Keresés

Részletes keresés

Szanya Creative Commons License 2023.05.24 0 0 6458

Ötletes. 

Előzmény: Flagstaff (6457)
Flagstaff Creative Commons License 2023.05.24 0 1 6457
Flagstaff Creative Commons License 2023.05.24 0 1 6456

Ebayről rendeltem ajtó alá ragasztható "kefetömítést", Laser2-n gyárilag is valami olyasmi volt, amit rendeltem az is teljesen jól bevált, ráadásul szorítja is a svertet ezért nem csúszkál fel fordulónál. Ha megsiklik a test akkor egy picit szivárog a víz, de a lenzventil azonnal ki is engedi. Tömítés nélkül spriccelt fel a víz a svert mellett rendes tempónál.

Előzmény: =Ford Prefect= (6450)
Szanya Creative Commons License 2023.05.21 0 1 6455

Ez egy jó kérdés. 40 éve nem hallottam még az igazi tuti megoldásról. Mikor gyerek voltam, akkor a műanyag milliméterpapír és a Palmatex kombinációra esküdtek a 420- as/470- es élmenők. Legutóbb Gyapiékat kérdeztem, de már nem emléxem a válaszra. Valszeg azért, mert nem győzött meg. Szerintem rád van bízva, csak ne csinálj több kárt, mint hasznot. Nyilván nem Olimpiára készülsz. 

Előzmény: =Ford Prefect= (6450)
Flagstaff Creative Commons License 2023.05.16 0 0 6454

Ha jól rémlik a 15-ös túrajolléban is csak annyi van, nincs rajta külön súly. Bár nem próbáltam még, akinek van, azt mondta képes megborulni és onnan nem képes magától felállni, a stabilitásra pedig állítólag különösebb hatása nincs.

Előzmény: Capt.IQ229 (6453)
Capt.IQ229 Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6453

Lehet, hogy tökre félreértem a szakkifejezéseket és a gondolatfuttatást, de az Orion 20-asom ban csakis csapon leengedős a súly. Öntöttvas lap, 80kg.

A hajótestben nincs semmi egyéb súly.

Előzmény: Flagstaff (6452)
Flagstaff Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6452

Idézet saját magamtól:

"Olyan hajó nem tudom van-e, aminek a teljes ellensúlyt a svertkiel adja és azt kellene nem függőlegesen, hanem csapon ívesen mozgatni."

Ebben talán ott van hogy létezhet, csak nem tudok róla, örömmel fogadtam a felvilágosítást hogy létezik.

Amikor magamnak kerestem, a szóba jöhető 20, max 22 lábas hajók között nem volt ilyen megoldás.

Előzmény: edesviz (6451)
edesviz Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6451

 A definiciód rossz. Abban nincs benne a dönthető kiel, egy dolog van benne jól, és ez a vízszintesre döntésnől való visszaállás képessege. Képzelő erőd szerint nem lehetne hosszanti irányban forgatható kiel, ami pont úgy néz ki mint a svert, de a súlya miatt biza nem svert, Ilyen volt Beneteu-nak régen, de ma is  pl https://www.beneteau.com/first-se/first-27-se,  de ilyen lesz a flaar 24 is. 

Előzmény: Flagstaff (6449)
=Ford Prefect= Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6450

Sziasztok!

 

Vettem egy jolle-t. A svert renben van, azonban az alján az a szalag-féle, ami tömíti a svertet fel van válva. Milyen anyagot vegyek a helyére? Mivel ragasszam?

Köszi a segítséget!

Flagstaff Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6449

Azok nem a hajó hossztengelyében mozognak, hanem ha jól tudom arra pont merőlegesen, de értem a kérdés lényegét. :-)

Előzmény: edesviz (6448)
edesviz Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6448

Ezek szerint a nem fix, de dönthető kieles hajók jollék, pl open 60 földkerülő.

Előzmény: Flagstaff (6447)
Flagstaff Creative Commons License 2023.05.15 0 0 6447

Szigorúan SZVSZ, úgy gondolom a svertes és a kieler-svertkieler-hubkieler-vízballasztos közti különbség az, hogy a svertes hajó nem tud felállni magától ha a vízre fekszik, a többi meg igen, ha a billentő nyomaték megszűnik.

