Pedig szerintem Bijelo poljéig többet kaparásztak a montenegróiak mint a szerbek. Érdekes ,hogy a Matesevo Podgorica autópálya nem vett le sok utast a vonatrol. nekem kamionnal kb 1 óra spórolást jelent a budapest-podgorica távon.
Nemrég megjártam Montenegrót is vonattal, kb. 10 év után.
A vasúton sok újdonság azóta nem történt (a nikići vonal és a CAF-ok már korábbról ismerősek voltak), egy dolog viszont feltűnt.
A vonatokra visszatértek az utasok! Már Belgrádból indulva feltűnt hogy az egyetlen megmaradt éjszakai vonat előszezonban is tele van. És az utazóközönség is változatosabb lett, nyilván összefüggésben azzal hogy Szerbia is, Montenegró is nem kevés harmadik országbelinek lett az új hazája akár hosszabb időre, akár csak a diákévekre. Nem meglepő módon rengeteg az orosznyelvű (az én hálókocsimban kb. 80% volt az arányuk), sok a fiatalabb, vélhetően egyetemista vagy hasonló életmódot folytató távolról érkezett kinézetű. 10 éve az ilyen még ritkaságszámba ment ezeken a vonatokon.
Montenegrónak a vasút által feltárt részébe sem csak a szerbiaiak járnak nyaralni, mint korábban inkább jellemző volt. A Wizzair, Ryanair is megteszi a hatását. Nyugat-európai hátizsákosok, tízfős indiai nyugdíjascsoport kérdezik tőlem hogy a Skodrai-tavi hajókázáshoz Virpazarnál vagy utána kell-e leszállni az elektricskáról. Ostrognál kb. huszan szállnak le a reggeli vonatról hogy a kolostort felkeressék. 10 éve az forgalmista még megjegyezte nekem, hogy a néhány helyi öregen kívül én hónapok óta én vagyok az egyetlen turista, akit leszállni látott. Ma pedig ugyanez a forgalmista vonatmentes időben a turistákat taxizik fel a kolostorhoz. A tisztes középkategóriás sutomorei hotel parkolójában dán és holland rendszámú autók. Az orosz és ukrán rendszámok és tulajdonosaik inkább tartósan letelepedettek, de mindenütt jelen vannak érezhető arányban.
Ami talán még változott, hogy a szerbiai pályaátépítéseknek köszönhetően csökkent Belgrád felől a menetidő és a késés is. Amíg korábban 2 órát minimum rá kellett dobni, ma már csak 30-50 perc a késés. Montenegróban viszont változatlanul késnek a helyi személyvonatok, a pálya egyre romlik, sok a lassújel és egyre kevesebb az üzemképes szerelvény is, a 10-20 perces bari vagy podgoricai fordulások csak további késést okoznak.
Köszi szépen, érdekes kis film, bár igazából csak egy "leltár" rengeteg rövidítéssel. Jó látni gyerekkorom vasútját a hatalmas személyvonatokkal, indiai módra feldíszített mozdonyokkal – meg hogy ne felejtsem, hogy mitől is volt nekünk olyan jó, a románra "kényszerfordított" magyar nevekkel, meg fényképpel a CFR(!) dési járműjavítójának egyik első gőzöséről a XIX. század végéről...
Minden esetre sikerült elég pörgősre-dinamikusra bemutatni a nevezett környéket, annak ellenére, hogy a '80-as évek is egyike volt annak a néhány évtizednek, amikor a Szeretfalva–Déda szakaszon a nap közepén mindkét irányban egy-egy 12 órás(!!!) lyuk tátongott a személyszállításban – nemhogy megállós, de még gyorsvonatok sem jártak arra.
Van arról valakinek információja, hogy a Nagyvárad-Kolozsvár szakaszon mikor kezdődik a nyílt vonali vágányzárral járó felújítási munka? Még előtte szeretnék eljutni oda... Köszi!
Nagyobb rend van a romániai éjszakai vonatokon, mint a nyugat felé menőkön! nyugodtan lehet aludni, háló-, fekvő kocsin nincs gond. (de még az ülőkben sem jellemző...)
A gyorsvonatok közül ami az Agrammal stokkoz (Eszéken alszik), az értelemszerűan mozdonyos. A Zágrábban alvó gyorsvonat Macosa, talán hétvégén az is mozdonyos.
Eszék-Nasice (Nekcse) között milyen szerelvények közlekednek? Személyvonatok kétrészes Macosa motorkocsik, a gyorsvonatok mozdonyosak? vagy vannak már Koncar motorvonatok is?
Bizovac és Koska állomásokon van még szolgálat? Az alakjelzők működnek még, vagy fényjelzőket kaptak? Tavaly őszi Google felvételeken éppen fénysorompókat építettek a vonalon, azért gyanakodunk hogy esetleg a jelzőkhöz is hozzányúltak?
Az egyes magán szolgáltatók oldalain a saját útvonalaikon lévő saját vonataik megtalálhatók (de a vonalon közlekedő más szolgáltatók vonatai nem, miközben valahol az államvasút és két magántársaság is jár egy vonalon). Az állami cégnél nem találtam.
A pályavasút oldalán egy keresőben benne vannak az állami, és magánvasúti vonatok is. A papír menetrendkönyvet a pályavasút adja ki, abban szintén minden vonat benne van.
Román vasúti térképet, és pdf-ben letölthető menetrendet tud-e valaki linkelni? (olyanra gondolok, ami a MÁV oldalán a Menetrend letöltése/Vonali menetrendek oldalon letölthető)
CFR és a többi szolgáltató oldalán csak a MÁV-oshoz hasonló keresőt találtam meg, szöveges menetrendet nem.
Már csak szakaszosan követem a topik témáját, ezért újszülöttként "minden vicc új" nekem. De mégis most tudatosodott bennem, hogy ha jól értem, Zimonyban az új autórámpa átadásával Topčider is megszűnt (legalábbis az értelme). Belgrád vasúthálózatából lassan teljesen eltűnik a régi pályaudvar és az összes csatlakozó vonala tövestül, ami kilométerre azért nem kevés! Tavaly februárban láttam hogy Dunav a pancsovai híd felől úgy-ahogy járható volt. Kedves emlék, amikor még ezen a vonalon a bukaresti vonat hálókocsijából fényképeztem kifelé.
Tegnap pedig láttam hogy Újbelgrádtól a régi hídra vezető nyomvonal is fel van már szedve. Az a nyomvonal, ami 2009-ben a környéken zajló közúti csomópont-építés miatt még korrigálva volt és új felüljárót is kapott (a linken szintén a bukaresti vonat, amikor éppen (Dunav helyett) újbelgrádi körüljárással és a Beovoz alagúton át közlekedett.
Egyébként hülye újságírók ezzel a nyitással... az utóbbi egy évben is volt folyamatosan repülési lehetőség "szomszédos ország fővárosába", mert ha Kijev ki is esett, Bukarest nem!