Keresés

Részletes keresés

segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.24 0 1 8749

Bármilyen hihetetlen,  anno  voltak alkalmak,  amikor az M63 egy-egy több-száz km-es fordulót  (mint nekünk aznapi adagot)

NULLA hiba mellett teljesitett

 

Tényleg nem akarok ünneprontó lenni, de az ne legyen már nagy szám, hogy egy szolit, párszáz kilométert lenyomott hiba nélkül. Gyári szagúan... Harmincévesen ezt a szilikózis is hozta, minden további nélkül.

Azt, hogy tizenhúsz kocsikat hogy vitt, el tudom képzelni. Biztos kirántotta az állomásról, mint a huzat, negyvenig, ötvenig... A fizika makacs dolog, 14-15 kocsikat (ablakos) még mi is simán vittünk szilikózissal, hát, sose akarta a 120-at. És az egy villanymozdony.

Én elhiszem, hogy nagyon ment a malaclábú, tehervonati gergőhöz, meg a fékezett habzásúhoz képest, de járok ma is 2MW motorteljesítményű dízelgéppel, 300 tonnás személyszállítóval is, hát nem a hajborzoló gyorsulásról szól. Elviszi, korrektül, de kapaszkodni nem kell, meg 100 környékén már nagyon harmatos.

 

A kérdésem: a rugózott, 18. pozíciót használtátok valaha? Ha igen, mutatott pluszt a 17-hez képest?

Előzmény: solidpasi (8742)
Ep128 Creative Commons License 2016.10.24 0 1 8748

Ott szaladt félre ez az egész, hogy a Leót mire HASZNÁLTÁK és mire volt eredetileg kitalálva. (A kettő pedig néha abszolút nem volt fedésben, ahogy a Bobónál sem, stb.) Részemről a Leót már "csak" tehervonati és állomási tolatómozdonynak láttam. "Erre" volt való leginkább. (Akkor is, ha -ezek szerint- vitt szinte mindent az őskorban.)

Előzmény: alkotasu (8719)
Tamás410 Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8747

Bocsánat...az "i" betű kimaradt. :)

Előzmény: solidpasi (8742)
Tamás410 Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8746

Tisztelt soldipasi !

 

" sem hozták zavarba az M63-- at, teljes magabiztonsággal 

 cibált  bármilyen  vonatot...+

 

Csak megerősíteni tudom az itt és korábbi írásaidat !

Jó magamnak igaz,csak a Ganz "technika" jutott - de tisztességgel,megbízhatóan és szeretni valóan tették a dolgukat. Nekem,nekünk már nem "futotta"  minden német és egyéb  agyon dicsért gépekre...más jelzőt nem írnék rájuk.. :)

 

Én személyesen is  - nem alkalomszerűen - átéltem, miként "veri " rommá az M63-as - ja nem 2-4-6 kocsis vonatokkal az M62-est - a másik - "óriási " vagy 20 db számú " az egekig magasztalt típust.

Egy kettő emberkének,úrnak írnám - az M40-es  nagyon becsülettel  végezte  a dolgát anno a fővonalakon is -

igaz akkor tájt az akkori gyorsvonatok nem 4-6 kocsik voltak !

Ezen gondolataim nem az íróasztal,műhelyben,barátoktól hallott események alapján írtam!

Köszönöm részemről ennyi ! :)

 

 

Előzmény: solidpasi (8742)
solidpasi Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8745

Ennek örülök.

S ha kérdezhetem:    személyes emlékek örzöjeként,  avagy ezek nélküli érdeklődőként irod-e ?

Előzmény: EMD sound is music (8744)
EMD sound is music Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8744

van itt valaki,  akit maga az M63, annak konstrukciója,  paraméterei, képességei,  tulajdonságai érdekelnek ?

 

Igen, határozottan!

Előzmény: solidpasi (8739)
solidpasi Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8743

Deeeee,  a Leók jártak gyorsvonatokkal is....

FŐleg és jellemzően a Bp-Miskolc vonalon, és jellemzően az 1960-as években,  

de még én magam is vittem V42-vel gyorsot a Nyugatiból Nyiregyházára,  igaz, nem mindennapi járat volt, hanem csak alkalmankénti,  s kilógott a fordulótervekből.