Svertkielereknél amennyire tudom, van egy csonka, a gerinc mentén hosszan elnyújtott "kiel" ami például a Venusnál 25 centi magas (mély?) és kb 2,5m hosszú, nagyjából 300 kiló súlyú öntöttvas. Ebből már csak egy lemezlap csúszik elő a laterálfelólet növelésére, ez a súly a visszaállítóerő szempontjából kb elhanyagolható. Valami hasonló a Varianta is asszem. Ugyanakkor egy Etap 21 vagy 22 hubkieler, itt a súly a svert végén van, közel függőlegesen mozog és nem is olyan brutál nehéz, mert menet közben távol van a hajótest aljától, ezért nagy az erőkar, elég kisebb súly. Amennyiben jól emlékszem a Scholznak is van hubkielere. Olyan hajó nem tudom van-e, aminek a teljes ellensúlyt a svertkiel adja és azt kellene nem függőlegesen, hanem csapon ívesen mozgatni. Kisebb jollékon előfordulhat hogy van némi súly a svertben, de ennek sztem a szerepe az, hogy ne akarjon felcsúszni a svert attól, hogy könnyebb a víznél. Lasernél, Laser2-nél ezt egy gumikötéllel lehet megoldani, ami húzza előrefelé a svertet ezzel befeszítve az uszonyszekrénybe, különben fordulónál, amikor tehermentesül, magától felcsúszik (vicces tud lenni). Kevésbé éles menetre szánt hajónál láttam ólombetétet a svertben ezt elkerülendő, de a hatása a stabilitásra vajmi kevés volt.

Tőkesúlyosnak sztem azt a hajót hívjuk, ahol fix a laterálfelület, ennek a súlya pedig elegendő a vízre fekvő hajó visszaállításához. Ami nem fix, az már nem tőkesúlyos, hanem ilyen-olyan kieler, vagy svertes.

Előzmény: Nádastavi (6443)
DECKARD Creative Commons License 2023.05.13 0 1 6446

Önmagában a kiel tömege keveset mond, a másik lényeges paraméter, hogy milyen mélyen van, mert a kettő együtt határozza meg a rendszersúlypont helyzetét. Akkor marad stabilitási tartalék a 90 fokra megdőlt hajóban, ha a súlypont még ebben a helyzetben is a felhajtóerő súlypontjától a tőkesúly irányában helyezkedik el (mert így pozitív a visszaállító nyomaték)

Előzmény: Nádastavi (6443)
DECKARD Creative Commons License 2023.05.13 0 1 6445

Elvileg a jolle és a kieler közti különbség a stabilitási görbe görbében van, annyi a lényeg, hogy a 90 foknál még van visszaállító nyomaték egy kielerben, ahol meg csak formastabilitás van (jolle, többtestű), ott ez már jóval előbb elfogy.

Előzmény: Nádastavi (6443)
Lazy Dick Creative Commons License 2023.05.12 -1 0 6444

A tőkesúly legtöbbször 30% körüli az össztömegből.

Előzmény: Nádastavi (6443)
Nádastavi Creative Commons License 2023.05.12 0 0 6443

A svert tömegét a vízkiszorítás százalékában kifejezve, milyen érték alatt jolle és milyen érték felett kielsvertes egy vitorláshajó?

(Pl Kalóz, 15-ös, 25-ös túra jolle, hogy a klasszikusoknál maradjunk. Egy Flaar 18-nál 15-16 % ez az érték és még jollénak szokták mondani. A Szövi által vett lengyel JACHT 2020 hajóknál kb 42%, ez egyértelműen kielsvertes.) Ha azt mondom, hogy 20 % felett tőkesúlyos, az korrekt?

mosogep-szerelo Creative Commons License 2023.05.07 0 1 6442

Alga gátló minek a Velencei-tavon?

Előzmény: Okatona (6441)
Okatona Creative Commons License 2023.05.07 0 0 6441

Ha lenne hely, ahol tudom sólyázni, akkor az lenne a jó, de Velencén nincs ilyen hely.

