Keresés

Részletes keresés

P.stephenson Creative Commons License 2016.01.12 0 1 2044

Tuti volt, mert van egy kép a neten, ami 1000%, hogy 1929 körül készült, és egy 17-es busz látható a Retek utca környékén.

Előzmény: Blöky2 (2043)
Blöky2 Creative Commons License 2016.01.12 0 0 2043

Vagy esetleg még nincs 17-es...?

Előzmény: P.stephenson (2042)
P.stephenson Creative Commons License 2016.01.12 0 0 2042

Sziasztok!

Azt tudja valaki, hogy a húszas évek végén merre járt a 17-es busz? Próbáltam utánanézni, de a 32-es menetrendben már nincs nyoma, a 40-es évek elején meg már Köbányán csalinkázott.

bpo-169 Creative Commons License 2016.01.01 0 2 2041

7A,7B Stadionjáratok története

 

Bevezető

 

Évente 3-4 alkalommal közlekedtek, nagyobb sportesemények alkalmával (szovjet-magyar: 1955, vagy osztrák-magyar szintén 1955-ben, sportújságírók találkozója: 1964 stb.)

 

Megállóhelyeik a 60-as évek közepéig csak a belvárosi szakaszon voltak, Zuglóban nem álltak meg sehol.

 

Útvonaluk többször változott, mivel a meccsek gyakran lezárásokkal jártak, az autóbuszok útvonala a Thököly és Rákóczi utakkal párhuzamos terelőútvonalon lett kijelölve. A visszaút sem volt teljes azonos, akit ennek részletei is érdeklik, szívesen közlöm.

 

 

Történet tömören

 

Első alkalommal 1953.11.15-én közlekedtek, a svéd-magyar labdarúgó mérkőzés alkalmából.

 

7A

 

Móricz Zsigmond körtér -  Hungária körút (a végállomás pontos helye ismeretlen)

 

7B

 

Felszabadulás tér - Zichy Géza utca (Thököly út kereszteződésél)

 

1955-től  jelentős lezárásokkal jártak a mérkőzések, ezért a következő módosítások léptek életbe:

 

7A

 

Kosztolányi Dezső tér - Ajtósi Dürer sor és Népstadion út  (akkoriban Vorosilov út) kereszteződése

 

7B

 

Felszabadulás tér -  Ajtósi Dürer sor és Népstadion út  (akkoriban Vorosilov út) kereszteződése

 

Az 50-es évek végétől: 

 

7A

 

Móricz Zsigmond körtér  - Népstadion út (egészen a stadion belterületéig)

 

7B

 

oda:

Felszabadulás tér - Népstadion út (egészen a stadion belterületéig)

 

1965.03.14.:

Az autóbuszok útvonala mérkőzés előtt, illetve a mérkőzés után eltérő lett. Szintén ekkor a Népstadion bejárata környéki útépítési munkálatok miatt a végállomás is változott

 

7A

 

Kosztolányi Dezső tér  - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)

 

7B

 

Felszabadulás tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)

 

1965.04.11. üzemkezdet:

 

7A:  Rudas fürdő - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)

 

7B: MEGSZŰNT

 

1966:

 

7A:  Móricz Zsigmond tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)

 

1967 első fele:

 

7A:  Kosztolányi Dezső tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)

 

1968.10.14.

7A:  Bornemissza tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)

 

1971 - 1972:

 

7A: MEGSZŰNT

Előzmény: Mihál (2034)
Peto Creative Commons License 2015.12.29 0 0 2040

Biztosan nyomdahiba, hiszen az utolsó bekezdés felsorolásában már helyesen 48-as szerepel.

Előzmény: Palotabarát (2039)
Palotabarát Creative Commons License 2015.12.29 0 0 2039

Lehet, hogy csak szimpla nyomdahiba. Talán a 48-assal keverték. Vagy nem :)

Előzmény: Palotabarát (2038)
Palotabarát Creative Commons License 2015.12.29 0 0 2038

A 47-es, 96-os járatok történetével bíbelődök még mindig és miközben a 47-est 1948-tól mint  rákosszentmihályi, rákosfalvai, pestújhelyi újpesti sőt zuglói vonalvezetéssel emlegetik, hirtelen belefutottam ebbe az 1957-es (december 24-i) hírbe a Népszavában:

 

 

Ez mint Csepel-Kispest közt járó buszt emlegeti. Tud erről valaki valamit? Mármint a dél-pesti vonalvezetésről. Vagy volt már szó róla?

