Keresés

Részletes keresés

Terépcsecsős bódé Creative Commons License 2020.05.31 0 0 9209

A Ludmilla lett volna még akkor ellenfél, bár abból is akkor még a korai sorozat létezett csak ami szintén sok gyerekbetegséggel küzdött...  a 132-es elég sokat módosult a 130-hoz képest...

Előzmény: EMD sound is music (9208)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.05.31 -1 3 9208

Nem nagyon megy ez neked...

 

Vontatási jellemzők tekintetében nemigen vehette fel a versenyt az általad említett két típus a DVM 10-essel. Innentől kezdve nem érteni, hogy miről beszélsz. Hogy esetleg mire enged következtetni a szavaid mögött folyamatosan bújkáló negatív attitűd (megkockáztatom : keserűség), annak taglalásától eltekintenék, mert nem idevaló.

Előzmény: 1047 005-2 (9205)
didyman Creative Commons License 2020.05.31 0 1 9207

"És ez messzire vitt az objektivitástól."

És ennek fényében, mennyire objektív az a vélemény, amit az üzemnapok száma alapján vonsz le a típusról, asztal alá söpörve azt a nem elhanyagolható tényezőt, hogy a gépek mennyire kapták meg a nekik megfelelő ellátást és technológiát, valamint azt, hogy egy jelentős részben kiforratlanul, javítatlanul maradt nullszériáról van szó?
Persze a fentiek szerencsésebb együttállása esetén sem biztos, hogy a gép egy sikeres és betonstabil sorozat lehetett volna, ezt már sosem tudjuk meg.

Előzmény: 1047 005-2 (9205)
Vendégsín Creative Commons License 2020.05.31 0 0 9206

...az ok nem maga az  M63 volt,  hanem a korabeli  MÁV  elképesztően  gondatlan, trehány,  (s megkockátatom, hogy ártani-akaró)  hozzá-állása ehhez a tipushoz.

 

Az említett 008 soroksári kimúlása során tapasztaltak, valamint egy három évvel korábbi vontatási méréssor kudarcba fulladása (ennek esetében a műterhelésül szolgáló M 63 üzembizonytalansága és a fenntartási állapottal Püspökladányban a vontatási telepen vívott reménytelen harc) mindezt igazolja.

Mindkét alkalommal döntő volt a mozdonyvezetők elemi információkkal ellátatlansága. Kb. ugyanez volt/lehetett a helyzet a fenntartókat illetően - valószínűleg ugyanúgy működött ez dízel vonalon a szomszédban, mint nálunk a protó V 63-asok első üzeméveiben, vagy a V 43 gyártási variációk dokumentációival. (És azért az M 63 akkori gázolajpusztító társaihoz képest kissé bonyolultabb volt...)

Előzmény: solidpasi (9200)
1047 005-2 Creative Commons License 2020.05.31 -2 1 9205

"Vállalom,  hogy kedveltem a tipust,  talán mert megtapasztaltam a jól-müködö állapotuk tényleg

kivételes élményeit és értékeit.  Is."

 

 

És ez messzire vitt az objektivitástól.

 

 

 

"minden rossz-hir ellenére tudtak teljes fordulós szolgálatokat  nulla-hibával teljesiteni, "

 

 

Az már valami,de írj inkább egy beszédesebb statisztikát,pld.:üzemnapok száma adott években!

 

 

 

"Sőt:  amig közel-gyári állapotban voltak,  tudtak   "lenyügözö élmény-meneteket"  produkálni,"

 

 

A Szergej is tud,a fékezett habzású is,akkor is,meg most is.

Előzmény: solidpasi (9203)
solidpasi Creative Commons License 2020.05.31 0 0 9204

Köszönöm szavaidat !  :)

 

S igen,  a 200-as furat, sajnos csak örök igéret maradt ...   

Előzmény: EMD sound is music (9201)
solidpasi Creative Commons License 2020.05.31 -1 1 9203

Elhiszem, hogy a kollégák hangulat-jelentése mindent gagyinak jellemzett, vagy akár még erősebb kifejezést használtak.  

De nem volt igazuk. 

S nem én cáfolom állitásukat,  hanem maga a gép.

Mert ami igazán gagyi, az soha,  egy percig sem müködik normálisan. 