Volt 3 sólya, de már egyik sem használható.(alapítványi kikötő kijáratába építettek egy hidat, a Csontréti kikötőit a kotrás során szétverték, a kenu elötti kikötőnél meg lezárták az egész környéket)

5 m hosszú 2,4 m széles és 8,5 m-es árbóccal megáldott cuccot meg nem tudok minden alkalommal a korzóra levinni, összerakni, sólyázni,szétszedni, hazavinni.

A parti tároláshoz meg kellene valamilyen hely, de olyan sincs.

Lehet, hogy marad a csónakkikötőban a vizen, ha lesz kikötő, de most még az sincs.

Velencén nincs olyan csónakkikötő, aminek lenne engedélye, így mindenki saját felelősségére használhatja azokat.

Ez konkrétan azt jelenti, hogy a Hajózási Felügyelet minden ellenőrzése alkalmával elég komyoly bírságot szabhat ki a tulajdonosra.

Ha jól emlékszem ez a negyedik év, hogy nincs egy kikötő sem ezen a részen.

 

A legszebb az, hogy amikor volt kikötő, és fizetni is kellett, felelősséget akkor sem vállaltak a hajóra.

 

Most, hogy itt úsznak a Fa Hajó szép cuccai, nincs a kikötőknek engedélye, nincs aki üzemeltesse, és nem lehet használni sem őket!

https://www.feol.hu/helyi-gazdasag/2023/04/kikotok-es-vendegmolok-a-velencei-tonal-engedelyre-varnak

 

És ha neagyisten valamit magadnak akarsz kialakítani, akár csak egy stéget, vagy sólyát, akkor ahhoz kell a szárazulati rész tulajától egy nyilatkozat, hogy te pedig odasétálhatsz a stégedhez, sólyádhoz, de ilyet Velence díszes társulata természetesen nem ad ki.

E nélkül meg nem lehet a másik díszpinty KDT VIZIG-en az engedélyeztetést végigvinni.

És mindezt 506.000.000 Ft-ból sikerült nem megoldani (csak a csónakkikötők!!, és tényleg 506M Ft-ot költöttek el).

 

Azért ilyenkor kicsit büszke vagyok, hogy leleményes Magyarnak születtem!

 

Előzmény: chandy818 (6439)
Okatona Creative Commons License 2023.05.07 0 0 6440

Én is azt féltem.

De már kicsit össze van repedezve, és lehet, hogy egy kemény algagátló még jót is tenne neki?

 

Előzmény: Szanya (6438)
chandy818 Creative Commons License 2023.05.07 0 0 6439

Az ilyen kicsiket , általában kiveszik! Egyszerű kis kézi kocsi nem használható?

Előzmény: Okatona (6436)
Szanya Creative Commons License 2023.05.07 0 0 6438

Én a gélre nagyon vigyáznék. 

Előzmény: Okatona (6436)
Flagstaff Creative Commons License 2023.05.05 0 0 6437

Amíg a L2 bóján állt, addig hetente-kéthetente felborítottam és a sekély vízben szivaccsal letörölgettem róla a szmötyit. Algagátlót (főleg katamaránra) ha már mindenképp kell valami, inkább nagy sebességhez ajánlottat tennék fel, az önkopó lehet kevés lesz oda.

Előzmény: Okatona (6436)
Okatona Creative Commons License 2023.05.03 0 0 6436

Sziasztok!

Jolléra, kis katamaránra milyen algagátlót és alapozót ajánlanátok?

Mennyire kell a gélréteget megcsiszolni?

Algagátlót és alapozóját lehet szórni, vagy csak henger, ecset játszik?

 

Előre is köszönöm!

Szanya Creative Commons License 2023.03.22 0 1 6435

Vasárnap hozzásegítettem a rászorulókat a lehetőséghez. 

Előzmény: Szimix2 (6434)
Szimix2 Creative Commons License 2023.03.12 0 0 6434

Nna, megyek is víZre. Tegnap nyuszi voltam. A szörfösök 3,5m2 vitorlával tolták...