Persze, ettől, a Leó még lett gyorsvonati mozdony,  csak kényszerhelyzetben,  valahogy mégis elvitte a gyorsokat is, 

s a főnökség hallgatólagosan eltürte,  ha a mutató a 80 fölé kuszott....

Leós topicban,  többet irtam erröl.

Előzmény: alkotasu (8719)
solidpasi Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8742

Bármilyen hihetetlen,  anno  voltak alkalmak,  amikor az M63 egy-egy több-száz km-es fordulót  (mint nekünk aznapi adagot)

NULLA hiba mellett teljesitett,  és még érezni lehetett a gép tényleg "gyári szagát"  és minden egyéb tulajdonságát, amelyek

menet-közben kizárólag elönyös tulajdonságnak tüntek.

Még a sokak által nagyon lebecsült UFC forgóváz is élmény volt minden korábbihoz képest,  a mozdonyon utazva kifogástalan futásminőséggel,  észrevehetetlen lágy és elegáns rugózással.

( Persze,  sokkal később,  lepusztult állapotban már más lett az  "érzés" is )

 

A vontatóképesség pedig egyszerüen  szuverén volt,  az akkor létező legnehezebb vonatok (a mai terhelések többszöséről beszélünk,  gyakran  16-18-20 vagonból álló vonatokról + fűtés....)   sem  hozták zavarba az M63--at, teljes magabiztossággal

cibált bármilyen vonatot....

 

Részletekről később,  esetleg :-)

Előzmény: M63 - 007 (8740)
robcso1361 Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8741

Nem tudom megállni szó nélkül ezt a parázs viták a GANZ gyárról, úgyhogy csak annyit szeretnék írni, mindenkinek igaza van és senkinek egyszerre. Minden igaz amit írtatok a cocom lista , az idő hiánya, az égető szükség a járműre. De amit mint mozdonyvezető el tudok mondani, hogy a GANZ a sorozatgyártásban egyáltalán nem jeleskedett, minden mozdony egyedi , szinte semmi sem csereszabatos, nincs két egyforma gép és ez bizony a gyártás silány kivitelére vezethető vissza és sajnos ez a nem látható részeken is visszaköszön, a gépek papíron jók voltak ,de ahogy a Magyarországra látogató Wicker's ( vagy javítsatok ki English electric) igazgató mondta a V40 gyártása közben, hogy neki is ilyen munkások kellenének a gyárba és minden baja megoldódna, hogy ilyen gépekkel ilyen pontos munkát tudnak csinálni...

M63 - 007 Creative Commons License 2016.10.23 -1 0 8740

Üdv!

 Engem érdekelnének a régi sztorik, a nehéz vonatok, a húzós helyzetek, bajusz cibálások. Mit is tudott a gép, amikor rendben működött, illetve milyen élmény volt mondjuk egy M62-eshez képest a akár egy kigyorsítás, miben jött ki a gép valódi előnye.

solidpasi Creative Commons License 2016.10.23 -1 0 8739

Van itt valaki,  akinek személyes emlékei,  élményei vannak M63-ról?

 

És van itt valaki,  akit maga az M63, annak konstrukciója,  paraméterei, képességei,  tulajdonságai érdekelnek ?

 

Velük szivesen beszélgetnék tovább :-)

solidpasi Creative Commons License 2016.10.23 -1 0 8738

8714,  division by zero

 

"Ha már objektitivásnál tartunk... Az a bizonyos sárga kigyó az éppenséggel teljesen új típus, ami csak a nevében egyezik meg a korábbiakkal. Amelyekről kiderült, hogy repednek szerte széjjel. Ezzel éppenséggel bazi nagy mázlink volt, hogy időben kirobbant a botrány, és mi nem azt kaptuk amit eredetileg rendeltünk.

 

Milyen hiba förgeteg? Sorold fel kérlek.

Én egy hibáról tudok, az ajtók nem bírták, hogy budapesti utasok rátehénkednek, és kiakadtak, itt kellett egy alkatrészt áttervezni és cserélni.