Az  M63-asok tudtak normálisan müködni. 

Sőt:  amig közel-gyári állapotban voltak,  tudtak   "lenyügözö élmény-meneteket"  produkálni,

minden rossz-hir ellenére tudtak teljes fordulós szolgálatokat  nulla-hibával teljesiteni, 

minden más gépet zavarba-ejtő terheléseket könnyedén-cibálva,  kifogástalanul suhanva,  szinte csak lebegve a sinek fölött ...

Nem,  ezek a gépek nem voltak gagyik. 

Gyorsan lepusztultak,  a bánásmódnak köszönhetöen. 

Pont erről szólt az emlitett kipufogócső-törések ügye is. 

Be nem szerelt támok,  lazán-hagyott bilincsek,  elvakolt- s ezért nem müködö hengerek okozta vibráció,  s más tervező-asztalon-kivüli okok  ...

 

Vállalom,  hogy kedveltem a tipust,  talán mert megtapasztaltam a jól-müködö állapotuk tényleg

kivételes élményeit és értékeit.  Is.   

 

 

Előzmény: torokb2 (9202)
torokb2 Creative Commons License 2020.05.30 0 1 9202

Koromból is adódik hogy soha nem volt szerencsém a típushoz. Kollégáim dolgoztak a gépek fenntartásán, ők két dolgot szoktak kiemelni:

 

1. Az import BBC turbókhoz képest minden más gagyi volt (ők erősebb kifejezést használtak). Ezek viszont drágák voltak, ráadásul nyugati valutában.

 

2. A turbó cserék után szerencsétlenül sikerült a csövezés (elsősorban a kipufogó gázé), a rezonanciák miatt állandóan tört, kifújt.

Előzmény: solidpasi (9198)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.05.30 0 0 9201

 

Köszönöm a válaszodat, örülök, hogy visszatértél ide.

 

 

A fő akadály a szelepek, előkamrák és dugattyúk termikus terhelése, és korai elhasználódása,

 

És itt lépett volna be a 200-as furatú változat, melyet eredetileg az M63,002-ben terveztek kipróbálni...

Előzmény: solidpasi (9198)
solidpasi Creative Commons License 2020.05.30 -2 3 9200

Az  M 61  /  M 62  /  M 63  közötti  "vetélkedés"  kérdését picivel árnyaltabbá tenném ...

 

Az egyik szempont a gazda vasút-társaság döntéseinek sora a beszerzés ügyében,  a mögöttük lévő ezerféle okra és szempontra is,  lehetöségekre és azok korlátaira is tekintettel...

 

Másik szempont a különféle tipusok üzemkészségének-,  üzembiztonságának,  és üzemeltetési költségeinek figyelembevételével meghatározható felhasználási kör kijelölése.

E tekintetben az  M63  valóban hátrányba került a tipus jol-ismert történetéből eredően,  de alapvetően 

nem önmaga hibáiból eredően. 

 

Harmadik szempont az egyes tipusok müszaki kapacitása és képességeinek köre.

E tekintetben már szinte mindegy,  hogy az  M63  a Szergejjel vagy a Nohabbal  került-e  versenybe,

mivel az  M63  minden kortárs diesel-tipushoz képest  fölényesen-sokkal-többet-tudott.  

 

Ha volt akadálya az  M63-ak  "zászlóshajóként"  való üzemeltetésének a legnehezebb vontatási

feladatot jelentő és jellegénél fogva nagyon-kényes,  nagy megbizhatóságot követelő nehéz-gyorsvonati forgalomban,  akkor az az ok nem maga az  M63 volt,  hanem a korabeli  MÁV  elképesztően  gondatlan, trehány,  (s megkockátatom, hogy ártani-akaró)  hozzá-állása ehhez a tipushoz.  

Előzmény: Ep128 (9180)
solidpasi Creative Commons License 2020.05.30 -1 0 9199

Ezek az emlékek igazak :(

 

De nem feltétlenül jellemzik magát a mozdonytipust.

Mivel akkoriban volt alkalmam tapasztalni ezt-azt,  azt mondom, a tényleges gondok túlnyomó többsége

nem a gyárban és nem a mozdonyban volt "kódolva",  maga a MÁV volt az elsőszámú ok és soha felelősségre-nem-vont felelős. 

