Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Ebayről rendeltem ajtó alá ragasztható "kefetömítést", Laser2-n gyárilag is valami olyasmi volt, amit rendeltem az is teljesen jól bevált, ráadásul szorítja is a svertet ezért nem csúszkál fel fordulónál. Ha megsiklik a test akkor egy picit szivárog a víz, de a lenzventil azonnal ki is engedi. Tömítés nélkül spriccelt fel a víz a svert mellett rendes tempónál.
Ez egy jó kérdés. 40 éve nem hallottam még az igazi tuti megoldásról. Mikor gyerek voltam, akkor a műanyag milliméterpapír és a Palmatex kombinációra esküdtek a 420- as/470- es élmenők. Legutóbb Gyapiékat kérdeztem, de már nem emléxem a válaszra. Valszeg azért, mert nem győzött meg. Szerintem rád van bízva, csak ne csinálj több kárt, mint hasznot. Nyilván nem Olimpiára készülsz.
Ha jól rémlik a 15-ös túrajolléban is csak annyi van, nincs rajta külön súly. Bár nem próbáltam még, akinek van, azt mondta képes megborulni és onnan nem képes magától felállni, a stabilitásra pedig állítólag különösebb hatása nincs.
A definiciód rossz. Abban nincs benne a dönthető kiel, egy dolog van benne jól, és ez a vízszintesre döntésnől való visszaállás képessege. Képzelő erőd szerint nem lehetne hosszanti irányban forgatható kiel, ami pont úgy néz ki mint a svert, de a súlya miatt biza nem svert, Ilyen volt Beneteu-nak régen, de ma is pl https://www.beneteau.com/first-se/first-27-se, de ilyen lesz a flaar 24 is.
Vettem egy jolle-t. A svert renben van, azonban az alján az a szalag-féle, ami tömíti a svertet fel van válva. Milyen anyagot vegyek a helyére? Mivel ragasszam?
Szigorúan SZVSZ, úgy gondolom a svertes és a kieler-svertkieler-hubkieler-vízballasztos közti különbség az, hogy a svertes hajó nem tud felállni magától ha a vízre fekszik, a többi meg igen, ha a billentő nyomaték megszűnik.
Svertkielereknél amennyire tudom, van egy csonka, a gerinc mentén hosszan elnyújtott "kiel" ami például a Venusnál 25 centi magas (mély?) és kb 2,5m hosszú, nagyjából 300 kiló súlyú öntöttvas. Ebből már csak egy lemezlap csúszik elő a laterálfelólet növelésére, ez a súly a visszaállítóerő szempontjából kb elhanyagolható. Valami hasonló a Varianta is asszem. Ugyanakkor egy Etap 21 vagy 22 hubkieler, itt a súly a svert végén van, közel függőlegesen mozog és nem is olyan brutál nehéz, mert menet közben távol van a hajótest aljától, ezért nagy az erőkar, elég kisebb súly. Amennyiben jól emlékszem a Scholznak is van hubkielere. Olyan hajó nem tudom van-e, aminek a teljes ellensúlyt a svertkiel adja és azt kellene nem függőlegesen, hanem csapon ívesen mozgatni. Kisebb jollékon előfordulhat hogy van némi súly a svertben, de ennek sztem a szerepe az, hogy ne akarjon felcsúszni a svert attól, hogy könnyebb a víznél. Lasernél, Laser2-nél ezt egy gumikötéllel lehet megoldani, ami húzza előrefelé a svertet ezzel befeszítve az uszonyszekrénybe, különben fordulónál, amikor tehermentesül, magától felcsúszik (vicces tud lenni). Kevésbé éles menetre szánt hajónál láttam ólombetétet a svertben ezt elkerülendő, de a hatása a stabilitásra vajmi kevés volt.
Tőkesúlyosnak sztem azt a hajót hívjuk, ahol fix a laterálfelület, ennek a súlya pedig elegendő a vízre fekvő hajó visszaállításához. Ami nem fix, az már nem tőkesúlyos, hanem ilyen-olyan kieler, vagy svertes.
Önmagában a kiel tömege keveset mond, a másik lényeges paraméter, hogy milyen mélyen van, mert a kettő együtt határozza meg a rendszersúlypont helyzetét. Akkor marad stabilitási tartalék a 90 fokra megdőlt hajóban, ha a súlypont még ebben a helyzetben is a felhajtóerő súlypontjától a tőkesúly irányában helyezkedik el (mert így pozitív a visszaállító nyomaték)
Elvileg a jolle és a kieler közti különbség a stabilitási görbe görbében van, annyi a lényeg, hogy a 90 foknál még van visszaállító nyomaték egy kielerben, ahol meg csak formastabilitás van (jolle, többtestű), ott ez már jóval előbb elfogy.
A svert tömegét a vízkiszorítás százalékában kifejezve, milyen érték alatt jolle és milyen érték felett kielsvertes egy vitorláshajó?
(Pl Kalóz, 15-ös, 25-ös túra jolle, hogy a klasszikusoknál maradjunk. Egy Flaar 18-nál 15-16 % ez az érték és még jollénak szokták mondani. A Szövi által vett lengyel JACHT 2020 hajóknál kb 42%, ez egyértelműen kielsvertes.) Ha azt mondom, hogy 20 % felett tőkesúlyos, az korrekt?
Ha lenne hely, ahol tudom sólyázni, akkor az lenne a jó, de Velencén nincs ilyen hely.
