Albea-tali: Szia! Mi is hasonlóan gondoljuk!
Benzin téma, ahogy én látom:
Egy olajmérnök barátom a laikusnak (nekem) elmagyarázta, a 100-as benzin aromás szénhidrogénekben gazdag. Emiatt BENZIN illata van (illetve engem a nitrohígítóra is emlékeztet, de - tudom, ez perverz - én annak is imádom az illatát) TEHÁT BENZIN!
Én is csak most olvastam el:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Benzin
A benzinmotorokat benzin elégetésre tervezik.
Ahogy megyünk vissza az időben a környezetvédelemnek nevezett túltolt mai tébolytól (savas, a bőrt maró hatású benzin, etanollal pancsolás, az EURO normák miatt olyan szegény levegő/benzin keverési arány, amire beállítanánk a még ideális sztöchiometrikus arányra tervezett motorokat, azoknak meg/elégnének a kipufogószelepei, túlmelegedne, megragadna a motor stb.), úgy jutunk - mily meglepő - egyre normálisabb benzinekig.
Na persze az ólmozott benzineken túl /fejvakarás/...
Az én szememben tehát úgy a 90-es évek közepe volt az aranyközépút.
http://www.geree.hu/karburatorok/eloszor-egy-kicsit-a-keveresi-aranyrol/
https://www.vezess.hu/techabc/2013/01/01/szegenykeverekes-benzinmotor-lean-burn/
http://www.gpracing.hu/index.php/cikkek/42-szivooldal/228-karburatorok-elmelet
A te - 1.2 16V-s - Albeád motorja régebbi tervezésű, mint a már, ha jól tudom, szegénykeverékes 1.4 8V -s enyém.
Tehát szerintem elvileg még ideálisabb a 100-as benzin használatára, mint az enyém.
Persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen a 100-as benzinnek akkor van különösen értelme, ha a gyújtásrendszer tud alkalmazkodni a kommersztől magasabb oktánszámú benzinhez.
Ez függ a kopogás/becsörgés figyelés módjától, illetve a gyújtás/befecskendezéstérkép rugalmasságától.
Novoth Tibor Totalcar.hu-n időnként megjelenő motordiagnosztát kérdeztem anno a témáról:
http://www.novothauto.hu/totalcar-cikkeim/
Mivel nekem volt problémám is a 100-as benzinnel, ezért e-mailben megkerestem.
Akkor ezt írta:
"...a "jobb benzintől" azért
megy jobban az autód, mert a kopogásszabályzás miatt
az előgyújtást a maximális értéken tartja a motorvezérlés..."
Mivel a Fiatnál valószínűleg nem végeztek alapos felprogramozást (ki az a hülye Oroszországban, aki Szibériában 100-as benzint tankol?), ezért az 1.4-es mínusz öt fok alatt, nagy nedvességtartalmú levegőt nyelve, a hőt az utastérfűtéssel maximálisan elvonva hibajelenségeket produkál (túlságosan elszegényíti a keveréket)
Ezért én novembertől áprilisig csak 95-ös "prémiumot" tankolok - s közben nem értem, hogy miért kell jobban nyomni a gázpedált ugyanahhoz a gyorsuláshoz...
Hogy az 1.2-es motornál mi a helyzet, azt nem tudom, de azt tippelem, hogy kevésbé lehet markáns a hatása a 100-as benzinnek a menettulajdonságokra - de cserébe télen sem okoz neki problémát.
Összességében szerintem pont a hitvány, büdös, sima 95-ös benzin lehetne elvileg károsabb a motornak.
De mivel a Fiatokat a világ fejlettebb országaiban - értsd; harmadik világban, úgymint Észak-Afrikában, Dél- és Közép-Amerikában, Közel-Keleten, Ázsia országaiban is gyártják és forgalmazzák
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Albea
ezért az ottani, esetleg hitványabb benzinnel is üzembiztosnak kell lenniük...
Ezek után a minőségi benzin olyan lehet az egyszeri Fiat motornak, mint kannás boros alkoholistának a Farkasvér bor...
(Figyelem; kéretlen reklám!
https://www.regeloborhaz.hu/hu/bor/7
Ez csak egy laikus vélemény, nem szakmai állásfoglalás.