Előzmény: Vendégsín (9197)
solidpasi Creative Commons License 2020.05.30 0 0 9198

1 turbo  / 2 turbo  ügyben:

Az eredeti 2 turbos megoldás a motortipusból kihozható teljesitmény maximumát jelentette.

A fő célkitüzés a későbbi variálások során a motor-teljesitmény növelése volt.

Ez a maximális üzemi teljesitmény-  és a tartósan kifejthető teljesitmény értékére egyaránt érvényes volt.

Az eredeti kivitel esetén a 2700 Le max-teljesitmény kb 70%-a volt tartós-teljesitményként figyelembe vehető, ennek  1890 Le értéke,  a segédüzemek ellátása és komolyabb vonatfütés esetén pont-kevés

volt a koncepció szerinti vontatási feladathoz. 

Szerkezeti gondok és aggodalmak is indokolták a módositást.

A 2 turbo üzemének legkisebb eltérése esetén is  fenyegető kockázat volt a henger-soronként eltérő dinamikus igénybevételek összes következménye  (egyenlőtlen járás,  káros lüktető-csavaró nyomatékok,  rezonancia,  szélsőséges esetben akár főtengely-törés)

A  2-turbós kivitelnél a nagyobb teljesitményü üzemmódban már érzékelhetően csökkent a hatásfok,

romlottak az emissziós értékek is, és viszonylag lassu folyamat volt a max fordulatszám és max teljesitmény kialakulása. 

Kb ezen okok indokolták a konstrukció megváltoztatását. 

 

A módositott verzio alapvetően minden tekintetben elérte célját, de nem kielégitő mértékben. 

A teljesitmény-növelés korlátai azonban nem az 1-nagy-turbo körében merültek fel, hanem egyéb szerkezeti problémák miatt.   A fő akadály a szelepek, előkamrák és dugattyúk termikus terhelése, és korai elhasználódása, a tömitések gyors "át-égése" volt, s ezen nem segitett az akkor elérhető nyugati segitség sem,  a Mahle dugattyúk és Goetze tömitések ugyanugy alkalmatlannak bizonyultak, mint a hazaiak. 

A ténylegesen elért eredmény azonban mégis valódi eredmény volt,  az eredeti 2700 Le max-teljesitményt

sikerült a "kb-széria-érett"  1-turbós  verzionál  próbateremben tesztelve és jóváhagyva 3500 Le-re növelni,  kb 2300 Le  tartós-teljesitmény mellett.  E motor-verziot óvatosságból,  kisérleti jelleggel 3000 Le-re korlátozott max-teljesitményre beállitva szerelték üzemelő mozdonyba.  

 

Minden más gond és baj,  a tipus történetére általában jellemző gondok és bajok köréből származott, 

önmagában az 1-turbo alkalmazása egyáltalán nem volt kudarc.  

Előzmény: EMD sound is music (9191)
Vendégsín Creative Commons License 2020.05.30 -1 1 9197

...az M63-ak felhasználási köre mennyire volt a tipus képességeihez és a MÁV valódi 

vontatási igényeihez képest célszerü ...

 

Béketűrő népek voltak arra...

Többször jött meg a Meridián a Keletibe M 62-vel az elején, mögötte meg két csendben levő M 63-sal, a második személykocsi már szinte a csarnokon kívül állt.

A villamos üzem Kunszentmiklósig történő felvétele előtt meg értünk három óra késéssel Km-re, mert 008-aska nem akart kimenni Bp-ről, Soroksáron kimúlt. Az utasok egy rossz szót se szóltak...

 

Előzmény: solidpasi (9196)
solidpasi Creative Commons License 2020.05.30 0 0 9196

Igen, dolgozott M63  nemzetközi gyorsokkal.

A  Budapest-Kiskunhalas-Kelebia vonalon éveken át,  rendszeresen. 

Néhány alkalommal  a Budapest-Szfvár-Nagykanizsa-Gyékényes vonalon is,  az akkori  4305/4306 számú  (brutál-nehéz)  Maestral  járatokkal. 

Ugyancsak kivételesen,  néhány esetben a Budapest-Záhony útvonalon is, a Moszkvai expressekkel,

amikor felsővezeték és/vagy táplálási  zür volt.

