Keresés

Részletes keresés

-Minarik- Creative Commons License 2023.05.18 0 0 22351

Nagyítás egy rég megszűnt papírra. Luminos finom textúrájú papír. 
kb 18x25 cm. A negatív a 80-as években lejárt 120-as Kodak Plus X volt. Fénymérés volt. 

 

https://www.instagram.com/p/B-pOW7tAqEl/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

-Minarik- Creative Commons License 2023.05.18 0 0 22350

Ezért van az, hogy nagyon sokan a zónarendszer ismerete nélkül is képesek élvezhető képeket készíteni. :)

Előzmény: Laborzona (22348)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.18 0 0 22349

Ja egyébként 3. -án lesz egy előadás a zónarendszerről, ha valakit érdekelne. De ezen esetre is igaz, ha valaki, csak az elméleti előadásra jön semmivel nem lesz előbbre, max. kicsit jobban fogja látni mi is ez, mint ha csak olvasna róla.  

Előzmény: -Minarik- (22347)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.18 0 0 22348

Szia! Ha megengeded kiegészíteném a személyes tapasztalataimmal, ami az, hogy olvasgatni kevés semmivel nem leszel előrébb, még ha megtanulod szó szerint az összes könyvet, el kell kezdeni alkalmazni. És a fizikai gyakorlat szintjén jön a válasz, mennyire jól használható.

 

Előzmény: -Minarik- (22347)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.17 0 0 22347

Nem kell bibliaként olvasni a zónarendszert. Viszont a fénymérés alapjaira épít, amit illik tudni. 
A rendszer több elemből áll, részeit tudatosan, vagy tudattalanul jól vagy rosszul, de használod. 

Előzmény: kttomi (22343)
képfaragó Creative Commons License 2023.05.17 0 0 22346

Bronica (elsősorban 6x6?) tulajdonosokkal keresem a kapcsolatot. Ha az ismerőseid között van valaki, akkor is írjatok.

 

30-negyven88109

email: maklaryz11@t-online.hu

kttomi Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22345

Nem szeretnék én lebeszélni, senkit, semmiről, mint ahogy rá sem.

 

"Virágozzék minden virág"

Előzmény: Laborzona (22344)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22344

Azt gondolom, jól látod, igazi pluszt annak ad aki analóg módon készít (készítene) papírképeket. Éppen ezért pontosan fogalmazzunk, hátha akit éppen lebeszéltek analóg módon nagyítana…

 

 

Előzmény: kttomi (22343)
kttomi Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22343

Nem próbáltam a zónarendszert. Nem is áll szándékomban. Nem nagyítok. Nem is áll szándékomban.

 

Nem azért mert szellemileg nem tudom felfogni a klf. folyamatokat és nem is azért mert nincs meg a gyakorlati lehetőség reájuk. 

 

Szívesen olvasok a klf. techikákról és az alkalmazóik tollából. De elértem már a személyiségfejlődés azon fokára hogy el tudjam dönteni, szükségem van e a gyakorlatban kipróbálni egy adott módszert, ad e több pluszt a számomra mint amennyi mínuszt.

Előzmény: Laborzona (22342)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22342

Szia! Állított bárki olyat, hogy csak zónarendszer segítségével lehet képeket készíteni? egyébként Te próbáltad már a módszert

Előzmény: kttomi (22341)
kttomi Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22341

A Niépce és Adams közötti cirka 100 évben is csak-csak elvergődött valahogy a fotográfia. És utána is...

 

 

"I believe the electronic image will be the next major advance. Such systems will have their own inherent and inescapable structural characteristics, and the artist and functional practitioner will again strive to comprehend and control them."

 

(A. Adams 1981)

Előzmény: Rollei (22338)
4557 Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22340

Nekem kb 10 éve volt ilyen (már nem tudom hogy álltak a számok) Rollei 400 valami pan filmmel és kb 5-6 éve Tmax 400-al, egyik se volt lejárt, a Tmax400-al akkoriban tudom hogy másnak is volt ilyen. Arra tippeltem hogy túl nagy lehetett a páratartalom és valami kioldódott a vacak papírból. Azóta ilyet semmin nem láttam, Tmax 400-at használtam azóta, de kb pont ez után változtattak a papírján.

