Keresés

Részletes keresés

DGKUm Creative Commons License 2004.01.06 0 0 298
Igen, a homály egyre nő. Az a furcsa, hogy a DVM10-2 hivatkozások az ominózus könyvben végig szerepelnek olyan részeknél, amikről itt szó van. Ezek általában pontosak szoktak a GM könyveiben lenni, VM15-nél, DVM2-nél, DHM7-nél döntő többségben ültek. Viszont a BDV könyvekben szintén van több eltérés, tehát lehet, hogy a "sikersorozatok" dokumentációja véletlen szerű és nem követi mindenben a gyártást?
Előzmény: bi-02 (297)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.06 0 0 297
Az egész ettől válik érdekessé, hogy sorra vetődnek fel a homályos pontok. Eddig én is egyszerűbbnek ítéltem a forgóvázok ügyét.

Valóban az lenne a legjobb, ha a 003-ast kiemelnék és saját szemünkkel meg tudnánk nézni, hogy mi-merre-hány méter.

Én annyiban szerencsésnek mondhatom magamat, hogy van 3 féle "lepedő méretű" UFC forgóváz összeállítási rajzom, amelyeket említettem már, és amelyek közül a DVM10-2 és a VM15-2 a vitatott témában teljesen azonos, viszont a kétféle M63-as forgóvázról ordít a különbség.

A Vill.mozdvez. zsebkönyv rajzát összevetve ezekkel, az a DVM10-1 403-as gép forgóvázát ábrázolja.

A GM DVM10-2 könyvében egy az egyben átmásolták a vonatkozó részt a DVM10-1 könyvből úgyhogy a hitelessége megkérdőjelezhető mert a rajzok alapján nem egyforma forgóvázakról van szó.
(Az én példányomban pl. halványan még a görgős forgóváz összekötő szerkezetre való utalás is látszik, ami csak a DVM10-2 404-es gépen volt.)

Egyébként ha az ominózus "kupaktanács" elég nagy asztalnál ül össze és én is odaférek a rajzaimmal, akkor szívesen kiteregetem Nektek őket.

Előzmény: DGKUm (291)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 296
Ámon József-re gondolsz? csak mert ő is mondta, és Nagy Alfonz is. Bár Ámon-n látszott hogy nem tetszik neki a dolog. Mondjuk megértem.
Előzmény: DGKUm (295)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.06 0 0 295
Ha lesz időm beszélek az én szőke barátommal...
Előzmény: GaGe (292)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 294
Ha valamikor ráérsz, akkor nálad lesz, a Ganz-MÁVAG közlemények 43 is.
Előzmény: rg7 (293)
rg7 Creative Commons License 2004.01.06 0 0 293
Tessék megnézni nálam a 9-es GVK-t. Abban is van pár érdekesség a morgóvázról.
Előzmény: DGKUm (291)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 292
Ha minden jól megy akkor hónap közepe felé fel lesz emelve, illetve szét lesz kapva a gép, akkor majd csinálok róla képeket, és majd kiderül.
Előzmény: DGKUm (291)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.06 0 0 291
Forgóváz ügyben az eddigiekkel kezdek úgy járni mint az EVM-120 berendezéssel. Minél jobban beleásom magamat, annál kevésbé látok tisztán.

A GM könyve szerint a DVM10-2-n is a forgóvázon volt a vonóerő átadó rudazat. Szerintem az M63 003-at fel kéne fordítani Szombathelyen, és megnézni, mi van alatta - ezt a Romkertben nem tettem meg, pedig most milyen jól jönne - mert MÁV-os későbbi átalakításnak nincs nyoma.
Annó sok éve, (tisztán villamos) tanfolyam gyakorlatán M63 fene tudja hányas alatt konstatáltuk a forgócsap és rudazat helyét és mentünk a szép kék mozdonyok közé.

A Villamos mozdonyvezetők zsebkönyvében, a V 63 fejezetben levő UFC forgóváz rajz M63 forgóvázat ábrázol.

A GM VM15-2 könyve néhány helyen hivatkozik a DVM10-re, viszont mindegyik VM15-1 és VM15-2 változatnál is a forgócsap a forgóvázon volt, míg a GM DVM10 könyve szerint mindegyik M 63-on a főkereten.
DVM10 forgóváz összeállítási rajzot ugyancsk nem sikerült lelni, tehát maradt egyelőre néhány kérdőjel a költői kérdéssel.

