Sziasztok,
Nekem egy éve van Rover 75 v6 benzin..136.000 km.
Jó pár autóm volt,(kis polski-tól a jaguár xjs-ig) leginkább francia és Peugeot. (ott dolgoztam 17 évet,mint villamossági szerelő, és műszaki atnácsadó.
A 75-öst először Szekszárdon láttam valamikor '99-ben,vagy 2000-ben.. Rögtön megtetszett... majd jöttek,mentek az évek.. Mindig vissza-vissza néztem rá, de a földbecsapódó meteorit sebességéhez mérhető áresés ellenére sokáig megfizethetetlen volt...
Mire elérhető lett az ára, addigra a presztizse a béka segge alá csúszott..
Ennek okai szerintem jól nyomonkövethető a népítélet oldalain. A születése után műszaki hibák tömkellege,beszerezhetetlen, drága alkatrészek. Sokszor garanciában álltak az autók hőnapokig alkatrészre várva...
Mindezt egy 12 M forintos autótól (a crown-vagy angliában connoisseur ára idáig is felkúszott )
megengedethetetlen..
Az autó maga szerintem jó. Kényelme, felszereltsége,szépsége (bár ez relatív)komfortja csak nagyobb kategóriás autókéhoz mérhető. PL: Jaguár XJ, stb. (azt is érdemes elolvasni a népítéleten, hogy egy 2003-as jaguár xj-nek mennyi a szervízköltsége, és fogyasztása..a rover sehol sics)
El lehet olvasni, mennyi pénzt óltek bele a 75-ös fejlesztésébe..Akkor csak a beltérre rekord összeget költöttek el ! Az, hogy mégsem lett sikeres az autó, a BMW, Rover és az akkori angol kormány hozzáállásában keresendő..
Gyakorlatilag halálra ítélték.. A kínaiak meg széthordták... Pedig szerintem jó volt az irány, könnyen egy űj presztízs márkát teremtetthettek volna...
Aztán ugye jöttek, mentek a roverek kézről-kézre...
Mindenki élvezte a kényelmét, eleganciáját,
DE költeni senki sem szeretett rá egy forintot sem ! (hasonló és jól nyomonkövethető ez a tendencia a BMW E36, E 42, E46 Benne Minden Wacak vonalon...Fiatalok, idősek ülnek benne, villognak vele, csak éppen költeni ne kelljen rá... tisztelet a kivételnek.)
Szóval ez nem egy Toyota Carina, vagy Suzuki Swift.. Tudomásul kel venni.. De nem is ezt nyújtja. Aki 100.000 km-eket akar gondtalanul autózni, annak ajánlom e két tipust.. A Rover 75 sokkal kifinomultabb, bonyolultabb szerkezet. de cserébe nagyobb örömöt, az autózás élményét adja. Nem egy közlekedő edény A-ból B-be..
A javítást is előre kell tervezni, nem az utolsó pillanatra amikor már széthullik az autó.(persze mindent nem láthat előre az ember.. a klíma kompresszorom is egyik pillanatról a másikra adta meg magát..)
Mert alkatrész ellátás szűkös.. Nehezen beszerezhető.. és drága.. (pl:nekem kűszóbdíszléc patent kellene.. Angliából cirka 30.000 körül kijón.. mert máshol nincs..
Persze van fék,futómű és némi motor alkatrész a Bárdinál, Unix-nál, vagy egyéb helyen.. de sok már csak bontottan elérhető.(minden bontós azt hiszi aranyból van minden..és elrugaszkodott árakat adnak meg..)
Pozitív dolog, hogy szinte a teljes javítási dokumentáció, diagnosztikai program elérhető a neten hozzá.(igaz, csak angolul, de aki kicsit ért hozzá, az elboldogul vele.)
Ez azért szerencsés, mert aki konyít valamit a szereléshez,villamossághoz az saját maga -vagy jó ismerőse,szerelője- képes megjavítani az autót.
Idegen szerelőhöz nem érdemes vinni, mert nem ismerik. Könnyen igaz lesz a közhely: "jobb volt, mint lett".. - ráadásul egy csomó pénzből..
Ezek mind az én szubjektív véleményem.
De sok gondolat azért alátámasztható a valóságban..
Szeretem az autómat, minden hibája,hiányossága ellenére.. Ha le akarnám cserélni, ilyen paraméterekkel,ilyen áron NINCS hasonló autó..
Szerintem mindegy, hogy benzinest vesz az ember, vagy dízelt.(nyilván, ha sokat van használva, a dízel kifizetődőbb. de én pl. kissebb városban, de főleg városon kívül használom. A magam nagypapás stílusával 7,5-8,5 a fogyasztás. Ez nem rossz egy 2.l automata autótól.)
A meghibásodásokra gondolok.
Hiszen (a teljesség igénye nélkül):
- Dízel:
- kisnyomású szivattyú
- nagynyomású szivattyú
- befecskendezők
- kéttömegű lendkerék
- üzemanyag tank
Benzines:
- VIS motor
- szívócső ( olcsóbb volt Elon Musk roadsterjét kilőni a Marsra...)
- jeladők időnként.
- hidrotőke
Közös:
- kinyomócsapágy, kuplung
- küszöb korrózió
- hűtőventillátor motor (vagy a szénkefe kopik el, vagy az előtét ellenállás)
- kárpitok idő után lógnak, ragasztások elengednek..
- ajtózárak megszorulnak
- lengőkarok arany árban..
Biztosan sok dolgot ide lehetne még írni amivel tapasztaltabb szerlők, tulajdonosok még találkoztak.
De melyik autóra nem kell költeni ?
Az autóvásárlás egy szubjektív, sokszor emocionális, és ésszerűtlen döntés...
A Rover 75 egy ilyen... Meglátod, majd sokszor gondolsz rá.. Kipróbálod...Majd hazamész, és nem alszol... Majd megveszed... Vagy nem is alszol rá, kipróbálod és hazaviszed..
És birtokolod.. Örülsz neki..(jó esetben a családod is..)
Kívülről ránézel, és sugárzik az angol elegancia.. érzed, hogy ez egy időtlen autó.. Ez szép lesz 100 év múlva is..
Beleülsz, és mész. Mert jó vezetni. Olyan stabil az úton.. Csendes.. Jó a hangja a V6-nak.
Este gyönyörúen világít a műszerfal. Csillog a faberakás.. Szépen vált az automata... Kényelmes a bőrülés...Az analóg óra jól mutat a műszerfal közepén.( mint a "nagyok" és nem mint a digitális "pálcika, pálcika, hóember, kis szék")
Ha csak úgy autózol benne, szabad vagy....
EZ a rover 75 ! Nekem ezt adja.
Cserébe elnézem a nyűgjeit, és igyekszem az anyagiakhoz mérten karbantartani..
Aki 75-öst akar, ezt kapja ! és nincs párja..
De cserébe adni is kell, mert semmi sincs ingyen..