Tapasztalatom szerint legkevesebb gond az adagolóval van , nagyon ritkán hibásodik meg ; elromlani inkább a járulékos dolgok ( izzítás , üzemanyagpumpa , vezetékrendszer ) szoktak . Jellemző hibák :
-- izzítás hiánya
-- dugulás
-- levegősödés ( lyukas a cső , jegyzem meg : a nyomott ágon is képes levegőt felvenni a rendszer )
-- üzemanyagpumpa nem szállít eleget
Ami adagolóhiba előfordult a praxisomban :
-- eltört a két adagolót összekötő cső (nem okozott működésképtelenséget , csak telenyomta üzemanyaggal a motorolajat )
-- kilazult a nyakasszelepet beszorító csavar és a gázolaj nem a porlasztócsúcs felé ment hanem a motorolajba
-- levált 2-3 darab , fél gyufafejnyi gumimorzsalék az üzemanyagcső faláról , és mivel a szűrő után történt , ezért az adagolót összekötő csőben eljutott a második ( vezérlés felőli ) adagolóig és eltömte annak betáppontját . A járgány pöccre indult , volt alapjárat , én fülr enem hallottam semmi rendkívülit -- de a gázadás olyan szinten NEM reagált , minth ael lett volna szakadva a gázbovden
-- És egy hete : eltört az adagoló visszatoló rugója
Én ilyenkor azzal szoktam kezdeni , hogy ejtőtartályból ( flakon + vezeték ) táplálom közvetlenül az adagolót , a lendkerék fölött ahol a két cső bemegy-kijön a szelepfedélbe . A kivezető csövet átlátszóra cserélem , hogy látni lehessen az esetleges buborékokat .
Hát szerelőnél van a kisautó, azt mondták hogy a jó, vagy a rossz hírrel kezdjék? Mondom... mindegy. Oké.. az izzítógyertyák valóban jók, kiszedve, letesztelve is jók. ( Miután szétkötöttem őket, s szikrázott, ezt azért sajnos én is sejtettem.) A rossz hír meg hogy a magasnyomású befecskendezésnél van valami gebasz. Lehet hogy az ominózus OMW-s tankolás miatt, nem tudom mi ütött belém akkor amikor megálltam ott ,és tankoltam, eltértem az addig hibátlan MOL-tól. :/ Most mindjárt rákeresek robban ábrákra, gépkönyvre itt a fórumon is, hátha tettél már ki ilyesmit hogy milyen porlasztó van ebben. Hogy van felépítve, mi van ráírva.. stb.. S most külön szívás megint hogy ugye az adagolóval van egybeépítve.
Ha nincs rá egyéb panasz én nem izgatnám magam miatta .
Egyébként ennek az alacsony állásnak lehetséges oka a rövidebb szíj -- ekkor viszont alaphelyzetbe is nagyon feszes és valószínűleg nem megy ki a primer széléig végfordulaton .
Ha a szekunder túl van hézagolva ( vagyis szélesebbre van állítva , pl. a 33 mm-es szíjhoz ) akkor is mutathat ilyen figurát , de akkor -- optimális hosszúságú szíjnál -- alaphelyzetben a szíj nagyon laza .
Egy ilyen ( kamrás) dízelmotor hidegindításánál ennél a külső hőmérsékletnél az izzítás elsődleges -- értelemszerűen bármilyen (főként váratlanul ) fellépő indítási nehézségnél ellen kell őrizni .
Izzítógyertya van nagyon olcsón , és annak a többszöröséért is . Akármilyent is építettünk be a legmárkásabbnál is előfordulhat a rövid élettartam .
Sajnos az LDW502-es motornál ( ha az mopedautóba van építve ) a gyertyák ellenőrzése nagyon körülményes . Ha a szögletes légszűrő van a masinában akkor azt a 7 inbuszcsavar kitekerése és pár apróság kiiktatása után le kell venni . A kerek légszűrősök mögé kis ügyességgel be lehet nyúlni -- nekem legalábbis sikerült .
A gyertyákat valóban a leghelyesebb nyomatékkulccsal meghúzni , de annak híjával is összerakható . Nem kell állat módon megtépni , a gyári érték 20 Nm , vagyis 1 m hosszú karon akkora erővel húzunk mintha 2 kg súlyt emelnénk fel . Mivel a kulcsok hajtószára ennél rövidebb a húzóerőt ennek arányában emeljük . Nem fog kilazulni , nem ez lesz a motorunk legfőbb baja .
Szerintem a gázrugó ki-és visszaakasztása sem nagy mutatvány , pláne az általad említett fajtának , mert az úgy van rácsavarozva a regulátorvillára . A szimpla rugóval előfordulhat , hogy belül is kiakad , de ez a kombinált ilyet nem csinál .
