Érdeklődnék, hogy az országban tud-e valaki használaton kívüli, akár hibás, vagy hiányos Fordson major dízel traktort, egyéb alkatrészt? Bármilyen infót, előre is köszönök! :)
A segítségeteket szeretném kérni. Igaz ugyan, hogy elsősorban (torony)darus témában utazom, de néhány éve elhatároztam, hogy szeretnék megörökíteni (lehetőség szerint jó minőségben, videón) néhány régi, ikonikus földmunkagépet is úgy, hogy ha valaki 20-30 év múlva látni szeretné, milyenek voltak, hogy mozogtak, milyen volt a hangjuk munka közben, akkor láthassa és hallhassa. Elsősorban nem veterán találkozókon kiállított, szépen rendbe tett, csillogó fényezésű gépekre gondolok, sokkal inkább arra, hogy milyenek akkor, amikor valóban dolgoznak - koszosan, kormosan, ahogy láttuk őket a gyerekkorunkban. :) Ehhez a közelmúltban beszereztem egy 4K-képes videókamerát, hogy kellően jó minőségű felvételeket tudjak készíteni. A nyári szabadságomat arra használom, hogy felkutassak ilyen vasakat. Tudom, hogy nem fog beleférni minden, de ha csak néhány összejön az alábbiak közül, már boldog leszek. :) Nem vagyok gyakorlott operatőr (még tanulom ezt az egészet), de megpróbálom a tőlem telhető legjobb felvételeket készíteni. Budapesten élek, így jó volna, ha a környéken találnék a listán szereplő munkagépeket, de ha az ország valamelyik távolabbi szegletébe kell menni, az is megoldható. :) Az alábbi gépeket keresném most elsősorban (nem mind földmunkagép, tudom), üzemképes állapotban (munka közben szeretném felvenni őket):
- Baukema SHM-4, esetleg SHM-5 gréder
- Dutra forgórakodó
- Bármelyik Unirak
- Volvo BM, bármelyik homlokrakodó típus
- Poclain forgókotrók (főként 60, 75, 90, T.Y.45)
- Tees/ZTS Poclain típusok, illetve DH-112
- Yumbo forgókotró, bármelyik típus
- Tatra 148 alvázon rácsos gémes autódaru, bármelyik típus (azokra gondolok, amiknek az emelőműve hidraulikus löketsokszorozó csigasorral működik)
- K162 autódaru (általában Kraz alvázon volt)
- Épgép építési gyorsfelvonók (200 és 500 kg-os, bármelyik típus) - régen az összes építkezésen ott voltak, mára hihetetlenül megritkultak. Olyan példányokról tudok csak, amik vagy fekszenek, vagy talajszint alatt üzemelnek, így a nagy részük nem látható (pl. a Keleti pályaudvar oldalában)
- Bármelyik Rába-Steiger típus, de főként a nagy, "8 kerekű" változatok
- JUMZ EO2621 árokásó traktor
Ez a csatornám (az eddig elkészült videók főként telefonnal készültek, de most már jobb minőségű felvételekre is képes leszek):
Természetesen tisztában vagyok vele, hogy az ilyen információk, illetve helyek nem mindig nyilvánosak (érthető okokból), ezért kérném, hogy aki esetleg tudna segíteni, e-mailben keressen meg (a nick-em alatt látható a cím), illetve a kék közösségi oldalon is megtalál (a nevem nem titok, látszik a csatorna URL-jében). :) A videóimban sem szerepelnek helyszínek, illetve amikor szükséges, a feliratokat, rendszámokat, arcokat is kitakarom. A gép a lényeg. :)
Segítséget szeretnék kérni. Van egy 1964-es SP-300 traktorom, és hozzá egy 1966-os SP-300 stabol motoros szivattyúm. Kíváncsi vagyok jelenleg milyen értéket képviselhetnek?
