Ennél az esetnél először is észlelni kellett volna, hogy probléma van, oda kellett volna menni az utasokhoz és elmondani nekik magyarul és angolul, hogy mi az ábra, mi fog történni, mennyi ideig fog tartani, és hogy akinek melege van, szálljon le, amíg a tolatást elvégzik, tart a le- és felszállás, ameddig tart, a biztonság az első. Erre az elég egyszerű dologra a MÁV személyzete egyénileg és kollektíve is képtelen volt, mert az utasok (ügyfél, fogyasztó) iránti empátiája és a helyzetmegoldó képessége (lásd a jelentésben is megállapítva) nulla, és aki rendszeresen utazik vonattal, az ezen egy cseppet sem csodálkozik. Amúgy értelmes és jószándékú dolgozók is így viselkednek probléma esetén, mert a szervezet ezt várja el és ezt kényszeríti ki tőlük.
Ha normálisan jártak volna el, a vonat egy-másfél óra késéssel elindult volna. És a végén még elkövették azt a hülyeséget/aljasságot is, hogy az ablak betörése és a rendőrség kihívása után nem mondták le a vonatot, kifizetve minden utasnak egy éjszaka szállást, hanem 5 óra késéssel, hajnali 2-kor az osztrákokkal való egyeztetés nélkül elindították, így az utasok a tortúra végén hajnalban Hegyeshalomban rekedtek. Igaz onnan, ha valamennyire élelmesek voltak, egy hajnali személyvonattal, átszállással, Bécsig eljuthattak, hogy ne kelljen tovább élvezniük Magyarország híres vendégszeretetét.
Csak a mostani esetek közül 7-ből 4 eléggé problémás:
- Hungária körútnál mobilnyomkodás, a villamosos topikban kitárgyalták, hogy már rengetegszer büntették emiatt a vezetőt
- Vonyarcvashegynél az eleve (rendszeresen) elcsalt megfékezettség miatt a normális 60 helyett 70-nel közlekedő tehervonattal 90-nel dönget az amúgyis 80-as pályán. Persze V-Híd, sietni kell...
- Nyékládházi esetet ismerjük
- Keletis esetet szintén
Aztán ott volt szűk 2 éve a herceghalmi siklás, semmiféle magyarázat nem született arra sem, hogy miért is kapcsolta ki a vonatbefolyásolót a mozdonyvezetőt, mikor semmiféle indok nem volt rá, csak sima egyvágányos közlekedés és térközben egymást követő feltorlódott vonatok voltak.
Szerintem manapság már a valamennyire is értelmiségibb fiatal nem választja ezt a szakmát, nincs jó hírneve a vasútnak, a munkaterheléshez képest nem fizet egetrengetően jól, ugyanazt a pénzt egy irodában is meg lehet keresni heti 40 óra Excel-töltögetéssel.
Van egy olyan sejtésem, hogy egyre inkább a hétköznapi életben, utcán is látható lepukkantabb, prolibb, állandóan káromkodó, agresszíven kommunikáló és egyéb visszatetsző dogokat csináló tinédzser, vagy abból éppen kilépő, 20-as éveik elején járó korosztály választja ezt a szakmát, mert meghülyítik őket a diploma nélkül elérhető magas fizetés reményével. Szerintem jó része hiába csinálja végig az amúgy tényleg nehéz tanfolyamot (ezt elismerem úgy, hogy mérnöki diplomával rendelkezem, és nem gondolom, hogy én feltétlen "tanultabb" vagyok), egyszerűen nem fogják fel, hogy mekkora tömegek mozognak, amivel nem lehet csak úgy megállni mint egy biciklivel vagy autóval.
Emellett gyanítom, hogy a pénzt is hajszolják a túlórákkal, és nincs egységes vélemény azzal kapcsolatban, hogy most összefogunk, kiállunk a szakszervezettel együtt, hogy elég volt az idióta beosztásokból, 12 órás műszakokból és egyebekből. Valószínűleg eléggé megosztott ezzel kapcsolatban a társaság, nagy részének megfelel a sztahanovista pénzhajszolás és hallani sem akar a túlóra nélküli világról.
A Kálmán Imrén 200-ra alkalmas nyomásálló kocsik járnak, azokon nincs nyitható ablak. Tényleg jó kérdés, hogy ilyenkor mi a francot lehet csinálni. Mert az összes utas leszállítása is ordenáré nagy problémát kavarna, főleg egy éjszakai vonaton az indulás előtt 1 perccel, de ez sem állapot, hogy 1-2 órán át ott rohasztunk embereket levegő nélkül a dögmelegben.