Előzmény: -Minarik- (22310)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22339

Szia! Tételezzük fel, volna értelme a kisfilmet egyenként exponálni és nem azt élvezni benne, hogy könnyem gyorsan tudsz mozogni vele, és akár több felvételt is csinálni egymás után. És nem volna lehetőségem gépvázat váltani szükség szerint. Sőt középformátumban a négy magazin által adott változtatás lehetősége akár képenkén. Akkor is egy kisfilmes kockával szopatni magad nagyítás közben… Ilyet csak az gondol akinek nem sok köze van az analóg nagyításhoz ,-)   

Előzmény: Rollei (22338)
Rollei Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22338

Naugye, hogy ugye? Pedig akkor Ansel Adams fel sem találta a zónázást. Már látom, ahogy a Nándit elkezdi enni a sárga irigység, aztán meg túrja a netet... :-)

Előzmény: kttomi (22337)
kttomi Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22337

Leitz OLEYO ~1935

 

Előzmény: Rollei (22336)
Rollei Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22336

Nincs új a nap alatt. Valamikor a II. Vh. előtt gyártottak olyan gépet, ami egy-egy Leica kockát használt síkfilmként. Meg tán olyan Leica is volt, amiből menet közben elvágva ki tudtad venni a már exponált kockákat, bár lehet hogy nem Leica volt. Meg mintha a Magnifax is gyártott volna így működő repro berendezést, de lehet hogy keverem, és nem ők voltak az elkövetők. Szóval szédítő a perpektíva. :-)

Előzmény: képfaragó (22330)
Rollei Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22335

Hát, ha jól nézem, akkor többnyire olyan 10 éve lejárt filmekkel szöszmötölnek itten a sporttársak. :-) A csúcsrajáratás ebben a kontextusban kicsit illúziónak tűnik. :-)

 

Amúgy a Madách téren volt egy labor, (de nem a körútról nyíló /MTI?/ labor) ahol világítottak le fájlból Ilford fekete-fehér papírra. De annak már valami 15 éve is megvan. Nem kerestem, így nem tudom van-e még ilyen szolgáltatás Bp-n, vagy egyáltalán az országban. Úgy vélem, hogy ha van (lenne) ilyesmire reális igény, akkor valaki csak foglalkozna vele. Ma már tökmindegy hogy hol, akár egy alföldi tanyán is, ahol van villany, internet, meg jár arra valamilyen futárszolgálat, vagy posta.

 

Viszont összenéztem az így lenagyított képeket rendes, tisztességes, szürkeárnyalatos tintákkal nyomtatott papírképpel. Hát, azt el kell ismerni, hogy a fotópapír igen szép önmagában, de a print ezért valahogyan jobban nézett ki. Persze ez erősen szubjektív, mert nem ugyanazt a képet néztem különböző hordozón, de azért szerintem meg tudom ítélni a szürketónusok gazdagságát, meg a feketék mélységét. Szóval az igényes print már jó tizenöt évvel ezelőtt is lehagyta a hagyományos papírt, csak akkor az még eléggé hétköznapi módon elérhető volt. Mára már arany áráért mérik, cserébe nem is könnyű beszerezni, a print meg sokkal üzembiztosabb, kézbentarthatóbb, és valószínűleg nem visszafelé fejlesztették.

 

Előzmény: képfaragó (22329)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22334

„viszont nekem a papir alapu nagyitas meg nincsen az eletemben”

-Hát akkor… Nosza rajta ;-)

Ha több ember eljön az is jászhat, csak hozzanak RB magazint, viszont a laborálást minden esetben díjmentesen nem tudom felajánlani. Persze fényképezhetnek is a saját gépükkel szabadon.

Részemről nincs akadálya annak, hogy eljönnek többen figyelnek meg beszélgetünk. Tartok időnként bemutatókat is a témakörben, elmondom az elméleti részét, aztán bemutatom a fényméréstől a papírképig.

Előzmény: baliko david (22326)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22333

Szia! Nálam ez már kisfilm esetén is tizenéve működik, most két db F100 váz van a táskámba, az egyikben Tmax100 ez a normál hívás, a másikban D100 ez az N+2. A vakupapucsba be van tolva egy karton egyiken „N” a másikon „N+2” jelölés. Van olyan időnként, hogy a járgányban van egy másik gépváz is egy F4 szükség esetére, ha netán N-2 re lenne szükség, abba APX100 kerül és PMK hívás. Középformátumnál nagyon hasonló a helyzet az N-2 az FP4 és szintén PMK hívás. Mostanság nagyon megdrágultak a Kodak filmek ezért N és N+2 is D100 lesz. Szóval így jó pár év távlatából nyugodtan kijelenthetem, jól használható ez a módszer mostanában is. Ja és mindig a kézi spotmérővel mérem ki a témát ha lehetséges mármint ha van rá idő.  