Segítség ! Zetor motornál a porlasztócsúcsnak mennyire kell beérnie a hengerbe ? Hogy lehet a porlasztóhüvelyt kiszedni a hengerfejből ? Szét kell szednem megint a gépet van ami mossa a hengerfejet és azért van mindig porlasztó hibám ,ami végül is nem az de úgy jelentkezik a tünet ,mert a hengerfejet ahogy mossa a porlasztás a csepp ami lepottyan a dugattyú kamrába az ott előrobbanást okoz és arra még ráfecskendez és fura hangja lesz az egész gépnek . Vagy marni kell a porlasztó hüvelyét ,csak nem tudom mennyit kéne kivenni belőle . Valami séma féle nem -e létezik erre
A fedlapnál mindenképp cserélned kell ! A ház kopása még egy pár órát ment szivattyúnál katasztrófa volna ! Csak olyan hitvány az új szivattyú hogy kb 5-6 órát is elmegy talán ! Televerte az egész sebváltót alu pigmenntel ! Az esztergályossal gyártattam bele újakat bronzból ! A kormány szivattyúk nem azért mennek tönkre mert elkopnak az MTZ-n hanem általában a 3-alakú tömítés szakadása miatt és ez miatt elveszti a nyomását ! Régen amikor még játszottam ilyeneket pár száz forintból fel volt újítva és ment tovább de azokból is a régiek voltak a jobbak amiben bronz 8-as alakú csapágyak voltak ! A másik az olaja rendszeres cseréje és a kimosása lenne de ezt senki sem csinálja ! Aztán az egész szervó oszlopot cserélik amikor már a por tönkre tette az egészet ! Újabban meg már átalakító készlettel átállítják teljes szervóra . A zetor belső hidraulikus elósztóban sajnos még nem cseréltem semmit az nem olyan egyszerű ahogy írtam is csapok vannak benne és be vannak nyitolva vagy pontozva . Én még nem láttam hogyan lehet azt megjavítani !
A szűrésen meg se lepődők. De áruld már el ha már szereltél ilyent hol cserélnél rajta gumigyűrűket? A szivattyú javítását nem értem ha az lenne mert fogaskerék szivattyú ami amúgy is "öntömítő" szivattyú az alu csapágyat bronzra váltva még mindig nem oldottad meg a ház kopását. Ami mentén rengeteg résolaj keletkezik nem hiába dobálják le az mtz-n a kormány és a 3. hidraulika szivattyúkat mert fogaskerekes és olcsóbb a gyártani a tömegtermelésben, mint egy axiál szivattyút.
Ha kosz kerül bele pl fém darálék akkor szokott ilyeneket csinálni ! Nekem is az alu forgács belement hiába mostam ki csak felvett valamennyit belőle és időnként nem emel, meg lesüllyed . Milyen olaj van benne az is sokat számít ,a hajtómű olajat nem szereti még a leghígabtól is ordít benne a szivattyú ami még hitvány is volt ,ledarálta a belsejét mert aluból volt a csapágya ! Most aztán átalakítottuk bronz belsőre azóta csendben van meg teszi a dolgát csak a forgácsok miatt időnként meg bolondul . Mikori az olaj benne ? Az alján nehéz a szivattyú fedlapja a sok vassal együtt ! Legjobb aknáról levenni ,meg feltenni is ,olaj is lesz bőven ! A ruhádon is ((::!! Magát a tömböt nem igen lehet szét szedni eléggé össze van olyan kis csapokkal nyitolgatva és csak a fene tudja hogy jön szét vagy mit kell kiütni a csapokból ! Én is szerettem volna szét operálni és a gumi gyűrűket újakra cserélni . Legjobb elsőnek a szivattyú környékét átnézni letakarítani majd alaposan átmosni valami kevert olajjal ami híg hogy könnyen kitudja fújni magából meg kimosni a járatokból a koszt . Eléggé szerencsétlen hogy a szivattyúja a legalacsonyabb ponton van és az összes retek ott ül meg pont a szűrője is egy vacak szita csak !
Zetor 5611 hidraulika gondom lenne. A tünet a következő beindítás után kicsit megemeli a hidraulika karokat. Ráállok akkor visszamegy de utána megint megemeli. Ha az ülés melletti karon 5mm mozdítok akkor leengedi a karokat de utána se javul meg. Továbbá Levettem a fedelet és átnéztem a rudazatokat és hiába mozgatom az ülés melletti kart nem mozdítja a tolattyút. Valami kosz kerülhetett bele valamelyik szelephez hogy ezt produkálja?! Fél napot volt rajta egy targonca torony csak ennyit használtam a hidraulika rendszerét. A szivattyúnál levő szűrőt még nem néztem meg mert a hashúzót is le kell hozzá venni ahogy elnéztem.
Kiszerelve a tömböt mennyire lehet szétszedni és kitakarítani? Összedolgozhat a tömb? Van valakinek robbantott ábrája esetleg róla?! Mindig is megakartam a munkahengert az legalább most összejön.
Le vagyok maradva. Én még olyat sem láttam hogy egy bütyök vezérli mind a két szelepet. El tudom képzelni hogy el vannak tolva, a sima bütyök helyett valamilyen alakosra gondolok hogy kellő időben kellő ideig nyissanak a szelepek. Szeretném látni élőben.
