Keresés

Részletes keresés

Kara-hardas Creative Commons License 2006.08.30 0 0 120
Belső-ázsiai népek a Kr. e. VII. században
Cristoforius Colon Paár Creative Commons License 2006.08.30 0 0 119
Engem speciel zavar amikor egy görögösitett hun névvel próbálnak meg valamit igazolni vagy cáfolni. Hiteltelen.
Előzmény: najahuha (116)
lyesmith Creative Commons License 2006.08.30 0 0 118
Az indiai történetírók mindenesetre a tokárokat a sakákkal azonosítják
Előzmény: lyesmith (117)
lyesmith Creative Commons License 2006.08.30 0 0 117
Szkítának mondják, de hogy szkíta volt e vagy tokár, akik valószínűleg egy ugyanolyan életformát űző indoeurópai (talán pre kelta) nép, sohasem tudjuk meg. Vagy lehet hogy a tokárok a/is szkíták/hunok/avarok hiszen kre 2000 tól krsz 800 ig éltek azon a területen amely ezalatt volt szkíta, hun, avar, goktürk fennhatóság alatt.
Előzmény: nezz_körül (115)
najahuha Creative Commons License 2006.08.29 0 0 116
A HUNOK NYELVE

Az utóbbi százötven évben a magyar őstörténet-kutatás elsőrendű kérdésévé vált,[1] hogy milyen nyelven is beszéltek a hunok: magyarul-e, vagy valamilyen más nyelven? Hunfalvy pálfordulása előtt a kérdés ilyen súllyal azért nem volt napirenden, mert középkori krónikásaink a magyarokat a hunok leszármazottainak tekintették és a korábbi nemzedékek még természetesnek gondolták, hogy ugyanazt a nyelvet beszéltük, mint hun őseink.[2] Ma már bátorság és egzisztenciális függetlenség szükséges a hagyományos álláspontot alátámasztó adatok felmutatásához.


http://www.tar.hu/vargageza/a_hunok_nyelve.htm


.
nezz_körül Creative Commons License 2006.08.29 0 0 115
Szkitának és szőkének mondják: "with blond hair,"
Előzmény: Törölt nick (114)
nezz_körül Creative Commons License 2006.08.27 0 0 113
Vizsoly-al kapcsolatos:

"3. A húnszékely irás, melynek egy nemzeti jegyeivel sem azonosítható betűi több székely egyházak felirataiban nagy részben korunkig fenmaradtak; jelesen ilyen volt a Csik Sz. Mihályi igen régi egyháznak 1731-ben felfedezett felirata, de másolatát senki le nem vevén, ez egyháznak átalakitásakor annyira elenyészett, hogy erre most már a legvénebb emberek sem emlékeznek; továbbá a Csik Sz. Miklósi egyház fölirata 1501-ből, mely 1749-ben fedeztetett fel, azonban ez is a régi egyháznak a mult század utolsó felében történt átalakitásakor elenyészett, s örökre ösmeretlen maradt volna, ha ezt már elébb több jeles hazai tudósaink gondosan lemásolva, az enyészettől meg nem mentik s vitatkozás tárgyává nem emelik; e felirat megfejtett tartalma ez: „Urunk megettig fogván ezerötszáz egy esztendőhbe Mátyás – János Estyán kovács csenálták Mátyás mester Gergely mester csenálták." Végre az enlakai felirat, melyet a székelység ritka buzgalmu átkutatója b. Orbán Balázs, a regényes Firtos aljában fekvő Enlaka unitarius egyházának deszka menyezetén a kar fölött 1864 körül fedezett fel, mely 1668-ból való, s megfejtése következő: „Georgius Musnai. Csak egy az Isten Deus. 14."

Musnai György volt az, ki az egyházat az akkor divatos tulipántos modorban kifestette, s nevét húnszékely betűkkel jegyezte fel az egyház deszka mennyezetére.[4]

Udvarhelyszékben Sz. Mihály unitarius község temploma 462nem régen szedetett le, s miként hite bevehető emberek állítják, igen diszes, faragványos kövekkel volt burkolva, azonban kicsiny levén, ennek anyaga felhasználásával is épittetett a mai nagy egyház; a régi egyház faragványos kövein, hagyományok szerint, sok felirat, s ezek közt több hún betűkkel irott is volt.

Ugyan e székben Kadács vagy Kadicsa vár aljában Szekérvár nevü téren találtatott 1833-ban Marosi János által egy szép körded czifrázatokkal ékes és senki által e vidéken elolvasni nem tudott irással borított kő, de a mely a szinben, hová betétetett, leégés miatt elporlott, de utánirt betűk alakjából azt kell következtetni, hogy ezen hún irás volt.[5]

Komáromi Csipkés György is emlékezik egy húnszékely betűkkel hihetőleg a XVII-ik században irott debreczeni könyvről, mely azonban még a mult század elején elveszett."


"Etele olaszországi hadjáratának emléke maig is él Schweiczban; hol két völgy találtatik a Wallis Cantonban, egyik az anniviersi (= körös körül elzárt), másik az eutremonti, melyekről inkább hagyomány, mint okmányok alapján állíttatik, hogy lakosaik a régi húnok maradványai.

Az anniviersi völgyről Bridel a Wallis canton statisticájában irja: „az anniviersi völgynek, miként hiszik, első lakosai azon hún katonák voltak, kik Olaszországból menekülvén, megtelepedésökre biztos helyet kerestek."

Bocard s. mauricei szerzetes kanonok ugyan e Cantonról irt történelmi müvében mondja: „némely irók azt hitték, hogy az anniviersi völgyet azon tatár csordák egyike 450népesítette meg, kik Attila halála után minden felől üzetvén s elkergettetvén, a legvadabb hegységek s legismeretlenebb völgyekben kényteleníttettek menhelyet keresni."

De Rivaz kanonok is feljegyezte: „hallom mondani, hogy az anniviersi völgy a húnok maradványai által népesíttetett meg, kik Galliából űzettek ki, de erre én semmi bizonyítványt nem találok."

E hiányos történelmi adatokat a hagyomány következőleg egészíti ki:

Az anniviersi völgynek, – mely a Rhone jobbpartján épült Sierres, németül Siders várossal szemközt fekszik – lakói a közvélemény valamint Meisterlein 1488-ki nürnbergi krónikája szerint is[17] ázsiai eredetűek, nevezetesen 20–30 hún vitéznek az Etele seregéből maradékai, kik rabolva bekalandozták e vidéket, s Piemont sikjain a főhadtól elvágatván, s az elkeseredett föld népétől üldöztetve, kénytelenek valának a magas hegyek közé menekülni, hol egy zárt völgyben végkép megtelepedtek.

