Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5479
Sajnos ez nem csak azon a naív szinten áll fenn, amire itt gondolhatsz...

Nagyon sokan nincsenek tisztában a fizikai modellek felépítésével, vagy azt nem látják át, hogy a diáknak ezzel van gondja.

A legtipikusabb példa, hogy nem hangsúlyozzák a fizikai mennyiségek operatív definícióját. Vagyis: idő az, amit az óra mér, távolság meg az, amit a méterrúd (persze ennél pontosabban), illetve hogy nem mutatják meg, mi köze van a fizikai törvényeknek ezekhez az előírásokhoz. Minden fizika tanárnak, aki azt hiszi, jól csinálja, tesztkérdés: magyarázza meg, miért tértek át a méter fénysebességen alapuló definíciójára? Ha ezt képes egyszerű módon, mélységeiben átlátni, akkor már csak el kell mondania :)

Pl. sok fizika tankönyvben van fejezet olyanokról, mint az idő mérésének története és módszerei. Igen tipikus, hogy ezt átugorják, vagy amolyan fakultatív "blabla" anyagnak veszik, pedig rendkívül fontos. Itt lehet nagyon lényeges dolgokat megtudni arról, mi is a fizika lényege, nem ott, hogy minél bonyolultabb csiga-lejtő-kiskocsi kombót oldjon meg a diák.
Előzmény: RontóPál (5477)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5478
Ezzel egyetértek, ha érted az összefüggést, akkor pl képletgyüjteményből tudsz dolgozni, ha gőzöd sincs az anyagról akkor a képlet se ér semmit.

Volt egy tanárunk, az volt a szokás, hogy a/4-es lap negyedére lehetett puskát írni zh elött, 10 perc volt rá ( a rutinosak elkészítették otthon, és kicserélték). Az pont arra jó, hogy a hosszú képleteket ne kelljen megtanulni.
Előzmény: RontóPál (5477)
RontóPál Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5477
-off-

Mondjuk annak a fizika tanárnak aki "képleteket" tanít, lenyomnám a torkán a táblatörlő szivacsot...

Fellendülne a szivacs kereskedelme...:-(
-on-
Előzmény: Törölt nick (5476)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5476
Ennek hátterében a fizika oktatás hiányosságai miatt felmerülő súlyos félreértések vannak.

1. A tanár részéről, aki szimplán nem elég felkészült, és lenyomja a képleteket háttér nélkül.

2. A diák részéről, mégpedig két úton:

a) Lejegyzeteli a képleteket. A tanár ugyan állandóan elmondja mögé a jelenséget,de a diák ezt csak "beszéd"-nek nézi. Ami egyszerűen, konrétan megfogható neki, az a képlet, azt lehet manipulálni, tologatni.

b) A vizsgán a tanár a levezetést kéri számon. (Ez esetben tipikusan az 1. is fennáll). Diáknak ebből annyi jön le, a képlet, a formalizmus a lényeg.

Ezt elkerülendő, amikor elméleti fizika előadást tartok, mindig hangsúlyozottan a jelenségből és az azzal kapcsolatos intuícióból indulok ki, azt formalizálom, és ahol csak lehet, a formalizmust újra a jelenségek nyelvén interpretálom. Nagyon sokszor használok analógiákat, és lehetőleg mindig bemutatok valamilyen szemléletes érvelést is a számolás mellett, ami annak tartalmi részét helyesen tükrözi.

Másrészt vizsgán sose elég nekem, hogy a diák felírja az egyenletet és megoldja. Meg kell indokolni, miért azt az egyenletet, mit modellez vele, a végeredményt pedig értelmeznie kell: ha most mérést/kísérletet hajt végre, ennek alapján mit fog látni a rendszerben.
Előzmény: Törölt nick (5470)
RontóPál Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5475
MÁr mit értesz az alatt, h az "élő anyag elkezd számolni"? Azt, h élettartama van, vagy azt, h az ember feltalálta a matematikát.
Előzmény: Törölt nick (5472)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5474
Mi ez az élőanyag-számolás?
Előzmény: Törölt nick (5472)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5473
"Ezek ugyan kísérletileg is igazolhatók, de nemcsak ebben van az erejük."
Hanem?