Az izzítógyertyák áramfelvétele nagyjából annyi amennyit írtál -- én legalábbis úgy tudom .
30A a gyári biztosíték, megtaláltam a neten. Itt valami gebaszos nálam, hiába jónak véltem a gyertyát szikrapróba révén, akkor is ez lesz a hunyó. Alig vesz fel áramot, az egyik. A visszajelző műszer 11,8, 11,9V.-ot mutat, izzítás alatt. Hiába októberi ez a gyertya, akkor is ki kell cserélem, csak akkor tudok biztosat. Az lesz a slussz poén ha semmi baja. Ugyanígy járt egy ember a fórumról, januárban cserélte, áprilisban megint cserélte ugyanazt az oldalit. A gázrugót hogy a fenébe akasszam le úgy hogy utána vissza is tudjam tenni? Az a vastag fémházas, progress-hez való rugó van benne. A másik az hogy nyomaték kulcsom sincs, hogy tegyem be az új gyertyát így.. hasra ütve, húzzam meg érzésre, mintha lovat.. khm.. ? Nagyon jó móka lesz, már látom. Autószerelők akik egyszer csinálták, szerintem nem szerették, mert most elküldtek, átmentem egy másikhoz, azt mondja ne haragudjak nagyon ritkán szokott visszautasítani munkát, most mégis megteszi. Holnap még megkérdezek vagy kettőt, hátha.. Ez valami hihetetlen hogy ezek a kisautók, állandóan jelleggel dobnak valami olyan hibát amivel ne tovább, s a legtöbben rá se néznek.
Az izzítógyertyákat kapcsolóra kötöttem, relézve, hogy ne a kapcsoló vigye a nagy áramot. Nos lakatfogóm nincsen, ezért úgy gondoltam még egyszer meggyanúsítom a 2db izzítógyertyát annak ellenére hogy 2 és fél hónapja lettek betéve, illetve lekötöttem róluk a közös összekötőt, és mind a kettő vége szikrázott. Lakatfogóm nincs, így az áramot nem tudom megmérni, így az általam épített direkt fűtéshez betett lengőbiztosítékokkal próbálkoztam. Lehúztam az eredeti csatit, így csak az én relés áramköröm volt az 1db lengőbiztosítékkal. Alapból egy 30A-t tettem be, betettem hát egy 20A.-t, és meglepődve látom hogy hibátlan. Itt gyorsan meg is kérdezném hogy az izzítás áramköre alapból hány amperes biztosítékkal biztosított? Emlékszem rá, azt írtad egyszer hogy inkább 25-28A amit a 2db gyertya felvesz. Megnéztem egy 15A-el, mert kíváncsi voltam, az rövid úton elpösszent.
Az elektromos előfűtés akkuról szerintem is felejtős, de pont erre a célra találták ki a gázolajjal működő állófűtéseket. A drágább diesel autókban vannak ilyen vizes állófűtések. Időkapcsolóval is vezérelhetők, felmelegítik a motort, és egyből van fűtés.A modern, jó hatásfokú diesel motorok nagyon lassan melegednek, és a prémium kategóriában ez nem elfogadható. Sok országban tilos álló helyzetben járatni a motort, lehet olcsóbb egy állófűtés, mint a büntetés. Bontókban is biztosan lehet találni vizes diesel állófűtést, akkor talán megfizethető kategória. Az akkut az állófűtés is meríti, mert megy benne egy ventilátor és az ac pumpa, és a vizet is keringeti egy kis elektromos szivattyú.
Abban is egyetértek Bakancs kollégával, hogy ha ilyen enyhe télen sem indul a motor, akkor nem az állófűtésre kellene költeni, hanem inkább a motort kellen felújítani.
Életemben egyszer láttam ilyet , az se volt beépítve , ezért nem tudok használati tapasztalatokat mondani . Akárhogy számolgatom nem jön ki a matek -- nekem legalábbis nem . A mopedautó motortömbje kb. 50 kg-os , és jókora hőleadó felülettel rendelkezik . Ha csak a felső részt veszem számításba akkor is . Egy izzítógyertya felvesz 14 A-t , vagyis 168 W-os . Ha három van belőle akkor az 0,5 kW . Nem tudom mennyire tudja felmelegíteni a hengerfejet , de az mindenképpen időigényes . És kell hozzá 40 A huzamos időn keresztül -- esetleg külön aksiról tartom elképzelhetőnek , az indítóaksit nem kockáztatnám ezzel lemeríteni .
A 230 V-os hálózati fűtők általában 1-1,5 kW-osak és órákon át ( olykor egész éjszaka ) fűtik indulás előtt a motort .
