A 010-nek kétszer volt motorcseréje, illetve forgovázcsere is kétszer, egyszer mert Szombathelyen 6 tengelyel siklott, egyszer pedig az abroncs elkopása miatt. Persze, csak akkor, ha jól értelmeztem a javítási naplót.
Egyébként a híresztelésekke ellentétben nem a 001, 002, 005, 009 voltak a legstabilabb gépek, hanem a 001, 005, 010. Mind3 gép csak 84-86 között állt 1 évet. A többi sajnos elég sokat állt, és sajnos a 002 volt a legszarabb üzemkészség tekintetében, volt olyan, hogy 77-85 ig állt, utána ment 5 napot, majd 2 évet megint állt.
M63-003 nagyjavításon -az akkori ciklusrend szerint "D4" ma "C"-1981.01.20-1982.12.21-ig volt.
Ezek a mozdonyok életük során sajnos csak egyszer kaptak járműjavítói nagyjavítást (D4=C) kivéve 006 és 007, mert ezek ugyan bevonultak az Északiba, de azt soha nem kapták meg. Ezen javításon túl még egyszer kaptak forgóvázcserét, kivéve a 006 mert az egyszer se és a 005 mert az meg kétszer. Ennyi északis javításuk volt, ezen felül néhányszor volt bent egy-egy gép festésen de a legtöbbszöri M63 előfordulás az Északiban a főgépcsoport ki- és beemelése miatt volt.
A nagyjavítást az Északi a gyártó cégekkel közösen végezte. A dízelmotort a Ganz Motorgyár a főgépcsoportot a GVM javította. A dízelmotorokon csapágyazást esetenként végeztek Szolnokon is.
Jók a képek!
Nekem filmem van róla, hogy mennyi maradt belőlük.
Az M63-003 mikor volt utoljára nagyjavításon?
Ezt a típust az Északiban vagy Szolnokon javították?
A válaszokat köszönöm.
"overhauled PIELSTICK diesel engines PA4 V 185 VG for locomotives
6,8,12,16,18 Cylinders, rpm 1500, output 700-2200 kW
GANZ MOTOR Kft, 1087 Budapest, Kőbányai út 21., HUNGARY, Tel. (36-1) 210-1150, Fax (36-1) 313-4809, renyif @ ganz-holding.hu
13.7.2001"
Mik vannak :D
Amúgy, a GANZ-hoz járt be a keresztanyám könyvelni, és felajánlottak neki egy mozdony makettet, mondván nekik már nem kell, ki akarták dobni. Igaz, csak poénból kérdezték, de Ő - ismerve engem - ráharapott, felhívott,h elhozzuk-e. Sajnos nem lett a dologból semmi, az én hibámból, így az sem derült ki pontosan, hogy milyen típus makettje volt. (Keresztanyu csak annyit tudott, hogy "nagy" és "valamilyen mozdony" :( ( )
"nem lenne rossz kiállítani a tizes flottát :-)"
Hát nem. De szvsz csak az 001-ről készült makett, tehát 2 darab idáig biztos. Az egyikből lehet 002-őt gyártani minimális módosítással. Egyébként honnan lett előásva?
Egyébként a BNV-s makett oldalán megvolt a 2 gyári tábla, a psz tábla és a féksúly tábla. Ezen csak a psz táblát láttam. Meg kéne nézni a helye megvan-e a tábláknak...
A féksúly tábla hol van? Nem látom a képeken. Az enyémen csak az egyik oldalon van Ganz-tábla, és egy kicsit más is az elrendezés, de végül is ez a legkevesebb, meg különben is van az alján két javítási bárca, szóval át is variálhatták időközben...
De a csillag sem tűnik teljesen egyformának; sőt, az enyémen nincs az ütközőkön fehér szegély, vagyis simán lehet, hogy nem "egyke", nem lenne rossz kiállítani a tizes flottát :-)
Annak a srácnak már nincs, akitől a képeket kaptam. Honnan lett egyébként előásva a makett? Van még? :)
Egyébként a BNV-s makett oldalán megvolt a 2 gyári tábla, a psz tábla és a féksúly tábla. Ezen csak a psz táblát láttam. Meg kéne nézni a helye megvan-e a tábláknak...
Ha csak egy volt, akkor az. De lehet, hogy van több is, mert a talapzata egy kicsit másmilyen. Nincsenek még képek róla, esetleg közelebbiek? Talán egy-két apróságból meg lehetne állapítani.
OFF
Én voltam a béna, mert nem láttam a 2. linket a hsz-ben. Az ilyen szervereket végig szoktam szkennelni, és így akadtam rá a -2-es képre, nem nohab hszéből:))
ON
Második modosítás:
80-as vége közepe felé a 1921-et a Győri deltán keresztűl Pestig végig Diesel húzta az 1-esen, vissza pedig hétfőn jött 0:25kor.
