Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2004.01.08 0 0 306
Szóval szabadegyetem ide vagy oda, az elmúlt jó néhány hozzászólásban nagyon sok mindent megtudtam az UFC-kről, szeretném én is leírni, hogy már csak ezért is megérte ezt a topicot elindítani!
Törölt nick Creative Commons License 2004.01.08 0 0 305
Ilyen beszélgetésekhez nagyon szívesen biztosítok saját termelésű vörös (de akár fehér) bort is :))
Előzmény: DGKUm (281)
braun Creative Commons License 2004.01.07 0 0 304
"Ma érdekes híreket hallottam, tegnap a Őigazgató úr eligazítást tartott ahol bemutatta Sárdi úr utódát. Ő Nosztalgia Kft nél volt eddig alkalmazásban, és a GÜ-nél ilyen értelmű feladatot is el fog látni! PL az M63 003 felállítását is nyomon követi majd, Sm-nek fel kell mérnie mennyibe kerül a gép teljes felállítása! Állítólag nem kell szűken mérni a pénzt mert a közlekedési múzeum szponzorálja majd a bulit. Olyannyira nem, hogy a MOL-tol tartalék motort is akarnak venni mert állítólag neki még az olajmezőkön van ilyen. Az állapot felmérést még Januárban el kell végezni, hogy a munkák mikor indulnak azt még nem lehet tudni! "

Na, erre kíváncsi vagyok...lehet, hogy most rosszmájúnak fogtok tartani, de én egy kissé félek. Olyan gyerünkgyorsancsináljukmindenmegfontolásnélkülmajdleszbelőlevalami dolognak érzem ezt egy picit. Örülnék, ha ebből a gépből lenne valami, de nem most. Ebben az agyonszervezett, bonyolított vasútban nehéz lesz erre a értékre úgy odafigyelni, ahogy azt kell. Ne feljtsük el, hogy anno sem volt fenékig tejföl az üzemben tartásuk, pedig akkoriban sokkal bővebben mérték a lóvét. No, elnézést, ha egy kissé szkeptikus voltam.

Braun

Előzmény: Törölt nick (299)
V63 106 Creative Commons License 2004.01.07 0 0 303
Szabadegyetem? gyűlések? Hmm nem is rossz. TÁmogatom! :)
Előzmény: rg7 (288)
Törölt nick Creative Commons License 2004.01.07 0 0 302
"No comment..."

Ez is egyfajta comment......

Előzmény: DGKUm (300)
GaGe Creative Commons License 2004.01.07 0 0 301
Ez jó hír. Sőt!
Egyébként Ganz motor is gyárt(ana) 18 hengeres Pielstick motort, csak Hispano-Suzia feltöltőkkel illetve common rail befecskendezéssel.
Előzmény: Törölt nick (299)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.07 0 0 300
No comment...
Előzmény: Törölt nick (299)
Törölt nick Creative Commons License 2004.01.07 0 0 299
Ma érdekes híreket hallottam, tegnap a Őigazgató úr eligazítást tartott ahol bemutatta Sárdi úr utódát. Ő Nosztalgia Kft nél volt eddig alkalmazásban, és a GÜ-nél ilyen értelmű feladatot is el fog látni! PL az M63 003 felállítását is nyomon követi majd, Sm-nek fel kell mérnie mennyibe kerül a gép teljes felállítása! Állítólag nem kell szűken mérni a pénzt mert a közlekedési múzeum szponzorálja majd a bulit. Olyannyira nem, hogy a MOL-tol tartalék motort is akarnak venni mert állítólag neki még az olajmezőkön van ilyen. Az állapot felmérést még Januárban el kell végezni, hogy a munkák mikor indulnak azt még nem lehet tudni!

Hajrá M63 003!

