Azt tudja valaki, hogy a húszas évek végén merre járt a 17-es busz? Próbáltam utánanézni, de a 32-es menetrendben már nincs nyoma, a 40-es évek elején meg már Köbányán csalinkázott.
Évente 3-4 alkalommal közlekedtek, nagyobb sportesemények alkalmával (szovjet-magyar: 1955, vagy osztrák-magyar szintén 1955-ben, sportújságírók találkozója: 1964 stb.)
Megállóhelyeik a 60-as évek közepéig csak a belvárosi szakaszon voltak, Zuglóban nem álltak meg sehol.
Útvonaluk többször változott, mivel a meccsek gyakran lezárásokkal jártak, az autóbuszok útvonala a Thököly és Rákóczi utakkal párhuzamos terelőútvonalon lett kijelölve. A visszaút sem volt teljes azonos, akit ennek részletei is érdeklik, szívesen közlöm.
Történet tömören
Első alkalommal 1953.11.15-én közlekedtek, a svéd-magyar labdarúgó mérkőzés alkalmából.
7A
Móricz Zsigmond körtér - Hungária körút (a végállomás pontos helye ismeretlen)
7B
Felszabadulás tér - Zichy Géza utca (Thököly út kereszteződésél)
1955-től jelentős lezárásokkal jártak a mérkőzések, ezért a következő módosítások léptek életbe:
7A
Kosztolányi Dezső tér - Ajtósi Dürer sor és Népstadion út (akkoriban Vorosilov út) kereszteződése
7B
Felszabadulás tér - Ajtósi Dürer sor és Népstadion út (akkoriban Vorosilov út) kereszteződése
Az 50-es évek végétől:
7A
Móricz Zsigmond körtér - Népstadion út (egészen a stadion belterületéig)
7B
oda:
Felszabadulás tér - Népstadion út (egészen a stadion belterületéig)
1965.03.14.:
Az autóbuszok útvonala mérkőzés előtt, illetve a mérkőzés után eltérő lett. Szintén ekkor a Népstadion bejárata környéki útépítési munkálatok miatt a végállomás is változott
7A
Kosztolányi Dezső tér- Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)
7B
Felszabadulás tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)
1965.04.11. üzemkezdet:
7A: Rudas fürdő - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)
7B: MEGSZŰNT
1966:
7A: Móricz Zsigmond tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)
1967 első fele:
7A: Kosztolányi Dezső tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)
1968.10.14.
7A: Bornemissza tér - Népstadion út (Thököly út kereszteződésénél)
A 47-es, 96-os járatok történetével bíbelődök még mindig és miközben a 47-est 1948-tól mint rákosszentmihályi, rákosfalvai, pestújhelyi újpesti sőt zuglói vonalvezetéssel emlegetik, hirtelen belefutottam ebbe az 1957-es (december 24-i) hírbe a Népszavában:
Ez mint Csepel-Kispest közt járó buszt emlegeti. Tud erről valaki valamit? Mármint a dél-pesti vonalvezetésről. Vagy volt már szó róla?
(1954-ben a Bosnyák tér körül csatangolt, 1958-ban mint rákospalotai végállomású járatot említik)
Ez viszont érdekes, mert (ahogy a nickem is mutatja) 1967-ben születtem, így az 1965-ben megszüntetett járatra nem is emlékezhetem. Akkor talán valami régi kiadványban láttam a népstadioni 7B-t egyszer, valamikor.
A Belvárosban ez egy sajátos helyzet volt, amit ma nehéz elképzelnünk, hogy az Erzsébet híd hiánya miatt nem volt jelentős átmenő forgalom, belvárosi helyi forgalom viszont volt. A Szabadsajtó úton egy csomó busznak volt a végállomása, a villamos meg hurokban fordult a Márc.15. téren (addig, amíg az Erzsébet híd helyreállításához nem kezdtek hozzá). A 7-esek meg - többször változó útvonalon - végigpásztázták a Belváros déli felét.
A kép mindenesetre érdekes, az ember ránézésre nem is gondolná, hogy a Kígyó utcából jött ki a 7-es.