Előzmény: bi-02 (282)
Kazankovacs Creative Commons License 2004.01.06 0 0 290
"Volt egyszer egy vasuti gépgyártás Magyarországon" címmel.
Előzmény: rg7 (288)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 289
Ja.
Tényleg nem lenne rossz.
Mondjuk stílusosan a Ganz telepen valahol :)
Előzmény: rg7 (288)
rg7 Creative Commons License 2004.01.06 0 0 288
OFF
Lassan kell szerezni vmilyen állandó termet vhol az országban, ahol meetingeket lehet tartani GM, GVM, GM, M63 és egyéb ügyekben. Nem lenne rossz, ha kialakulna egy szabadegyetem dolog:))
ON
Előzmény: GaGe (287)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 287
Hmm.
Ehezz a beszélgetéshez csatlakoznék én is, ha nem zavarok :) Persze sztem ezzel többen is így vannak. :)
Előzmény: DGKUm (281)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 286
Bocs.
tartalék széria forgóváz-keret párt
Előzmény: GaGe (285)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 285
"Annyit biztosan tudok, hogy az M63-001 esetében 1985-ben történt széria átalakítás, de ez a széria kerékpár illetve vontatómotor beépítésére vonatkozott (1985 előbb volt mint az ominózus selejtezések1987-ben). Viszont 1987-ben meg forgóváz felújításon volt a gép az Északiban, amikor már vígan elvégezhették az átalakítást is."
Pont nálad olvastam valamelyik Északis levélben, hogy Sm elvitte a tartalék széria forgóváz-keretet egy prototipus gép szériává alakitásához. Széria Tc-t meg kerekpárt pedig bárhonnan bánászhattak (004,006,007,008,009).
Előzmény: bi-02 (282)
GaGe Creative Commons License 2004.01.06 0 0 284
Azért kérdeztem, mert 2 tipp volt rá:
1. V63 003
2. M63 006
De teljesen mind1, mert szegény olyan állapotban van, hogy nem igazán lehetne már bármire is használni. A fényképen is látszik, hogy egy alkatrész csúnyán le van róla törve (a keresztgerendát tesékk nézni a jobb oldalon.)
Előzmény: bi-02 (283)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 283
Ez a két forgóváz már 1988 körül is ugyanott volt, ahol a fotón, tehát valszeg valamelyik szépreményű M63-asé a '87-es csomagból...
Előzmény: GaGe (278)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 282
Máris megtudtam egy érdekes módosítást a forgóvázakkal kapcsolatban. Erre voltam kíváncsi, kösz.
Egyébként az összeállítási rajzok tanulsága szerint a DVM10-2 és a VM15-2 mozdonyok forgóváz bekötő szerkezete teljesen azonos.
Az általam írt idézet egészen pontosan a DVM10-1 típus két mozdonyára volt érvényes.
A VM15-1 forgóváz összeállítási rajza nincs meg, de abból, hogy a DVM10-2-es ilyen rajzán a Z-bekötés rajzszáma VM15-1 13.16, arra következtethetünk, hogy a VM15-1 esetében is az említett alkatrész ugyanolyan.

Ezek szerint akkor valamennyin elvégezték az említett átalakítást - nevezetesen a Z-bekötés átalakítását?

Annak idején az M63-006,-007 és M63-004 selejtezési javaslatának egyik meghatározó érve volt az, hogy az így visszanyert forgóvázakból megoldható lenne a két prototípus mozdony forgóvázainak széria átalakítása, valamint egy balesetben tönkrement V63 forgóváz pótlása is.

Annyit biztosan tudok, hogy az M63-001 esetében 1985-ben történt széria átalakítás, de ez a széria kerékpár illetve vontatómotor beépítésére vonatkozott (1985 előbb volt mint az ominózus selejtezések1987-ben). Viszont 1987-ben meg forgóváz felújításon volt a gép az Északiban, amikor már vígan elvégezhették az átalakítást is.

A másik protó gép esetében 1986-ban volt nagyobb mértékű forgóváz javítás, de nem tudok átalakításról. Az biztos, hogy a kerékpárjait nem cserélték ki, mert végig alatta volt a rugalmas hajtás. Ettől függetlenül a Z-bekötés átalakulhatott, meg a TC500-asokat is kicserélhették TC501-esekre.