Az, hogy a 30 éves felsővezetéktartó oszlopok szét voltak rohadva, az nem a villamos hibája.

Az sem, hogy a 21. században, az üvegházhatás korában úgy gondolták a kedves politikusok, hogy el lehet spórolni a légkondit."

 

Nos:

 

Erősen izlés dolga,  szerencsének nevezzük-e azt,  hogy a világpiac egyetlen botrányhős  villamosát választottuk.

Az is izlés dolga,  szerencsének nevezzük-e azt,  hogy a gyártó  szerződés-kötés UTÁN jelenti be,  hogy a szerzödött tipus annyira  ócska, hogy nem meri azt gyártani.

De legyen igy,  elvégre jó-magyarként,  ezt kiváltságnak,  és hálára kötelező  tiszteletteljes esetnek kell tekintenünk, ha a Siemensről van szó.

Eddig rendben.   

Tárgyi  tévedésbe estél, egyébként, mert az a szerinted teljesen uj tipus a Siemens szerint kizárólag  a tök-gagyi Alugrip-csavarzatos jármüszekrény hegesztett acél-szerkezettel való gyártását jelentette,  amugy a már 8 éve sorozatban gyártott

(és mindenhol botrányt produkáló)  Combino elemekböl készült....

Az általad emlegetett ajtók is 8 éve gyártott és beszerelt tipusuak voltak.

De volt baj sok mással is.

Főáramköri vezérlő-egységek,  fogaskerék-hajtások cseréje,  stb-stb.

(2006-2007 évi hirek,  Siemens közlemények eme infok forrásai.

a

A felsővezeték-oszlopok korroziója.....

Hát nem tudom.  

Elég érdekes véletlen,  hogy a budapesti villamos-történelem 100 évében az utasok szinte soha nem is hallottak semmit az oszlopokról,.  de mégis, pont a vadiuj Combino botrányos probaüzemét követő hetekben és pont kizárólag a 4-6-os vonalon,

vadul támadt a hirtelen-korrozió.   Felfogás dolga,  de szerintem ócska és átlátszó  hazugság,  amely csakis a Combinok forgalomképtelenségét volt hivatott álcázni, és ürüggyel magyarázni.

De legyen,  elfogadom a dolgot,  hiszek az oszlopok cseréjének szükségében.

De miért volt rájuk szükség?   Mert a Combino  nagyobb áramfelvétele vastagabb. tehát  nehezebb felsövezetéket igényel.

No és miért ?    Mi indokolja a nagyobb áramfelvételt?   A korábbihoz képest kevesebb utas valamivel lassabb szállitása ?

Na,  ezen érdemes egy picit elgondolkodni,  és nem be-nyelni még a rekuperációs fékezés áram-erősségére hivatkozó müszaki demagógiáját,  hisz ugyanakkor nem lehet vontatási-célú és rekuperációs áram.....

 

De nem ragozom tovább,  bár sok hivónek  fáj,  attól még van két kegyetlen tény:

1/   A  Combino,  a legfinomabb megfogalmazásban is erösen kompromisszum-terhes tipus,  s beszerzésében sok minden közrejátszott,  csak a müszaki és gazdaságossági szempontok nem....

2/   A Combino  egy egészen sarkos példa arra a gusztustalan  szemléletre,  a mélyen inkorrekt kettős mérce alkalmazására,

amely az egyiknek szinte bármi hibát jólelkűen elnéz és megbocsát,  s a másiktól a valóban nivosat sem  fogadja korrekt és méltó módon, joval kisebb hibákért is durván ócsárolja....

 

Tekintve,  hogy a Combino,  részben nem szivemcsücske,  részben itt nagyon off-téma,  erröl többet nem irok ide.

 

 

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8737

Én akkor már két év tüzeléstechnikai gyakorlat, meg gőzösvizsga, és 4 év gőzösözés után vizsgáztam. De néha ha be kellett "ugrani" a 70-es évek közepéig, végéig akkor még vezettem az 1910-es évek végén gyártott 324-est. Az oldalkormányos nem volt népszerű nekünk se, inkább a gőzös! Amikor a fejed felett elkezdett hegeszteni egy bizonyos hőfok alatt az áramszedő, meg jött a fázishatár... Na jó, nem ez a topik témája. 