Az egész anniviersi völgy – németül Einfisch – hossza mintegy 2 mérföld, délről a magas Weisshorn által elzárva, áll 8 helységből s nehány tanyából, mintegy 4–5 ezer lakossal, főhelye Visoye 1200 lakossal; egy ide való lakos eredetükről következőt beszélt: „eleink ázsiai katonák voltak a húnok hatalmas nemzetéből, kik Etele alatt egész Európát bekalandozván, hazatértükkor 200 vitéz a seregtől elvágatott Piemontban Aosta völgyében, kik több hetekig a hegyek közt bujdosva, s a völgyi lakók által üldöztetve, a magasabb vidékekre vonultak, míg a Herin völgyében rést találván, ezen, akkor még lakatlan vidéken letelepedtek, s a szomszéd tournanchi, pellinai s diemoi völgyekből egy éjjel több nőt elraboltak. Ily legelső telepek voltak Grimenze és Ayer, melyek régi neveiket maig megtartották."

„A népség a Rhone völgyéből lakosokkal szaporodván, Luc, Visoye, St. Jean, Im Fang, Vercorin s más helyek épültek, s a sioni – Sitten, Sedunum – püspök által keresztyén hitre térítettek ezelőtt 6–700 évvel, mert eleink pogányok s bálványimádók voltak. Azóta legtöbb ősi szokásaink 451elenyésztek, s a melyek születés, lakodalom, halálesetek, a tavaszi s őszi ünnep alkalmával még fentmaradtak, évről évre többet és többet vesztenek eredeti tartalmukból annyira, hogy alig hasonlítnak már azokhoz, melyeket ifjuságomban láttam."

E völgy lakóinak házaik fából építvék, némelyek igen régiek, rajtok a XVI. század első tizedének évszámait is elolvashatni.

Termet, arczszin, és vonásokra nézve e nép Vallis Canton többi lakóitól nem különbözik.

A lakosok az anniviersi völgy Ayer nevü felső részében most is költözködő nomád életüek, kik alig tudnak egy telet ugyanazon házban kihuzni, nyárban pedig lakásukat 3–4-szer változtatják, családostúl, butorostúl, marhástúl, másik kunyhóba költöznek, s ily alkalommal barátaikat, szomszédaikat megvendégelik.

E völgy, bár német és franczia nyelvet vegyítve beszélő népek közt feküvén, a régi hún nyelvbe sok idegen szavak vegyültek, mégis a völgy népének nyelve a szomszéd völgyek nyelvétől annyira különbözik, hogy e völgyek lakosai őket saját nyelvükön egyátalában nem értik meg.

Helységeik nevei, népnyelvi hangzás után magyar kiejtéssel irva, ezek:

1. Pen-szék, legrégibb helység, magas hegyháton, talán = fen szék.

2. Viszoj, főhelység a Navezsencz patak jobb partján, Penszék a balon, egymáshoz félórányira, (Vizsoly?)"


"Jellemző és a cantoni többi lakosokétól eltérő népszokás vala nálok, hogy a halott eltemetése után a rokonok a halottas házhoz gyülvén, ott torral fogadtattak,"
"Az eutremouti völgyről egy schweiczi irónál fel van jegyezve, miként e völgy kebelében a X-ik században elbarnult 453arczszinü, idegen tekintetű harczosok jelentek meg; ezek részint a húnok maradványai,..."

"Sion városához 3 órányira a hegyek között észak felé Hérémencze vidékén is, hagyomány szerint, húnok tartózkodtak, s e falu szomszédságában egy barlang ma is húnok barlangjának neveztetik, – melyben a nép hiedelme szerint – gonosz szellemek lakván, senkitől nem látogattatik. A szirttetőről mintegy 25 lábnyira kötelen kell leereszkedni a barlang nyilásához, melyből egy fagerendázat nyúlt ki. A barlang főterme, alól erős gerendákkal van kipadolva, oldalán pedig körül bedeszkázva, végül van még két – éléskamrául szolgálható – kirakatlan mellékbarlang; e belső faburkolat legfölebb a XVI-ik századból való, maga a barlang a tengerszine felett 4060 lábra fekszik.

E barlangon kivül még a Mont-Cuvvin – Wetterhorn – tömérdek obeliskje mellett, egy szirt húnkőnek – hunnenstein – neveztetik.

Az Usenz vizének Rhonéba szakadása mellett eső Chippis falu lakosai is az anniviersi völgyben divatos beszédhez hasonlító nyelven beszélnek, de a mely az egész környék nyelvétől különbözik."
"Hogy ez előszámlált faluk lakosai hún maradványok, ezt a megtörtént itáliai hadjárat alatti elszakadás valószinüsége, továbbá az ottani közvélemény és ősi hagyomány támogatja; ide mutatnak a fentebb előszámlált több helynevek s egyes szavaknak most is élő magyar szavakkali hasonlatossága, melyek magyar hangzás, eredet s jelentőséget árulnak el; ide a két helynél előjövő „szék" szó, mely éppen a hún eredetü mai kúnoknál és székelyeknél volt és van gyakorlatban, pl. Halas szék, Mizse szék, Kecskemét szék, Udvarhelyszék, mely szó, mint ma, általánosan a székhely, 454több községek központi helyét jelöli, de a melynek se a német, se a franczia nyelvben ide vonatkozó jelentése nincsen; végre ide mutat a régi scytháknál szokásos, s Etele temetésénél sőt ma is gyakorlott fényes tortartás, mely ezen schweiczi canton lakosai között átalában ösmeretlen.[18]"
[18] Biblioth. der neuest. Weltkunde 1834. I. 28–50 l. Tudtár 1834. 229–30. 1835. 237–240. l. Hatvani m. történ. Zsebk. Pest 1859. 490–501.

"Az olaszországi diadalmas hadjárat bevégeztével állott Etele világhirű hatalma legmagasabb fénypontján, korlátlan ura volt egy széles birodalomnak, melynek a Rajna, adriai tenger, Haemus hegylánczolata, s majdnem a keleti tenger valának határai, az ő lángesze s nemzete vitézsége együtt volt e birodalom teremtője s összetartója.

Fegyverének hatalma s legyőzhetlen hirneve a scytha és germán népségeket Rajnától a Volgáig egy óriás népszövetséggé tudta egyesíteni, melynek tagjai bármily különbözők valának is törvény, szokás, eredet és nyelvre nézve, mégis őt, mint urokat tisztelték, neki adófizetés és seregek állításával szolgáltak. Ostrogot, gepida, rugius, herul, longobard, thüringi, burgund, több szláv törzsök, s a Volga s Don közt székelő kazarok, az ő zászlói alatt harczoltak."

http://vfek.vfmk.hu/gyarfas_istvan/jaszkunok/root/0001/0006/0017-43.html
http://vfek.vfmk.hu/gyarfas_istvan/jaszkunok/

Vizsoly helységgel kapcsolatosak lehetnek:
Vizsoly : www.vizsoly.hu/
Viszój: Hun völgy: http://mek.oszk.hu/01500/01522/html/
Zemplén: Vizsoly, Viszoj: http://gradatio.kepeslap.com/gallery.asp?userid=3810&cat1=1&cat2=2
Google: Vizsoly: 32 200 találat. www.vizsoly.hu/
Vizsoly - kitörölhetetlen, rejtély, titok, a megszólalás lázadása és a kultúra győzelme a rémes világ felett. http://www.nol.hu/cikk/50254/
Mintegy háromezer évvel ezelőtt már letelepült életmódú, mezőgazdaságból élő lakói voltak az akkori Vizsolynak. http://www.vizsoly.hu/

Korlát-Vizsoly ,Vasút-Vonal / Line: 98: Szerencs - Hidasnémeti
Előzmény: atahli (112)
atahli Creative Commons License 2006.08.27 0 0 112

A Vissoi elnevezés talán rokona a magyarországi Vizsolynak?