A végén egy költői kérdéssel kombinált összefoglalás:

Eredetileg akkor volt:
- egy pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt a forgóvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC500 motorok, 130 km/órás áttételezés és lengéscsillapítás nélküli szekrényfüggesztő gerenda (DVM10-1 403=M63-001),
- egy pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt a forgóvázra szerelve, görgős összekötő szerkezet, TC500 motorok, rugalmas csőtengelyes hajtás 160 km/órára áttételezve, keresztirányú lengéscsillapítás a függesztő gerendán (DVM10-1 404=M63-002),
- nyolc pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt az alvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC501 motorok, 130 km/órás áttételezés és lengéscsillapító a függesztő gerendán, (DVM10-2),
- ??két pár forgóváz, amelyen rugalmas Z-bekötés volt az alvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC700k motorok, 120 km/órás áttétellezés és lengéscsillapító a függesztő gerendán (VM15-1)??,
- ??öt pár forgóváz, amelyen rugalmatlan Z-bekötés volt az alvázra szerelve, torziós összekötő szerkezet, TC701k motorok, 120 km/órás áttétel és lengéscsillapító a függesztő gerendán (VM15-2)??.
Ezeket egységesítették, ha jól értem a csapágyas-rugalmatlan-alvázra szerelt Z-bekötésűre, keresztirányú lengéscsillapítás nélkülire illetve az M63-asokét TC501 motorosra:

Azután maradt három fajta. Egy pár 160-as teljesen más(M63-002), kilenc pár 130-as és hét pár 120-as egymáshoz nagyon hasonló UFC forgóváz.

Ma meg van kétféle (ha a V63-006 házilagos átalakítgatásától és az 1990 óta bevezetett esetleges UFC módosításoktól (?) eltekintünk), amelyek a bennük levő motorokban különböznek.

(A kérdőjelek a homályos pontokat jelölik.)

Előzmény: DGKUm (276)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 281
...ezt a témát élőben megbeszélni, mondjuk egy pohár vörösbor mellett.
Hát, ha van olyan jó nagy az a pohár, hogy kettőnknek is elég, lehet róla szó... :-)
Előzmény: Szöcske 001 (279)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 280
Ott vigyorog rajta a forgócsap az első kereszttartón. A bal felé, a másik forgóváz irányába néző vége volt a mozdony külseje felé. A forgócsap helyzete alapján V 63 forgóváz. M 63-nál ez a csap a főkereten volt és a kereszttartóhoz csatlakozott a Z rudazat két vonórúdjának gumiperselye.
Előzmény: GaGe (278)
Szöcske 001 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 279
Üdv mindenkinek!

Igaza van Kazankovacsnak, nem ér örök haragot, és ellenségszerzést egy forgóváz sem, ezért mégegyszer bocsánatot kérek DGKUm-től, és az olvasóktól!
Elnézést kérek még az általam elkövetett hibákért is, és a tisztánlátás érdekében - ha DGKUm is egyetért vele - célszerű lenne ezt a témát élőben megbeszélni, mondjuk egy pohár vörösbor mellett. Ezzel megelőzhetnénk a félreértésekből adódó nézeteltéréseket, és sikerül egy emberibb kapcsolatot kialakitani, melynek célja az ismereteink bővülése.
Remélem, javaslatom támogatásra talál, és igérem türelmes hallgató leszek!

Jó éjszakát mindenkinek:

Szöcske 001

GaGe Creative Commons License 2004.01.05 0 0 278
Akkor az alábbi linken található melyik fajta?
http://m63.oldstars.hu/pics/dscn0176.jpg
Az északi udvarán van, a forgovázjavító műhely melett.
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 277
Áttétel:
eredetileg a 001, 002 alatt azonos volt,
73/17 a VM15-1-nél 120 km/h eng. sebességre,
73/19 a VM15-2-nél 120 km/h eng. sebességre,
70/21 a 160-as mozdonyoknál, a max. motorfordulat a TC 701K-nál 2250 percenként.
79/17 a DVM10-1, -2-nél 130 km/h eng. sebességre,
21/76 a DVM10 rugalmas csőtengelyes hajtásánál 160km/h eng. sebességre, a max. motorfordulat a TC 501-nél 2650 percenként.
Előzmény: GaGe (274)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.05 0 0 276
Ez a vonóerő átadó szerkezet két csapja a forgóváz mozdonyvége felőli első kereszttartóba van két db GUMIÁGYAS VONÓRÚDDAL bekötve.