Lehet szidni azt az utast, aki kiverte az ablakot, de ha esetleg csomóan rosszul lettek volna, esetleg 1-2 ember elhalálozik (benne van simán, egyáltalán nem túlzás), akkor most arról szólna minden, hogy ilyen esetben az emberi élet védelme életében akár a kiskalapáccsal is ki kell verni az ablakot, nem számít az anyagi kár...stb.
Így meg kénytelen volt elmenekülni az az utas, mert jól meghurcolta volna a rendőrség, így le kellett mondania a külföldi útjáról, a jegye kárba veszett, nem biztos, hogy annyira örömteli esemény volt neki sem.
Kár, hogy a MÁV által hozott intézkedések már nincsenek benne a jelentésben, kíváncsi lettem volna rá.
Az biztos, hogy erre fel kell készülni, ha ilyen járműveké a jövő, az is csoda, hogy egyáltalán hajlandóak voltak kisorozni, és nem indultak el "jóvanazúgy, kibírják" módon. Én nem értek egyet ezzel a nyithatatalan ablakos világgal, ami egyre inkább körülvesz minket, de nem tudom most pontosan, hogy egy alagútban 200-zal közlekedő vonatnál mit is okozna pontosan egy nyitott billenőablak.
Hát igen. Belekeveredtem párszor ebbe-abba utasként, és igencsak hiányolom a konkrét havária terveket egy-egy pitty-putty esetén. Pl. nem toljuk ki az összes S70-est a nyugatiból, amikor Rákospalota-Újpestnél nem tudnak tovább jutni, vagy nem zavarjuk be az áthaladó Metropolitant az utasok közé akik fejetlenül rohangálnak, mert össze-vissza fals infókat kapnak, hogy mivel tudnak tovább utazni az állomáson feltartóztatott vonatok közül...
De egy komoly, láthatóan fél napos forgalmi zavartatással járó eseménynél sem tudják megszervezni a pótlást értelmesen...
Reménykedjünk benne, hogy ezentúl legfeljebb áramot fog csak vezetni, de nincsenek illúzióim...
A mozdonyvezető társadalom az elmúlt jó pár évben rettenetesen felhígult. Ez nagyrészt köszönhető a képzési és vizsgáztatási rendszernek, lerövidített gyorstalpaló képzési idő kombinálva az évszázados, elavult vizsgáztatási rendszerrel. Magold be az utasítást betűről-betűre, tudd hogy hol vannak benne a vesszők, de megérteni, esetleg alkalmazni tudni...
A maszek vasutaknál tapasztalható "szarok bele" hozzáállás, mert úgy sem kéri számon senki szintén nem segít. Az illetékes hatóságoknak kéne sokkal komolyabban fellépni, ellenőrizni visszamenőleg is, csak hát vannak olyan cégek amelyek érinthetetlenek...
Ez pl. Nagy-Britanniában teljesen általános. Egy sor olyan átjáró van, aminél be kell szólni a KÖFI-be, akik nyitják a sorompót (Bristol külterületén pl. telefonnal és tokengéppel védett vasút-kifutópálya keresztezés is van).
Sőt, olyanok is vannak, ahol csak akkor kell beszólnod, ha birkákat terelsz, túlméretes vontatmánnyal akarsz átdöcögni, satöbbi. Ekkor közlik, hogy a következő vonat után terelheted a birkát, és majd szólj vissza. Ezek az átjárók többnyire olyan jelzőkkel fedezettek, amik távolról Megálljra kapcsolhatóak (vagy kikapcsolható ÖJÜ-s térközjelzők).
Ebben az ügyben a jegyvizsgáló hibázott. Neki kellett volna észlelnie, hogy nincs szellőzés, és túl magas a hőmérséklet, ezért ki kellett volna nyitnia a nyitható ablakokat és tájékoztatnia kellett volna az utasokat. De feltételezhető, hogy a túlzott melegre nincs szabályzat a MÁV-nál, mert akkor nyáron a vonatok kétharmada el sem indulhatna. Ha meg leszállít mindenkit hat kocsiból, az fél óra plusz, amíg mindenkit leimádkozik, csak azért, hogy a tolatás után ugyanoda visszaszálljanak. Azt se köszöni meg senki. Ezért valószínűleg inkább elrejtőzött, ami a megszokott konfliktuskezelési stratégia, szintén képzés és megfelelő szabályozás, továbbá vasútüzemen belüli kommunikáció hiányában, a MÁV-nál.