DGKUm Creative Commons License 2004.01.06 0 0 298
Igen, a homály egyre nő. Az a furcsa, hogy a DVM10-2 hivatkozások az ominózus könyvben végig szerepelnek olyan részeknél, amikről itt szó van. Ezek általában pontosak szoktak a GM könyveiben lenni, VM15-nél, DVM2-nél, DHM7-nél döntő többségben ültek. Viszont a BDV könyvekben szintén van több eltérés, tehát lehet, hogy a "sikersorozatok" dokumentációja véletlen szerű és nem követi mindenben a gyártást?
Előzmény: bi-02 (297)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.06 0 0 297
Az egész ettől válik érdekessé, hogy sorra vetődnek fel a homályos pontok. Eddig én is egyszerűbbnek ítéltem a forgóvázok ügyét.

Valóban az lenne a legjobb, ha a 003-ast kiemelnék és saját szemünkkel meg tudnánk nézni, hogy mi-merre-hány méter.

Én annyiban szerencsésnek mondhatom magamat, hogy van 3 féle "lepedő méretű" UFC forgóváz összeállítási rajzom, amelyeket említettem már, és amelyek közül a DVM10-2 és a VM15-2 a vitatott témában teljesen azonos, viszont a kétféle M63-as forgóvázról ordít a különbség.

A Vill.mozdvez. zsebkönyv rajzát összevetve ezekkel, az a DVM10-1 403-as gép forgóvázát ábrázolja.

A GM DVM10-2 könyvében egy az egyben átmásolták a vonatkozó részt a DVM10-1 könyvből úgyhogy a hitelessége megkérdőjelezhető mert a rajzok alapján nem egyforma forgóvázakról van szó.
(Az én példányomban pl. halványan még a görgős forgóváz összekötő szerkezetre való utalás is látszik, ami csak a DVM10-2 404-es gépen volt.)

Egyébként ha az ominózus "kupaktanács" elég nagy asztalnál ül össze és én is odaférek a rajzaimmal, akkor szívesen kiteregetem Nektek őket.

Előzmény: DGKUm (291)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 296
Ámon József-re gondolsz? csak mert ő is mondta, és Nagy Alfonz is. Bár Ámon-n látszott hogy nem tetszik neki a dolog. Mondjuk megértem.
Előzmény: DGKUm (295)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.06 0 0 295
Ha lesz időm beszélek az én szőke barátommal...
Előzmény: GaGe (292)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 294
Ha valamikor ráérsz, akkor nálad lesz, a Ganz-MÁVAG közlemények 43 is.
Előzmény: rg7 (293)
rg7 Creative Commons License 2004.01.06 0 0 293
Tessék megnézni nálam a 9-es GVK-t. Abban is van pár érdekesség a morgóvázról.
Előzmény: DGKUm (291)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 292
Ha minden jól megy akkor hónap közepe felé fel lesz emelve, illetve szét lesz kapva a gép, akkor majd csinálok róla képeket, és majd kiderül.
Előzmény: DGKUm (291)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.06 0 0 291
Forgóváz ügyben az eddigiekkel kezdek úgy járni mint az EVM-120 berendezéssel. Minél jobban beleásom magamat, annál kevésbé látok tisztán.

A GM könyve szerint a DVM10-2-n is a forgóvázon volt a vonóerő átadó rudazat. Szerintem az M63 003-at fel kéne fordítani Szombathelyen, és megnézni, mi van alatta - ezt a Romkertben nem tettem meg, pedig most milyen jól jönne - mert MÁV-os későbbi átalakításnak nincs nyoma.
Annó sok éve, (tisztán villamos) tanfolyam gyakorlatán M63 fene tudja hányas alatt konstatáltuk a forgócsap és rudazat helyét és mentünk a szép kék mozdonyok közé.

A Villamos mozdonyvezetők zsebkönyvében, a V 63 fejezetben levő UFC forgóváz rajz M63 forgóvázat ábrázol.

A GM VM15-2 könyve néhány helyen hivatkozik a DVM10-re, viszont mindegyik VM15-1 és VM15-2 változatnál is a forgócsap a forgóvázon volt, míg a GM DVM10 könyve szerint mindegyik M 63-on a főkereten.
DVM10 forgóváz összeállítási rajzot ugyancsk nem sikerült lelni, tehát maradt egyelőre néhány kérdőjel a költői kérdéssel.