Az idézett kitétel érvényes a DVM10-1 és a DVM10-2 változatra.

A VM15-1-en ez a megoldás létezett eredetileg.
A VM15-2 megjelenésével "A vonóerő átadó csuklós szerkezetbe acél gömbcsuklók (SKF 120Cs-2z) kerültek beépítésre gumiperselyek helyett, amely változtatás a 2 db prototipuson is időközben átvezetésre került"
Mellesleg a szerkezet is változott, a forgócsap költözözött a forgóváz első kereszttartójára, és a vonórudak bekötése a főkeretre.
Tehát a kikötött UFC forgóvázon is látszott, hogy melyik járműhöz való.

Előzmény: bi-02 (272)
Kazankovacs Creative Commons License 2004.01.05 0 0 275
Az első daraboknál az ilyen "útkeresés" szinte természetes, vagy a Krupp futóműves V63-asoknál is voltak ilyen módosítások a sorozatban?

És mi volt ezeknek az oka? Mit vártak ezektől a módosításoktól és az egyes változatok mennyiben váltották be a hozzájuk fűzött reményeket?

Előzmény: GaGe (274)
GaGe Creative Commons License 2004.01.05 0 0 274
Kétféle?
Nos lássuk:
M63 001 - kisérleti UFC forgováz
M63 002 - 160 km/órás sebbeségre méretezett dinamikus csőtengely hajtású forgóváz
M63 003-010 és V63 001-002 - Szintén egy másik UFC forgováz, már Z bekötéssel, kisérleti hidraulikus lengéscsillapító a forgováz és a mozdonyszekrény között (a kieagészítő kar helye jól látható a 003 fprgovázán, az ingás szekréncskapcsoaltnál az "U" tag vezetőállás felőli részén, van 4 db lyuk. Ide volt az a kar illesztve, amin a lengéscsillapító volt. De ezeket később leszerelték)
V63 003-007 - Mégy egy UFC tipus, sajnos nem tudom pontosan mi változott az M63 sorozat forgovázához képest.
Még egy legenda keringet arról, hogy a V63 002 -nek szintén ugyanolyan forgováza volt, mint az M63 002-nek, csak Z bekötéssel, és ez került a V63 006 alá vontatómotorstúl, ezért lett 106. De időközben kiderült, ez nem igaz.
Egy, az FC-s reszortos elmondása szerint a 106 átalakítását az Északi végezte.
Kettő, DGKUm egyik korábbi hozzászolásoban említette, hogy a 002-nek 133-as áttétel evolt, ami egyezik a nullsorozat gépeivel. A 001-nek meg 120-as.
Előzmény: Kazankovacs (273)
Kazankovacs Creative Commons License 2004.01.05 0 0 273
"Bocsánat, nem akartalak megsérteni!"
Úgy van, csak azt ne! Az összes forgóváz együtt sem ér annyit.

Egyébbként a vita nagyon érdekes és elgondolkodtató. Sajnos a magyar műszaki nyelv (sem?)nem eléggé kifinomult ahhoz, hogy rajzok nélkül is egyértelmű legyen, ezért nagyon nehezen követhető magamfajta lajkus számára. A 63-asok kétféle forgóvázáról hol lehet rajzot találni? Talán a vasútgépészetben érdemes lenne erről egy cikket megjelentetni, biztosan sokan érdeklődéssel olvasnánk.

Pace!

Kazankovacs.

Előzmény: Szöcske 001 (271)
bi-02 Creative Commons License 2004.01.05 0 0 272
Látom kissé elmérgesedett a hangulat az utóbbi időben. Gondolom nem ez volt a szándék. A vitának azomban mindig van értelme, csak arra kell vigyázni, hogy ne essünk át a ló másik oldalára és ne legyen kioktató jellegű. DGKUm sokéves tapasztalata magáért beszél, mi ezzel nem vehetjük fel a versenyt, ez tény. Másrészt viszont - csak polgári (és vasúti) szakmai előképzettségünk miatt - igyekszünk nem hülyeségeket írogatni, de mivel nem minden hozzászólás könyvből ered, ezért lehet néhány félreérthető, vagy téves megállapítás.

Ennek szellemében megkövetem magam és elismerem, hogy a csuklós forgóváz bekötő szerkezet elemei között valóban van két vonórúd.