Újonnan már vagy 15 éve nem lehet ilyet telepíteni a meglévőket pedig lassan, de biztosan váltják ki. Átépített vasúti fővonlaonnem maradhat meg, vicinálisokon meg a megszüntetésükre jó érv, hogy így feladható a szolgálat, sokáig utolsó bástya volt több helyen is a sorompó kezelése lásd. Tiszaug, Sarkadkeresztúr, megszűnt a sorompó, megszűnt szolgálat, megszűnt az állomás.
Szabadkígyós ( de hamarosan fél és fénysorompó lesz)
Kétegyháza mindkét oldalt, Szabadkígyós felöli végén felüljáró lesz ( már épül) másik oldalt fény és félsorompó
Volt Békéscsabán is de mind ki lett váltva aluljáróval vagy félsorompóval
130
Szentes ( gyalogos)
77 Galgamácsa Vácrátót felé ( ez még megvan?)
30 Fonyód a kikötő felé, szakállas teljes sorompó.
60 Őrtilos Egy gyér forgalmú átjáró, mondhatni napi 1-2 közúti jármű max. sokszor napokig semmi. Régebben divat volt, hogy nem is nyitották fel, kintvolt a tábla, hogy dudálj ha át akarsz menni dudára meg ha nem jött vonat felnyitották.
62: Drávafok, Kémes vjv által kezelve 2006 óta nincs forgalom, sorompók megvannak
Ugyan nem teljes sorompó, de a Róbert Károly krt alatt lévő átjárónál lévő folyamatosan pirosan villogó fénysorompós átjáró is ilyen. Egyszer valaki mondta, hogy valahol mellette van egy pofázógép, amin be lehet szólni, hogy át akarsz menni és akkor ha nem jön vonat átkapcsolják fehérre. Nem találtam meg egyszer se azt a MÁVOX pofázógépet a környéken.
Chatbot tényleg jó ötlet lenne vagy egy egyszerűbb form. Mikor utaznak? mennyien? Melyik vonattal? Vonatszám helyett legyen már annyi elég, hogy pl. amelyik 08:10-kor indul a Keletiből és Békéscsabára megy.
Köszi a részletes választ, én eddig nagyságrendet se tudtam, szóval a "kábé 150" nekem már megválaszolja a kérdést. Azt egyébként én is sejtettem, hogy a meglévő kézi sorompók közt lesznek olyanok, ahol nem egyértelmű a válasz arra a kérdésre, hogy használatban van-e.
"Az egyénekből valamilyen reakciót vált ki az, amikor azt érzékelik, hogy személyes biztonságuk veszélyben van. Ezek a reakciók nagyon sokfélék lehetnek, de általában valamilyen megoldást keresnek a veszély megszüntetésére, vagy megpróbálnak menekülni a helyzetből.(...)A helyzet veszélyesnek való értékelésének egyik jele a pánik. A pánik olyan érzelmi állapot, amiben a menekülési kényszer felülbírálja a józan észt. Gyakran bekövetkezik katasztrófa vagy fóbiás helyzetben, és csoportban vagy embertömegben felerősödhet. A felforrósodott vagonba zsúfolt személyek között a fóbiás bezártság érzet miatt pánik tört ki."
A MÁV és a MÁV-START közötti "megállapodás" szerint "személyszállító vasúti társaság részéről az utasok közvetlen felügyelete a vonatkísérő személyzet feladata. Az ő kötelességük a tolatási műveletek megkezdése előtt a vonaton tartózkodó utasok tájékoztatása, valamint a kisorozásra kerülő kocsiból az utasok leszállítása." Tehát ez alapján csak a 7. kocsiból kellett az utasokat leszállítani, az első hat kocsiból szabály szerint nem!
A vizsgálat azt is megállapította, hogy a vonat első hat kocsijában tartózkodó - később a kocsiba bezárt - utasok nem lettek tájékoztatva arról, hogy mi fog történni, illetve őket nem szállították le a vonatról. "Tekintettel arra, hogy senkitől nem kaptak információt, segítséget; sőt, megakadályozták őket abban, hogy az ajtó kinyitásával szellőzést biztosítsanak saját maguknak, az eseményekben résztvevők oldaláról az ablak kitörése egy kényszerű megoldási módja volt a helyzetnek." Ez viszont ellent mond annak a szabálynak, hogy nyitott ajtajú járművel mozgást végezni nem szabad - nem volt más választás. Vagy kinyitják az ajtót, de akkor nem fog a kocsi visszakerülni a peron mellé, vagy pedig nem nyitják ki az ajtót, hanem megfulladnak az utasok a klíma nélküli, felforrósdott kocsiban.
