100 mL-t összekeversz 200mL sós vízzel (5-10deka/liter), jól összerázod, két fázis lesz. Az alsó a sós-vizes alkohol, a fölső a benzin. Elválasztoda fölső fázist, megméred mérőhengerrel. Nem überpontos, de közelítő mérésre jó.
Ebben azért nem lennék olyan biztos, hogy csak 15%-ot tartalmaz.
Télire szoktak 30%-ot beletenni a hidegindítás miatt.
Én azt vettem észre hpgy az autóm szarabbul megy mint tavaly, minden változatlan és mérhetően azonos külső hőmérsékleten azonos helyen azonos körülmények mellett konstans szarabbul megy az idei e85-el mint tavaly. Ami még furcsa hogy kicsit dúsabb, illetve jobban tudja tartani az af corretion értéket 100% közelében, idáig meg 110-115% volt teljes nyomáson, tehát éppen csak nem kezdett szegényedni mert kevés volt neki a szesz, most meg bőven van tartaléka ami a nagyobb benzin tartalomra utal.
Az ára meg tragédia már lassan csak 50-60ft-al olcsóbb mint a benzin, ha lenne értlemes alternatíva benzinben inkább visszaállnék arra leszarnám a több kormot, meg a büdöset ami kipufog benyával. 300ft-ért kéne adni reálisan a szeszt és akkor még ugyanúgy nem nagy spórolás csak legalább alternatíva a benzinhez képest.
Mivel tudnám megmérni az etanol tartalmát?
Nem megy valaki mostanában németországba, hozhatna nekem onnan 40-50L etanolt szerintem sokkal jobb minőség kipróbálnám a hazaihoz képest mit tud.
"beszállítói körrel le van szerződve, nem spekulánsoktól veszik a gabonát."
A szezonális áremelkedés nem spekuláció következménye. A beszállító ugyanúgy felszámítja a tárolási költséget.
Természetesen nem a kukorica ára az egyetlen költség, de egy komoly tétel az árban. 10% szezonális változás (ez a tipikus) nyilván meglátszik a termék-oldalon is.
Ha visszanézed az utóbbi két év árváltozásait, akkor látni fogod, hogy a benzinhez volt szorosan kötözve, nem a kukorica világpiaci árhoz. Ez már csak azért is lehet így, mert a hungrana a termelői-beszállítói körrel le van szerződve, nem spekulánsoktól veszik a gabonát.
Felfelé sem a benzintartalommal arányosan árazták :) Ha még pár hétig kitartana ez az üa árszint, akkor tényleg kellene legalább 10Ft-tal csökkennie az E85-nek is... különben megint hiteltelen lesz a Hungrana féle árképzés, mint már sokszor az eddigiekben. A jövadó már rá lett terhelve egészében, úgyhogy arra már nem lehet hivatkozni...
"97% metánhoz 1% etán van, ami jócskán változtat a fűtőérték végeredményen"
Pontosabban: a metán fűtőértéke kb 37.7MJ/m3, az etáné 66.0MJ/m3 (1 atm, 15C), tehát 1% etán a fűtőértéket nem egészen 1%-kal növeli. Mennyi a mérőóra mérési pontossága?
"akkor meghajlok előtted"
Nem velem vitatkozol, hanem a természettudománnyal.
97% metánhoz 1% etán van, ami jócskán változtat a fűtőérték végeredményen. részemről tényleg az utolsó hozzászólás volt a témában, felesleges folytatni az értelmetlen vitát. majd ha lesz a csombárdi gázmező ellátási területén CNG kút vezetékes földgázról, ami tovább működik 1 évnél, akkor meghajlok előtted ;)
"És mi a helyzet, ha a szabványos fél%-os részaránytól csak dupla ekkora a részaránya, azaz 1%? És mondjuk mellette még a nitrogén is hasonló eltérést mutat?"
Akkor bizony 1%-ot csökken a fűtőérték, ami tekintve a gázórák mérési pontosságát nem mutatható ki a forrásidő-emelkedésből, és bőven a mérési-elszámolási pontosság alatt van.
"hogy az etán sem éri el a jó értéket?"
Újabb 1%?
Az már 2%. És totál off-spec a gáz, és tovább nem nagyon tudod rontani. És még mindig a gázóra mérési pontossága alatti az eltérés.
És mi a helyzet, ha a szabványos fél%-os részaránytól csak dupla ekkora a részaránya, azaz 1%? És mondjuk mellette még a nitrogén is hasonló eltérést mutat? És ha ezt még tetézi, hogy az etán sem éri el a jó értéket? Sok kicsi sokra megy, amit papíron elsikálnak, a kazánban visszaköszön.
Láttad már a CO2-metán fázisdiagramot? Pár %-nál több CO2 folyadékfázis-megjelenését okozná a szivattyúzáskor, sőt hidegben akár szilárdat is. Kezelhetetlen lenne az anyag. Nem "jófejségből" távolítják el a CO2-t, hanem a saját érdekükben.
Barkóbázni nem szeretek, de lehetne akár a CO2 is... meg még sok-sok más dolog, ami feljön a föld mélyéből, és költséges lenne a különválasztása. Ennek alátámasztása kb az is, hogy keverik más helyről érkező gázzal azt a gázmezőt (ez viszont "belső infó"). Télen valószínű kicsit elsumákolják a szükséges keverési arányt, mert akkor jön elő igazán a gáz gyengesége.
A földgázzal a baj az, hogy elsősorban importból származik, és várható durva drágulás, és hiány is. MIndkettő miatt elkezdhetik a CNG használókat okolni, adóztatni, büntetni.
"Továbbra sem ismered el, hogy van egy ilyen jelenség"
Szó sincs róla. Ha van bizonyíték, akkor természetesen elismerem. Amiket te mondasz, az nem bizonyíték, egy csomó más magyarázata is lehet a jelenségnek. ("wishful thinking")
"ha már ilyen karakánul véded a szolgáltatót, meg az elméleti síkod"
Védi a rosseb. Az, hogy te hüjeséget beszélsz, és én ezt leírom, az nem jelenti azt, hogy a szolgáltatót támogatom.
"melyik szennyezés okozza leginkább a nyomáscsökkentő elfagyását"
Biztos, hogy szennyezés? Biztos, hogy elfagy? Honnan tudod, hogy elfagy? Méred a nyomást előtte-mögötte?
"Alacsony rendszernyomás, mi? Alacsonyabb, mint a nyomáscsökkentő után lennie kéne? Nem sántít ez kicsit? :)"
Szerintem nem.
De térjünk vissza a legeslegfontosabb kérdésre: szerinted mi van a földgázban, milyen anyag, ami csökkenti az égéshőjét? Az, hogy ezt erőltetem az nem szarrágás, nem elméletieskedés, hanem a legfontosabb kérdés. Mert összeesküvés-elnméletet gyártani könnyű, meg könnyű elfelejtkezni a termtud. valóságról, de valami csak van a csőben, ha (szerinted) nem földgáz. Szerinted mi? Válaszolj légyszi, személyeskedés nélkül.