Előzmény: segélyvonókészülék (8736)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8736

'68-ban még a szüleim is csak középiskolások voltak. :)) 2002-ben vizsgáztam.

De 2008-ban még mentem azzal a bográccsal, amit '57-ben építettek a Klement Gottwald villamossági művek közreműködésével.

Aztán már nem mentem bográccsal, asszem sose többet. Vagy de? Má' nem emlékszem pontosan.

 

És az a bogrács még a mai napig is aktív, és nem múzeumban, vagy ilyesmi, hanem rendesen. Azaz 58 éves mozdony, 58 éves kabinnal, sztálinista ergonómiával.

Előzmény: Törölt nick (8734)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8735

Szerintem mást értünk hasonló alatt. :)

 

És igazad van, sehová sem és mindenhová passzol ez a Ganz téma. Ha elvinnénk, tényleg lefulladna. Mint az MD csúszós sínen. :))

Előzmény: tom sawyer (8733)
Törölt nick Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8734

Meg az M44-es szakkönyvből. Na meg tényleg az előadók stencilezett jegyzeteiből. Mert 68-ban még nem nagyon volt fénymásoló.(Csak xerox.)

Előzmény: segélyvonókészülék (8732)
tom sawyer Creative Commons License 2016.10.23 -1 0 8733

- A Leónál van egy súrlódásos lengéscsillapító emiatt más a forgóvázkeret és a benne lévő kiegyenlítő emeltyű, teljesen különbözik a fékrudazat.

-A generátorok még külsőre sem hasonlítanak

-A vontatómotorok külsőre lehet ,hogy egy kaptafák de az pont elég ,hogy ne lehessen felhasználni egymás között, hasonlóan az m43-m47 sorozat hidraulikus hajtóműveihez.

 

Amúgy lehet ,hogy itt off, de elsősorban a Ganz-Mávagról szól a beszélgetés ami azért nyomokban M63-ra vonatkozó részleteket is tartalmaz, nem célszerű innen elmozgatni mert garantáltan elhal.

Előzmény: segélyvonókészülék (8730)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8732

Izé, ilyen fénymásolt, meg sokszorosított cuccokból.

:)

Előzmény: Törölt nick (8731)
Törölt nick Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8731

Milyen szakkönyvből tanultunk a villany tanfolyamon? :-) 

Előzmény: segélyvonókészülék (8727)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8730

Tényleg szétoffoljuk a topikot (legalább pörög), de a forgóváz sem "legfeljebb hasonló".

 

http://indafoto.hu/gigantos-pista/image/22601389-57b442df

 

http://gigantclub.hu/gigant_club/pic/hu/electric/v42/v42527h1.jpg

 

Ja, máshol van a homokolóláda, aztán kb. ebben ki is merült a különbség.

Előzmény: tom sawyer (8728)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 -1 0 8729

OFF

Izé...

 

M44

főgenerátor: EBSC 41/200

vontatómotor: TC 32.44a /14K

 

V41

főgenerátor (2db): EBSC 32/360

vontatómotor: TC 32.44b /14

 

V42

főgenerátor: EBSC 51/380

vontatómotor: TC 32.44c /14

 

Szóval lehet, hogy pár apróságban különböznek, de nagyon egy kaptafa.

Előzmény: tom sawyer (8728)
tom sawyer Creative Commons License 2016.10.23 -1 0 8728

"Igazad van: rengeteg azonos alkatrész, gépelem van bennük (vontatómotor, forgóváz, főgenerátor)" Na ez így ebben a formában nem igaz.  forgóváz legfeljebb hasonló, a főgenerátor csak a nevében azonos, de a vontatómotor se csereszabatos úgyemlékszem.

