hétre tudok nézni pár adatot, amikből következtetni lehet a technika színvonalára
Nezz korul, a hatekony energiatarolas nemcsak az autozas problemaja, ott vannak a mobilok, laptokok, ezer mas elektromos ketyere. Es meg mindig ugyanott tartunk, akkumulatorok mindenutt. Marpedig ha lenne valami hatekonyabb dolog, mar regen bevezettek volna, talan egy digitalisfenykepezogep-piacra nem sok behatasa van az olajcegeknek...
A Toyota Priusnál többek közt ezért van, hogy vegyesen 4l. alatt fogyaszt.
Dehogy fogyaszt. Ha jol emlekszem a tesztekre, eszik vagy 5-6 litert atlagban. Annyit meg manapsag egy jo kis dizel is tud. A Prius egy nagyon erdekes technikai gyongyszem, es valoszinuleg egy uj korszak elofutara, de a dugattyus motorok meg jo ideig maraadnak.
Nem akarok beleokoskodni, mert a technikai részhez szinte egyáltalán nem értek, de egyértelmű hogy a benzines/gázolajas autók felett eljárt az idő.
Pár hónapja olvastam egy ebből a szempontból megbízható (tehát nem Blikk típusú) újságban, hogy a legnagyobb olajtermelő országoknak mekkora készletei vannak még, illetve hogy mennyi a jelenlegi éves fogyasztás a világon. Nos, a fogyasztás ugyan folyamatosan jelentős mértékben nő, de ha a jelenlegi szinten maradna, akkor is csontszáraz lesz a világ összes olajkútja max. 2025-re. Ha az Antarktiszt is széttúrják, amit a mostani egyezmények alapján nem tehetnek meg, akkor 2035...
De ebbe még nincs beleszámítva, hogy a fogyasztás minden évben jelentősen nő, illetve hogy amikor kezd végképp kifogyni a készlet, akkor előbb megfizethetetlenek lesznek az árak, utána meg amelyik országban hamarabb kifogy a cucc, az vesz az arra szánt pénzből pár atomrakétát, és egyszerűen elveszi a készletet azoktól akiknek még van.
Szóval ha nem szeretnénk túl korán szó szerint elpárologni, és nincs pénzünk 40 tonna ólompizamára sem, akkor jobb lesz ha sürgősen átállnak az autógyártók valamilyen más meghajtásra. Szerintem a legesélyesebb talán a napelem, az még pár milliárd évig nem fog kifogyni, és valahol olvastam, hogy már megoldható hogy a napelemből származó energiát már képesek elraktározni valamiféle akkumlátorszerűségben borús idő esetére, illetve éjszakára.
A napelemmel kapcs.ban tényleg igazad van. Értem én hogy a H-cella jó hatásfokú, de ez annyit jelent, hogy minimálisak az átalakítási veszteségek. És máris ott vagyunk amit az előbb írtam (nagy tételben olcsóbb égetni a fosszilisat...stb.) Több energiát nem kapsz mint amennyit beleviszel, tudod: Perpeetum mobile nem létezik. De mindent egybevetve tényleg jó megoldás a H-cella.
A sebváltóról annyit, hogy amit el tudok képzelni: az vagy full-manuális, vagy félautomata, amikor te pöckölgeted a kart, de csak ennyi. Az poén lehet :-) Ha jobban belegondolok, az tetszene a legjobban.
Nézz kicsit utána a H cellának, Lényegesen jobb hatásfokú, mint gondolnád!
A napelemnél megint elértünk a tárolás problémájához.
Amúgy mitől hűlne le a klíma? A napelem fel is melegszik, csak az energia egy részét átalakítja. Viszont mivel hőelnyelő felület, és jobb hatásfokú, mint a természetes felületek, ezért melegíti a levegőt is. Amúgy sem lehetne annyi napelemet felhasználni, hogy az jelentősen befolyásolja a klímát.
"Egyébként én is abszolút a manuális váltó híve vagyok. Magabiztosabb az ember, ha tudja, hogy tényleg ő vezeti a gépet."
