A vonal Somogy megyében a 68-as számú főúttal párhuzamosan helyezkedik el.A személy és teherforgalom az utóbbi években kritikus szintre esett,sajnos a személyforgalom szüneteltetése is kilátásba került... :(
A vonal 55km hosszú,sebesség személyvonatoknak 30 és 40 km/h,tehervonatoknak 20km/h.
Ebbe a topicba várom a vonallal kapcsolatos egyéb információkat és sok-sok képet!
2019. október 19-én (szombaton) ismét lesz emlékvonatozás a Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalon!
Jelentkezés és bővebb információ: vasutvonal37@gmail.com.
A jelentkezés során az alábbi információkat szükséges megadni: Utasok száma, Induló és érkező állomás, Utazás módja (Csak odaút vagy oda-és visszaút), Fizetés módja (Készpénz, Átutalás).
A felsőbogátpusztai megállóhely pedig egyébként a Segesdről Kutas felé vezető út mentén közelíthető meg. A megállóhely az út és a vasút találkozása előtt található, helyét egy nagy tölgyfa jelzi. :)
A 60-as tempó fals információ, legalább 15 éve nem mehetnek ennyivel a vonatok ezen a vonalon.
A 2008/2009-es menetrendi évben a teljes vonal 20/40 volt, jó pár 10/20/30-as lassújellel megtűzdelve (Mesztegnyő-Marcali között pl. több km hosszan 20-al mehetett a Bz).
A 2010/2011 - 2011/2012 menetrendi években a Böhönye-Mesztegnyő pályaszakasz ki volt zárva a forgalomból a sínlopások miatt.
A 2012/2013-as évtől újra járható a teljes vonal 20/30-as tempóval.
Ma a teljes vonal 20/30 (még a Böhönye-Mesztegnyő szakasz is, hiába más van odaírva)! A vonalon mindösszesen 2db 10-es lassújel van: egy rövid szakasz Kéthelynél pályahiba miatt, egy rövid szakasz pedig Segesdnél a rálátás miatt, minden más hibát kijavítottak.
A vonalon ma közlekedő tehervonatok 50/50-es lassújelkimutatást kapnak, a gépmenetes vonatok pedig 60/60-as kimutatást, aminek egyébként semmi értelme, nem is értem, hogy miért ilyen adatok szerepelnek itt.
November hónapban 7 munkanap is dolgoznak a pályán: 2 nap síncsere lesz, 5 nap pedig gépi bokorirtás. Mindkét esetben Böhönye és Mesztegnyő között dolgoznak, tehát további javulás várható. A valós verzió tehát továbbra is az, hogy a teljes vonal 20/30, de a pálya alkalmas lenne 30/40 tempóra is.
Az egész vonal színvonalon tartása 2009 után a marcali, mesztegnyői meg böhönyei kiszolgálás miatt maradt meg. Marcaliban akkor még téma volt a Bioetanol üzem is. Aztán az állandó fuvaroztatókat sem szabad elfeledni: IKR, Sefag, Condordia. Mesztegnyőn Sefag, TIG, illetve Böhönyén Sefag, Concordia.
Lehet ekkor már be volt esetleg kalkulálva a 30-as vonat felújítása miatti alsó kiszolgálása Marcalinak. Jelenleg az IKR stabil, a Sefag változó. TIG-ről nemrég hallottam 2016-os botrányt. Concordia is változó/szezonális. Marcaliba ha a déli ipar parkba beköltözne egy vagy több olyan cég aminek vasúti kapcsolata elengedhetetlen, akkor az jelentősen javíthat a további karbantartásokat illetően.
Kettő nagy cég van a vasút közelében ahol a dolgozók inkább jobban favorizálják a buszos majdnem háztól házig fuvart. A legnagyobb gond az, hogy a vasúttal párhuzamos utca - annak járdái - ami a céghez vezet nem alkalmas ekkora tömegre. Most egy ideje csak a Volánhoz igyekeznek, de műszak váltások előtt meg után is
veszélyes arra menni. Gondold el, ha még vasútra igyekvők van onnan érkezők is lennének. Ha ennyire nagyvonalúan álmodoznak akkor pl. egy Marcali-felső peron építése meg kb. 150-200m járda és meg van oldva biztonságosan. A másik nagy foglalkoztatóhoz van járda biztonsággal. De ott sem kerülnének az emberek a sorompóig, hanem elmennének a sínek mellett ameddig az a széles járda - ami bicikli út egyben - el nem kezdődik.
További megjegyzés az, hogy vasúttal behozhatók köre nagyon kicsi. Többség olyan helyen lakik ahol nincs vasúti kapcsolat. Tehát sajnos hiába indulna el a személyszállítás, az max. 1-2 vagy 3 buszt váltana ki.
Valóban, a személyforgalom beszüntetése után semmilyen biztosító berendezési elemet nem bontottak le. Valamennyi fénysoromó és fényjelző üzemel, rendszeresen ellenőrzik is őket. 2009 után a marcali elkerülő út miatt két fénysorompóval még bővült is a vonal, illetve Böhönyén korszerű útátjáró épült, Marcaliban és Balatonkeresztúron pedig a gyalogos átjárókat újították fel. Október végén és november elején további síncserék vannak kilátásban, a képen látható november 7-ei munkálatok például Böhönye és Mesztegnyő között lesznek.
Fénysorompók közül mennyi maradt meg a vonalon? Leginkább az tud újraindítás gátja lenni - ha a pálya rendben is lenne - hogy a MÁV leszerelte anno a vonali fénysorompókat, márpedig azoknak az átjáróknak ahol menetrend szerinti busz forgalom is van, biztosítottnak kell lenniük. Amennyiben anno felszámolták (nem mindenhol, vonalanként változó) többszáz milliós költség újra telepíteni a fénysorompókat.
Böhönye és Felsőbogátpuszta, Mesztegnyő - Marcali és Marcali - Kéthely között láttuk kiszedve és félretéve a régi síneket, illetve kupacolva a talpfákat. :)
Igen, az emlékvonatozás várhatóan jövőre is megrendezésre kerül!
Annyit tudok, hogy a dél-balatoni vasútvonal felújítása során kibontott anyagokat folyamatosan építik be a 37-es vasútvonalba. Eddig 6000db vasbetonaljat építettek be és több km hosszan cserélték ki a síneket. Ránézésre és mások elmondása alapján is jobb állapotban van, mint a nagyatádi szárnyvonal, így akár magasabb pályasebesség mellett is alkalmas a használatra.
Az is biztos, hogy Marcaliban egyre több nagyvállalat van, melyek saját vagy bérelt buszok közlekedtetésével oldják meg a vidéki munkaerő közlekedtetését és lobbiznak, hogy a műszakok kezdetéhez / végéhez igazodóan induljon újra a személyszállítás a teljes vonalon. Olyan pletykák is vannak, hogy ez hamarosan meg is valósul és ezért nem szűnt meg a szolgálat Marcaliban és ezért építik be ezeket az anyagokat.