DE, (elővettem a könyvet 413-873) ismeretterjesztés céljából és nem utolsó sorban előző hozzászólásom megvédése érdekében idézet következik:

1.)
"A szélső tengelyágyak karos kivitelűek (homlokvezetés nincs) GUMIÁGY bekötéssel, a tengelyágy vezetés egyoldalas.
A középső tengelyágy homlokvezetésű, egyoldalas oldalvezetéssel. A tengelyágyvezetés úgy a homlok, mint az oldalvezetésnél mangánlapbetétes."

Más források a gumiágy bekötést a jól csengő "szilentblokk" kifejezéssel említik.

2.)
"Csuklós forgóváz bekötés
Leírás
A vonóerő átadás a forgóvázról az alvázra az ún. csuklós bekötőszerkezettel történik. Ez a vonóerő átadó szerkezet két csapja a forgóváz mozdonyvége felőli első kereszttartóba van két db GUMIÁGYAS VONÓRÚDDAL bekötve. A vonórudak egy kétkarú GUMIÁGYAS emeltyűn keresztül adják át a vonóerőt a forgóvázról az alváznak és azon keresztül a vonóhorognak."

Direkt kiemeltem, hogy van vonórúd ami miatt fent már megkövettem magam, de úgy a szélső csapágyvezetés bekötése, mint a Z-bekötés rugalmas! Persze lehet, hogy azóta történt szerkezeti átalakítás, amiről - ha volt ilyen - szívesen vennék műszaki leírást, de ha nem, akkor az idézetre való tekintettel nem érdemes erről tovább vitázni.

Előzmény: DGKUm (264)
Szöcske 001 Creative Commons License 2004.01.04 0 0 271
Bocsánat, nem akartalak megsérteni!
Tiszteletben tarom a hozzáértésed, de az általad eddig vázoltak nem tudtak meggyőzni engem az általm, és a kollégáim által tapasztaltak ellentétjeiről, nevezetesen arról, hogy miért is nyikorog a forgóváz.Ennek okát - beláthatod Te is - egyik műszaki leírásból sem fogod idézni.
A műszaki megoldás megvitatásához, viszont én is használtam ismertetéseket, köztük olyant is, ami a méretezési problémákat is taglalja.
Legyünk itt együtt azért, hogy bővítsük az ismereteinket, és ezen a megsértődés nem segít.
Az elragadottságomért pedig mégegyszer elnézést, majd igyekszem visszafogni magam!
Előzmény: DGKUm (270)
DGKUm Creative Commons License 2004.01.04 0 0 270
Először azon gondolkodtam, hogy idézek a GM 417-473, illetve a 416.231/2 számot viselő - előbbi a V 63 003-007, utóbbi az M 63 003-010 - járműszerkezeti leírásból. De nem teszem. Csak ajánlom őket a figyelmedbe.
És ismét igazat kell adnom mdbz-nek...
Igaz, hogy 29 évvel ezelőtt már meglehetősen közeli ismeretségben voltam a V 63 001 és 002 modonnyal, meglehetősen sok vonatot huzigáltam velük a tartampróbáik során, majd a nullszériával és a sorozattal is, igaz, hogy néhány tucat típusismereti és mozdonyvezetői tanfolyamon oktattam a járművet, igaz, hogy M 63-ason is jó néhányszor előfordultam különféle okokból, de nem értek hozzájuk.
Előzmény: Szöcske 001 (267)
Szöcske 001 Creative Commons License 2004.01.04 0 0 269
"Viszont a járműszekrényhez képest "helyezkedik" a forgóvázkeret a rugójáték során és a Z rudazat elemeinek ehhez igazodniuk kell."

A járműszekrényhez képest a forgóvázkeret nem helyezkedhet a rugójáték során, mivel itt rugózás nincs!
Ezt természetesen úgy értem, hogy az UFC forgóvázas mozdonyoknál a járműszekrény forgóvázkeret között semmilyen rugózás nincs, ezért szó sem lehet rugójátékról!
DGKUm-nek azt javaslom, hogy merészkedjen valamelyik működő nullsorozat V63-as közelébe a közeljövőben, és már 5-10 km/h sebességnél is hallani fogja, hogy a nyikorgás nem az alváz alól, a forgóváz belseje felöl jön, hanem bizony a forgóváz már a 266. hozzászólásban felsorolt elemei felől! Én már többször is megtettem!

Előzmény: Szöcske 001 (268)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!