 

Előzmény: Ulam-burias (79)
atahli Creative Commons License 2006.08.27 0 0 111

Kedves najahuha!

 

Amit a bélyegekről írtál, megerősíteni látszik a "megbélyegez" (büntetésül megjelöl) ma is használatos kifejezés, ami egy jóraknevelő ősi ritust sejtet.

Előzmény: najahuha (23)
atahli Creative Commons License 2006.08.27 0 0 110

Érdekes lehet az alábbi kiadvány:

 

Lugossy József; Cím:: Ősmagyar csillagismei közlemény

 

Megjelenés: Debrecen : Debreceni Alama Mater Alapítvány, 2000, Terjedelem: 117 p. ; 21 cm  
Előzmény: turtur (16)
nezz_körül Creative Commons License 2006.08.27 0 0 109
A hunok három világbirodalma:
-Kína hun hódoltságban
-A keleti hun világbirodalom
-Csitki turkesztáni hun birodalma
-A nyugati hun világbirodalom
lyesmith Creative Commons License 2006.08.27 0 0 108
hmm, Azt gondolnám lóról használt kard sohasem rövid. Ezzel szemben ezeket találtam.

"At Kolozsvár-Kardosfalva, a short Hun sword and a quiver holding arrows were found in the grave of what was obviously a warrior."

"At Maroslekence, the graves are dated by a short sword and triple-edged arrowheads, both Hunnic,"

"Several Sarmatian finds of the Carpathian Basin (the most representative are the ones from Hevizgyork and Vizesd-puszta) show a number of similarities with a group of equestrian burials concentrated at the Lower Don. These burials dated to the end of the 2nd — beginning of the 3rd century A.D. are related by such grave-goods as certain pieces of horse harness (buckles without a tongue, metallic, usually silver, beads decorating the belts), similar attributes of relatively short (80 — 90 cm long) swords (chalcedonic pommels, «magic» pendants made of semi-precious stones),"
Előzmény: II. Burna-burias (105)
geo13 Creative Commons License 2006.08.27 0 0 107
inkább=előbb
Előzmény: geo13 (106)
geo13 Creative Commons License 2006.08.27 0 0 106
Az angol nyelvterületen az ortodox egyházon kompletten értik a katolicizmust, ahogy én kiveszem a sorok között. Másrészt ez egy újságírói interpretáció. Egyszóval inkább megkérdezném a professzort, mielőtt következtetnék.
Előzmény: Wazull (103)
II. Burna-burias Creative Commons License 2006.08.27 0 0 105

A Kik voltak a pannonszlávok topikban B. Szabó Jánost idéztem (1092. hsz.):

 

"...például a hunok saját koruk egyik leghosszabb kardtípusával rendelkeztek, de ezért még nem szokták megkérdőjelezni haderejük könnyűlovas jellegét..."

 

 

 

Ftonyo (1096.):

 

"A hunok kardja biz RÖVID volt..."

 

 

 

Erre válaszul idéztem Tomka Pétert (1101. hsz.):

 

"A közelharc fő fegyvere a keresztvassal felszerelt hosszú, viszonylag karcsú kétélű kard (hossza 100 cm körüli, a penge szélessége 4-5 cm). Jelentőségét illusztrálja a „Hadisten (Mars) kardja” motívum. A kelet-európai puszták szinte valamennyi 5. századi leletében utal valami – pengetöredék, veret – kard egykori jelenlétére, a Duna-vidékről jó állapotban megmaradt kardokat idézhetünk: Pannonhalma, Szirmabesenyő, Bátaszék, Lengyeltóti, Wien-Leopoldan stb. Az Azovi-tenger vidékén csoportosulnak azok a rekeszes díszű keresztvassal ellátott példányok – Pokrovsk-Voshod, Taman’ (Oroszország), Dmitrievka (Ukrajna) –, amelyek kaukázusi alán és nyugati-germán kardok előzményének tekinthetők, és amelyekhez a pannonhalmi díszkard is tartozik. Az előkelők kardhüvelyét (ritkábban a markolatot) aranylemezek díszítették. A felerősítés nemegyszer féldrágakő kardfüggesztővel (Altlussheim, Pokrovsk-Voshod) vagy veretes tartófülekkel – (Novogrigor’evka, Ukrajna), VIII. kurgán – történt."

 

Forrás:

 

Bóna István–Cseh János–Nagy Margit–Tomka Péter–Tóth Ágnes: Hunok – gepidák – langobardok; JATE Magyar Őstörténeti Kutatócsoport, Szeged, 1993 (Magyar őstörténeti könyvtár VI.)

 

 

További irodalom:

 

Tomka Péter: Der hunnische Fürstenfund von Pannonhalma; in: Acta Archeologia Hungarica 38 (1986), 460–466. o.

 

Bóna István: Das Hunnenreich; Corvina–Konrad Theiss, Bp.–Stuttgart, 1991, 167–176. o.

najahuha Creative Commons License 2006.08.20 0 0 104
Wazull Creative Commons License 2006.08.20 0 0 103
Mondta mindezt Qi Sihe, a pekingi egyetem tortenesze. Remelhetoleg vannak dolgok amikhez jobban ert, mint a magyarok meg a keleti ortodox egyhazhoz valo huseguk:

"De a múlt emlékei a magyarok vallásos életében is
megmutatkoznak. Bár a magyarok általában hűségesek a keleti ortodox
egyházhoz, sok olyan sámánisztikus szokást is gyakorolnak, melyek a
Kína északi részén élő, szibériai nomád népektől erednek."
Előzmény: nezz_körül (100)
nezz_körül Creative Commons License 2006.08.17 0 0 102
Másik órumról:

Tongwani ásatások, érdekes cikk:
http://www.china.org.cn/english/2004/Apr/92997.htm

'Although Attila's empire proved to be short lived, many Huns stayed on in Europe and researchers commonly consider the Hungarians to be the descendants on the Huns,' said Wang Shiping from Shaanxi History Museum, an expert on the history of the Sui (581 - 618) and Tang (618 - 907) dynasties.

