Én: "Ezt a címet javaslom nagyon gyorsan lecserélni, tekintettel arra, hogy a HA-LIX nem zuhant le, remélhetőleg nem is fog, rossz aszociációkat kelt, félrevezet, dehonesztál stb."
Ő: "Nem vezet félre senkit, aki kicsit is ért magyarul
A címben nem azt állítjuk, hogy ez zuhant le, hanem az utolsó előtt, ami viszont tény:
There is only one Li-2 restored to airworthy condition. Hungarian registered HA-LIX was built in 1949 in Airframe Factory Nr.84 of Tashkent, as serial number 18433209 and still flies sightseeing tours and regularly participates at air shows."
Én: "Aki ilyen címet ad, az pontosan arra játszik, hogy a zuhanás képzete hozzá kapcsolódik az alatta lévő gép-fotóhoz, és ezzel persze többek figyelmét felkelti.
Szakmabeliként mondom, viszonylag finoman: tisztességtelen módszer.
Egyébként értelmes és tisztességes dolog egy szép repülés után bármiféle olyan címmel futtatni egyáltalán az anyagot, ami a lezuhanásra utal?
Pontosan tudom én is, hogy a HA-LIX az egyetlen, hogy az oroszoknál lezuhant az a másik, de ez lenne a fő mondandója a riportnak? Szegényes. Gyenge dolog, kolléga, hogy olyan címet nem talál, ami figyelemfelkeltő, jó cím, de nem ilyen otromba. Persze ha ez nem szempont, az más kérdés. Akkor nincs miről vitatkozni.
Akik a HA-LIX-et ismerik és szeretik, azok közül sokakat felháborított ez a cím, pedig ők is tudnak magyarul. Meg én is."
Ő:
"On erzelmileg kisse erintettnek tunik, igy ha ujsagiro, bizonyara megerti, miert nem szabad figyelembe vennem a velemenyet.
Egy atlagos olvasonak nincs ezzel a cimmel baja, es csak ez szamit."
Én: "Ha magának a szakmai érvek és megfontolások nem számítanak, akkor itt tényleg abbahagyhatjuk. érzelmileg kétféleképp vagyok érintett, mint a Li-2-est szerető, a repüléssel is foglalkozó ember, másrészt mint újságíró, aki egyre inkább szégyenkezik maga miatt. ha csak az számít, mi a baja az átlagos olvasónak, akkor ez átlagon aluli újságírás."
Még mindig jobb, mint az eredeti, 4,5 km-es zuhanásos verzió... "Az első hírek 4500 méteres zuhanásról szóltak, a légitársaság elnöke azonban utólag közleményt adott ki arról, hogy a zuhanás csak 60 méteres volt."
Sziasztok! Sajnos a Repülőszerencsétlenség topikba is bele fog illeni valószínűleg a követlező hír, de ez majd kiderül. Orosz Szu-27 Mindenesetre a következő mondatot kiemelném: "Az első értesülések szerint a tervszerű járaton a pilótán kívül senki sem tartózkodott." Ezért meredek egy gyakorlórepülést (gondolom ez lehetett, ha tervszerű) járatnak nevezni.
Ez annyira szíp mondat, hogy meg kell itt öregítenem az utókornak:
Vádat emeltek szombaton az amerikai hatóságok az ellen a nigériai férfi ellen, aki pénteken megpróbálta felrobbantani az egyik utas a Delta-Northwest Airlines amerikai légitársaság Amszterdamból Detroitba érkező járatát pénteken.
Nézem a TV2 rémhíradót, volt ma két repteres snittjük, az egyikben mutatják, ahogy feltuszkolják a hírhedt olasz maffiózót, amint tuszkolják fel az airone gépre, majd mutatják, ahogy felszáll a Turkish gépe, a következőben a verekedő cseh házaspárról szóló "hírben", mutatnak egy guruló Malév CRJ-t, majd egy szintén Malév 767-es, igen aktuális konzerv anyagaik vannak, gratulálok hozzá...