 

(1954-ben a Bosnyák tér körül csatangolt, 1958-ban mint rákospalotai végállomású járatot említik)

Zolcsi67 Creative Commons License 2015.12.27 0 0 2037

Ez viszont érdekes, mert (ahogy a nickem is mutatja) 1967-ben születtem, így az 1965-ben megszüntetett járatra nem is emlékezhetem. Akkor talán valami régi kiadványban láttam a népstadioni 7B-t egyszer, valamikor.

Előzmény: bpo-169 (2025)
Zolcsi67 Creative Commons License 2015.12.27 0 0 2036

Köszönöm, akkor a 74Y nem "gyerekkori téveszme" volt :-)

Előzmény: bpo-169 (2022)
Mihál Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2035

Köszönöm a kiegészítéseket.

 

A Belvárosban ez egy sajátos helyzet volt, amit ma nehéz elképzelnünk, hogy az Erzsébet híd hiánya miatt nem volt jelentős átmenő forgalom, belvárosi helyi forgalom viszont volt. A Szabadsajtó úton egy csomó busznak volt a végállomása, a villamos meg hurokban fordult a Márc.15. téren (addig, amíg az Erzsébet híd helyreállításához nem kezdtek hozzá). A 7-esek meg - többször változó útvonalon - végigpásztázták a Belváros déli felét.

A kép mindenesetre érdekes, az ember ránézésre nem is gondolná, hogy a Kígyó utcából jött ki a 7-es.

Előzmény: bpo-169 (2033)
Mihál Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2034

betét7-esek

 

Az 1950-es évektől 7A és 7B jelzéssel alkalmi sportjáratok közlekedtek a Népstadionhoz. 7A az alap7-es budai végpontjáról (Koszt. D. t., majd 1968-tól Bornemissza t.), a 7B indulási helyét egyelőre nem ismerjük.

 

1972 vége (metró 2.ütem, Rákóczi úti vill. megszüntetés): 7A betétjárat Bornemissza tér - Baross tér között, hétköznap csúcsidőben. A sportjáratok ekkor már nem közlekedtek.

 

1983. aug.: a 7A meghosszabbított útvonalon, Baross tér - Albertfalva, Forgalmi u. között közlekedett, teljes üzemidőben. (Ezzel elvesztette betétjárat-jellegét, mert önálló vonalszakasza lett, így tulajdonképpen egy másik kiegészítő-járattá vált az alap7-es mellett.)

Előzmény: Mihál (2006)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2033

Még egy adalék, mert a belvárosi szakasszal keveset foglalkoztunk:

 

A Szabadság hidas korszakban csak eleinte járt a hetes család a kiskörúton.

 

1960.09.19-től a Kálvin téri rendszeres közlekedési tumultus miatt a Kossuth Lajos utca - Szabadsajtó út - Kígyó utca -  Váci utca útvonalon kerülte el a kiskörutat. Akkor természetesen még nem voltak sétálóutcák.

 

Íme egy Fortepanos kép: a Kígyó utcából a Váci utcába (Piarista köznél) kanyarodó és éppen megálló 7-es buszról. A hátsó megálló a 15-ösé volt.

 

 

Előzmény: bpo-169 (2032)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2032

Köszönjük az összefoglalót!

 

Kiegészítéseim:

 

1: A Halmi utca vonalszakasz az 1960 augusztusi jelzéscserével szűnt meg. Az új 7-es már a Halmi utca érintése nélkül ment a pályaudvarra.

2: Bartókról a Tétényire 1972 márciusában került, már 107gy-ként (ezt írtam még lentebb).

 

 

Előzmény: Mihál (2031)
Mihál Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2031

kiegészítő7-es

Előzménye egy 1959. májusban 92-es jelzéssel Öv u./Szugló u.-Baross tér között beindított járat volt, melynek útvonalát júliusban a 7-es vonala mentén és azon túl meghosszabbították: Bartók B. út- Tétényi úton át Bárfai utcáig. (Öv u.-i vá.-sal kapcsolatban lásd az 1394.hsz.-t)

 

A következő hónapban (1959.augusztus) jelzését 7C-re változtatták, egyúttal meghosszabbították Tétényi úttól a Halmi utcán át Kelenföldi pu.-ig.

 

1960.aug.: jelzéscserével 7-es jelzést kapott. (Geometriailag alapjárata a másiknak, mert hosszabb, de funkcionálisan nem, mert lényegesen ritkább.)