'Generally speaking, Hungarians don't look like other Europeans,' said Wang, whose opinion was echoed by both Prof. Qi Sihe of Peking University and former Hungarian Ambassador to China Otto Juhasz. 'And what's more, many popular Hungary folk songs are similar to those sung in northern Shaanxi and Inner Mongolia. There are also echoes of the past to be found in their religion...'

Na, akkor most hazahívják a nagykövetet? :-)
aScHe Creative Commons License 2006.07.31 0 0 101
Rááldoztam az éjszakát Fonyódi Tibor: Isten ostorainak elolvasására... Szép mese volt! A szó pozitív értelmében télleg tetszett. Látszik, h a szerző komolyabban beleásta magát a témába, bár csak 4 generáció történéseit taglalja - Balambértől Attiláig. Mkinek ajánlom a könyvet kellemes időtöltés. Egy hun táltos, Torda meséli el a sztorit - ő a főszereplő is egyben, miszerint a sámánoktól magasabb rendű személyként az ő feladát az Ég Attila főkirály védelmezésében határozta meg. A mese szerint ez a Torda, akinek testében igazából egy jónéhány emberöltővel korábban meghalt szabir főtáltos (Szélűző) lelke születik újjá irányítja az egész birodalmat az adott korban, a háttérből ő mozgatja a szálakat. Párhuzamosan vezeti a jellemrajzokat és -cselekményeket a globális külpolitikai szemléltetésekkel, mígnem a gigászok csatájában megütközik a kor két leghatalmasabb személyisége: Mundzuk fia Attila és Aetius Flavius. A poén(oka)t nem akarom lelőni, de a lényeg, h a Nyugat-Római Bir. utolsó évtizedeiben már öntudatra ébred a Kuma folyó mentén egy új nagyhatalom, központjában a titokzatos Maghar várossal, "ahol az aranypálcát rovó szabir táltosmesterek, az ősidők tudásának beavatottjai, a mag népének legigazibb Tudói, kiket arra rendelt az Ég, hogy örökre birtokukba vegyék a legősibb titkok földjét, s az idők végezetéig megtartsák ott a koronájuk vezette népet, már visszavárják az elagott Szélűzőt..."

"De a titkok teljességének egyetlen bűbájos asszonya óvja őket attól, hogy mások legyenek, mint amivé lehetnének..."
nezz_körül Creative Commons License 2006.07.31 0 0 100
Helyreállítják a hunok fővárosát
Beküldte: kbalazs 2004. júl. 18., 21:01


(Múlt-kor) Tongwan az egyetlen hun főváros, amely épségben maradt
ránk. Kínai régészek elhatározták: nemcsak a teljes várost, hanem
annak természeti környezetét is helyreállítják - beleértve a sivatag
erdősítését. Meggyőződésük továbbá, hogy a rejtélyes körülmények
között felszívódott hunok utódai a magyarok - állítólag ezt
bizonyítják ortodox keleti hitünk sámánisztikus vonásai,
papírvagdosó szenvedélyünk, és híres fúvóshangszerünk, a suona.

A Dahszia (Daxia) hun királyság fővárosa, Tongwan, több mint ezer
évig a sivatag homokja alatt pihent. Az ősi város, melyet Helianbobo
hun vezér épített 419-ben, ma Kína Sanhszi (Shaanxi) tartományában
van. A romos Tongwan még ma is tanúskodik arról a jólétről, amit
valaha a nomád hunok a mai Kína északi határain élveztek. A kis
híján 20 000 négyzetkilométeres Tongwan az Ordos-fennsík déli
határán fekszik, a Mongol Autonóm Körzetben. A város egy kelet-
nyugati tengelyen rendeződik el, és három részre tagolódik: a külső
városra, a belső városra és a palotavárosra. A külső város az
egyszerű emberek lakóhelye volt. A kormányhivatalok és a nemesek
rezidenciái a külső városban kaptak helyet. A palotaváros pedig a
császári város "legbelsőbb szentélye" volt, hiszen itt élt maga
Helianbobo. A történészek szerint 431 körül Tongwanban és környékén
mintegy 40 000 hun nomád és han pásztor élt. 984-re azonban a város
elnéptelenedett, majd teljesen betemette a sivatag.

A várost 1996-ban helyezték magas szintű állami védettség alá. "A
felújítási munkák részeként restauráltuk a Yongan-tornyot, ahonnan
Helianbobo a katonai parádékat nézte. A felújítás következő
szakaszában a város délnyugati részén lévő, 31 méter magas
kilátótornyot fogjuk restaurálni" - nyilatkozta Gao Zhan, a Tongwan
Város Műemlékvédelmi Hivatalának vezetője a China.orgnak. Ezek a
tornyok jelképezik a helyreállítási munkák megkezdését. A próba-
helyreállításokat régészeti feltárások alapján végzik, és arra
készülnek, hogy helyreállítják a városfalat és a város számos
épületét is.

Többszöri próbálkozás után sikerült az eredetiekhez hasonló téglákat
égetni. A világos színű, 36 x 20 x 12 centiméteres téglákat fehér
agyagból vetették, és homokkal és mésszel erősítették meg. A
téglákat a Yongan-torony stabilizálására használták. "Tongwant a
terep adottságait követve építették, ezért a város északnyugat felé
emelkedik, délkelet felé lejt. Ez a tájolás védettséget adott a
hűvös téli szél ellen is. Az északon futó folyó vizét pedig -
csatornákon át vezetve - könnyen lehetett a város vízellátására,
vagy akár a várárok feltöltésére használni" - mondta Dai Yingxin
régész, aki évek óta folytat a helyszínen terepkutatást és
ásatásokat.

"A városfalat rétegekben emelték. Homokot, fehér agyagot, ragacsos
rizskását és oltott mészt kevertek össze, majd a rétegeket egymásra
döngölték. A nyugati részen a fal 16-30 centiméter vastag. Az ilyen
technikával készült földerődítmény erőssége akár a kőfalak
szilárdságával is felvette a versenyt" - állítja Dan.

"Tongwan akár a hun szívósság jelképének is tekinthető, egy olyan
kegyetlen vidéken, mint a sivatag" - mondta Hou Yongjian, a Sanhszi
Egyetem professzora. "A várost a sivatagnak egy olyan pontján
alapították, ahol megfelelő édesvíz-lelőhely állt rendelkezésre. Az
állattenyésztéssel és növénytermesztéssel foglalkozó vidékek
találkozásánál fekvő Tongwan felemelkedése és bukása azt is
példázza, hogy az emberi tevékenység hogyan befolyásolta az érzékeny
ökológiai egyensúlyt."

Tongwan városának nem csak az épített értékeit akarják
helyreállítani, hanem természeti környezetét is. Ezért a Sanhszi
Egyetem és a Loess-fennsíki Erdőtelepítés Japán Egyesülete közös
programot indított a terület újrafásításáért. Két évnyi terepmunka
és előtanulmányozás után 2002 tavaszán kezdték meg egy
erdőtelepítési központ létrehozását az egykori város területén. A
munka menetét és céljait a tavaly szeptemberben tartott, első
Tongwan Város Helyreállításáért Nemzetközi Fórumon határozták meg.