De rég volt már médiás szerencsétlenkedés, szerintem most ontopik:
A Független Hírügynökség jelenti:
Cím: Lezuhant egy repülőgép Iránban
Alatta: "Az Aria Air nevű iráni légitársaság Iljusin 62-es típusú gépe Mashhad város nemzetközi repülőterén sodródott le a leszállópályáról, a jelentések szerint technikai hiba miatt." (tehát sodródott le, nem lezuhant)
Majd: "...nem a leszállópálya elején, hanem annak közepén ért földet, emiatt túlsodródott a rövid betoncsíkon." (azaz leírják, hogy már földet ért, de nem tudott megállni, vagyis újfent nem lezuhant)
Vagy mégis: "A lezuhant gépből minden utast - a sérülteket és a halottakat is - ki tudták menteni. (tehát csak lezuhant, miután már földet ért a leszállópálya közepén....lezuhant a betonról... vagy honnan is?)
Egyébként meg hogyan lehet halottat kimenteni?
Még jó, hogy az MTI mellett van másik dilettáns cég
Már látom, ahogy a légifolyosókon szembe tartó gépek pilótái eltakarják a szemüket és sikoltoznak...
"a Szentkirályszabadjáról, illetve a Siófok melletti repülőtérről felszálló repülőgépek légifolyosói egymással szemben vezetnek, ez biztonsági szempontból is rendkívül aggályos"
Ez ide illik. Az egy dolog, hogy műrepülésre alkalmas gépet igen sok cég gyárt világszerte (többek közt a Corvus is azt állította valamelyik régebbi típusáról, hogy műrepülhető). Nyilván nem várható el egy zugfirkásztól, hogy különbséget tudjon tenni a "műrepülhető", a "korlátlanul műrepülhető" és a "korlátlan kategóriában esélyes" között. De legalább ránézhetne a legutóbbi műrepülő VB eredményeire. Itt legalább még két olyan céget láthatna, akik olyan gépet gyártanak, amivel korlátlan kategóriában labdába lehet rúgni: a Szuhoj meg az Apex (CAP). Sőt, igazából ők uralják a korlátlan mezőnyt.
Hogy presztízs okokból venne valaki műrepülőgépet, én alig hiszem: ismerek pár embert, aki műrepülőgép-tulajdonos - nos, ők főleg a repülés szeretete miatt, és - egy-két esetben - részben az üzleti lehetőség miatt vettek repülőt, de presztízs okok nem nagyon vannak emögött. Egy műrepülőgép nem egy F-40-es, nem lehet vele a Körúton jaszkarazni, max. a mezei pockoknak meg őzeknek tudod megmutatni, mekkora istencsászár vagy. Ha meg csak azért kell, hogy elmondhasd, van egy repülőgéped, ahhoz elég egy kiscessna. Egy laikus nem nagyon tud különdbséget tenni egy C-152 meg egy Edge-540 között. Amerókiában viszont akár az átalgnál kicsit jobbmódú ember is össze tud kuporgatni egy középkategóriás műrepcsire, úgyhogy ott az ilyesmi aztán végképp nem számit az státuszszimbólumnak.
Az meg, hogy a főtartóba töltött gázzal ellenőriznék a repedésmentességet, egyáltalán nem új és egyedi technológia: a Z-726-oson ugyanez a módszer.
A Corvus-baleset vizsgálata meg már lezárult, lásd szomszéd topik.
"... a légi folyosóval érintve a déli part, Siófok térségét is."
A MIVEL??? :-)))
"A beruházókat láthatóan egyáltalán nem érdekli, hogy ezzel tönkretennék egy egész nyaralóövezet – a Balaton-part keleti fele, az egész északi part és Siófok – nyugalmát. A tanulmányukban ugyanis nyíltan bevallják, hogy a repülő monstrumok bizonyos területeken akár hetven-nyolcvan decibel fölötti zajt is okozhatnának, miközben két-háromszáz méter magasságban dübörögnének el a strandolók feje fölött."
70-80 dB ??? Arra az 1-1,5 másodpercre, amíg elmegy a fejem fölött a "monstrum" (muhaha)?
Istenem, de szerettem volna, ha a drága kedves Goj Motorosok 70-80 dB zajt produkáltak volna, amíg órákon keresztül vonultak. Az persze nem fájt a Magyar Nemzetnek. Napi 2-3 737 vagy A320 (több nemigen lehet, lásd Sármellék) az izraeli-svéd tulajdonú reptérre, az persze mindjárt nemzethalál.