Én is azért nem szigeteltem le az akkut, mert jobban félek attól, hogy nyáron túlmelegszik, mint amennyire zavar, hogy télen jobban csökken a hatótáv...
Nekem egy klasszikus, piros fogantyús áramtalanító kapcsoló van beépítve a műszer fal alá, mint amiket a teherautókban vagy a traktorokban használnak. Az akku betáp kábelét szakítja a vezérlő előtt, de nem tudom jó ötlet-e lekapcsolni, mert akkor meg lemerülhet a 12V-os akku, és nem fog "beindulni" a kocsi.
A hideg akku kb. olyan, mintha egy benzines autónak össze menne a tankja :)
Az akku megnövekedett belső ellenállása miatt a feszültség is gyorsabban emelkedik, ezért sem "fér" bele annyi töltés.
Vannak olyan akkuk, amiket fűteni kell még nyáron is, a Bollore Bluecar szilárdtest akkuját 60 fokon kell tartani. Ezek átlagban naponta 7 kWh-t használnak el az akku fűtésre, 3-4 nap alatt nullára merülnek, és tönkre is mennek, ha nem kapcsolják be időben a hibernálás funkciót. Hőszigetelés persze ezeken sincs gyárilag...
A Leaf-ben nincs se hűtés se fűtés az akkuban, mondjuk annak is degradálódik a leggyorsabban az akkuja, de inkább a túlmelegedés miatt.
Ha jól tudom, a C-Zero is csak hűteni tudja az akkut, a klíma hideg levegőjét keringeti be az akkupakkba. A fűtést egy "villanybojlerrel" oldották meg, de csak az utastérben van fűtőradiátor. Elég sokáig tart, amíg felmelegszik a víz, és meleg levegőt kezd fújni. Mármint a Ligierhez képest, mert abban valami hajszárítóhoz hasonló megoldás van, szinte azonnal meleg levegőt fúj. 2 kW körül van a fűtés teljesítménye a Ligierben, ami brutálisan soknak tűnik a 4 kW névleges teljesítményű motorhoz képest.
Ha le van szigetelve az akku, nem hinném hogy túl sok energiát igényelne a melegen tartása. Egy infra fűtőfilm az akku alján szerintem elég is lenne. A szigetelést viszont szeretik kispórolni a gyártók, a C-Zero kazánja sincs leszigetelve, és a menetszél hűti. Utólagos szigeteléssel 10 km hatótávot is lehet nyerni, pláne ha az ajtókat és a padlót is leszigetelik. Egy 5 mm vastag hőtükrös parketta alátét is rengeteget jelent.
De még egy Zoe-ban is. A kis 500e Fiatban is egy igen bonyolult klíma rendszer gondoskodik az aksik jó közérzetéről. Ami viszont rendesen zabálja a vellanyt. Ezekben a verdákban jóval több energia megy az aksi fűtés-hűtés kiszolgálására, mint amit az utastér kap.
Nekem csak a gyújtáskapcsoló "acc" állásától kezdve indul a DC/DC is, nem megy folyamatosan mivel annak is van alapfogyasztása.
Sőt, a 72V-os akkut is leválasztom "off" állásban egy kontaktorral, azaz a gyújtáskapcsolóval meg van minden oldva.
Hidegben én azt vettem észre hogy az akksiból nem jön ki, nem megy be annyi töltés, azaz nem vész el mint az ólomakkunál, csak nem tudod kihasználni mert megnő a belső ellenállása.
Azaz ha feltöltöm és van benne 80km hatótáv, de bejön a nagy hideg akkor 40km használható ki, utána cammogósra vált a járgány. Ha bejön a meleg akkor kijön belőle a maradék is.
Sajnos fordítva is igaz, ezekben a hidegekben kis amperral töltöm úgy később kapcsol le a töltő.
Igen, egy akku hőmenedzsment nagyon kell komoly járgányhoz, nem hiába van a teslákban is.
Hogy ne csak a jó oldaláról írjak az elektromos autózásnak, megosztok egy negatív élményt is.
3 hete vettünk egy elektromos Citroent, azóta a Ligiert nem használjuk. Kikerült a garázsból is, kint állt az utcán a ház előtt. Most szükségünk volt 2 autóra, de 3 hét alatt teljesen lemerült a Ligier akkuja. Kb. 1 hete néztem rá, akkor még kb. félig volt. Az a gyanúm, hogy a 12V-os akkut töltő dc-dc konverter szívta le a nagy akkut, mert más fogyasztó nem nagyon van.
Ez még amúgy annyira nem is lett volna meglepő, az önkisülés ismert jelenség, csak eddig nem kellett rá figyelnem, mert szinte minden nap használtuk a Ligiert. Az viszont meglepett, hogy 2,5-3 óra alatt fullra töltődött az akku. A jéghideg akku kapacitása drasztikusan lecsökken, akinek nincs garázsa, vagy akku fűtése, annak eléggé kompromisszumos lehet télen egy villanyautó. Bár ahogy mostanában a hozzászólásokat látom, a diesel motorral se felhőtlen a téli közlekedés.
