Kolléga! Lehet hogy mi nem ugyanazt a mozit nézzük - de ennek a videónak a legvégén a csávó kipróbálja hogy mit alkotott.
Itt tisztán látszik, hogy:
1) Amikor a fickó benyomja "a pedált" - a tolórúd kijön (mint rendesen).
2) Amikor viszont elengedi a pedált, a tolórúd szorgalmasan visszamegy - és nem is csak egy kicsit, hanem bő centiket
És ezt a műveletet többször megismétli - tehát működésszerűen is visszamegy a rúd, nem csak véletlenül.
Nézd meg kérlek a videót erről a linkről - mert itt nagyon nem úgy néz ki, mint ha a munkahenger kint hagyná a tolórúdat - hogy "hadd forogjon az a csapágy" - hanem becsülettel visszahúz (vélhetően a rugó által)
Akkor ez megmagyarázza, hogy miért a kinyomó a gyenge pont a szettben. 100 ezer km-el számolom én is az élettartamot. De az egész szett 25 ezer Forint, mit is várunk tőle igaziból? Ha nem jönne hozzá a szerelőhöz rohangálás meg munkadíj, nem érdekelne, ha 5-6 évente ki kell dobni.
Előkerestem a szétkapott kuplungmunkahengereket tartalmazó dobozt, és bizony ott virít a rugó, ami kb 4-7 kp-al állandóan nyomja a szerencsétlen csapágyat.
Ezzel adva hézagmentes, azonnali működést, a pedál benyomásakor....
A hang persze hogy előjön, vagy változik, hiszen ha benyomod a pedált, jelentős terhelést kap az esetleg már pusztuló csapágy.....
De ha még mindig nem hiszi valaki, próbálja meg megmozdítani kézzel a kart, elhúzni a tárcsától, amibe fexik a munkahenger gömbfeje.
Ahogy pl. tárcsaféknél sem húzza el a fékbetétet a tárcsától semmi, mégis eltávolodik
Pontosan. Az ilyesmit általában a gumitömítés spéci geometriájával érik el - amelyikkel néha akár 2 mm visszahúzást is el tudnak érni amikor megszűnik a nyomás.
Nagyon szomorú lennek, ha kiderülne, hogy olyan pancser autónk van - amelyiknél állandóan forog a nyomócsapágy.
Szerintem sem forog. Ha nincs is mi visszahúzza, de nincs is ami ottartja. Ahogy pl. tárcsaféknél sem húzza el a fékbetétet a tárcsától semmi, mégis eltávolodik a nyomóerő engedésekor, a tárcsa forgásakor.
A haldokló kinyomócsapágy tipikus kinyomott állapotban csicsergő hangja is azt támasztja alá, hogy nem forog.
Szerintem, sajnos az a csapágy sohasem áll, ha forog a főtengely!
Szerintem meg NEM forog.
Már ott kezdődik a dolog, hogy a csapágy belső átmérője jóval nagyobb, mint a nyelestengely átmérője. Van, ahol egy külön, fixen áll cső vezeti meg a csapágy belsejét.
Mi tobb, a nyomólaptól is távol van nyugalmi helyzetben -kizárt, hogy menet közben érintkezzen azzal még egy hangyányit is.
Tehát - szerintem - nyugalmi helyzetben a kinyomócsapágy NEM forog. De hallgassunk meg más véleményt is.
Nyom szerkezet rugólapok végét miért ette meg úgy a kinyomócsapágy? Ez normális?
Sajnos normális.
Mert amikor az álló nyomcsapágyat nekinyomjuk a forgó nyomólapnak - akkor egy pillanatnyi súrlódás lép fel a forgó és az álló fémalkatrészek között.
Hisz az álló csapágyat fel kell pörgetni a motor fordulatára.
Ez bár nem tart sokáig - de mégis súrlódás - és addig tart, amig a forgó nyomólap át nem adja a forgómozgást az álló nyomcsapágynak.
A még új, enyhén "fogós" nyomócsapágyaknál ez a súrlódási idő még hosszabb - hisz le kell győzni a tehetetlenségen kívűl még a csapágy saját forgás-ellenállását is.