Előzmény: képfaragó (22323)
képfaragó Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22332

Itt a fekete fehér kidolgozásra gondoltam, mert színesben még akad egy-két labor, például a www.dfl.hu

 

Előzmény: képfaragó (22331)
képfaragó Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22331

,,már digitális képet tudom rendes fotó papírra kiküldeni" 

 

 

Nem egyértelmű mire gondoltál. A rendes fotópapír az a hagyományos kémiai előhívással készülő fotópapír.

A mai digitális nyomtatók csak nyomtatópapírra nyomtatnak digitális állományú fényképeket, és eközben ellopták, kisajátították maguknak a fotópapír szót.

Persze digitális állományból is lehet fotópapírra képet levilágítani és azt kémiailag előhívni, de nem tudom hogy van-e (még) ilyen labor Budapesten.

 

Előzmény: baliko david (22326)
képfaragó Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22330

Csak érdekességképpen említem meg hogy a félig exponált rollfilmet is ki lehet cserélni, adott kocka után végig lehet sapkával exponálni, majd kivenni. Otthon sötétben visszatekerni (nem egyszerű :)) majd egy későbbi munkánál az adott kockától folytatni a fényképezést.

 

Ezt persze nem javaslom, de nem is lehetetlen.

Előzmény: képfaragó (22329)
képfaragó Creative Commons License 2023.05.11 0 0 22329

Most csapjak bele a lecsóba?

Jó, Ti akartátok! Szóval ha valaki a mai korban komolyan veszi a filmes fotográfiát, annak illendő rollfilre dolgoznia. Ha pedig már rollfilm, akkor legyen magazinos gép. Ha pedig akad két magazin, nem nagy ügy a magazint cserélgetni a fényviszonyoknak megfelelően, és a hívást is ehhez idomítani.

 

Bár fekete fehér filmet nem gyakran használtam, de bizony a színes dia típusát, gyártóját is váltogatni kellett a téma és a fényviszonyok szerint. Biztos vagyok benne hogy a ff anyagot is idomítani kell a fényviszonyokhoz és a témához is. Persze semmi sem kötelező, nyilván nem is olcsó, és nem is egyszerű.

 

Vagy bele kell nyugodni, hogy a ,,szerencse" ami a körülményeket illeti belejátszik a végeredmény minőségébe.

Előzmény: Rollei (22325)
-Minarik- Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22328

Persze. Minden lehetséges. 

Előzmény: képfaragó (22323)
baliko david Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22327

 

nem tul nagy :) viszont, hogy konstruktivak legyunk, azt lehetne tanacsolni a kezdoknek, hogy merjek ki

a temat, ha az picit is tullog egy elore meghatarozott dinamikai tartomanyon, akkor inkabb ne fotozzak

azt a temat, lesz majd masik

 

a masik dolog amivel jol lehet jarni, hogy amikor elindulnak fotozni, akkor nyilvan van valamilyen fenyviszony,

pl. borus ido van, na itt tokeletesen expandalhatnak :)

 

ha meg kegyetlenul sut a nap, vagy hegesztenek a kozelben, akkor indulhat a kompresszalas :)

 

szerencsere itt a kozepformatumban vagyunk, szoval max 15 kepet (645) kibirnak igy

 

Előzmény: Rollei (22325)
baliko david Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22326

 

szia!

 

erdekes elkepzeles, nem okoskodni akarok, viszont nekem a papir alapu nagyitas meg nincsen az eletemben

irtam is neked, hogy tobb elkepzeles van, amik kozott szerepel egy digitalis jet tipusu rendes foto-pairra

torteno "nagyitas" ez szamomra eleg logikus dolognak tunik, hiszen felrogzitem a kepet egy tetszoleges

formatumu negativra, amit utana akar dob-szkennerrel bedigitalizalok es az igy kapott, mar digitalis

kepet tudom rendes foto papirra kikuldeni (gregory crewdson jut hirtelen az eszembe)

 

ettol fuggetlenul az valoban nagyon fontos, hogy a film jo legyen, tehat ha van egy tema es egy elkepzeles,

akkor azt tudjam rogziteni filmre

 

most, hogy egy ilyen szerintem jo negative az nalad esetleg nem megfelelo minosegunek szamit, azt igy

latatlanban nyilvan nem lehet megitelni, es mivel te vagy az aki hagyomanyos nagyitassal foglalkozol

raadasul ansel adams nyomdokain jarsz, itt a te szavad a donto

 

az, hogy esetleg tobben is el tudnank menni adott temat, adott filmre, adott formaban, adott latoszoggel

fenykepezni, majd mindenki elohivja a sajat negativjat es utana ki tudnank ertekelni a kapott eredmenyeket,

az esetlegesen az osszes resztvevo hasznara valhatna (ha rendesen le is dokumentaljuk, akkor pedig

mindenki haszna is lehet) nos ennek igy en nem vagyok ellene :)