"Az utóbbi években - részben állandó, részben vándorló dűnéken -
megindult a fatelepítés az egykor kopár sivatagi tájon. A természeti
környezet fejlesztésével egyre több látogatót tudunk majd a
helyszínre csábítani, akik előtt feltárulhat Tongwan ökológiai,
földrajzi, régészeti és néprajzi értéke" - nyilatkozta Zhu Shiguang,
az Ősi Fővárosok Kínai Társaságának elnöke. A Társaság aktív
résztvevője Tongwan újraerdősítésének.

Légifelvételek és próbaásatások bizonyítják, hogy Tongwan
összességében és egyes díszítőelemeiben is különbözik a Középső
Síkságnak (a feudális Kínának a Sárga-folyó középső és alsó szakasza
mentén elhelyezkedő, fő területeinek) a tipikus
fővárosaitól. "Tongwan egyedi építészeti motívumai hazai és külföldi
kutatók figyelmét is magukra vonták" - mondta Xing Fulai, a Saanxi
Régészeti Intézet munkatársa, az északi és déli dinasztiák (a 386-
589 közötti kor) szakértője.

"A helyhatóság szeretné elérni, hogy a terület váljon hivatalosan is
a világörökség részévé. Már elkészült Tongwan helyreállításának
programja, és teljes gőzzel folyik a kutatómunka, mely arra ad majd
választ, hogyan lehet a legjobban konzerválni a hely régészeti
értékeit" - mondta Xing. "Tongwan az egyetlen hun főváros, amely
épségben maradt ránk. Megőrzésével és kutatásával talán arra a
kérdésre is választ kapunk, miért tűnt el ez a hatalmas, nomád nép
oly hirtelen, kb. 1000 évvel ezelőtt."

A kínai hírportál Tongwan ismertetése után érdekes eszmefuttatásba
kezd a hunok későbbi sorsáról. "Ha valaki megáll Tongwan városában,
és körültekint, szinte adódik a kérdés: hová az ördögbe tűntek ezek
a nomád harcosok, akik majd' egy évezreden át nyargalásztak Ázsia-
és Európa-szerte, és uralmuk alatt tartották a mai Kína jelentős
részét?" - olvasható a cikkben.

Történelmi ismereteink szerint - folytatja a China.org - ez az erős,
bátor nép folyamatos csatározások közepette a mai Kína északkeleti
és északnyugati vidékei felé vándorolt az i. e. 3. századtól az i.
sz. 5. századig. Jelenlétükkel nem csak a Selyemút kereskedelmi
forgalmát veszélyeztették, de komolyan fenyegették az ország
belsejének erős, feudális országait is.

A Csin-dinasztia első császára az ország egyesítése után birodalmi
katonasággal vette űzőbe a hunokat, majd felépíttette a csodálatos
kínai Nagy Falat. A rákövetkező években a kínai dinasztiák közötti
kapcsolat egyre erősödött, a hunok egy része pedig beolvadt a hanok
közé. Mások Közép-Ázsiába vándoroltak, de voltak, akik eljutottak
egészen Európáig is. A 6. századra a hunok megszűntek önálló népnek
lenni, csoportjaik más népekbe olvadtak be.

"A három-négyszáz éven át tartó, folyamatos háborúskodás után a
hunokat külső és belső feszültségek is gyengítették. Rabszolgaságra
alapuló birodalmuk végül elbukott" - mondta Zhou professzor. "A
vereséget szenvedett hunok 89 és 91 között észek felé, a Don és a
Volga völgyei felé indultak" - mondta Lin Gan professzor, a Belső-
Mongóliai Egyetem munkatársa. "A gótokat követve a hunok is
eljutottak Róma falai alá. Az 5. században az Attila vezette hunok a
Duna partján alapítottak birodalmat, s ez a birodalom igen nagy
jelentőségű volt az európai történelemben" - idézi a kínai újság Lin
professzort.

Ortodox, papírhajtogató magyarok


"Attila királysága kérészéletűnek bizonyult ugyan, mégis sok hun
maradt Európában. Ma a kutatók között általános vélemény, hogy a
magyarok a hunok leszármazottai" - állítja Wang Shiping, a Sui és a
Tang dinasztiák szakértője, a Sanhszi Történeti Múzeum munkatársa.

Wang egy számunkra meglepő megállapítással támasztja alá elméletét:
szerinte "a magyarok általában véve nem hasonlítanak a többi
európaira". Véleményét azonban megerősíti Qi Sihe, a Pekingi Egyetem
történésze, és a kínai újságnak nyilatkozó egykori magyar nagykövet,
Juhász Ottó is. "Sőt," - folytatja Sihe - "sok magyar népdal
hasonlít a Sanhszi északi részén és Belső-Mongóliában énekelt
dallamokhoz. De a múlt emlékei a magyarok vallásos életében is
megmutatkoznak. Bár a magyarok általában hűségesek a keleti ortodox
egyházhoz, sok olyan sámánisztikus szokást is gyakorolnak, melyek a
Kína északi részén élő, szibériai nomád népektől erednek."

"A magyaroknál a suona fúvóshangszer és a papírkivágás művészete is
emlékeztet a Sanhszi északi részén megfigyelhető szokásokra. Még a
szavak utolsó szótagjának kiejtése nagyon hasonlít az észak-sanhszi
dialektusra" - folytatja a nálunk eddig ismeretlen hasonlóságok
sorolását Gao Jianqun, a Kínában állítólag jól ismert író, Az utolsó
hun című regény szerzője. Jianqun szerint továbbá "sok magyar kutató
vallja, hogy Magyarország megalapítása szoros összefüggésbe hozható
a hunok leszármazottaival."

"Bár a hunok önálló népként megszűntek létezni, kulturális szokásaik
nem tűntek el nyomtalanul" - mondja Zhang Mingqia, a Sanhszi
Történeti múzeum munkatársa. "Népdalaik például nagyban
gazdagították a mongol népzenét. A hunok kedvelt hangszerén, a
nádsípon (huija) ma is játszanak Kína belső-mongóliai tartományában,
de Mongóliában és Oroszországban is" - zárul a kínai online napilap
cikke.

Előzmény: nezz_körül (99)
nezz_körül Creative Commons License 2006.07.31 0 1 99
http://www.gobeportal.gobeshop.com/modules.php?name=News&file=print&sid=1339

Magyarok a hunok fővárosában...
Dátum: March 20, Monday, 18:31:14
Téma: Székely Történelem



Magyarok a hunok fővárosában

-nationalgeographic-
Néhány éve fedezték fel az egyetlen (rom)várost a világon, amelyet a
hunok hagytak maguk után. Erről szóló cikkünk nyomán most magyar
szakértők keresték fel a Kína területén található emlékeket.