Előzmény: bi-02 (282)
Kazankovacs Creative Commons License 2004.01.06 0 0 290
"Volt egyszer egy vasuti gépgyártás Magyarországon" címmel.
Előzmény: rg7 (288)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 289
Ja.
Tényleg nem lenne rossz.
Mondjuk stílusosan a Ganz telepen valahol :)
Előzmény: rg7 (288)
rg7 Creative Commons License 2004.01.06 0 0 288
OFF
Lassan kell szerezni vmilyen állandó termet vhol az országban, ahol meetingeket lehet tartani GM, GVM, GM, M63 és egyéb ügyekben. Nem lenne rossz, ha kialakulna egy szabadegyetem dolog:))
ON
Előzmény: GaGe (287)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 287
Hmm.
Ehezz a beszélgetéshez csatlakoznék én is, ha nem zavarok :) Persze sztem ezzel többen is így vannak. :)
Előzmény: DGKUm (281)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 286
Bocs.
tartalék széria forgóváz-keret párt
Előzmény: GaGe (285)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 285
"Annyit biztosan tudok, hogy az M63-001 esetében 1985-ben történt széria átalakítás, de ez a széria kerékpár illetve vontatómotor beépítésére vonatkozott (1985 előbb volt mint az ominózus selejtezések1987-ben). Viszont 1987-ben meg forgóváz felújításon volt a gép az Északiban, amikor már vígan elvégezhették az átalakítást is."
Pont nálad olvastam valamelyik Északis levélben, hogy Sm elvitte a tartalék széria forgóváz-keretet egy prototipus gép szériává alakitásához. Széria Tc-t meg kerekpárt pedig bárhonnan bánászhattak (004,006,007,008,009).
Előzmény: bi-02 (282)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 284
Azért kérdeztem, mert 2 tipp volt rá:
1. V63 003
2. M63 006
De teljesen mind1, mert szegény olyan állapotban van, hogy nem igazán lehetne már bármire is használni. A fényképen is látszik, hogy egy alkatrész csúnyán le van róla törve (a keresztgerendát tesékk nézni a jobb oldalon.)
Előzmény: bi-02 (283)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 283
Ez a két forgóváz már 1988 körül is ugyanott volt, ahol a fotón, tehát valszeg valamelyik szépreményű M63-asé a '87-es csomagból...
Előzmény: GaGe (278)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 282
Máris megtudtam egy érdekes módosítást a forgóvázakkal kapcsolatban. Erre voltam kíváncsi, kösz.
Egyébként az összeállítási rajzok tanulsága szerint a DVM10-2 és a VM15-2 mozdonyok forgóváz bekötő szerkezete teljesen azonos.
Az általam írt idézet egészen pontosan a DVM10-1 típus két mozdonyára volt érvényes.
A VM15-1 forgóváz összeállítási rajza nincs meg, de abból, hogy a DVM10-2-es ilyen rajzán a Z-bekötés rajzszáma VM15-1 13.16, arra következtethetünk, hogy a VM15-1 esetében is az említett alkatrész ugyanolyan.

Ezek szerint akkor valamennyin elvégezték az említett átalakítást - nevezetesen a Z-bekötés átalakítását?

Annak idején az M63-006,-007 és M63-004 selejtezési javaslatának egyik meghatározó érve volt az, hogy az így visszanyert forgóvázakból megoldható lenne a két prototípus mozdony forgóvázainak széria átalakítása, valamint egy balesetben tönkrement V63 forgóváz pótlása is.

Annyit biztosan tudok, hogy az M63-001 esetében 1985-ben történt széria átalakítás, de ez a széria kerékpár illetve vontatómotor beépítésére vonatkozott (1985 előbb volt mint az ominózus selejtezések1987-ben). Viszont 1987-ben meg forgóváz felújításon volt a gép az Északiban, amikor már vígan elvégezhették az átalakítást is.

A másik protó gép esetében 1986-ban volt nagyobb mértékű forgóváz javítás, de nem tudok átalakításról. Az biztos, hogy a kerékpárjait nem cserélték ki, mert végig alatta volt a rugalmas hajtás. Ettől függetlenül a Z-bekötés átalakulhatott, meg a TC500-asokat is kicserélhették TC501-esekre.