Szimix2 Creative Commons License 2023.02.16 0 0 6433

Kuuuuu...tyajó!

Előzmény: Harmatszeg (6431)
Szanya Creative Commons License 2023.02.16 0 1 6432

Én is azt vallom, hogy a part a veszélyesebb. :-)

Előzmény: Harmatszeg (6431)
Harmatszeg Creative Commons License 2023.02.15 0 1 6431

Örülök, hogy  tetszett :-). Idén megpróbálunk nehezebb ellenfelek lenni a kalóznak. Szívesen látunk mindenkit. Nevezési díj nincs, viszont érmét, kupát kap az első három helyezett. A legtöbb verseny 2-3 óra alatt megfutható. Próbáljuk a helyi sajátosságokat kihasználni, ezért van a tisztán tavi versenyek mellett tavi és folyami szakaszokat is tartalmazó, éjszakai és horgász-vitorlás vegyes házi verseny is. Mivel itt szinte mindenki hobbi vitorlázó, így a rendezvények is a képességeinkhez vannak igazítva, erős szélben halasztunk. Többnyire nincs két egyforma hajó a rajtvonalon, így esélyegyenlőség sincs, de mi ettől függetlenül élvezzük a közös hajózást. A folyón való vitorlázás sem sokkal nehezebb mint a tavon, itt a Tisza  a duzzasztás miatt alig folyik, nyáron 1 km/h alatti a sodrás sebessége. A hajóforgalom is minimális 1-2 horgászladik vagy nyaralóhajó szokott lenni a folyón. Személyes kedvencem az éjszakai verseny. Naplementekor indulunk, háromszög pálya kivilágított bójákkal. Eddig mindig megjött a 3-as szél kellemes hullámzással és a hatalmas  holdfény. Ilyenkor a partvonal halvány sötét vonalként még látható és elképesztő az éjszakai Tisza-tó látványa.  A legrázósabb rendezvény mind közül a horgász-vitorlás kombinált. Ugyan azon  a napon vitorlázunk és a verseny  után a parton  horgászunk. Az értékelés ebben az esetben összevont. Vitorlás versenyeken még soha nem volt semmi gond, de a horgász versenyen, ami törpeharcsa horgászat a kikötő melletti versenypályán, mindig beleesik valaki a vízbe, vagy nádtorzsába nyúl, esetleg megakasztja magát vagy a sporttársát horoggal. Itt látszik tisztán, hogy nem csak a hajókra, de a vitorlázókra is a legnagyobb veszélyt a part jelenti. A 60 km-es tókerülő hosszútávú túrára, pedig eddig még csak én vállalkoztam. Ez kicsit fárasztóbb a hossza miatt, mint a többi, de hobbi vitorlázó szinten is könnyen teljesíthető. Hátha más is kedvet kap hozzá, minél többen indulunk annál nagyobb kaland, de ha nincs jelentkező akkor is indulok, legfeljebb a korábbi szintidőmmel versenyzem.:-)

Előzmény: vakrepulo2 (6430)
vakrepulo2 Creative Commons License 2023.02.15 0 1 6430

nekem nagyon bejött a tavalyi túra verseny, mindenkinek ajánlom!

ez a 06.03 Fecó kupa ugye? remélem idén is tudok menni

akinek véletlen nincs ott is egy hajója, akkor infóként: mi a sarudi élményfaluból béreltünk kalózt, azzal mentünk. eddig olyan 4-5 alkalommal béreltünk ott hajót, mindig rendben volt és egy kalóz megfelelő nagy akár 8 órára is, mert fel tudsz állni benne rövid időre, már nem emlékszem de egy napos bérlés 10-15 körül van és szépkártya is játszik

Előzmény: Harmatszeg (6429)
Harmatszeg Creative Commons License 2023.02.14 0 0 6429

Ha valakit érdekel hosszabb távú túra, vagy túraverseny a Tisza-tavon. 60 km kikötés nélkül, 8-8,5 óra alatt jó szélben megfutható. Van benne egy kis folyó és sok tavi rész. 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!