Ezt picinyt hülyeségnek tartom. Attól még te vezeted a gépet, hogy nem te váltassz, ráadásul van egy szabad kezed és egy szabad lábad. A váltás amúgy is elég csekély részét teszi ki a vezetésnek. HA akarod, akkor az automatánál is be tudod tenni 1-be, vagy amibe akarod. A gázpedállal megoldod az egész kuplungolás és váltókar kavarás tornamutatványt. A nagyköbcentis automatával lehet igazán nyugodtan autózni, dugóban nem kell szarakodni a kuplunggal, és a tempomat is 100%-osan műxik vele, anélkül, hogy neked kéne esetleg visszváltanod egy emelkedő miatt. :)
Egyébként én is abszolút a manuális váltó híve vagyok. Magabiztosabb az ember, ha tudja, hogy tényleg ő vezeti a gépet.
A H-cella esetén csak annyi áramot nyerhetünk ki max a H-ből, amennyi a vízbontás során belekerült. De rá kell számolnunk valami kevéske hőveszteséget is. De ha azt vesszük, amit írtam (nagyobb tétel=olcsóbb), akkor tényleg lehet, hogy jobban megérné. És a H-cella megadhatná azt az irdatlan nyomatékot is :-)
Öveges proffal kapcs.ban nem arra akarok kilyukadni, hogy mennyire húzzák le a jónépet, hanem h. a leírás alapján mai technikával 90% fölé lehetne húzni egy ilyen rendszer hatásfokát.
Még vmi: amikor drágult a szén, akkor jött a benzinmotor, és felváltotta a gőzgépet. Most az áram tűnik ilyennek, de ha azt vesszük, hogy még manapság is sok a szénfűtésű erőmű, akkor majdnem ugyanott vagyunk.
Napelemről mit gondoltok? Szerintem nem rossz csak (lehet h. most hülyeséget fogok mondani) sztem ha minden tele lenne napelemmel, az elnyelné a hőt, és áramunk lenne belőle, csak lehűlne a klíma. Másrészt, ha mindig használni akarjuk a napelemes cuccot, akkor ismét az akkumulátorhoz jutunk, amivel ugyebár kéne vmit kezdeni, hogy ne legyen annyira veszélyes a tartalma.
Kicsit nehézkes lenne az a supersport motor 1 tonnányi akkumulátorral, csak hogy meglegyen a bikanagy nyomaték! :)
A H előállítása->cellában áram fejlesztése folyamat jelentős energiatöbbletet eredményez. Különben nem lenne semmi értelme ezzel kísérletezgetni.
Öveges professzor csak azt a pár dolgot nem érte meg, hogy a távfűtés eljutott arra a szintre, hogy a szerencsétlen használói az ötszörös árát fizetik ki a szolgáltatás valós értékének, és hogy a mai modern, szabályozott, külső hőmérséklet figyelős központi-fűtőrendszerek lényegesen jobb hatásfokot tudnak, mint a túlfűtött, millió hőveszteséggel járó, elöregedett távfűtő rendszerek.
Amíg nem lesz tömeggyártású a környezetbarát alternatívákat felsorakoztató autó, addig megfizethetetlen marad még egy 20 litert fogyasztó Dodge tekintetében is.
Az gépjárműipart minden szemszögből támadják, nem csak motor téren. Pl. szégyenként van felsorolva, hogy 2005.-ben még mindig manuálisan váltogat a júzer, sok márkánál még mindig extra az elektromos ablakemelő,stb.
Mondjuk ha már így átcsaptunk az élvezeti részébe, én egy jó kis Supersport motorra simán el tudnék képzelni villanymotort, ugyanis a vmotornak kegyetlen forgatónyomatéka van, és nagyon sokáig pörgethető (már ha egyáltalán manuális váltó kerül rá), és megadja azt a plusz élvezetet, hogy egyhelyből induláskor nem is kell a kupplunghoz nyúlni. Simán el tudom képzelni. Csak hát az a ro6t energia...