Tehát az 5. és 6. nap 3, féle variánsa:
5. Nap:
907 Szombathely-Budapest Déli PU. 6:05 9:20 Gyors
9014 Budapest Déli PU.-Szombathely 11:45 17:00 Személy
1921 Szombathely-Budapest Déli PU. 18:50 ??:?? Gyors (10es, majd 1es vonalon)
6. Nap
1900 Budapest Déli PU.-Szombathely 0:25 4:16 Gyors
9013 Szombathely-Budapest Déli PU. 11:12 16:05 Személy
908 Budapest Déli PU.-Szombathely 17:15 20:35 Gyors
A 1921 csak a hét első munkanapját megelőző napon, a 1900 pedig csak a hét első munkanapján közlekedett.
Apró módosítás:
Amennyiben az 5. nap Vasárnapra esik, úgy a forda az allábiakban változik:
5. Nap:
907 Szombathely-Budapest Déli PU. 6:05 9:20 Gyors
9014 Budapest Déli PU.-Szombathely 11:45 17:00 Személy
1921 Szombathely-Győr 18:50 20:33 Gyors
(10-es vonalon Győrig. A vonat csak a hét utolsó munkanapján, Bp Déli PU-ig közlekedett, de M63 csak Győrig továbbította)
6. Nap
9210 Győr-Szombathely 5:26 8:00 Személy (10-es vonal)
9013 Szombathely-Budapest Déli PU. 11:12 16:05 Személy
908 Budapest Déli PU.-Szombathely 17:15 20:35 Gyors
Sziasztok!
Ma megkaptam az M63-sok 6 napos fordáját, és a 003, 008 kivételével az összes gép törzskönyvét illetve karabntartási naplóját! Köszönet érte bi-02 -nek!
Szóval a forda:
Vonatszám Viszonylat Indulás Érkezés Vonatnem
1. Nap:
45613 Szombathely-Celldömölk 0:31 1:30 Teher
94012 Celldömölk-Szombathely 2:54 4:11 Teher
905 Szombathely-Budapest Déli PU. 10:15 13:50 Gyors
906 Budapest Déli PU.-Szombathely 15:00 18:43 Gyors
90120 Szombathely-Szentgotthárd 20:20 23:10 Teher
Gépmenet Szentgotthárd Szombathely 23:20 0:10
2. Nap:
9017 Szombathely-Budapest Déli PU. 5:02 9:55 Személy
904 Budapest Déli PU.-Szombathely 12:20 16:11 Gyors
901 Szombathely-Budapest Déli PU. 18:05 21:25 Gyors
3. Nap:
9010 Budapest Déli PU.-Szombathely 6:15 11:16 Személy
9011 Szombathely-Budapest Déli PU. 16:33 21:20 Személy
4. Nap:
900 Budapest Déli PU.-Szombathely 6:00 9:27 Gyors
903 Szombathely-Budapest Déli PU. 12:55 16:25 Gyors
9018 Budapest Déli PU.-Szombathely 17:50 22:37 Személy
5. Nap:
907 Szombathely-Budapest Déli PU. 6:05 9:20 Gyors
9014 Budapest Déli PU.-Szombathely 11:45 17:00 Személy
29870 Szombathely-Vasvár 18:00 18:30 Teher
Tolószolgálat Vasvár-Pácsony-Vasvár 18:40 --:--
6. Nap:
Tolószolgálat Vasvár-Pácsony-Vasvár --:-- 6:20
29871 Vasvár-Szombathely 6:30 7:00 Teher
9013 Szombathely-Budapest Déli PU. 11:12 16:05 Személy
908 Budapest Déli PU.-Szombathely 17:15 20:35 Gyors
Egyáltalán nem ábrádítasz ki. Egy múzeális darab legértékesebb akkor ha az eredeti állapotában marad fenn. Ha azonban üzemel is, akkor feltétlenül engedményeket kell tenni.
Az én gyakorlatomban is előfordult, hogy egy értékes berendezés egyes részei igencsak különböző állékonyságúak voltak. Volt olyan eszközünk, amely hat, egyre fejlettebb számítógép vezérlést kapott. Persze amikor kivontuk a használatból, visszaállítottuk az eredeti állapotát és megőriztük a módosításokat is.
1970-ben éppen hogy csak megjelentek itt a kis integráltsági fokú TTL áramkörök. Hamarosan azonban nagyintegráltságú, speciális feladatra tervezett áramköröket készítettünk. Ezek megbízhatósága sokkal nagyobb volt. Aztán jöttek a PAL áramkörök és az olcsó mikroprocesszorok, amit korábban áramkörökkel valósítottunk meg azt programozható real-time kapcsolatú számítógépekre bíztuk. Az ipari gépek megbízhatóan működtek igencsak zajos környezetben is, stb.
Egy mozdonyt harminc - ötven évig üzemeltetnek, az elektrónikája meg három - öt év alatt elavul. Badarság volna ragaszkodni az eredeti megoldáshoz - üzemi időszaka alatt.
A vezérlés "modernizálása" az M63-nál is attól függ, tisztán kiállítási darab lesz-e vagy forgalomba kerül.