A vizsgálat szerint
"A hangfelvételek és a meghallgatások alapján megállapítható, hogy az utasokkal kapcsolatos kommunikációra a két fél munkatársai között nem került sor. A tolatásvezető nem tartotta feladatának az utasokkal történő foglalkozást, a MÁV- START Zrt. munkavállalói pedig úgy vélték, hogy a tolatás ideje alatt nincs feladatuk az utasokkal." (A szabályozás szerint a tolatásvezetőnek nem is feladata, hogy az utasokkal foglalkozzon...)
"a technológiai feladatok elvégzésén túl senki nem gondolt arra, hogy a kocsikban tartózkodó személyek veszélynek lennének kitéve a zárt kocsiajtók mögött, és senkiben nem merült fel, hogy az ajtók kinyitását a túlhevült utastér miatti szellőztetési kényszer szülte"
"A nem szabályozott kérdésekben az emberileg elvárható legmegfelelőbb módon kell eljárni, azonban a vizsgált esetben a dolgozók a technológiai folyamatokra való folyamatos fókuszálás mellett nem fordítottak kellő figyelmet a szerelvényen tartózkodó utasokat körülvevő körülmények gyors romlására."
Ez azt jelenti, hogy a vasutasok magasról LESZ*RTÁK az utasokat - ami felháborító egy szolgáltató szervezet részéről!
A vizsgálat rávilágít arra a szervezeti problémára, hogy "a vasútüzemben tapasztalható, részletesen szabályozott munkakörnyezet velejárója, hogy a munkavállalók minden felmerülő helyzet megoldása során az előre megírt és megtanult szabályok (utasítások, parancskönyvi rendelkezések stb.) alapján betanított szakemberként igyekeznekkezelni a problémákat, nélkülözve az egyéni kreativitást és a vasútüzemen kívülállók felé az empátiát. Amennyiben a munkavállalói tapasztalat az, hogy minden helyzetre van egy megírt szabály, az ezektől való eltérés pedig akár munkáltatói eljárást, esetleg szankcionálást von maga után, akkor a megoldást mindig a létező előírások között fogják keresni és fel sem fog merülni bennük, hogy egyéni gondolataikra és problémamegoldó készségükre támaszkodjanak."
Ez a mentalitás pedig már nem állomásfőnökségi és vontatási telepi hatáskör, hanem egyértelműen olyan, amit a Kerepesi úton dolgozók, és a Könyves Kálmán körútról átköltöztettek felelősségét veti fel - hiszen arra kötelezik a vasutasokat, hogy betanult sémák alapján dolgozzanak, minden másba pedig sz*rjanak bele.
Nagyon is rendszerszintű az a probléma, ami miatt ez az eset megtörténhetett.
Megjegyzem, néhány napja ebben a topikban volt szó arról, hogy a vasutasok szabályok köré vannak bezárva és nem lehet nekik azon kívülre tekinteniük...
Mechanikus teljes csapórudas sorompó még valamivel több, mint 150 aktívan üzemel az országban.
Igazán pontos számot nehéz mondani, mert a napi szinten használtak mellett van vagy
- tucatnyi bezárt vonalon lévő, amit az évi pár tehervonat, pályafenntartási menet esetén vagy kezelnek, vagy majd a vonat személyzet fedezi, illetve olyan részeken, amik már járhatatlanok.
- Rendszeres (személy)forgalommal rendelkező állomásnak nem, vagy nem nagyon aktív végén: pl. Tiszalök, Tornanádaska esetében kérdéses, hogy egy esetleges körbejáráskor kezelik-e:
- Üzemi területen, vagy üzemi úton lévő, szinte mindig zárva tartott, vagy felhívásos sorompó (Szolnok állomás, Kaposmérő után egy ex szolgálati lakáshoz vezető, Murakeresztúr felhívásos sorompói, Istvántelek előtti üzemi átjáró.
- Egyedi dolog, mint a Szőnyben lévő kapu a vágányok közötti kerítésen, egykaros sorompó a Vasúttörténeti park bejáratánál.
(e mellett van 2 a Skanzenvasúton és 2 a nagycenki múzeumvasúton).
- Valahol egymás mellett van külön gyalogos és közúti sorompó, az egyik legszebb példa Mezőhegyes, ahol két gyalogosátjáró fog közre egy közútit, mindegyik saját sorompóval rendelkezik.
- És persze van amit éppen cserélnek hosszabb-rövidebb ideje, jelenleg pl. Szabadkígyóson a 120-as átépítésének keretében.
Azt gondoltam, csak pont azon filóztam el, hogy egyáltalán akad még máshol működő, használatban lévő kurblis sorompó valami eldugottabb helyen, vagy tényleg Budapesten van az országban az utolsó.