Volt 3 sólya, de már egyik sem használható.(alapítványi kikötő kijáratába építettek egy hidat, a Csontréti kikötőit a kotrás során szétverték, a kenu elötti kikötőnél meg lezárták az egész környéket)
5 m hosszú 2,4 m széles és 8,5 m-es árbóccal megáldott cuccot meg nem tudok minden alkalommal a korzóra levinni, összerakni, sólyázni,szétszedni, hazavinni.
A parti tároláshoz meg kellene valamilyen hely, de olyan sincs.
Lehet, hogy marad a csónakkikötőban a vizen, ha lesz kikötő, de most még az sincs.
Velencén nincs olyan csónakkikötő, aminek lenne engedélye, így mindenki saját felelősségére használhatja azokat.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy a Hajózási Felügyelet minden ellenőrzése alkalmával elég komyoly bírságot szabhat ki a tulajdonosra.
Ha jól emlékszem ez a negyedik év, hogy nincs egy kikötő sem ezen a részen.
A legszebb az, hogy amikor volt kikötő, és fizetni is kellett, felelősséget akkor sem vállaltak a hajóra.
Most, hogy itt úsznak a Fa Hajó szép cuccai, nincs a kikötőknek engedélye, nincs aki üzemeltesse, és nem lehet használni sem őket!
És ha neagyisten valamit magadnak akarsz kialakítani, akár csak egy stéget, vagy sólyát, akkor ahhoz kell a szárazulati rész tulajától egy nyilatkozat, hogy te pedig odasétálhatsz a stégedhez, sólyádhoz, de ilyet Velence díszes társulata természetesen nem ad ki.
E nélkül meg nem lehet a másik díszpinty KDT VIZIG-en az engedélyeztetést végigvinni.
És mindezt 506.000.000 Ft-ból sikerült nem megoldani (csak a csónakkikötők!!, és tényleg 506M Ft-ot költöttek el).
Azért ilyenkor kicsit büszke vagyok, hogy leleményes Magyarnak születtem!
Amíg a L2 bóján állt, addig hetente-kéthetente felborítottam és a sekély vízben szivaccsal letörölgettem róla a szmötyit. Algagátlót (főleg katamaránra) ha már mindenképp kell valami, inkább nagy sebességhez ajánlottat tennék fel, az önkopó lehet kevés lesz oda.
Örülök, hogy tetszett :-). Idén megpróbálunk nehezebb ellenfelek lenni a kalóznak. Szívesen látunk mindenkit. Nevezési díj nincs, viszont érmét, kupát kap az első három helyezett. A legtöbb verseny 2-3 óra alatt megfutható. Próbáljuk a helyi sajátosságokat kihasználni, ezért van a tisztán tavi versenyek mellett tavi és folyami szakaszokat is tartalmazó, éjszakai és horgász-vitorlás vegyes házi verseny is. Mivel itt szinte mindenki hobbi vitorlázó, így a rendezvények is a képességeinkhez vannak igazítva, erős szélben halasztunk. Többnyire nincs két egyforma hajó a rajtvonalon, így esélyegyenlőség sincs, de mi ettől függetlenül élvezzük a közös hajózást. A folyón való vitorlázás sem sokkal nehezebb mint a tavon, itt a Tisza a duzzasztás miatt alig folyik, nyáron 1 km/h alatti a sodrás sebessége. A hajóforgalom is minimális 1-2 horgászladik vagy nyaralóhajó szokott lenni a folyón. Személyes kedvencem az éjszakai verseny. Naplementekor indulunk, háromszög pálya kivilágított bójákkal. Eddig mindig megjött a 3-as szél kellemes hullámzással és a hatalmas holdfény. Ilyenkor a partvonal halvány sötét vonalként még látható és elképesztő az éjszakai Tisza-tó látványa. A legrázósabb rendezvény mind közül a horgász-vitorlás kombinált. Ugyan azon a napon vitorlázunk és a verseny után a parton horgászunk. Az értékelés ebben az esetben összevont. Vitorlás versenyeken még soha nem volt semmi gond, de a horgász versenyen, ami törpeharcsa horgászat a kikötő melletti versenypályán, mindig beleesik valaki a vízbe, vagy nádtorzsába nyúl, esetleg megakasztja magát vagy a sporttársát horoggal. Itt látszik tisztán, hogy nem csak a hajókra, de a vitorlázókra is a legnagyobb veszélyt a part jelenti. A 60 km-es tókerülő hosszútávú túrára, pedig eddig még csak én vállalkoztam. Ez kicsit fárasztóbb a hossza miatt, mint a többi, de hobbi vitorlázó szinten is könnyen teljesíthető. Hátha más is kedvet kap hozzá, minél többen indulunk annál nagyobb kaland, de ha nincs jelentkező akkor is indulok, legfeljebb a korábbi szintidőmmel versenyzem.:-)
nekem nagyon bejött a tavalyi túra verseny, mindenkinek ajánlom!
ez a 06.03 Fecó kupa ugye? remélem idén is tudok menni
akinek véletlen nincs ott is egy hajója, akkor infóként: mi a sarudi élményfaluból béreltünk kalózt, azzal mentünk. eddig olyan 4-5 alkalommal béreltünk ott hajót, mindig rendben volt és egy kalóz megfelelő nagy akár 8 órára is, mert fel tudsz állni benne rövid időre, már nem emlékszem de egy napos bérlés 10-15 körül van és szépkártya is játszik
Ha valakit érdekel hosszabb távú túra, vagy túraverseny a Tisza-tavon. 60 km kikötés nélkül, 8-8,5 óra alatt jó szélben megfutható. Van benne egy kis folyó és sok tavi rész.