 

elnezest, ha nagyon "megkergitettem" a dolgokat, amugy megertem ha jelentkezik valaki mas, akit pont

a hagyomanyos nagyitas erdekel es akkor remelem ledokumentaljatok a dolgokat es akkor ugy leszek

okosabb

 

 

Előzmény: Laborzona (22322)
Rollei Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22325

Ennek úgyamúgy mekkora a realitása? Most nem azért... :-))

Előzmény: képfaragó (22323)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22324

Szia! Az a probléma, hogy síkfilmmel is van egy hatalmas gond, hogyha adott esetben mondjuk egy síkfilmet pontosan pl. N+1 re hívnál, lehet 3x4 annyi hívóra van szükség mint a gyár által ajánlott, hogy az exponált felületek nagyságából adódó „szórás” ne „rángassa” nagyon az adott hívást. 2x mennyiségű vegyszer esetén még bőven „szór” a hívás. És persze ki kel önteni a hívót egy hívás után.

Egyébként aki nem hiszi, szívesen kipróbálhatjuk együtt. Valódi képpel és tesztcsíkkal párhuzamosan. Csak írjuk le a tapasztaltakat, mások okulására is.

Arra gondolok, hogy 6db síkfilm kell hozzá, 3-3 a két egymás után következő híváshoz. 2 síkfilmre lefényképezzük ugyanazt, 2 síkfilmre 1-1 szürkelépcső kerül. A harmadik lesz a „műterhelés” az egyikre nem lesz expo, a másiknak ez 1/3-da max expót kap. Hívás után visszamérjük, meg nagyíthatunk is tényleges negáról. Simán elmászhat fél vagy másfél zónát, a hívó hívásmennyiség függvényében.    

Előzmény: -Minarik- (22321)
képfaragó Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22323

Működik ez minden olyan esetben, amikor több filmre dolgozol, és azokat különbözőképpen hívod elő. Ez lehet két kisfilmes gép, vagy egy rollfilmes gép magazinokkal.

Előzmény: -Minarik- (22321)
Laborzona Creative Commons License 2023.05.10 0 0 22322

Szia! Van egy ötletem, arra gondoltam neked ajánlom fel elsőnek, ha téged nem érdekel jelzed, és akkor szabad a pálya másnak is. Középformátumban RB67 pro S gépem van, van hozzá több magazinom, magam úgy használom a klf. hívásokat, hogy 3 fajta hívásom van alaphelyzetben, N+2; N; N-2. Az ötlet elmegyünk együtt fotózni hozom az RB Te „megkapsz” egy üres magazint amibe Te hozod a filmet, és majd hívod is. Mondjuk kiválasztunk fejenként 3-4 képet felállítjuk a gépet, Tegyük fel az elsőt Te választod ki, felrakod a magazint ami nálad van, megméred a fény ahogy szoktad, nem szólok bele, de az expó adatokat rögzítjük. Majd felrakom a magam magazinját és én is elkészítem a felvételt ahogy gondolom, de meg bolondíthatjuk a dolgot, hozol papír képet és azt mondod ilyenre szeretnéd és akkor csinálok egy másik képet ha szükséges. Aztán én választok témát és ugyanúgy mindketten lefényképezzük, és így tovább. Ha végeztünk hazamegyünk és mindenki előhívja a negatívját. Aztán a laboromban folytatjuk a kalandot, Te próbálsz nagyítani a negákról első körben 18x24 mondjuk kepeként 4 papírod lesz ezt én állom. És megtapasztalhatod a fizikai valóság színtjén miről beszélek, tapasztalni fogod mi a különbség a kétfajta nega között. Meg ha nagyon nem megy és úgy érzed szükséged van rá, tartok egy félórás gyorstalpalót a nagyításról az általam használt módszerről.

És esetleg kiderül mire használhatók a gyári ajánlások hívásidőben és ISO-ban.

 

Egyébként továbbra is várom azokat a magyarázatokat amik megmutatják a klf. gyártók paramétereiből hogyan lehet megtudni pontosan melyik film/hívó gyári hívásidővel mire is használható pontosan.

 

UI: Ha valakit érdekel miért nem használom mind az 5 féle hívást, az nézze vissza a hsz-okat betettem egy linket, az egyikbe.   

Előzmény: baliko david (22319)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!