A National Geographic Online másfél évvel ezelőtt megjelent cikkének
olvasása adta az ötletet néhány magyar tudósnak, hogy felkeressék
Kína északi részén Tongwanchenget, az egyetlen olyan romvárost,
amelyet a hunok hagytak maguk után – legalábbis mai tudásunk szerint.

Dr. Obrusánszky Borbála, Dr. Balogh Ildikó és Vörös Tibor Balázs
együtt vágtak neki a kelet-ázsiai túrának, amelynek több állomása
volt, és közülük csak az egyik Tongwancheng, hiszen például részt
vettek a mongóliai Szühebátorban az első nemzetközi konferencián is,
amely a hunokkal foglalkozott. Minderről lapunknak Obrusánszky
Borbála, a Magyar Tudományos Akadémia Néprajzi Kutatóintézetének
munkatársa számolt be, aki a pár hete visszatért csapat történész-
orientalista tagja volt.

Az első hun sírok felfedezésének évfordulója Mongóliában

Manapság egyre több ország egyre több kutatója kezdi vizsgálni a
hunok eredetét, így többek között orosz, kínai, mongol és magyar
szakértők részvételével május 14-17. között zajlott le az első
nemzetközi konferencia, amelyen a hunok történetével, eredetével
foglalkoztak – magyarázta Obrusánszky.

A Szüh-Bátorban (magyar térképeken: Szühebátor) tartott
tanácskozásra az adott okot, hogy a környéken, Noin-Ulában nyolcvan
éve, 1925-ben tárta fel a szovjet-orosz utazó és felfedező Kozlov
azokat a sírokat, amelyekről először derült ki, hogy a hunok
maradványait tartalmazzák Mongólia területén.

A magyar kutatók ezután Belső-Mongólia felé vették útjukat. Ez a
tájegység ma Kínához tartozik, itt először Höhhotban (Hohhot vagy
Huhehaote, illetve Kukuhoto néven található meg a különböző
térképeken) álltak meg, ahol Ucsiraltu professzor fogadta őket, az
egyik legtekintélyesebb kínai-mongol szakértője a hun-kérdéskörnek.
Ucsiraltu professzor számára a magyar utazók egy különleges
szószedetet is hoztak, amely Bálint Gábor XIX. századi orientalista
gyűjtésének eredménye. Bálint szerint 1200 magyar szó eredete
hozható összefüggésbe mongol szavakkal. A hazai (magyar)
szaktudomány mintegy 200 szót tart mongol vonatkozásúnak, de ezek
döntő részét többségét a nyelvészek török átvételnek tartják.

Mongolul vagy törökül beszéltek-e a hunok?

A mongol vagy török eredet nem mindegy, hiszen ugyan mindkét nyelv
az altáji nyelvcsaládhoz tartozik, de annak eltérő ágait képezi (az
altaji nyelvek három nagy csoportja: török, mongol, mandzsu). A
mongol vagy a török eredet nemcsak a magyar jövevényszavaknál
fontos, hanem a hun nép története szempontjából is döntő
jelentőségű. Az bizonyosnak tűnik, hogy a hunok valamilyen altáji
nyelven beszéltek, de sokan inkább törökösnek (csuvas-töröknek,
amilyen a bolgár-törökök nyelve is volt) vélik őket. Ezzel szemben
Ucsiraltu professzor úgy véli, hogy a hunok mongolul beszéltek, a
mai ojrátokhoz (nyugat-mongóliai nép) hasonló nyelven. Mindenesetre
a Bálint Gábor által összegyűjtött magyar-mongol megfelelések
ellenőrzésében a jövőben szerepet vállalhat a höhhoti kutató, aki
elsősorban régi kínai dokumentumok alapján próbálja azonosítani a
hun, illetve a mongol kifejezéseket, pontosabban azok eredetét.
Ucsiraltu mindehhez a perzsiai és észak-indiai hunok szövegeit is
felhasználja.

Obrusánszky Borbála, aki mongolisztikával foglalkozik elsősorban, s
így került a hunok kutatásával is kapcsolatba, minderről úgy
vélekedik, hogy egyelőre nem lehet egyértelműen állást foglalni a
hunok nyelvét illetően. Mongol nyelvészek szerint az sem kizárt,
hogy a mongol és a török nyelvek valamilyen közös ősét beszélte ez a
népcsoport, ha egyáltalán a hunokat egységes népnek lehet tekinteni,
és nem inkább egy nomád államalakulatnak, amely számos néptöredéket
(akár törököt, akár mongolt) sodort magával az idők során.


A magyar trió ezután Hszianban talált újabb hozzáértőkre. Hszian
(Xian) már a történelmi Kína része, alighanem ez volt az ázsiai
ország első fővárosa, de akkor még Csangan néven. Ma a hsziani
egyetem (angolul Shaanxi Normal University-ként emlegetik az
intézményt) az egyik központja a hun kutatásnak. A milliós
lélekszámú, legalább 3100 éves történetre visszatekintő Hszian a
kínai Sanhszi (Shaanxi) tartomány legjelentősebb városa is egyben.
Itt található a híres terrakotta harcosoknak, a legendás Csin Si
Huang-ti császár agyagkatonáinak a múzeuma is. Obrusánszky Borbála
beszámolt arról, amit korábbi cikkünkben is megemlítettünk, hogy a
kínai „hunológusok" a magyarokat tartják a hunok egyik
leszármazottjának. Hszianban. Legalábbis ezt a nézetet fejtette ki
nekik Hou Yongjian, aki történeti földrajzzal foglalkozik a Hsziani
Egyetemen. (Hou professzort is a National Geographic Online korábbi
cikke nyomán keresték meg a magyar utazók.)

Kínai-hun közös ős?

A legújabb kínai elméletek szerint egyébként maguk a kínaiak is a
Hszia-dinasztiától, illetve a Hszia-államból származnak, de ezt a
dinasztiát tartják a kínai források is a hunok ősének. Így a kínaiak
kezdik manapság tisztelni a hun örökséget, amit elsősorban a
hozzájuk tartozó Belső-Mongóliában lehet felfedezni. Nem véletlen,
hogy amikor a magyar kutatók elértek Tongwancheng környékére, ott a
néhány éve épült modern autópályán külön tábla jelzi a letérőt a
hunok egykori fővárosa felé.

Itt az ideje tehát, hogy foglalkozzunk magával Tongwanchenggel,
illetve a vele kapcsolatos elméletekkel, történelmi adatokkal!
Említettük, hogy a kínaiakat mostanában a Hszia-eredet
foglalkoztatja. Ez nem véletlenül érdekli a magyar orientalistákat
sem, ugyanis a déli hunok, azaz a hunok Ázsiában maradt képviselői a
hsziungnuk, akik Dahszia vagy Da-Hszia (Daxia, illetve Da Xia)
államot alapították meg. A Da-Hszia elnevezés voltaképpen a Nagy
Hszia összetételt jelenti.