"Ezek amolyan végső matematikai képek."
Képletek

" (azaz "metaforák")"
Nem metaforák, a metafora irodalmi fogalom, szókép.
Előzmény: Törölt nick (5470)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5472

Persze a jelenségek észlelése nélkül (tapasztalat nélkül) soha nem jöttek volna létre ezek a képek, és egy másik emberiség más esetleg más képeket hozott volna létre. Na de ebből azthiszem inkább visszavonulok.

Egy kérdés vetődött fel bennem a multkor, gondolom csak nekem új: Hogy van az, hogy ugye a természet nem számol, aztán az élő anyag mégis elkezd számolni. hol vannak ennek a kezdetei, miben? 

Előzmény: Törölt nick (5470)
RontóPál Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5471
Ezek ugyan kísérletileg is igazolhatók

Éppen fordítva. Ezek a jelenségek vannak, és matematikailag is leírhatók. Lásd az ún. "kettős" természetű elektront, ami valójában nem kettős természetű, hanem perpill így tudjuk leírni az ő egy darab természetét.
Előzmény: Törölt nick (5470)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5470

Már megbántam, hogy leírtam. Azért még védem egy kicsit:  Amikor tanuljuk az elektromágneses jelenségeket mindig visszamutogatunk a négy Maxwell-egyenletre mint végső érvre. Amikor tanuljuk az áramlástant visszamutogatunk néhány alapelvre. Ezek ugyan kísérletileg is igazolhatók, de nemcsak ebben van az erejük. Ezek amolyan végső matematikai képek. (azaz "metaforák")

Előzmény: Nagylexikon (5467)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5469
Egyrészt, Nagylexikont ismételve, a képlet nem metafora.

Másrészt helytelen a fizikai modelleket valamiféle matematikai formalizmusként felfogni és arra redukálni. A modellhez hozzátartozik pl. az alapvető mennyiségek definíciója, márpedig ez a fizikában operatív módon történik, azaz a mérési eljárás megadásával. A mérési eljárás konzisztenciáját pedig ismert fizikai törvényszerűségekre, pontosabban az azokat ellenőrző kísérletek eredményeire alapozzuk. Ebben egy csomó olyan elem van, ami nem matematikai formalizmus, más kérdés, hogy a nagy részét a matematika nyelvén reprezentáljuk, amikor elmondjuk vagy leírjuk.

A matematikai formalizmus természetesen lényeges és elengedhetetlen eleme a modelleknek, de messze nem elégséges. Különben a természet törvényeit tisztán matematikai alapon, karosszékből felállíthatnánk, valamiféle elvont elvek alapján. Sose kellene lemenni a laborba és dönteni különböző modellek között. De ezen túlmenően, miről is szólna valójában egy ilyen absztrakt formális modell, mi adná meg a tartalmát, hogyan lehetne a valóságra vonatkoztatni?
Előzmény: Törölt nick (5466)
RontóPál Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5468
Én legtöbbször azt látom, hogy valamilyen matematikai formalizmusra alapozunk,

Ez hogy is van? Mikor alapozunk a mat. formalizmusra, amikor a jelenséget észleljük, magyarázzuk, leírjuk?
Előzmény: Törölt nick (5466)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5467
"valamilyen matematikai formalizmusra alapozunk, aminek persze megint van hétköznapi analógiája, de a végső érv leginkább egy-egy felmutatott matematikai képlet, azaz "metafora"."
Ezt hogyan is gondolod, A képlet nem metafora.
Előzmény: Törölt nick (5466)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5466

Egyenlőre ott tartok, hogy valamikor végig kellene olvasni, a Tudat mint testtől független entitás topicot, a 200. hozzászólásnál abbahagytam, nagyon érdekes.

Az angol nyelvű linket nem fogom elolvasni, minden nyelvben vannak olyan finomságok, hogy félek, nem érteném meg. Amikor azt írod, hogy használunk analógiákat, metaforákat, de nem arra alapozunk, ezek csak a megértést segítik, ezzel egyetértek. Én legtöbbször azt látom, hogy valamilyen matematikai formalizmusra alapozunk, aminek persze megint van hétköznapi analógiája, de a végső érv leginkább egy-egy felmutatott matematikai képlet, azaz "metafora".