Az 1950-es évektől 7A és 7B jelzéssel alkalmi sportjáratok közlekedtek a Népstadionhoz. 7A az alap7-es budai végpontjáról (Koszt. D. t., majd 1968-tól Bornemissza t.), a 7B indulási helyét egyelőre nem ismerjük.
1972 vége (metró 2.ütem, Rákóczi úti vill. megszüntetés): 7A betétjárat Bornemissza tér - Baross tér között, hétköznap csúcsidőben. A sportjáratok ekkor már nem közlekedtek.
1983. aug.: a 7A meghosszabbított útvonalon, Baross tér - Albertfalva, Forgalmi u. között közlekedett, teljes üzemidőben. (Ezzel elvesztette betétjárat-jellegét, mert önálló vonalszakasza lett, így tulajdonképpen egy másik kiegészítő-járattá vált az alap7-es mellett.)
Még egy adalék, mert a belvárosi szakasszal keveset foglalkoztunk:
A Szabadság hidas korszakban csak eleinte járt a hetes család a kiskörúton.
1960.09.19-től a Kálvin téri rendszeres közlekedési tumultus miatt a Kossuth Lajos utca - Szabadsajtó út - Kígyó utca - Váci utca útvonalon kerülte el a kiskörutat. Akkor természetesen még nem voltak sétálóutcák.
Íme egy Fortepanos kép: a Kígyó utcából a Váci utcába (Piarista köznél) kanyarodó és éppen megálló 7-es buszról. A hátsó megálló a 15-ösé volt.
Előzménye egy 1959. májusban 92-es jelzéssel Öv u./Szugló u.-Baross tér között beindított járat volt, melynek útvonalát júliusban a 7-es vonala mentén és azon túl meghosszabbították: Bartók B. út- Tétényi úton át Bárfai utcáig. (Öv u.-i vá.-sal kapcsolatban lásd az 1394.hsz.-t)
A következő hónapban (1959.augusztus) jelzését 7C-re változtatták, egyúttal meghosszabbították Tétényi úttól a Halmi utcán át Kelenföldi pu.-ig.
1960.aug.: jelzéscserével 7-es jelzést kapott. (Geometriailag alapjárata a másiknak, mert hosszabb, de funkcionálisan nem, mert lényegesen ritkább.)
1962.febr.: feljegyzések szerint az Öv u.-i vá.-nál tolatással fordul, és ez valószínűleg már az Öv u./Egressy úti végállomást jelenti.
1962.okt.: a tolatásos fordulás helyett a Cinkotai út - Paskál u. - Öv u. útvonalon éri el a vá.-t. Ekkor csuklósították a vonalat, az alap7-est (ekkor 7C) követően.
1964.nov. Erzsébet hídon át
1968.aug.-tól Szugló u.- Nagy Lajos- Thököly helyett Szugló u.- Lumumba u.- Thököly út útvonalon
1970.ápr. Szugló u.- Lumumba u.-Egressy út - Népstadion út - Thököly út útvonalon (a 31-es busz belső szakaszának megszűnése, Örs vezér térre irányítása miatt)
A 7-es család 2004-2005-2006 sz. hozzászólásaimban felvázolt történetét most kiegészítem az időközben talált és itteni hsz.-okban kapott információkkal.
Az alap7-est illetően nem merült föl változtatás, a 2004. hsz-hoz képest.
1973-ban még - átmenetileg - két helyszínen is volt a BNV: a fele a Városligetben, a fele a mai Hungexpo területen. A két fél között külön buszjárat is közlekedett, amelyet (emlékeim szerint) a vásári belépővel lehetett igénybe venni, amely belépőjegy természetesen mindkét területre érvényes volt.
Jó borsos ára volt a parkolásnak... 200 forint most is egyes helyeken a parkolás, buszra a 600 meg bődületesen drága volt akkor is. Ekkoriban 60 forint volt egy vonaljegy.
A 7C esetében nem is állítom, hogy nem ment a Tétényin. Mindig is ott közlekedett. Azonban a régi 7-es nem: a kezdeti Halmi utcás betérés idővel elmaradt, a D járatra hárult, és innentől kezdve egészen 1972 márciusig a 7-es (illetve az utód 107gy) az 1-essel azonos útvonalon közlekedett.