Tongwancheng múltja és jelene

De térjünk vissza Tongwanchengre! Ez az egyetlen város, mint már
említettük, amelyet bizonyosan a hunok hagytak maguk után.
Obrusánszky Borbála elmondta, hogy az utóbbi időben Mongólia déli
részén, a Góbi sivatag részén is ásatások kezdődtek, és
falmaradványokat fel is tártak már, de egyértelműen hun város csak a
kínai Saanhszi tartományban maradt fenn. Ez a Da-hszia állam egykori
fővárosa, Tongwancheng.


Káta és Bátor
Höhhot, a „Kék Város" az el- nevezésének egy részében magyar
településnevek alkotó- elemét fedezhetjük fel – hívta fel a
figyelmet Obrusánszky Borbála. A mongol hot, azaz a város szónak a
magyarban a -káta végződésű helynevek fe- lelnek meg. Ehhez
hozzátehet- jük: különleges Lajtakáta mai neve is: az Ausztriához
csatolt Árpád-kori határőr-települést most Gattendorfnak hívják,
vagyis sajátos mongol-német keveréknyelven 'Városfalunak'. Szintén
érdemes megemlíte- ni, hogy Nyírbátor és Nyírkáta mennyire közel
esik egymás- hoz Szabolcs-Szatmár-Bereg megyénkben, márpedig a -
bátor végződés több mongol település nevében is szerepel (igaz, a
bátor egyben személy- név is, számunkra ismertebb Szüh-Bátor, aki a
modern Mongólia egyik fontos állam- férfija volt.)
A várost százezer ember építette, és fénykorában 40 ezren laktak
itt – magyarázta a történész-orientalista egy kínai forrásra, a Jin-
shu kézirat 130. tekercsére és egy ma élő japán történész, Koichi
Matsuda kutatásaira hivatkozva. Matsuda közléséből lehet tudni, hogy
Tongwancheng építője, Chi-gan Ali kegyetlen ember volt: az egyes
falszakaszokat építő csoportok vezetőit akár meg is ölte, ha nem
találta elég szilárdnak az építményt. Sőt, a megölt építőmestert be
is építették a falba – ezt a hagyományt, az emberáldozatot, nálunk
magyaroknál a Kőműves Kelemenről (illetve a feleségéről) szóló
ballada örökíti meg. A Tongwanchenget meglátogató kutatók
mindenesetre konstatálhatták: időtálló munkát végzett Chi-gan Ali,
hiszen a helyenként tízméteres vastagságú falak még ma is állnak…
Tongwanchengben két-három helyiségből, szobából álló lakóházak
épültek, ahol tűzhely is volt. Az eltávozó füstnek nyílást hagytak a
tetőn.

Tongwancheng fénykora a Kr. u. V-VI. századra tehető, de a VII-VIII.
századra már hanyatlásnak indult a város. Ekkor már csak tízezren
éltek itt. 994-ben egy forrás szerint „belepte a homok"
Tongwanchenget. Ám a forrás csak részben felel meg a valóságnak: a
XII. században ismét lakott volt a település, s még a nesztoriánus
kereszténység nyomai is megtalálhatók errefelé. Tongwanchengben
ekkoriban a hamarosan Kína vezetőjévé váló, mongol eredetű, kínaiul
Jüannak nevezett dinasztia elődei éltek. A Jüan-dinasztia a XIII-
XIV. században irányította Kínát. Az ő megbízásukból indult útnak
Zheng He (Cseng Ho, vagy Ceng Ho) admirális irányításával az egyik
leggrandiózusabb kereskedelmi és hadiflotta a világon, amely
eljutott Afrikáig, Arábiáig és Indiáig. Zheng He-ről bővebben
olvashatnak a National Geographic Magazin legfrissebb magyar
kiadásában.

Megoldandó feladatok

Obrusánszky Borbála útjukat összefoglalva a National Geographic
Online-nak elmondta, hogy a hunok nemzetközi szintű kutatása még
igencsak a kezdetén tart. Mostani útjuk legalább ahhoz hozzájárult,
hogy a mongóliai, belső-mongóliai és a kínai kutatókkal felvették,
illetve megerősítették egymással a kapcsolatokat. Az persze, hogy a
hunok és a magyarok között van-e rokonság, vagy valamilyen
összefüggés, még nem tisztázott egyértelműen. Azt mindenesetre
elképzelhetőnek tartja Obrusánszky is, hogy a nyugati hunok, Attila
vezérlete alatt esetleg olyan népelemek is sodródhattak nyugatra,
Európába, amelyeknek egy része a mai magyarság alkotója. (Genetikai
kutatások szerint állítólag a magyarság génállományának egy
százaléka dél-kínai eredetű!)

Ugyanakkor a történész felhívta a figyelmet arra, hogy a Közép-
Ázsiából, Belső-Ázsiából származó nomád népeket nem szabad
összehasonlítani a mai, letelepedett nemzetekkel, egészen másképpen
szervezett államokkal. Egyedül a régészeti leletek pedig nem
tudják „megszólaltatni" a nomád népeket, így nem dönthető el sokszor
egyértelműen, hogy altáji (mongol, török) vagy esetleg uráli
népesség emlékeit találják meg Szibériától, Mongóliától kezdve az
Aral-tó vidékén át a kelet-európai síkságokig vagy a Kárpát-
medencéig. Ahhoz, hogy közelebb jussunk az egykori nomád történelem
tisztázásához, nemzetközi komplex, nyelvi, néprajzi, történeti és
régészeti kutatás lenne szükséges.

Szegő Iván Miklós
V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.07.10 0 0 98

Kapu c. folyóirat, 17. szám (2004/2):

 

A hunok és avarok között is lehettek, s bizonyára voltak is török és mongol nyelvű és rassztípusú egyének, bár egyes nyelvészek (Magyar Nyelv 59 /1963/, 53–66.) a hunok török nyelvűségét kereken elutasítják. A Priszkosznál, illetve Jordanesnél megmarad három szó (sztrava, kamosz, medosz) pedig biztosan nem török eredetű, amint az l, r és v hangokkal kezdődő nevek sem. Az ázsiai hsziung-nuk is az európai nagyrasszhoz tartoztak, ám eddig ismert kisszámú nyelvemlékük, a kínai átírás erős torzítása miatt, egyelőre alig értékelhetők.

III. Agum Creative Commons License 2006.06.28 0 0 97
Jav., mert már álmos vagyok, úgy látszik: szóval, a zarubinci periódus után érhették őket bizonyos germán jellegű (?) hatások.
Előzmény: III. Agum (96)
III. Agum Creative Commons License 2006.06.28 0 0 96
Függetlenül attól, hogy a csernyahovi kultúrát érhették kulturális hatások a Visztula mellékéről a zarubinci periódusban, ez egy alapjaiban szarmata-szkíta kultúra, és ezt te is jól tudod. Ezért nem tesz különbséget a két időszak között némely kutatók.
Előzmény: lyesmith (95)
lyesmith Creative Commons License 2006.06.28 0 0 95
Ismét egy csúsztatás. Idézet tőled


"Chernyakhov is the type site for the Chernyakhov culture, between the 2nd century BC and the 5th century AD throughout Poland, Ukraine, and Moldavia."

