Szerintem nincs is értelmes igény arra (egy-két buta fanatikust leszámitva), hogy valamilyen busz, 100%-ban egy adott ország terméke legyen, az utolsó 10-es anya rugós alátétig.
Inkáb csak akkor megy a morgás amikor téves nemzethy buzgólkodásból vesznek/hoznak/visznek egy buszt jó messziről majd az adott országban ragasztanak egy 10 négyzetcentiméteres matricát és az illető ország firkászai 30-40 nemzethy cikket írnak azonnal az új buszukról.
A diskurzus a XXI. században, hogy mi melyik országban készült kizárólagosan, okafogyott, nincs 100% német, olasz, magyar. A globalizmus hozadéka, hogy ott gyártanak és gyártatnak, ahol a legolcsóbb. Ez most Kína.
Igaz ez a legkisebb alkotóelemtől (csavar) az összetett, szerelt alkatrészekig (futómű, motor, akkumulátor).
Jelenleg, csak az akkumulátorok, a vezérlés és a motor (elektronika) készült Kínában. A váz az üvegek székesfehérvári, a vezeték rendszer is saját termék, de a műszerfal és futóművek sem saját gyártás. Ami tisztán Magyar, az a vázszerkezet.
Az új homlokfalas, a megváltozott előírásoknak megfelelő Ikarus 120-asok már Kínában fognak készülni. Ahogy a csuklós prototípusa is ott készül, hiába van egy félkédz csuklós vázszerkezet az Ikarusban.
Az ilyen 10 db alatti jármű csodák általánosítható élete az alábbi :
a./ - rendkívül hosszú az idő az első darab megépítése utáni, sajtóbemutatásokra, hatósági engedélyekre, honosításokra, stb.
b./ Amikor szolgálatba áll a jármű gyermek betegségei miatt rendkívül rosszak a rendelkezésre állási százalékai,
c./ Amikor elmúlnak a gyermek betegségnem kiderülnek a tervezési hibák, melyek kiküszöbölésére nincsenek váltó/pótló alkatrészek és emiatt megint áll a busz.
d. / Pár év és csekély össz futás után az alkalmazó úgy dönt, hogy a tervezett idő előtt kb. félidőben, selejtezi az ilyen pár darabos, ki tudja honnan jött izéket.
Legrosszabb esetben bérbe kéne adniuk, jobb, mintha állna.
Másfelől én ismerem Szélest és abban tök igaza volt, hogy még MDF-001 rendszámmal sem kiszámítható itt semmi.
De azért nagyon nem kell sajnálni, eleget potyázott az életében, sok "ajándék" pénzt kapott úgy, hogy érdemi eredménye nem lett. Ki lehetett volna mennie a nemzetközi piacra, de nem tudta megugrani.
Teljesen leépítették a gyártási/összeszerelő üzemi kapacitásukat. Egyáltalán nem tervezik (ez többször ki is lett mondva) a hazai összeszeerést/gyártást. Ha lesz megrendelés a sokadszor áttervezett buszaikra (midi, szóló és csuklós), akkor az Kínában fog készülni. Csak és kizárólag, akkor szállna be a fehérvári Ikarus a gyártásba/összeszerelésbe, ha nagy több, tucatos megrendelést kapnának. De jelenleg nem ez a problémájuk, hanem az, hogy mit kezdjenek az előre legyártott két tucat busszal és az 50, előre legyártott vázszerkezettel.
Hazai vagy környező országokból származó személyzettel feltölteni olyan üzemet, mely képes évi 600-1000 új autóbuszt gyártani, ma már szinte lehetetlen.