Gondolom aki megtervezi elsőnek attól kérik el a számításokat.
Ennyire light-os gépet nem tudom hogyan kezel a magyar jog tervezési oldalról. Az is kérdés, hogy állnak az EU-s hasonló szabályok honosításai vagy saját nemzeti szabályozások. Az biztos, hogy egyszer valakinek az aláírásával kell felelősséget vállalni, hogy a gép alkalmas emberi repülésre.
"Rendes" UL gépnél követtem végig ismerős munkáját. Az 300 kiló környékén lesz. Ott külföldről vett típustervet épített meg. A felhasznált anyagok egy részét kitben vette a tervvel együtt. Ebben voltak főtartó bekötő öntvények, Minden műbizonylattal. Bizony a nyersanyagok nagyobb részét amcsiból kellett hozatni.
Simán mondanám, hogy keress meg valakit a magyar hatóságnál milyen szabályok vannak. Csak konkrét, felelősséggel járó nyilatkozatot igen nehéz lesz aláíratni bárkivel. De még akkor is előfordulhat, ha 2 embert kérdezel, 3 eltérő válasz lesz......Sajnos ennél napibb, élőbb gondokban is káosz van.
Nem ritkán pedig arról van szó, hogy nagyon "kezdők" akarnak gépet építeni és repkedni vele. "Majd alacsonyan és lassan repkedek" és akkor senkinek nincs köze hozzá mottóval.
Persze hogy vannak játékszabályok. Természetesen. Akár a gépet, akár a pájlot mestert érintően. Valamilyen szintű orvosi, vagy nem szakszó szintű de repülési jogosítás kell. Azonosító jel a gépre, ha nem is lajtromjelnek nevezik.
Itt (sajnos?) nincs olyan kategória, hogy csinálj magadnak valami minimál nyekedlit, aztán ha megpusztulsz vele vagy miatta, vagy egy életre rokkant leszel a saját tudatlanságod, gyakorlatlanságod miatt akkor így jártál.
A pár összevarrt paplanhuzat darab a fejed felett (mint minimális légijármű) hatósági vizsga köteles. Azonosító számot kap.
UL Európában is van. Biztosan más szabályokkal. Ahhoz kicsit könnyebb szakszót csinálni. De a gépépítés alapszabályai azonosak. Még egy siklóernyőnek mint a minimális légijárműnek is rendszeres műszaki felülvizsgálaton kell átesni.
Lapokban inkább csak papírrepülő hajtogatási minták vannak. Az igazi repülőknek pénzért árulják a tervcsomagjait. Mert elég komoly szellemi munka. Meg felelősség! Valaki összehebrákol egy szart és kitöri a nyakát, ki megy a kóterbe?
Meg az engedélyeztetéshez kell minősített, jóváhagyott terv dokumentáció. Részletes anyag listákkal, minőségbiztosított szállítótól.
Ha típustervet veszel az sokkal drágább, de kicsit egyszerűbb a papírmunka. Amit már sokan megépítettek. A kivitelezést felügyelő hatósági mérnök is megnézi mihez adja a nevét.
Ha egyedi a terv, ezer szilárdsági számítást és aerodinamikai számítást követelnek. Elvégre aki jóváhagyja, az felel valahol az életedért. A kivitelezést aprólékosan ellenőrzi egy hatósági mérnök. Betartat minden előírást és csak akkor léphetsz tovább, ha az előző munkaműveletet leellenőrizte. Kivitelezés és anyag tekintetében. Ellenőrzi a beépített anyagok műbizonylatait. Mindent dokumentálni kell építési naplóban és minden sorban ott kell lennie az ellenőrző mérnök jóváhagyásának.
A legtöbb terv olyan részletes, hogy átlagos műszaki érzékkel és jól felszerelt otthoni műhelyben kivitelezni lehet. Pár kritikus alkatrészt nem bíznak a laikusra, azt készen, előszerelve KELL megvenned.