Szóval jó szívvel csak annak ajánlom az elektromos autózást, akinek van legalább egy fűtetlen garázsa, vagy akad egy konnektor, amire rá tud éjjel csatlakozni.
Mivel nálunk nagyon ritkán van eladó garázs, és 7M Ft-ot amúgy se adnék érte, ezért most azon gondolkodok, hogy leszigetelem az akkut, és fűtést építek bele. A szigetelés filléres tétel, a fűtést is meg tudom oldani olcsón, egy terrárium melegítő panellel, vagy infra fűtőfilmmel. A gond inkább az áram ellátással van, mert a társasház közös parkolójában nincsenek privát helyek, ha ki is építenék egy áram csatlakozási lehetőséget, semmi sem garantálja, hogy lesz szabad hely is...
ésszel használva nem jellemzö.ha bent van hagyva az akku pufferként illetve söntnek, és csak az inditás idejére van a 24 voltos bika a sarukon, persze a digites kijelzös koboldok, lehet nem kamázzák a magasabb akkufeszt, ezt még nem probáltam, ott csak saját felelőségre
A kompresszió ( sűrítési végnyomás ) mérésnek ezt a fogyatékosságát küszöböli ki a légveszteség mérés . Ez az eljárás független az akkumulátor állapotától , és pontosabb eredményt ad .
Nekem is van légveszteség mérőm -- nem egy megfizethetetlen dolog , nem is túl bonyolult a működése . Egyik autószerelő barátom azt mondta : neki nagyon sokáig nem volt , de elég pontos képet kaptak akkor is amikor egyszerűen sűrített levegőt vezettek a hengerbe és füleltek .
Sajnos az én gépem az olcsóbb változat , ami csak benzines csatlakozókat tartalmaz -- hogy a dízel miért kerül a többszörösébe az rejtély , hiszen a két szerkezet között a különbség minimális .
ez örvendetesen hangzik! de azért, ha lett volna mérve egy kompresszio, akkor az utalhatott is volna a hibára? mivel, mikor már kevesebb a kompresszio a motorba, érzékenyebb lesz a forgatási fordulatszámra, az önindírészérűl, kopottab motorok kicsit gyengébb akksival, szokták eme tünetet okozni, amikor ereje teljében van egy motor, akkor, álltalában, (persze tipus függő a dolog) fordul 2-öt a motor és beindul, nekem a köztudottan szar, focs motorom, íindul, minusz 10-ig, egy izzitás 10 másodpercig és pöccre röff. aztán persze, minnél hidegebb van, kezd, problémázni kicsit, de azért mostanság ritkán jellemzö a minusz 10 is nemhogy kevesebb, , ezt a pár napot ki lehet bekkelni évente, 24 voltos bikázással és pöccre fog indulni a kopottab motor is, a hidegekben
Köszi mindenkinek a gondolatmenetet, de ma azthiszem rájöttem, mitől indul nehezen. A régi akumlator miatt. Ugyanis, ahogy írtam, mikor sokat áll a járgány, az aksi magától kezd veszíteni az erejéből. Már vagy 10 éves, de az is lehet, hogy több. Persze elég nagy, 72 Ah-s. Tegnap reggeli inditaskor, előtte egész éjjel rajt volt a töltőn. Pöccre indult is. Ma reggel, minusz 7 volt, de nem volt töltőn az aksi, így avétosan, sokat forgatva indult. Most, olyan plusz 2 fok van odakint és úgy indítottam, hogy rá kötöttem egy bikazo aksit, így jól megforgatta az önindítót, a gázra rá se léptem, és pár forgatás után be is röffent. Holnap reggel így fogom indítani, bika aksival. Mínusz 7 ét jósolnak. Kíváncsi leszek igy milyen lesz. Szerintem jó.
nyilván lehet ez is és még sok más miatt a hiba, csak rá akartam világítani, hogy nem egyértelműen kizárhato a gyengélkedö kompresszio, én nem azt mondtam, hogy tutti ez miatt van, csak nem szabadna elmenni ez mellett, én, ha inditási gondok vannak, egyböl izzitógyertyát nézek, ha az ok, akkor kompressziot, hogy tisztába legyek, hogy van elég és nemcsak határeset, mert nagyon meg tud szivatni és csak aztán keresek tovább.
Nézd meg a csöveket, a porlaszóktól, adagolóktól a tankba visszatérő gumicsövet is. Ha ott valamelyik repedezett és levegőt tud szívni akkor szépen visszaereszti a gázolajat állás közben. Bárhol ahol gázolajos nyomot látsz (por tapad a csőre) az gyanús csatlakozás.
Hát igen egy kompresszió mérés az biztos megmutatná mennyi van benne. De mondjuk én olyanra gondolok, hogy az adagolóbol ahogy kijön a gázolaj, a csőbe, szóval ott kell lenni egy szelepnek. Legalább is szerintem. És lehet, hogy az nem tartja meg a nyomást napokig, visszacsorog az adagolóba. Aztán mikor indítva van, akkor ezt a nyomást megint fel kell építenie. De persze kompresszió mérés, és ott kiderül.
lehet, hogy mégis kompresszio, mert, ha több napig áll, több ideje van lefolyni az olajnak, a hengerpalástrol, ami, amúgy segíti a tömitettséget a dugattyú és a hengerfal között? egy kompresszio mérés tehetne pontot a dologra...