Viszont mi nem számoljuk, de főleg városi forgalomban hihetetlenül sokszor nyomjuk meg a kuplungpedált. Van, hogy 1 km városi forgalomban - akár 20x is.
És 100 ezer km-en?
Szinte hihetetlen - de az élettartama alatt, milliós nagyságrendben nyomkodjuk a kuplungot - így hát azok a mini-súrlódások is eszerint adódnak össze és koptatják a lamellákat.
Cikkszámokat sajnos nem tudok. Enyém is úgy lett cserélve, hogy unixnál be lett rendelve minden ami szóba jöhet és a többi ment vissza. Sajnos vannak ilyen esetek.
Cserélj főtengelyszimeringet is, vélhetően attól "zsíros". Kiemelővilla ha nem sérült maradhat.
"Sebváltó bowdenek végén a porvédő gumiharangok darabjaiban vannak. Lehet ezen gumiharangot cserélni, rendelni hozzá? Új bowdeneken úgy láttam többségén nincs is ilyen gumiharang. Lehet, akkor nem is kell rá?"
Szerintem nem lehet sajnos. Nyilván kellene az oda, ugyanakkor az enyém is így néz ki sajnos már nagyon-nagyon régóta és plusz baja eddig nem lett.
"Nyom szerkezet rugólapok végét miért ette meg úgy a kinyomócsapágy? Ez normális? Nem szorul egyébként a csapágy és hangja sincs."
Mondhatni "normális". Nagyon gyakran átszakadással ér véget a pályafutásuk, az enyém is így járt 215 ezer körül.
Fiat Punto II. 1.2 16V benz. 2002 évj. 80 le, 188A50000 motorszám, 155e km
Kuplung szett csere.
Ezzel kapcsolatosan lenne pár kérdésem a hozzáértőkhöz:
Valeo szett van benne (tárcsa: C557 791253DR(B) / nyom. szerkezet: D557)
Valeo szettből 2 cikkszámú is rendelhető hozzá 821242 és 821458, elvileg egyforma paraméterekkel. Mégis mi a különbség köztük és melyik való bele?
A tárcsa lendkerék felőli oldala erősen zsíros, a másik oldala nem. Lendkerék alatt a szimmeringnél engedi az olajat. Ettől zsíros a tárcsa?
Kuplung kiemelő villát és perselyt mikor kell/indokolt benne cserélni?
Zsírozni kell az összeszerelésnél ezeket?
Sebváltó bowdenek végén a porvédő gumiharangok darabjaiban vannak. Lehet ezen gumiharangot cserélni, rendelni hozzá? Új bowdeneken úgy láttam többségén nincs is ilyen gumiharang. Lehet, akkor nem is kell rá?
Nyom szerkezet rugólapok végét miért ette meg úgy a kinyomócsapágy? Ez normális? Nem szorul egyébként a csapágy és hangja sincs.
A cső egyszerűen eltört, és ki is fújt a dobnál, viszont a flexicső nagyon jó állapotban van. Egész jól bírta a flexicső az elmúlt 20 évet, és a 230.000km-t.:-)
Az enyémben még van középső dob, de kezd itt-ott kinyílni, pláne a dobba való becsatlakozásnál. Ill. kezdett, mert meghegesztettem hátha bír még valamennyit.
Elég húzós ára van, még a Kovács autónál is 18-20.000Ft egy dobos cső, a dob nélküli 12e.
Nekem is sima-csöves volt gyárilag - és szintén sima csőre cserélték amikor (15 évesen) már kezdett kifújni itt-ott.
Amikor megtudtam mennyibe kerül az a rohadt darab cső, kicsit felhúztam az egyik szemöldökömet...
De aztán lehigadtam, amikor megtudtam, hogy alaptartozék hozzá a flexibilis elem az elején - amit valószínűleg szintén nem ártalmas cserélni, ha már a cső meggárgyult mögotte.
Szerintem nem átlagon felül kellemetlen az egydobos hangja sem - mondjuk 80-as tempóig alig észrevehető - de ott már a kerékzaj is beleszól a koncertbe... szóval (ennyi pénzért) ez ennyit tud :-)))