A végén egy költői kérdéssel kombinált összefoglalás:

Eredetileg akkor volt:
- egy pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt a forgóvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC500 motorok, 130 km/órás áttételezés és lengéscsillapítás nélküli szekrényfüggesztő gerenda (DVM10-1 403=M63-001),
- egy pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt a forgóvázra szerelve, görgős összekötő szerkezet, TC500 motorok, rugalmas csőtengelyes hajtás 160 km/órára áttételezve, keresztirányú lengéscsillapítás a függesztő gerendán (DVM10-1 404=M63-002),
- nyolc pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt az alvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC501 motorok, 130 km/órás áttételezés és lengéscsillapító a függesztő gerendán, (DVM10-2),
- ??két pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt az alvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC700k motorok, 120 km/órás áttétellezés és lengéscsillapító a függesztő gerendán (VM15-1)??,
- ??öt pár forgóváz, amelyen rugalmatlan Z-bekötés volt az alvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC701k motorok, 120 km/órás áttétel és lengéscsillapító a függesztő gerendán (VM15-2)??.
Ezeket egységesítették, ha jól értem a csapágyas-rugalmatlan-alvázra szerelt Z-bekötésűre, keresztirányú lengéscsillapítás nélkülire illetve az M63-asokét TC501 motorosra:

Azután maradt három fajta. Egy pár 160-as teljesen más(M63-002), kilenc pár 130-as és hét pár 120-as egymáshoz nagyon hasonló UFC forgóváz.

Ma meg van kétféle (ha a V63-006 házilagos átalakítgatásától és az 1990 óta bevezetett esetleges UFC módosításoktól (?) eltekintünk), amelyek a bennük levő motorokban különböznek.

(A kérdőjelek a homályos pontokat jelölik.)

Előzmény: DGKUm (276)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 281
...ezt a témát élőben megbeszélni, mondjuk egy pohár vörösbor mellett.
Hát, ha van olyan jó nagy az a pohár, hogy kettőnknek is elég, lehet róla szó... :-)
Előzmény: Szöcske 001 (279)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 280
Ott vigyorog rajta a forgócsap az első kereszttartón. A bal felé, a másik forgóváz irányába néző vége volt a mozdony külseje felé. A forgócsap helyzete alapján V 63 forgóváz. M 63-nál ez a csap a főkereten volt és a kereszttartóhoz csatlakozott a Z rudazat két vonórúdjának gumiperselye.
Előzmény: GaGe (278)
Szöcske 001 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 279
Üdv mindenkinek!

Igaza van Kazankovacsnak, nem ér örök haragot, és ellenségszerzést egy forgóváz sem, ezért mégegyszer bocsánatot kérek DGKUm-től, és az olvasóktól!
Elnézést kérek még az általam elkövetett hibákért is, és a tisztánlátás érdekében - ha DGKUm is egyetért vele - célszerű lenne ezt a témát élőben megbeszélni, mondjuk egy pohár vörösbor mellett. Ezzel megelőzhetnénk a félreértésekből adódó nézeteltéréseket, és sikerül egy emberibb kapcsolatot kialakitani, melynek célja az ismereteink bővülése.
Remélem, javaslatom támogatásra talál, és igérem türelmes hallgató leszek!

Jó éjszakát mindenkinek:

Szöcske 001

GaGe Creative Commons License 2004.01.05 0 0 278
Akkor az alábbi linken található melyik fajta?
http://m63.oldstars.hu/pics/dscn0176.jpg
Az északi udvarán van, a forgovázjavító műhely melett.
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 277
Áttétel:
eredetileg a 001, 002 alatt azonos volt,
73/17 a VM15-1-nél 120 km/h eng. sebességre,
73/19 a VM15-2-nél 120 km/h eng. sebességre,
70/21 a 160-as mozdonyoknál, a max. motorfordulat a TC 701K-nál 2250 percenként.
79/17 a DVM10-1, -2-nél 130 km/h eng. sebességre,
21/76 a DVM10 rugalmas csőtengelyes hajtásánál 160km/h eng. sebességre, a max. motorfordulat a TC 501-nél 2650 percenként.
Előzmény: GaGe (274)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!