 

Lehet, hogy másutt is,  de arról nem tudok.  

 

Más kérdés, hogy az M63-ak felhasználási köre mennyire volt a tipus képességeihez és a MÁV valódi 

vontatási igényeihez képest célszerü ...

Sokan látták  nem-bölcsnek  a korabeli gyakorlatot.  

Előzmény: JOX-719 (9192)
M63,008 Creative Commons License 2020.05.27 -1 6 9195

Képeslapról befotózva.

1977.08.05. Meridian /270/, Kiskunhalas, Dr. Kubinszky Mihály.

 

Előzmény: JOX-719 (9192)
EVM Creative Commons License 2020.05.24 0 1 9194

Amíg Fc. állományba tartoztak addig a Bp.-Kelebia vonalon vittek,többek közt a Meridián nemzetközi gyors vonatot.

 

Itt egy 1980-81 -es menetrendi időszakra vonatkozó összeállítás:

Előzmény: JOX-719 (9192)
Vendégsín Creative Commons License 2020.05.24 0 0 9193

Valaha Bp. - Kelebia közt igen. Volt, amikor kettő is...

Előzmény: JOX-719 (9192)
JOX-719 Creative Commons License 2020.05.24 0 0 9192

Sziasztok!

Vitt valaha nemzetközi vonatot az M63? Ha igen, melyiket? Esetleg vonat összeállítást tudtok hozzá?

További szép napot!

EMD sound is music Creative Commons License 2020.01.11 0 0 9191

Én az alábbi gondolat kifejtésére lennék kíváncsi : https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=109043934&t=9099829.

Előzmény: 1047 005-2 (9190)
1047 005-2 Creative Commons License 2020.01.11 -1 3 9190

Nem kellett 2 db-ért devizát kiadni.

Előzmény: EMD sound is music (9189)
EMD sound is music Creative Commons License 2020.01.11 0 0 9189

Urak! Arról olvastam, hogy miféle hátrányai voltak a licencgyártású 18 hengeres motorok esetén az egyturbós megoldásnak, de mik voltak az előnyei, ami miatt mégis erre esett a választás?

Ep128 Creative Commons License 2020.01.11 -1 0 9188

Thx!

Előzmény: bi-02 (9187)
bi-02 Creative Commons License 2020.01.10 0 0 9187

Lényegében a motorokon és az áttételezésen kívül, szerkezetileg semmiben. Csak az M63,001 és 002 forgóváza volt eltérő a többitől a fordított forgócsap miatt.

 

Előzmény: Ep128 (9186)
Ep128 Creative Commons License 2020.01.08 -1 0 9186

De rég láttalak... :-) Köszi! (Igen, rémlik, ahogy olvastalak...)

A V63 001 alatt lévő miben különbözik vajon?

Előzmény: GaGe (9185)
GaGe Creative Commons License 2020.01.08 -1 1 9185

M63 003-010 és V63 003-007 forgóváza ugyanaz.

Előzmény: Ep128 (9183)
Ep128 Creative Commons License 2019.12.17 -1 0 9183

Tény, hogy szinte kompatibilis a Gyík és a Gigant forgóváza. Szinte...

Előzmény: Piros Lada kerékanyája (9181)
Vendégsín Creative Commons License 2019.12.14 0 0 9182

Semmi.

Előzmény: Piros Lada kerékanyája (9181)
Piros Lada kerékanyája Creative Commons License 2019.12.14 0 1 9181
Abból mi az igazság hog az M63 002 forgovazai a V63 006 alatt vannak ma?
Ep128 Creative Commons License 2019.12.14 -1 0 9180

Az illetékes -szó elé elfelejtettél idézőjelet tenni. ;-)

(Ez a Gyík-Nohab mesterségesen gerjesztett ellentét egy baromság! ... és baromság volt már akkor is, amikor valaki terjeszteni kezdte. Ha valamivel "ellenfél" volt az M63, akkor az az M62 volt, nem a Nohab. Ahogy a Szergej miatt nem lett több sem belőle, nem a Nohab miatt (amiből épp úgy fájdalmasan kevés volt).)

Előzmény: Törölt nick (9176)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.11 0 6 9179

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!