Itthon egy igazi hős aki ilyet végigvisz és majd egyszer ő is repül vele. Mert például hiába építi magának, azt ő csak egy meglévő szakszolgálati engedély birtokában, egy hatósági berepülő pilótától tanulhatja meg vezetni. Csak akkor, ha már más gépen megszerezte a jogsit addigra.
Sziasztok! Hátha érdekel valakit. Ceconite helyett Oracover 600 illetve 6000 fólia. Az Aero Messén is jelen vannak minden évben, 2 éve fóliáztak AN2-t. Az anyaggal kapcsolatban bármi segítség kell vagy infó nyugodtan keressetek: pinter@airguard.hu vagy 06 30 /6900750 vagy a Facebookon van erről pár kép és videó, Air Guard Magyarország név alatt. EASA által szertifikált, javításra is használható.
Szia, akkor építs ha gazdag, műszakilag igen penge, ráadásul időmilliomos vagy.
Mindezek hiányában ne.
Amúgy minek, mikor bérelni is tudsz? Mi belefutottunk az építésbe/felújításba, és mindenkit eltanácsolnék tőle aki repülni akar. Aki a kihívást keresi annak persze érdemes, de azért hogy repülj nem kell saját gép, főleg nem sk épített.
Bevallom őszintén, hogy szakmailag semmi közöm a repüléshez, viszont barátaim jóvoltából volt szerencsém kipróbálni (szigorúan utasként) a motoros sárkányt és a gyrocoptert - autgyrot (ki, hogyan nevezi). Eleinte majréztam, mint a fene, de ez egy csapásra elmúlt, sőt teljesen megferőződtem, főleg az autgyró után.
Mivel nem vagyok benne az első 100 leggazdagabb magyar között és még stómanja sem vagyok senkinek, arra gondoltam, hogy megépítek egyet. Végig olvastam a fórumot, vannak itt "szakemberek" és "repülőgyárosok" itt rendesen. A kivitelezés terén nem érzem magam teljesen analfabétának, bár igaz, hogy ezidáig a legkomolyabb szerkezetek kishajók voltak, amiket építettem fából - rétegelt lemezből, van némi tapasztalatom az üvegszövetes technikában és a fémmegmunkálás sem áll távol tőlem ráadásul elég tűrhetően felszerelt műhelyem is van ehhez.
Kinéztem és letöltöttem egy pontosan méretezett tervrajzot (HORNET) pontos anyag és anyagminőség megjelöléssal, és úgy tervezem, hogy tavasszal nekiállok az építésnek.
Ami viszont nincs a tervrajzban és nem nagyon találtam sehol, az a rotor és a forgószárnyak meghajtásával kapcsolatos adatok - rajzok.
Valaki tudna ebben segíteni? Köszi előre is a válaszokat.
Az S módú még nem kötelező 18-tól ha nem kereskedelmi tevékenységet végez. De ott is hamarosan jön a végső határidő.
De érdeklődj a hatóságnál, mert nincs gránitba vésve. Az 100%, hogy jan.1-től csak 8.33-as lehet a rádió. Az bizony 850-900 Euró. Használt gyakorlatilag nincs.
Ha nagyon rossz helyen kérdezem, szóljatok rám, de nem tudok passzentosabb fórumot.
Tényleg nem ad ki a hatóság engedélyt már 25-ös osztású fedélzeti rádióra és C módú transzponderre? A 8,33 elvileg cask 18 tól kötelező, miért ne lenne jó hogy még idén 25össel repüljünk? A C transzponder sem mindegy hogy 100e vagy 500e... egy 3-5MFt értékű movitnál jelentős "büntetés" ez a két tétel...
Üdv mindenkinek ebben a topikban az An-2-esem vásznazásra vár csak egy jó vásznazó kéne esetleg tudnátok ajánlani mert már repkednék vele előre is köszönöm .