Újabb pontatlanságoktól hemzsegő cikk. * „[...] Merkur bekeményített, és fél évre beszüntette importját. Ezután következett valami, amit manapság óvatos ráncfelvarrásnak neveznek, de akkoriban eget rengető változásként adták elő: a 966-osból 968-as lett, ami a külsőségekben abban nyilvánult meg, hogy a vicsorgó cápafogak kackiás harcsabajusszá alakultak át. Az irány és helyzetjelző a 968-ason szemölcsszerűn vette körbe a kibúvó békaszemeket, és a hátfalra tolatólámpa került.” VALÓJÁBAN: A 968-as ugyanúgy rácsos homlokfallal készült 1972-től és már valóban kapott tolatólámpát, ám a bajusz és a szemölcsszerű első irányjelző csak 1974-ben, egy újabb típusmódosítás alkalmával, a 968A-nál jelent meg. * „Nekik bizonyára sokat számított a 968-as változat, amely 45 lóerősre izmosodott.” VALÓJÁBAN: A 968-as, pontosabban a 968A elméletileg létezett 45 LE-s változatban, amit a hengerfej módosításával (az égéstér szűkítésével) értek el. Csakhogy ilyet egyik partner sem rendelt, nincs tudomásom ilyen autóról és még olyan emberről sem hallottam, aki látott volna ilyet. * „1975-ben új műszerfallal és radiálgumikkal modernizálták a kocsit” VALÓJÁBAN: 1977-ben változott a műszeregység, de a szerelvényfal még maradt régi, azt csak 1978-ban cserélték le a puhább változatra. Radiálgumikkal nálunk nem árusították, feltehetően a Szovjetunióban és egyik szocialista országban sem. A radiálgumi esetleg a prospektusokban jelent meg. * „[...] a Merkur 1982-ben bedobta a törölközőt, és felhagyott az ukrán kiskocsik forgalmazásával, melyek gyártása egyébként még több mint egy évig folytatódott. VALÓJÁBAN: A gyártást 1994-ben állították le, tehát jóval több, mint egy év múlva. Persze, a 12 valóban több, de a mindennapi nyelvhasználat más értelemet ad ennek a mondatnak.
Ez is már egy jó régen eladó autó. Először 2014. júniusában volt fenn ezekkel a képekkel:
Azután 2018. júliusában:
És akinek kétsége lenne, beteszem ide az ismertetőjeleit:
Szóval nem is értem miért titkolja a hirdető a valós állapotát. Mit gondol, ha elmegy megnézni valaki, akkor nem fogja észrevenni? Dehogynem, csak dühös lesz, hogy feleslegesen pazarolta az idejét és az útiköltséget.
Évforduló! 50 évvel ezelőtt 1970 januárban érkezett az országba az első ZAZ-966, melynek a forgalombahozatal előtti típusvizsgálatát a Kermi és az Atuki kezdte meg.
...a MOL-Vevőszolgálatától kaptunk egy hivatalos állásfoglalást "az EVO 100 -as benzin bioetanol tartalma 0 %" , így a halmozódó káros hatás kiiktatva, a fűtőértéke sem kisebb. Apukám már ezt tankolta a Zapiba, ami jól megy, hidegen és melegen is pöcre indul.
Van egy olyan érzésem, hogy semmit sem tehetünk. Már az E5-ös benzin is nagyon pocsék volt, ez új csak tovább ront a helyzeten. Továbbá nekem az a tapasztalatom, hogy az E10-el a hagyományos karburátoros autóm (FIAT Cinquecento 700 ED) egyszerűen nem akar menni: 80-85 km/h a csúcssebesség, emelkedőn pedig 40-50, az alapjárat megemelkedik.
Az köztudott, hogy a Zaporozsec még a legolcsóbb, legpocsékabb benzinnel is elmegy, tehát gyanítom, hogy lényeges teljesítménycsökkenést nem lehet majd tapasztalni, de a cikkben leírt káros mellékhatások mindenesetre aggasztóak lehetnek. Persze, lehet prémium benzint tankolni, de már a 95-ös is pazarlás, hiszen az alacsony kompressziós viszonyszám miatt még ezt sem tudja kihasználni.
...akkor sem a dátum, sem pedig a radiál gumi nem stimmelt .
A szüleim Wartburgot Pneumant radiállal, a Samarát orosz radiállal vettek át , Zaporozsec soha nem jött ki a Merkurtól radiál gumival. Egész egyszerűen az 58000 Ft-ba, majd a 63000,-Ft-ba nem fért volna bele.
Igaz. Először a műszeregységet cserélték le 1977-ben, de a szerelvényfal maradt a régi, így abban az évben kicsit sután nézett ki a beltér. Egy évre rá már megjelent a puha szerelvényfal is, ami kisebb változtatásokkal az M-es autókban élt tovább.
Ami a radiálgumikat illeti: még az M-es is diagonállal jött, tehát ez kacsa.
Amit Ausztriában lehetett kapni, az csak egy gazdagabban felszerelt változat volt, a motor ugyanaz maradt. Viszont Belgiumba valóban csak üres kasznik mentek és az R8-as legkisebb motorját (ha jól tudom, 956 kcm) tették bele. Azonban erre is csak elég megbízhatatlan internetes források utalnak, fennmaradt példányról nem tudok. Mondjuk amúgy sem lehetett szó túl sok autóról.
Szerintem egy egészen jól eltalált cikk, nagyon kevés tárgyi tévedéssel. Ezek a következők: - a váltóséma a 968-nál és még a korai 968A-nál is fordított volt - a biztosíték nem olvadhatott ki, mert hőkioldó (bimetal) biztosítékkal szerelték - a 968A 45 lóerős változatát eddig csak az alkatrész katalógusból ismerhettük, talán sosem létezett - a 968M gyártása 1994-ben ért véget A gunyoros hangvétel az más káposzta, azt már megszokhattuk. Valóban igaz, hogy először boxermotorral kísérleteztek és az első futómű is gyanúsan hasonlít a VW Bogárhoz, elég csak összehasonlítani a két autó fordulókör átmérőjét. Ami a gyártás előzményeinek körülményeit illeti, abban nem vagyok járatos, ez akár lehet igaz is.