Marha nagy szüksége volt a szkítáknak arra, hogy a Kr. e. II. századtól fennálló kultúrájukat egy északi fagyos tájakról származó germán civilizációs hatás a Kr. u. évszázadokban hirtelen életre keltse...



A csernyahovi kultúrát senki nem teszi kre 2 - kru 5. sz. közé ez tévedés. Még ha az egyébként régészetileg bizonyított germán beáramlástól el si tkintünk akkor is elválik a zarubinci és a csernyahovi kultúra. Különben miért kéne új nevet adni neki.
Előzmény: Kadasman-Harbe (93)
Lord Sandwich Creative Commons License 2006.06.28 0 0 94
Kiszely odaírta az alsó képhez, hogy mit akar vele szemléltetni? Hogy hun specialitásról van-e szó, vagy csak egyszerűen képet közöl egy annivard településről?
Előzmény: lyesmith (92)
Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.06.28 0 0 93
Nem tévedtem, és a régésznő se, attól, hogy egyesek a zarubinci és a csernyahovi kultúrát nem különítik el élesen egymástól. Azok húznak itt éles cezúrát, akik erőnek erejével valami vérfagyasztó jelentőségű osztrogót (germán) bevándorlással akarnak számolni ennek a műveltségnek a területén. Vagyis az indogermán kultúrprioritás hívei elsősorban.
Előzmény: lyesmith (91)
lyesmith Creative Commons License 2006.06.28 0 0 92
A beszúrásra vonatkozó javaslat meg arra vonatkozott, hogy ha szted ezek az épületek alpesi típusúak, akkor rakj be ilyen épületekről képeket, és majd összehasonlíthatja őket, aki akarja.

tessék



Előzmény: # Kadasman-Turgu # (89)
lyesmith Creative Commons License 2006.06.28 0 0 91
Emlékszem egy a googleból előkapart ellenőrizetlen elírást másoltál be. Nagyon lelkiismeretes. Bocsánatot kértem a hamisítás vádjáért de ettől ott és akkor tévedtél.
Előzmény: Ulam-burias (88)
V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.06.25 0 0 90

Tomka Péter a hunok fegyverzetéről:

 

Az Európába nyomuló hunok legfélelmetesebb fegyvereként az íjat emlegetik a források, bár karddal, harci késsel, lándzsával is harcoltak, esetenként vértet is hordtak. A hun fegyverzetet a sajátos hun temetkezési szokások következtében többnyire csak töredékesen vagy éppen a peremterületekről ismerjük. A hun lovas fő, távolra ható fegyvere a végein, markolatán csontlemezekkel merevített, mintegy 130 cm hosszú, rendkívül erős aszimmetrikus reflexíj, a hozzá tartozó vashegyű nyílvesszőkkel. A legtöbbször igen töredékes csontlemezeket Volga-vidéki leleteken kívül – Pokrovsk, Rovnoe, Verhnee Pogromnoe (Oroszország) – kercsi katakombákban, a Wien-Simmering-i sírban, kivételesen germán vezérsírban (Blucina) találták meg. Az íj a hun hatalom jelképévé vált (Marcianus álma). Ennek régészeti bizonyítékaként arany íjborítások kerültek elő hun temetési áldozatokból (Pécs-Üszög, Bátaszék, Pannonhalma) és egykorú temetkezésből (Jakuszowice, Lengyelország). A háromélű, 5 cm hosszú vas nyílcsúcsokat mintegy 20 lelőhelyről ismerjük, előfordulnak az egész hun szállásterületen és a peremvidékeken is. Tegezmaradványokat Európában még nem sikerült feltárni, lehetséges, hogy a pécs-üszögi, szeged-nagyszéksósi leletek egyes aranyveretei tegezről származnak. A közelharc fő fegyvere a keresztvassal felszerelt hosszú, viszonylag karcsú kétélű kard (hossza 100 cm körüli, a penge szélessége 4-5 cm). Jelentőségét illusztrálja a „Hadisten (Mars) kardja” motívum. A kelet-európai puszták szinte valamennyi 5. századi leletében utal valami – pengetöredék, veret – kard egykori jelenlétére, a Duna-vidékről jó állapotban megmaradt kardokat idézhetünk: Pannonhalma, Szirmabesenyő, Bátaszék, Lengyeltóti, Wien-Leopoldan stb. Az Azovi-tenger vidékén csoportosulnak azok a rekeszes díszű keresztvassal ellátott példányok – Pokrovsk-Voshod, Taman’ (Oroszország), Dmitrievka (Ukrajna) –, amelyek kaukázusi alán és nyugati-germán kardok előzményének tekinthetők, és amelyekhez a pannonhalmi díszkard is tartozik. Az előkelők kardhüvelyét (ritkábban a markolatot) aranylemezek díszítették. A felerősítés nemegyszer féldrágakő kardfüggesztővel (Altlussheim, Pokrovsk-Voshod) vagy veretes tartófülekkel – (Novogrigor’evka (Ukrajna), VIII. kurgán – történt. A kard mellett gyakran második fegyverként keleti eredetű keskeny, egyélű, 40-60 cm hosszú harci késeket használtak. Jelenlétükre hüvelyveretek alapján ott is következtetni lehetett, ahol a vaspenge nem maradt ránk (pl. Szeged-Nagyszéksós). Nem sokat tudunk a kétségtelenül meglévő hun lándzsáról (Pokrovsk-Voshod, Pécs-Üszög), páncélról – Fedorovka, Pokrovsk-Voshod (Oroszország) –, ezek általában nem kerültek sem sírba, sem a halotti áldozat eltemetett tárgyai közé. Pányvának, pajzsnak régészeti nyomát eddig nem találták, nem azonosították. A hun fegyverzetben az ázsiai hun és iráni örökséghez a kelet-európai puszták hagyományai ötvöződtek. A hun mozgalom messze nyugatra közvetítette ezeket, belőlük a germán népek egyes, harcmodoruknak megfelelő elemeket átvettek, mások csak a keleti steppéken éltek tovább.

 

 

Forrás:

 

Bóna István–Cseh János–Nagy Margit–Tomka Péter–Tóth Ágnes: Hunok – gepidák – langobardok; JATE Magyar Őstörténeti Kutatócsoport, Szeged, 1993 (Magyar őstörténeti könyvtár VI.)

 

 

További irodalom:

 

Tomka Péter: Der hunnische Fürstenfund von Pannonhalma; in: Acta Archeologia Hungarica 38 (1986), 460–466. o.

 

Bóna István: Das Hunnenreich; Corvina–Konrad Theiss, Bp.–Stuttgart, 1991, 167–176. o.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!