Előzmény: kihúzóvágány (8723)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 2 8727

az összes BoBo (M44, M40) egy Diesel-motorral meghajtott Ward-Leonard mozdony

 

Tulajdonképen minden klasszikus dízel-villamos mozdony Ward-Leonard mozdony. :)

Előzmény: kihúzóvágány (8723)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8726

OFF

 

Tévedhetek,  de én látok egy hangyányi eltérést a  V43-ra  vonatkozó licenc  

és a V63 kialakitása között.

 

Van elég sok közös pont.

És az egyik protó V63 Siemens egyenirányítóval és szabályzással készült.

 

"Kénytelenség" a netto üzemképtelenség esetében szokott bekövetkezni.

Az UFC-nél erröl szó sem volt.

 

Izé. Forgóváznál ez mit takar? Hogy nem forog a kerék? Vagy kettétörik?

Mert szerintem épp eléggé "kénytelenség" az, ha a masinát csak azért kell gyakran, és "hosszabb időre" a műhelyben legeltetni, mert a súrlódó csillapítókat, meg egyebeket kell állítgatni ahelyett, hogy a lom kint lenne a pályán, és dolgozna. Mindamellett, hogy a mozdony egyéb elemei közel sem kívánnak ilyen sűrű karbantartást (hisz épp ez az egyik előnye a sok mozgóalkatrészt tartalmazó fokozatkapcsolóval szemben a tirisztoros szabályzásnak).

Előzmény: solidpasi (8704)
division by zero Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8725

Nyugati ellenpéldának ott vannak a legújabb sárga kigyóink: ha egy porszem van a sínen, akkor már érzed, hogy döccent a kerék...

Előzmény: tom sawyer (8720)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8724

OFF

 

Én is cibáltam rendre 800 tonnás vonatokat bográccsal. Végül is elvitte. Ettől még a gönc nem erre való, pláne nem jó eszköz a feladatra.

Azt meg, amit hatvan felett rendezett, senkinek nem kívánom. Csoda volt a maga nemében, ez is tény, egy csoda, hogy mitől maradt mégis a sínen?

Az a luk, amit pedig vezetőállásnak csúfoltak, szóval vallatószobának ideális. De erről szépen megemlékeztünk már többen is a kotroc saját topikjában.

Előzmény: Törölt nick (8721)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8723

Igazad van: rengeteg azonos alkatrész, gépelem van bennük (vontatómotor, forgóváz, főgenerátor), ezért véleményem szerint fordítva is megállja a helyét: az összes BoBo (M44, M40) egy Diesel-motorral meghajtott Ward-Leonard mozdony.

Előzmény: segélyvonókészülék (8722)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2016.10.23 0 1 8722

OFF

18,5 t tengelyterheléssel nem mellékvonali mozdony, még akkor sem, ha lenne villamosított mellékvonal az országban. Hasonlóképpen a Leóval nagyjából hasonló paraméterekkel rendelkező V46 sem mellékvonali gép.

A Leó gyakorlatilag egy áramszedős bobó, akárhogyan is nézzük.

Tolatómozdony, akármire is használták ehelyett, vagy emellett.

Előzmény: Ep128 (8715)
Törölt nick Creative Commons License 2016.10.23 0 2 8721

Már bocs, de mikor villamosították a balatoni vonalat? 3 - 4 kocsi? Még a helyi személyvonatok is több kocsiból álltak. A maga idejében a Leo megfelelt a célnak, igaz kisebb terhelése volt, mint a Szilinek, de azért egy üres záhonyi vonatot a maga 70-75 kocsijával elcibált 60-nal. (Ja ezt nem olvastam.Csináltam.)

Előzmény: Ep128 (8715)
tom sawyer Creative Commons License 2016.10.23 0 0 8720

Ha már sárgakígyó: Elég összehasonlítani a Ganz-csuklóst a kortárs Hannoverivel. Ez utóbbin alkalmazott részlet megoldások ránézésre fényévekkel kifinomultabbak, a futásáról meg nem is beszélve...Bár a hazai gyártású mezőnyt még az ezeréves SGP E1 is magasan veri futásminőségben. És ezzel megint csak nem azt szeretném mondani ,hogy a Ganz villamosok szarok, a nyugatiak meg jók! 

Előzmény: solidpasi (8713)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!