Egy ilyen mopedautó-motort egy hétvégén meg lehet gyűrűzni és kijön 1-2 jobb kiállású aksi árából az anyagköltsége .
Sziasztok! Megint én. Érdeklődnék hogy a hűtővíz előmelegítők mennyire hatásosak, és mennyire lehet őket úgy használni, hogy simán csak rákapcsolja az ember egy pár percre a "fűtést." ezekre a kis kütyükre. Ugyanis rá van írva hogy "csak járó motor, és nyitott fűtéscsap" esetén használatosak. De ennek az lenne a lényege hogy meglangyosítsa a vizet nem? Mindenképpen 12V.-os változatban (izzítógyertyásban) gondolkoznék. Jó a 230V-os is, csak hát hajnal 6-kor a munkahely előtt, nincsen 230V-os hálózati csatlakozó, mint pl. Finnországban.
Hozott már be valaki Németországból mopedautót? Tudtommal ott nincsenek forgalomba helyezve a mopedautók, csak egy biztosítást kell rájuk kötni, és a biztosító adja a rendszámot. De gyanítom egy adásvételi szerződés, és egy biztosítási kötvény nem lenne elég itthon a forgalomba helyezéshez...
Az Aixam fűtésével nem csak én voltam elégedetlen, emlékszem, hogy az egyik kolléga a hűtőventilátorról vezette be a levegőt az utastérbe. A párásodást tuti megoldotta, de arra már nem emlékszem, hogy a fűtés is jobb lett-e...
A legtöbben légkulcsot , vagy ahhoz hasonlóan működő elektromos szerkentyűt használnak . Nekem olyan nincs , én egy alumíniumból készült fémszalaggal szoktam ellentartani . A képen ugyan nem a kocsiban történő szereléshez használom , de az látszik miképp lehet vele elfordulás ellen rögzíteni a szekunder variátort .
A kislámpás Aixam 400-ban még nem volt külső levegő bevezetés, az jobban fűtött, de a nagylámpásban kívülről szívta a levegőt a ventilátor, abban sokkal gyengébb volt a fűtés. A szélvédő viszont eléggé párásodott a küldő levegő bevezetés ellenére is...
A fiam első mopedautója egy Ligier Ambra volt, a fűtésére nem volt panasz (sok másra viszont annál több).
A második kocsija egy Aixam 500.4 Gold volt, annak a fűtése viszont kritikán aluli volt. Garázsban állt, indulás előtt 30-40 perccel egy időkapcsoló bekapcsolta az előző este bekészített elektromos fűtőventilátort, így kellemesen meleg utastérbe ültek be a gyerekek. Ez arra volt elég, hogy a Vekeri tóig nem fagyott le az ablak, amikorra elkezdett langyos levegőt fújni a ventilátor. Mondjuk akkoriban még voltak telek, ma már anyira lehet nem fontos a fűtés...
Még olyan gondom van, hogy a szekunder váltót le szeretném cserélni de a csavart nem tudom meglazítani. Valami tanácsot tudnátok adni rá hogyan lazícsam meg.
Lemaradt egy kérdésem, a kartergázzal kapcsolatosan.. tudom hogy rossz, de mit kell róla tudni? Sajna jó sok van.. Azt hiszem erre utal az is hogyha újraindítom, s rövid izzítás után sokat pöfékelve indul el, akkor még azon a fekete műanyag "izén" a motor jobb felső oldalán olykor olaj is kifröcsög. Gondolom valóban problémája a masinának így 75 ezer km után az is hogy kopott.
Azóta szétkötöttem, és hát nem tudom hogy örüljek-e vagy se, de külön-külön is szikrázik. Égővel is néztem, az világít amíg a relé be van húzva, tehát ott van a szűk 10mp.-ig az áram is. (Ettől akkor még mindig lehet rossz a gyertya működéseben, bár október 5.-én vettem, tehát a napokban lett 3 hónapos a benne lévő gyertyaszett.) Van még egy eshetőség.. kilazult a gyertya, szar a tömítése.. mondjuk autószerelők csinálták, csak nem tán, az csúnya lenne.
Estére összedobtam egy relés kapcsolást, szívatóhoz hasonlatos kihúzható kapcsolóval, narancssárga "index" (izzítás visszajelző) lámpával. Holnap bekötöm szépen. Nem mertem csak úgy rázavarni egy kapcsolóra azt a kezdeti óriási áramot, ezért építettem az egészet egy 50A-es kapcsolórelére, az majd elviszi (kattogja) az áramot. Kíváncsi vagyok, ha 20-25mp-ig izzítok ,akkor mit reagál rá. 15-20 fokban még hibátlan volt. Ha jó, ha nem jó, ezt a "kézi" vezérelt izzítást szépen be szeretném építeni. Ha nem ez a baj, és ennek ellenére sem indul, akkor felméretem szervizben, és meggondolom a 3 izzítógyertyás hűtőrendszerbe építhető "előmelegítő" beépítését , esetleg egy külön akkumlátorról.