 

1962.febr.: feljegyzések szerint az Öv u.-i vá.-nál tolatással fordul, és ez valószínűleg már az Öv u./Egressy úti végállomást jelenti.

 

1962.okt.: a  tolatásos fordulás helyett a Cinkotai út - Paskál u. - Öv u. útvonalon éri el a vá.-t. Ekkor csuklósították a vonalat, az alap7-est (ekkor 7C) követően.

 

1964.nov. Erzsébet hídon át

 

1968.aug.-tól Szugló u.- Nagy Lajos- Thököly helyett Szugló u.- Lumumba u.- Thököly út útvonalon

 

1970.ápr. Szugló u.- Lumumba u.-Egressy út - Népstadion út - Thököly út útvonalon (a 31-es busz belső szakaszának megszűnése, Örs vezér térre irányítása miatt)

 

1971.: gyorsjárattá szervezték 107-es jelzéssel, változatlan útvonalon

 

1972.dec.:  Bosnyák tér - Kelenföldi pu. között közlekedik (az Öv u.-i vonalszakaszt ettől a 75-ös busz szolgálja ki, új viszonylat Népstadionhoz)

 

1976. Bosnyák téri új vá.

1977. jelzésváltozás 7gyors-ra (piros 7-es)

 

Megj.: 1. a Halmi u.-i vonalszakasz megszűnésének ideje nem ismert

2. a Bartók B. útról a Tétényi út- Etele útra történt módosítás időpontja sem ismert

Előzmény: Mihál (2005)
Mihál Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2030

A 7-es család 2004-2005-2006 sz. hozzászólásaimban felvázolt történetét most kiegészítem az időközben talált és itteni hsz.-okban kapott információkkal.

 

Az alap7-est illetően nem merült föl változtatás, a 2004. hsz-hoz képest.

 

folytatom a kiegészítő7-essel, köv. hsz-ban.

Előzmény: Mihál (2004)
John Howard Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2029

1973-ban még - átmenetileg - két helyszínen is volt a BNV: a fele a Városligetben, a fele a mai Hungexpo területen. A két fél között külön buszjárat is közlekedett, amelyet (emlékeim szerint) a vásári belépővel lehetett igénybe venni, amely belépőjegy természetesen mindkét területre érvényes volt.

Előzmény: bpo-169 (2022)
18-09 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2028

Jó borsos ára volt a parkolásnak... 200 forint most is egyes helyeken a parkolás, buszra a 600 meg bődületesen drága volt akkor is. Ekkoriban 60 forint volt egy vonaljegy. 

Előzmény: bpo-169 (2027)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2027
Előzmény: 18-09 (2026)
18-09 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2026

A Vár csak olyan későn? Ez meglep, azt hittem az is a 80-as években.

 

Köszöntem! :)

Előzmény: bpo-169 (2016)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2025

Még egy adalék: A 7B 1965-ben már biztosan nem létezett. A 7A azonban ekkoriban rövid ideig csak a Rudasfürdő - Népstadion között közlekedett.

Előzmény: bpo-169 (2017)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2024

A 7C esetében nem is állítom, hogy nem ment a Tétényin. Mindig is ott közlekedett. Azonban a régi 7-es nem: a kezdeti Halmi utcás betérés idővel elmaradt, a D járatra hárult, és innentől kezdve egészen 1972 márciusig a 7-es (illetve az utód 107gy) az 1-essel azonos útvonalon közlekedett.

 

Ebben az időszakban a  kórházat tehát a 7C,14, D majd 83 (később helyette a 83Y) járatok szolgálták ki.

Előzmény: kihúzóvágány (2023)
kihúzóvágány Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2023

A 7C, illetve a 7-es a Tétényi út felé ment (ott a Szent Imre kórház miatt mindig is volt igény közlekedésre, gondolj a háború előtti 41-es villamosra), és csak az 1-es ment a Bartók Béla úton, a villamosokkal egyezően.

Előzmény: bpo-169 (2019)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2022

7-eseket lásd lentebb.

 

A városligeti BNV-re az évek során különféle viszonylatok jártak: 5A, V .. és igen, valóban volt 74Y, de csak egyszer, az utolsó városligeti BNV-n: 1973-ban a BNV I.sz főbejárat és Madách tér között.

 

1974-től már a mai helyszínen voltak a BNV-k.