Előzmény: Törölt nick (5463)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5465
Önmagában ez egy szép gondolat, csak nem mindíg, nem minden szituációban alkalmazható.
Olyan ezoterikus, van is igazságtartalma, meg nincs is.
Előzmény: Törölt nick (5464)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5464
Most végig arról beszélgetünk, hogy van-e értelme egy olyan ezoterikus mondatnak, hogy a gondolatokat (tetteket) ki kell érlelni. (legalábbis én arról...)  :))
Előzmény: Nagylexikon (5462)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5463
"Rossz a hasonlatod, egy fizikalista különben sem használhat hasonlatokat, mert az csak analógiás gondolkodás, az meg csak egy szar ezoterikus katyvasz. :)"

Ez nem igaz. Használhatunk és használunk is hasonlatokat, analógiákat, metaforákat. Ami a különbség, hogy nem azokra alapozunk... amiről azt mondjuk, hogy megértettük, amögött empirikus tények, formálisan is megfogalmazható következtetések vannak. A hasonlatok, analógiák azonban nagy előnyt jelentenek: az emberi agy igen jó mintázat felismerő képességgel rendelkezik, amit vétek lenne nem hasznosítani, persze tudva ennek a képességnek az árnyoldalait is, miszerint pallérozatlan formájában könnyen vezet tévutakra. Érdemes e tekintetben elolvasni Susan Blackmore következő írását:

Psychic Experiences: Psychic Illusions

Külön kiemelném a végét:

"The true skeptic is not the ultimate goat but something more like a flying horse."

(persze ennek a megértéséhez el kell olvasni a cikket).
Előzmény: Törölt nick (5454)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5462
Ja és mindez hogy kapcsolódik az oktatáshoz?
Előzmény: Nagylexikon (5461)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5461
Szerintem magyarországon is megteheti ezt a gyár tulajdonos a fiával. Az igazgató már nem annyira, ugyanis az szép és jó, hogy a srác megtalálja a raktárat, azonban a takarításért igen kevéske pénzt kap, persze apuka akár kiis egészítheti neki. Viszont ezzel arra az egy hónapra vagy fölösen fizet egy takarítót, vagy egy takarítótól elveszi a munkáját, az előbbi a gyárral szemben felelőtlenség, az utóbbi emberileg szemétség.

Persze ha gyártulajdonosról beszélünk aki majd át akarja adni a tapasztalatokat a fiának, a fiú ingyen dolgozik az más. De hány ilyen ember van?

A hasonlat jelen esetben rossz. Ha valaki bekerül a felsővezetésbe megismerkedik pár nap alatt az alsóbb szintekkel is , azonban nem kell tudni a 2-3ezer embernek az összes nyűgjét.
Előzmény: Törölt nick (5460)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5460
Japánban a gyárigazgató fia úgy kezdi a munkát, hogy 1 hónapig sepreget a gyárban, közben megtanul mindenkinek köszönni, megtanulja hol van a raktár, az étkező stb. 1 hónap múlva aztán átteszik valami komolyabb munkára és így tovább. Szerintem ez a dolgok helyes sorrendje, nem lehet kezdeni a felhőknél.
Előzmény: Nagylexikon (5458)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5459
Mit értesz jelen esetben analógiás gondolkodáson?
Előzmény: Törölt nick (5457)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5458
A kérdésre a válasz nem a döntés. A kérdés: milyen alakra vágjuk a lemezt? Ez nem döntést, hanem mérlegelést igényel.

Adott szituban a kérdésre meg kell keresni a választ, majd ezt nyugodtan tovább lehet adni, legközelebb a másik szaki is tudni fogja.

Abból indultunk ki, hogy bíráltad az egyetemi oktatást, ott szerinted nem hagyják az emberben megérni a dolgokat, ellentétben egy szakmunkásképzővel.

