na, megjártuk Erdélyt, az út a tavaszias időjárásnak köszönhetően sima volt, szinte rekordidő, határon vissza 6 sor ment az autópályán, nem volt vészes.
A nyári tumultus után sima az átkelés az ártándi gúnyhatáron. Most visszafelé jövet pl. senki nem volt előttünk... Amúgy sem a román, sem a bolgár rendszer nem nőtt még fel a schengeni elvárásokhoz. Legfőbb bajuk a kiírthatatlan korrupció, de miről beszélünk, mikor a brüsszeli főkolomposok is euró 10 milliókat lopnak, következmények nélkül persze...
. tétel Ogra – Campia Turzii (Chetani – Campia Turzii), 15,69 km . Építők: Association Strabag SRL - Geiger Transilvania SRL. Költség: 420,35 millió lej áfa nélkül. A kivitelezés időtartama: tervezésnél 3 hónap, kivitelezésnél 18 hónap. A szerződés aláírása 2022 októberében történt.
Sziasztok! Fordultunk egyet Gyergyóban, jó volt otthon lenni egy kurta hétre kikapcsolni. A város 12. Mikulás napi fesztiválján is résztvettünk, rezsiválság ide vagy oda, gyönyörűen ki van világítva a városközpont a Szent Miklós szobor körül. Csak gratulálni tudok a városvezetésnek, hogy erre találtak idén forrást!
Az utak mindenütt jól járhatók, a Királyhágónál a Várad felőli oldalon a szokásos földcsuszamlás miatt javítás zajlik, de két sávban megy a forgalom. Benzin, dízel mindenütt van, 7-9 lej közötti ársávban, mától majdnem hasonló áron az ittenivel. Nagyon jó lenne előrehaladást látni az Aranyosgyéres és Maroskece közti szakaszon, ahogy a kitáblázást láttam, a Strabag fogja folytatni, a kérdés, hogy mikor? Az E60-ason most már a két szűk keresztmetszet (még holtszezonban is) Élesd és Bánffyhunyad a közlekedési lámpák és az idióta, ki-bevágó, indexet nem ismerő helyi vagányok miatt. Nyomasztóan nő a kamionok aránya és a két sáv ugye nem erre lett kitalálva, de hát azoknak is menni kell...:-/
A legendákkal, történelem viharaival megtépázott Al-Dunai áttörés „álomhelyszin” a túrázók, kalandra vágyók, de akár a „normál mezei” utazók számára is. Két világ határán, a történelmi Magyarország és Erdély legdélebbi pontján húzódó Vaskapu Nemzeti Park a Balkán és Kárpátok gyűrűjébe szorítva óriási élmény az ide látogatóknak. Az itt készült túrasorozat utolsó epizódját szeretném megtekintésre ajánlani.
Tartalom: A feladat adott, végig a teljes szoroson. De, 134 km teljesítése nem annyira egyszerü feladat, főleg, ha külön programok is vannak. Márpedig vannak. Elsőként rögtön egy olyan barlang, aminek, nemhogy nincs bejárata, de, tulajdonképpen nem is létezik. Lesz vármustra, senki földje, a semmiből a semmibe vezető híd, lakatlan sziget, tábori konyhával megspékelt dunai vadkemping…és látvány szorozva negyvennel…
A 134 km hosszú al-dunai kanyonrendszer leghíresebb tagja a lenyűgöző szépségű Kazán-szoros. A mai Románia és Szerbia határán húzódó sziklaáttörés, mely évszázadokon át a hajósok rémálma volt, már autóból is monumentális, de igazán ütős, vízszintről és a sziklák pereméről. A tömeg turizmus által is egyre inkább felfedezett látványosság még természet közeli formájában látható, de lehet, hogy már nem sokáig. Talán a 2019-es túraévünk leglátványosabb napjának filmes dokumentációját ajánlom szíves megtekintésre!
Tartalomból: Túrázóinkat ezúttal, egy átmulatott éjszaka helyett, hullafáradtan egy mocsaras tó partján éri a reggel. Akkor még nem sejtik, hogy életük egyik legnagyobb kalandja következik. Európa talán leglátványosabb szurdok völgyének megtekintése szinte minden variációban, földről, vízből, levegőből. Az, hogy, hogy fért bele egy napba, hajókirándulás, sziklatúra, templomvizit, barlangmustra, gasztroblokk, stb. csak azok tudhatják meg, akik velük tartanak a képernyőn keresztül.
A Vaskapu-szoros a legnagyobb folyami szurdokvölgy Európában. A zabolátlan folyó megszelidítésével évszázadokig próbálkoztak, nem sok sikerrel. Az al-Duna és a Kazán-szoros mai képe már nem ugyanaz, de még mindig az egyik legütősebb természeti látványosság Európában. Egy klasszikus „roadmovie” kereteibe foglalva megpróbálunk betekintést adni a környék látnivalóiból, erős hangsúlyt fektetve a természeti különlegességekre, mindezt sportos formában, egyedi kommentárral fűszerezve.
Tartalom: Kalandoraink, egy lepukkant gyártelepen ébredve, még a határőrökkel is képesek birokra kelni, hogy megvalósítsák céljaikat, azaz, bejárni Európa egyik legkülönlegesebb helyszínét.
Első körben Ceaucescu remekműve, a Vaskapu erőmű kerül górcső alá, illetve fölé, mert megtekintik minden oldalról, majd irány a sziklák teteje. A kevésbé ismert Szerb oldali csúcsok felfedezése igen csak komoly expedícióvá, mondhatni túlélő túrává kerekedik. A kedélyek csillapítására, októberi csobbanás a jeges Dunában, Orsova lepukkant szocreál városának megtekintése és egy maratoni gasztro feladat kivitelezése is bekerül a tervbe. Levezetésképpen kalandoraink, magyarok nyomába erednek, aztán vakmenet egy horrorisztikus kolostorban, majd irány a nem létező vadkemping felé…
Néhány év kihagyás után ismét elmentem Kolozsvárra. Az 1-es főút forgalma miatt már korábban is előfordult, hogy Margitta, illetve Zilah felől közelítettem meg. Na, ez most rosszul sült el. Margitta és Szilágynagyfalu között borzalmas az út állapota. Senkinek nem ajánlom, max. terepjáróval vagy ha már megunta a kocsiját. Ráadásul az egyébként régebben kevésbé forgalmas Zilah-Kolozsvár főúton is csúcsforgalom volt. Végül vissza már az 1-esen jöttem kisebb (!) forgalom mellett sokkal jobb menetidővel, bár Kelet-Bihar falurengetege így is kiakasztott. Utólag nem bánom, így legalább Zilah és Kolozsvár mellett Kalotaszentkirályt is beiktattam.