 

 

Előzmény: Zolcsi67 (1992)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2021

A 92-es 1959.05.18-án indult, a zuglói lakosok kérésére Baross tér - Öv utca között. Érdekesség, hogy ezen a számon korábban Békásmegyeren közlekedett járat.

 

1959.07.22-én útvonalát a Bártfai utcáig hosszabbították.

 

1959.08.10-én lett belőle 7C, és ahogy írod, útvonala hosszabb lett, illetve egy rövid szakasz (Halmi utca - Bártfai utca) ezáltal megszűnt.

Előzmény: Mihál (2005)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2020

1968 augusztusában a Thököly úton vágánykorszerűsítési munkálatokat végeztek. Ennek keretében módosult a 7-es útvonala: a Nagy Lajos király út helyett a Lumumba utcán át érte el a Szugló utcát. A munkálatok végeztével természetesen a 7C visszakerült az eredeti útvonalára, a 7-es esetében azonban a terelt útvonal mellett döntöttek.

 

Ekkor azonban még végig a Thökölyn haladt a Lumumba utcáig. A következő módosítás pedig 1970 áprilisában az általad is említett 31-es miatt a Népstadion úti térséget kiszolgáló járattá alakult.

 

A Bosnyákos módosítás: 1972.12.23. (üzemkezdet) /de a végállomást még többször átpakolták, mire a mai helyére került./

Előzmény: Blöky2 (2011)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2019

Annyit érdemes kiemelni a 107gy kapcsán, hogy kezdetben (mint ahogy korábban a 7-es is) az Etele teret a villamosokkal azonos módon közelítette meg. 1972 márciusától járt csak az ismert Tétényi út - Szakasits út útvonalon.

Előzmény: Mihál (2015)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2018

Mint látható az 1969-es térképrészleten, a 7A nem ment el egészen a Népstadionig. A környezetében jelzett N12 és 55A szintén sportjáratok voltak.

 

Előzmény: bpo-169 (2017)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 0 2017

1953-ban szűnt meg a 7-es alapjárathoz tartozó 7A betétjárat, de mivel az egész sztorit 53-tól tárgyaljuk, ebbe egyelőre nem mennék bele. (Röviden annyit, hogy a 7-es járatszám már a háború előtt is létezett, de az általunk ismert hetes 1947.02.03-án indult útjára)

 

A 7A és 7B mindketten alkalmi stadionjáratok voltak, első igazolható forrásukat egy 1958-as kiadványban találtam meg.  A menetrendi táblázatok elég szeszélyesen kezelték ezeket az alkalmi járatokat. Némelyikben szerepelt, némelyik kihagyta, így ezek nem mindig mérvadóak - lehet, hogy már a stadion 53-as megépítése után egyből közlekedtek ezek a járatok.

 

A 7B belső végállomása ismeretlen. A 60-as évek közepén szűnt meg.

 

A 7A Kosztolányi Dezső tér - Népstadion között közlekedett, 1968 októberétől a Bornemissza téri végállomás átadása miatt a 7A is a Bornemissza térről indult. Egy igazi túlélő volt, ugyanis a metrót is megélte (a BKV térképeken a sportjáratoknál olvasható is). Csak az 1972-es metróátadáskor szűnt meg.

 

A 7A 1972.12.31-én indult. Bornemissza tér - Baross tér között.

 

1983.08.01 -től a Forgalmi utcáig közlekedik.

Előzmény: Mihál (2006)
bpo-169 Creative Commons License 2015.12.20 0 1 2016

Budai vár: 1997.08.18-án létesítették a sorompókat, azóta van a szigorú rendszer. Az átmenőforgalom táblával való tiltása már a 80-as évek végén élt.

 

Margitsziget: 1975, az új kresz kapcsán, amikor a védett övezet fogalma is megjelent. (de este 10 - éjjel 2 között volt szabad az átmenőforgalom). A sorompókat 1993.05.01-től helyezték üzembe.

Előzmény: 18-09 (1981)
Mihál Creative Commons License 2015.12.18 0 0 2015

Megtaláltam: 71-ben indult a 107-es gyors.

A mh-kiosztás, amit írtál, már a gyorsjáraté. Emlékszem arra a Népstadion úti megállóra, hogy ott még a gyorsjárattá alakítás után is vártak az emberek, de busz már nem jött. Ki volt írva, de nem vették észre.

 

Köszönöm a kiegészítéseket, be fogom dolgozni.

Előzmény: Blöky2 (2011)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!