporttars velemenye, hogy ha o prezentalni tudja a 10 legjobb magyar tandempilcsit akkor akiket kihagy azokat miert es miben tartja rosszabbnak?
Sosem szerettem az ilyen dolgokat, hogy "jobb ejtoernyos".
Jobb celbaugro, jobb relos, jobb stilusozo az van, mert ezekben merheto a teljesitmeny...de ugy univerzalisan nincs minosegi kulonbseg ejtoernyosok kozott.
Üdv Neked!
Ne klubot keress! Szemelyt!!
Ha komolyan erdekel a dolog magyarorszag tiz legjobb tandempilótajat prezentalom. Van több kerdesem! Hol, mikor, miből, hogyan akarsz ugrast vegrehajtani?????
20/9393705
vince
Adott esetben az átrepüléssel is szoktunk menni. Amúgy a bugi az hivatalosan az SLK és a YLK közös rendezése. Szóval nem az Otter megy és mi követjük, hanemmi megyünk és viszük magunkkal a madarat.