Sziasztok! Érdeklődnék más is járt e úgy, aixam, ugyebár kubota motorral, szóval ha több napot áll a járgány, nehezen indul. Ma hajnalban minusz 8 fok volt, tegnap este leallitottam, ma reggel gyönyörűen indult. Tehát nem kompresszió hiba van. De, ha már több napig nem inditom el, akkor sokat kell forgatni az önindítót, mire beröffen. Esetleg valakinek valami ötlete?
Nem találtam jobb képet a több oldalról zárt üregről , amihez rögzítjük a hátulsó gumibakot . Ez az irányváló egyik deklioldala , a másik a rögzítési pontnál hasonló . Két ilyet zárunk össze és keletkezik a hely , amiben a rögzítőcsavarral kell szórakozni .
Ma megmértem a Tassom lámpájának átmérőjét -- nem azét , amelyik a korábbi fényképen szerepelt ( azt sok éve eladtam ) , hanem egy újabb szerzeményét . Nem volt nálam fényképezőgép , így marad a verbális információ : 12 cm átmérőjű .
Az elülsőkkel nincs gond , elég a lökhárítót leszerelni ; bár ez eredetileg szegecseléssel ( és talán ragasztással is -- nem tudom , mire ezek a járgányok hozzám leérnek már messze nincsenek gyári állapotban ) van rögzítve .
Mind az elülső , mind a hátulsó gumibak kis 6-os imbuszcsavarral van a járműbe rögzítve a két kis talpfülön . A motorhoz-váltóhoz ( ami a gumibakra támaszkodik ) pedig egy nagyobb csavarral , ami a gumibak közepén megy át . Lényeges különbség viszont az elülső és a hátulsó bak rögzítése között , hogy elől a két bak belsejében menet van , abba van betekerve a rögzítőcsavar -- kell hozzá 16-os nyílású (csillag)-villás kulcs , célszerű a műtét előtt beszerezni . Ezzel szemben a hátsó gumibakban nincs menet , mert a csavar felső része egy 5 oldalról zárt öntvényrészbe kerül .
Nem emlékszem már pontosan , hogy mi a gyári megoldás : alulról vagy felülről megy a csavar , de mindegy is , mert nem biztos , hogy a te kocsidban mg a gyári sorrend van .
Szóval az 5 oldalról zárt üreg alján van a lyuk amin keresztül ledugnánk a csavart a gumibak felé . Ledugni még lehetne , de forgatni semmiképp , ezért a csavart ( imbuszcsavart ) alulról kell feldugni , majd benyúlni az 5 oldaról zárt öntvénybe ( vagyis hátrafelé nyitott ) innen benyúlva felügyeskedjük az alátetvet és az önzáró anyát a csavarra . Mivel az anyát nem lehet forgatni , ezért azt megfogjuk csillagcsavarhúzóval és lentről tekerjük az imbuszcsavart .
Szóval a hátulsó már nehezebb ügy , de én már cseréltem azt is . Valahonnan alulról közelítettem meg , azonban elég nehéz kitekerni a rögzítőcsavart , mert még a csuklós hajtószárat is alig lehet rátolni . Főleg azért nehézkes , mert a kormánymű alumínium-öntvényének egyik bordája útban van -- ha bármi okból kiveszem a motort akkor abból a bordából ki szoktam metszeni egy kis darabot , hogy a későbbiek során a csuklós hajtószárral hozzáférjek a csavarhoz .
Tehát a hátulsó gumibaknál felülről ki kell tekerni a két kis ( 6-os) imbuszcsavart ( a furat a kormányműbe megy , abba van fúrva a lyuk és a menet ) . Utána következik a nagy csavar , ami a gumibak közepében van , ez gyárilag alulról van felbújtatva -- alulról imbusz , felül pedig ellentartunk ...
Tehát az eredeti , gyári gumibakoknál az előre szántakban van , a hátsóban nincs menet -- de előfordulhat , hogy csak elülső , vagyis menetes gumibakot kapsz : akkor ki kell fúrni-reszelni a menetet a bakból .
Én kísérleteztem azzal is , hogy a csavar fejét szélesebbre hegesztettem és akkor nem kellett az üregben felül ellentartani .
Még olyan kérdésem lenne, hogy ki szeretném cserélni a motortartó gumibakokat a motort ki kell hogy vegyem vagy meglehet oldani úgy hogy nem kell kivenni. Ha meg lehet oldani motor kivétel nélkül leírnád hogyan lehet.
Lefényképeztem A Grecav Eke lámpát , úgy tűnik ezzel a Wesem-mel egyezik a mérete . A kocsimban a jobbos lámpa már nem gyári , az egyik korábbi tulaj valahol tudott szerezni 12-13 cm átmérőjű kombinált fényvetőt , bár az öveg nem bordázott , de jóváhagyási jel van benne . Kereklámpás Aixam most nincs itt kéznél , de szemre ugyanekkora lehet az is .