Volt rá példa , hogy én is így vettem le -- néha sikerült , néha nem ; több tucatnyi levett fékdobból leszűrve . Szerintem kockázatos dolog a felbakolt kocsit ekkora erővel rángatni -- amióta megvan a lehúzó csak azt használom . Ha pedig szorul a fék akkor esélytelen bármi mással .
Akkor szokott megcsúszni ha víz fröccsen rá , de ez csak pillanatokig tart .
Jellemző hiba a szekunder variátor előfeszítésének hiánya ( átbújnak a körmök ) , vagy a körmös menesztő reteszének a kiesése -- bár olyankor a kocsi csak vonszolj a magát , sem gyorsulni , sem hegyet mászni nem tud .
Nagyon szép tőlük -- általában nem jellemző a gyártókra , hogy a későbbi szerelhetőséget figyelembe vegyék . Hogy gyáranként-nemzetenként ez mennyire eltérő azt nem tudom , de pár éve itt a Totalcaron valamelyik (talán veterános ) cikkben azt írták : a franciák úgy rakják össze a gépet mintha soha többé senki nem akarná szétszedni , de az olaszok néha gondolnak erre .
De a legjobb példa a mopedautók szekunder variátora : a régebbi Aixamből csak a difi ( motor ) teljes kiszerelése után lehetett kivenni a szekunder variátort . Erre válaszképp szoktuk kivágni a tűzfalat . Azon felül korábban semmi megfogási lehetőség nem volt a szekunder variátoron , mert a gyártója abból indult ki : csak szimplán fel van tolva a (párhuzamos) tengelyre , kézzel levehető . A valóság ezzel szemben : rárohad 10-15 év alatt , ahogy kell . Éppen a hétvégén szedtem le egy ilyet , 3 kg-os kalapáccsal kellett szinte teljes erőből ütnöm a lehúzóra feltámasztott tengelyt . El is görbült a tárcsa . Az ütés eerejét jellemzi , hogy a 3/8-os cső megduzzadt .
Szóval valahogy eljutott a gyárba : mégiscsak kéne megfogási lehetőség , ezért az újabb variátorokba már vágnak menetet -- pár évtized késéssel .
Egyébként az elmúlt 3 nap direkt megnéztem mennyi idő alatt melegszik be a motorom a fűtéshez reggelenként . A kocsi egész éjjel a fűtetlen garázsban áll , beindítom , majd a Zsitvai cukrászda elé érve bekapcsolom a ventillátort -- akkor már langyos levegőt fúj , ehhez 1,2 km-t kell megtennem . Ez egy Yanmar motor , amiben éppen porlasztócsúcsot kéne cserélnem , de nem kapok hozzá .
Igen , ha a közös ágon nézzük a szikrapróbát akkor az egyik gyertya még lehet hibás . Emiatt csináltam már olyat , hogy a nehezen hozzáférhető kocsiban ( Lombi motor ) gyertyánként önálló kivezetést készítettem az összekötő szisztéma helyett .
Ha van egyenáramú lakatfogó akkor azzal lehet mérni az áramfelvételt , de már azt is szívtam meg : a mutatott amper rendben lett volna , de az egyik gyertyának csak a töve izzott , azonfelül rövidebb volt a kelleténél . A külső méretei rendben voltak , csak maga az izzítórúd volt kicsit rövidebb , nem is tömített rendesen -- látszik a képeken , hogy a kúpos rész kormos , a kompressziót a menet fogja meg . Valószínűleg ( még Ausztriában ) cserélték a gyertyákat de elnézték a pontos típusát , beraktak rövidebbet . Azután az egyik gyertya félig eldobta magát ( csak a töve izzott ) és mivel a másik is alig ért be a kamrába >>> hidegben nem indult a gép , melegben is nehézkesen -- üzemmelegen meg pöccre . Azt hitték komoly a baj , félretették hosszú időre , majd potom pénzért eladták . Koros jószág volt , de valóban nagyon kevés ( asszem 13.000 ) km volt benne . Kapott két jobb gyertyát és hidegen-melegen indult ahogy kell . Sikerült levizsgáztatni ( az is külön kaland volt ) most vidáman rója az útjait .
A két gyertya áramfelvétele egyébként olyan 25-30 A között mozog .
Az ember nem lehet elég körültekintő , mindig van valami új -- de ebben a csatában én győztem , bár a véletlenen múlt , hogy észrevettem a méretbeli eltérést .