A hidrogéncelláról annyit, hogy a H-t vízbontásból nyerik, ahhoz pedig áram kell.
A veszteségekről: tudtommal minél nagyobb mennyiségben állítjuk elő az energiát, annál olcsóbb az. Tehát ha pl. a H-hoz a vízbontó áramot benzin égetéséből nyerjük, megvan rá az esély, hogy az így nyert energia olcsóbb lesz, mintha a benzint közvetlenül az autóban égetjük el. De itt számolni kell az átalakulás során keletkező veszteségekkel is.
Öveges professzor egyik könyvében van egy fejezet ezzel a címmel: "Akár 80% hatásfok - a távfűtés" - érdemes elolvasni, ha valakit érdekel, jövő 7re meg tudom mondani, melyik könyvében van.
Autószerelő mondta nekem a mai technikáról: "a fejlesztések teljesen rossz irányba haladnak: a computer már a fenekedet is kitörli, mindent megcsinál, de ez nem igazi áttörés, ugyanis a motor szívében még mindig a jó öreg főtengely forog, és az évtizedek óta változatlan dugattyúk alternálnak..."
Ezzel kapcsolatban tényleg csak a Prius a fejlesztés, és esetleg a Mazda Renesis, amiben kiküszöbölték a Wankel-motor összes gyerekbetegségét. Bár ez utóbbi nem a kis fogyasztásról híres...
Ja, és ebben a topicban nemcsak arról van szó, h. valaki leszarja vagy nem szarja le a zöldeket, de én pl. nem bírnám anyagilag egy Dodge Charger etetését.
Az mondjuk azért nem tagadható, hogy az olajat javarészt a közlekedés zabálja fel... És nagyon valószínű, hogy a Prius-vonal lesz a kívánatos a jövőben: először talán a dízelek fognak még elterjedni, azokkal párhuzamosan fejlődnek a hibridautók, aztán végül - ki tudja mikor - el is terjednek megfizethető áron.
Lehet, h. összeesküvés-elmélet, de szerintem nem alaptalan. Jövő hétre tudok nézni pár adatot, amikből következtetni lehet a technika színvonalára. De nem csak ebből az összeesküvés-dologból szabad kiindulni. Mellesleg tudnivaló, hogy manapság a pénz az isten, és az olaj nagyon nagy biznisz.
És gondolj a fékezési indukcióra! (amikor fékezésnél a motor generátorként viselkedik) A Toyota Priusnál többek közt ezért van, hogy vegyesen 4l. alatt fogyaszt. Igen, és a másik kérdés: ez a megoldás egyszerűbben elterjedhetne de mégsem terjed.
Szerintem ez az osszeeskuves elmelet kategoriajaba tartozik. Azonkivul a foldon nemcsak a kozlekedes fogyasztja az olajat, hanem a vegyipar, az energiatermeles is. Raadasul a tisztan elektromos uzemu autok toltese is energiafelvetellel jar, amit szinten meg kellene termelni...
Felmerült bennem és az ismeretségi körömben 1-2 gondolat a fenti kérdéssel kapcsolatban. Arról beszélgettünk, hogy a technika jelenleg a laboratóriumokban olyan színvonalon van, amiről nem is tudunk. Az autófejlesztőket régóta foglalkoztatja a villanyautó gondolata, mint környezetbarát jármű. ÁLLÍTÓLAG azért nem lehet kapni a piacon teljesen elektromos autókat, mert jelenleg az akkumulátorok kapacitása túl kicsi a tömegükhöz képest, és lassú a töltés, valamint az akkusav eleve nem környezetbarát. Szerintünk ezen a problémákon a technika már túllépett, csak mi nem tudunk róla. A fejlesztések piacra dobása ugyanis akár tönkre is tehetné a nagy olajcégeket, azér ők szándékosan "visszatartják" ezeket a dolgokat. Persze néhány dolog már kikerült (Toyota Prius pl.), de szerintünk a mai technika ennél többre képes.