Szerintem a kétfajta oktatást nem feltétlen kell összehasonlítani, más a célja.
Előzmény: Törölt nick (5455)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5457
Na akkor eljutottunk oda, hogy az analógiás gondolkodás van amikor működik, van amikor nem működik. De akkor ki dönti el, hogy melyik a működő analógia és melyik nem ??
Előzmény: Nagylexikon (5456)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5456
Miért is ne lehetne hasonlatot használni a dolgok alapelvének megértetéséhez? Az egyenáramot tök jól el lehet magyarázni egy 5 évesnek, ha a cső-víz hasonlatot használod.
Előzmény: Törölt nick (5454)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5455
Felnőtt ember definíciója az, hogy önállóan dönt. Ha az üzem egyetlen esztergályosa sem tudja a választ a kérdésre a gépészmérnök-főnöknek kell döntenie. Az nem megoldás, hogy tudja kitől kell megkérdezni, mert így oda jutunk, hogy van néhány guru aki tudja a válaszokat.
(egyébként a szakközépiskolás képzésről írtam néhány sort, eszembe jutott, hogy első osztályban a gyerekkel szórakoztak anno, elküldték reszelőzsírért, meg fázisjavító-kalapácsért, mert az első dolog amit meg kell tanulni, hogy nem kell mindent elhinni, a saját gondolkodást be kell indítani...)
Előzmény: Nagylexikon (5453)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.10 0 0 5454
Rossz a hasonlatod, egy fizikalista különben sem használhat hasonlatokat, mert az csak analógiás gondolkodás, az meg csak egy szar ezoterikus katyvasz. :)
(Amilyen a mikrokozmosz, olyan a makrokozmosz című ezoterikus hülyeség nem lehet az alapja egy fizikalista gondolkodásának.)
Előzmény: the soft cushions (5449)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.09 0 0 5453
"De, ha az esztergályos valami apróságot nem ért, nem tud megoldani, akkor a gépészmérnök főnökéhez fog fordulni."
Akinek azt kell tudni, kit kérdezzen az adott dologról, ha épp ő nem tudja.
Előzmény: Törölt nick (5450)
Nagylexikon Creative Commons License 2007.09.09 0 0 5452
Jó a hasonlatod.

Az összehasonlítgatást nem én kezdtem, csak próbálom elmagyarázni belovárnak a dolgokat.
Előzmény: the soft cushions (5449)
[virgo] Creative Commons License 2007.09.09 0 0 5451
Valójában a gépészmérnök és az esztergélyos szimbiózisban él egymással.Önmagában egyikük tudása sem alacsonyabbrendű.Ott szokott lenni a gond mikor olyan emberből faragnak gépészmérnököt,aki egyáltalán nem gyakorlatias tipus.Ez aztán marha büszke lesz az elméleti tudására,és titokban alacsonyabbrendűnek fogja tekinteni az esztergályost-a marhája...
Előzmény: Törölt nick (5450)
Törölt nick Creative Commons License 2007.09.09 0 0 5450

Teljesen igazad van. De, ha az esztergályos valami apróságot nem ért, nem tud megoldani, akkor a gépészmérnök főnökéhez fog fordulni. A végzett mérnöknek pedig  5-10 év gyakorlat kell mire képes erre a segítségre.

(Anno a szakközépiskolába került gyereknek már 14 éves korában elkezdték tanítani a szakmát, hetente 1 nap műhelygyakorlat, azonkívül még vagy 8 óra szakmai tantárgy, nyáron ment 1 hónapra üzemi gyakorlatra, meg minden évben mentek az osztállyal üzemeket látogatni. 18 éves korában leérettségizett és szakmát is kapott. Ha elment dolgozni, már képes volt önálló munkavégzésre is, ha szakmai irányban tanult tovább már könnyebb volt neki a szakmát oktatni, az egyetem után már nem volt teljesen zöldfülű, ha meg nem szakmai irányban tanult, kihagyott egy évet és megtanulta a biológiát vagy mittudoménmit. Ma, amikor ez már a múlté, gimi után 1-2 év alatt tanulnak szakmát, esetleg gyorstalpalón 6 hónap alatt, azzal küszködnek, hogy a végzett szakmunkás nem alkalmas semmire, mindenre meg kell tanítani a munkahelyen, sok helyen már nem is kérnek bizonyítványt, felveszik, aztán néhány hónap alatt eldől, hogy lesz-e belőle énekes halott, a végzett mérnök meg szintén hasonló problémákat okoz.)

Előzmény: Nagylexikon (5448)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!