Számtalan hülye megoldás van egyébként amiket nem is értek sokszor hogy miért csinálják ! Pl a Zetor himbái nem egyformák de ez még hagyján de a szelep végére még egy kis pót sapka is van húzva ,na annak már osztán még az értelmét sem értem !
Ennek a bütyköstengelyén mindössze 2 bütyök van. Az egyik az adagolót működteti, a másik pedig a két szelepet. Tehát mind a szívó, mind a kipuffogó szelep himbaemelő rúdját ugyanaz a bütyök lökdösi.
A vezérműtengelyen("a") van egy ferde fogazású fogaskerék, amin van ugyan gyári jelölés, de az hogy azt mihez kell illeszteni, egyelőre rejtély.
A főtengely fogaskerekén ("b" illeszkedő kerék) semmilyen jelölés nincsen, hacsak az ékpályát nem tekintjük annak.
Egy biztos: az előbbi "a" tengely jelzése 12 óránál egybeesik a dugattyú felső holtpontjával, valamint a a túloldali lendkeréken levő skálázott jelöléssel. Ez utóbbi - gondolom - az előtöltés beállítását segíti.
Csinálok pár fotót, és/vagy videót, az beszédesebb lesz.
Én még nem találkoztam olyan vezérmű tengellyel amelyiken a bütykök nem egyforma magasak lettek volna. Egyformának kel lenni a szelep útjának. Ha el volt törve a szelephimba, akkor az valószínű hogy találkozott a dugattyúval. A vezérműtengelyt hajtó fogaskeréken lévő két pont között kel lenni a főtengelyen lévő (meghajtó ) fogaskeréken lévő pontnak, vagy vesszőnek. Látatlanba csak ennyit tudok mondani, konkrétan nem ismerem azt a motort. Ez általános információ.
Tapasztaltabb gépszerelőktől szeretnék segítséget kérni!
Vettem egy veterán lapvibrátort az ócskapiacon, amin HATZ E671 1d41 egyhengeres dízel motor van. Mondták, hogy nem indítható, de átfordul. Az rögtön látszott több csavaron, hogy valaki már próbálta javítani.
Itthon, a szelepfedél lebontása után láthatóvá vált, hogy a szívószelep himbája el van törve. Maróssal csináltattam egyet, és kicseréltem.
A kérdéseim a következők:
Normális dolog-e, hogy a szívószelep himbája jóval kisebb mértékben nyomja le a szelepet, mint a kipufogóé?
Vajon gyárilag egyforma hosszúságúak a szelephimba tolórudak?
Szerelt-e már valaki közületek ilyen motoron vezérlést, ill. tudja-e valaki, hol kell lennie a jeleknek?
Van-e esetleg valakinek használható robbantott ábrás szerelési útmutatója, mert amit én kaptam, az csak fekete-fehér fotókkal illusztrált és nagyon rossz minőségű?
MIA alkatrészek esetleg érdekelnek valakit? Maradt rám pár ‘apróság’, nincs szívem a méh telepre vinni…
Van két lendkerék, főtengely, dízel hengerfej, dugattyú, hajtórúd, hüvely. Meg egy általam ismeretlen része: ház egy csapággyal, fogaskerékkel, a fogaskerék közepe axiálisan nyomkod valami, szerintem az adagoló volt rajta.
Szeretném egyben adni. Most Kapospulán vannak az alkatrészek, de igény esetén Húsvét után Dunavarsányban vagy Bp-en is átvehetők.
LKT 80-at meg sok egyéb ilyen fanyűvő traktort láttam ,de a két típusról még csak nem is hallottam ! De az öregebb szakik sokkal többet tudnak mint én !
Újként kapcsolódok be ebbe a beszélgetésbe, de Ti/Önök az utolsó reményem.
A diplomamunkámat írom épp, melyben a A magyar KÖZGÉP által gyártott VARUTA 62-ről is írnom kell, a legrelevánsabb infót pedig ebben a topikban találtam róla haflinger 2008-as hozzászólásában. Mivel köteles vagyok a forrást is megjelölni (amihez sajnos pusztán ennek a fórumnak a linkelése nem elég), nem tudja esetleg valaki, hogy ezek az infók melyik könyvből származhatnak?
Illetve ha bárkinek van esetleg bármi hivatalos infója az LKT 75 típusú gépről azt is nagyon szívesen fogadom.