Ebben az időszakban a kórházat tehát a 7C,14, D majd 83 (később helyette a 83Y) járatok szolgálták ki.
A 7C, illetve a 7-es a Tétényi út felé ment (ott a Szent Imre kórház miatt mindig is volt igény közlekedésre, gondolj a háború előtti 41-es villamosra), és csak az 1-es ment a Bartók Béla úton, a villamosokkal egyezően.
A városligeti BNV-re az évek során különféle viszonylatok jártak: 5A, V .. és igen, valóban volt 74Y, de csak egyszer, az utolsó városligeti BNV-n: 1973-ban a BNV I.sz főbejárat és Madách tér között.
A 92-es 1959.05.18-án indult, a zuglói lakosok kérésére Baross tér - Öv utca között. Érdekesség, hogy ezen a számon korábban Békásmegyeren közlekedett járat.
1959.07.22-én útvonalát a Bártfai utcáig hosszabbították.
1959.08.10-én lett belőle 7C, és ahogy írod, útvonala hosszabb lett, illetve egy rövid szakasz (Halmi utca - Bártfai utca) ezáltal megszűnt.
1968 augusztusában a Thököly úton vágánykorszerűsítési munkálatokat végeztek. Ennek keretében módosult a 7-es útvonala: a Nagy Lajos király út helyett a Lumumba utcán át érte el a Szugló utcát. A munkálatok végeztével természetesen a 7C visszakerült az eredeti útvonalára, a 7-es esetében azonban a terelt útvonal mellett döntöttek.
Ekkor azonban még végig a Thökölyn haladt a Lumumba utcáig. A következő módosítás pedig 1970 áprilisában az általad is említett 31-es miatt a Népstadion úti térséget kiszolgáló járattá alakult.
A Bosnyákos módosítás: 1972.12.23. (üzemkezdet) /de a végállomást még többször átpakolták, mire a mai helyére került./
Annyit érdemes kiemelni a 107gy kapcsán, hogy kezdetben (mint ahogy korábban a 7-es is) az Etele teret a villamosokkal azonos módon közelítette meg. 1972 márciusától járt csak az ismert Tétényi út - Szakasits út útvonalon.
1953-ban szűnt meg a 7-es alapjárathoz tartozó 7A betétjárat, de mivel az egész sztorit 53-tól tárgyaljuk, ebbe egyelőre nem mennék bele. (Röviden annyit, hogy a 7-es járatszám már a háború előtt is létezett, de az általunk ismert hetes 1947.02.03-án indult útjára)
A 7A és 7B mindketten alkalmi stadionjáratok voltak, első igazolható forrásukat egy 1958-as kiadványban találtam meg. A menetrendi táblázatok elég szeszélyesen kezelték ezeket az alkalmi járatokat. Némelyikben szerepelt, némelyik kihagyta, így ezek nem mindig mérvadóak - lehet, hogy már a stadion 53-as megépítése után egyből közlekedtek ezek a járatok.
A 7B belső végállomása ismeretlen. A 60-as évek közepén szűnt meg.
A 7A Kosztolányi Dezső tér - Népstadion között közlekedett, 1968 októberétől a Bornemissza téri végállomás átadása miatt a 7A is a Bornemissza térről indult. Egy igazi túlélő volt, ugyanis a metrót is megélte (a BKV térképeken a sportjáratoknál olvasható is). Csak az 1972-es metróátadáskor szűnt meg.
A 7A 1972.12.31-én indult. Bornemissza tér - Baross tér között.
Budai vár: 1997.08.18-án létesítették a sorompókat, azóta van a szigorú rendszer. Az átmenőforgalom táblával való tiltása már a 80-as évek végén élt.
Margitsziget: 1975, az új kresz kapcsán, amikor a védett övezet fogalma is megjelent. (de este 10 - éjjel 2 között volt szabad az átmenőforgalom). A sorompókat 1993.05.01-től helyezték üzembe.
A mh-kiosztás, amit írtál, már a gyorsjáraté. Emlékszem arra a Népstadion úti megállóra, hogy ott még a gyorsjárattá alakítás után is vártak az emberek, de busz már nem jött. Ki volt írva, de nem vették észre.