Minden amit a RÁBA gyártott!!!Illetve RÁBÁnak hívják!!!Kistraktortól az autóbuszig!!!Sajnos mostanság feledésbe merült ez a patináns gyár!Ezért gondoltam,foglalkozzunk vele!!!
Valaki meg tudná mondani mihez való a képen látható kapcsoló és izzítógyertya? Az izzítógyertyán csak 6V felirat van, hasonló a Csepeléhez, de a menete vastagabb. A kapcsoló Villtesz gyártmány, kulcs nincs hozzá sajnos. Esetleg ha valaki tudná, hogy hogyan nézett ki a hozzá való kulcs, megköszönném.
A képen látható légfék munkahengerre gondoltam, csak nem fogalmaztam meg jól. Jól látod, egy BSS félpótkocsi makett tervezéséhez kellenek ezek az adatok, ami RÁBA futóval van szerelve. A légtartály méretét már megtaláltam, úgyhogy az megoldott. Mellékeltem pár renderelt képet, hogy tiszta legyen a kép... :D
Mi az, hogy féktartály? A féklevegő légtartályára gondolsz? Vagy a képen látható légfékhengerre, ami szabvány AL-10 es, ha jól látom. Ebből viszont az következik, hogy itt egy Panav BSS pótkocsi Rába gyártmányú futóművét látjuk. Amennyiben tehát a légtartály mérete érdekel, azt itthon senki nem mondja meg, csak a gyártó cseh cég. Mi több, gyanítom, hogy a Rába csak a rugókengyel tartóig terjedően szállította ezeket a futóműveket, tehát a felfüggesztés többi része szintén cseh.
Remélem tudtok segíteni. A mellékelt képeken látható RÁBA pótkocsi hídról kellene jellegrajz, méretekkel, vagy akinek van ilyen híddal szerelt futója, az esetleg lefotózná? A rugót és a kengyelt tartó bak és a féktartály méretei érdekelnének főként.
A Rába motorfejlesztési programjáról egy írás a "Járművek, építőipari és mezőgazdasági gépek" c. lap 1998. évi 10-11. számából (lehet, hogy csak az IMG-s módszerrel lesz olvasható):
Az 1998. 7-8. számban pedig Dr. Cser Gyula (Autókut) írt a dízelmotorok 2000. utáni jövőjéről. Ennek az írásnak a végét felteszem:
Úgy adta a sors hogy tulajdonomba került egy Rába S22 Turbós billenős darab. Indul megy.Sajnos sokáig egy magtárban állt de fedett helyen, ezért a kártékonyak beleköltöztek de már rendet tettem. Mit gondoltok kinek lehetne eladni egyáltalán vesz még valaki ilyen gépet?Nekem se jogsim se tudásom nincs hozzá,el kótya vegyélni meg nem akarom.
Facebookon keress rá a "Régi Győr" oldalra. Ott van olyan mappa, hogy gyár-vállalat, vagy ilyesmi. Ott voltak archív képek a gyárból, a motorgyárból is.
Egy színt nem fogsz találni, archív képeken és régiek visszaemlékezése alapján a Steigerekben az elején csontfehér volt a motor, aztán volt sárga is, a 80-as évek végén bordó. Ezek persze álló motorok.
Pontos mennyiségeket én sem tudok, de engem is érdekelne.
Egyiptomba, Szíriába, Jugoszláviába szállítottak sok kamiont, sőt Kínába is.
Ellenben nemrég olvastam egy jó tanulmányt, melynek jelentős része a Vagongyár története. A motor és a futóműgyártás története nagyon részletesen fel van dolgozva, korabeli visszaemlékezések, dokumentumok alapján. A motorgyártásnál leírja a llicencvásárlás, a gyártás beindításának körülményeit, árakkal, darabszámokkal, csatározásokkal. A futóműgyártásnál szintén hasonlóan. Sajnos a teherautógyártás van a legkevésbé részéletezve.
Felmelegíteném a kérdést, mivel úgy látom, nem érkezett rá válasz. Azóta talán valaki tud segíteni... Tehát:
'70-es '80-as években milyen színűek voltak az új D2156 HM6U típusú fekvő motorok? Kékek, szürkék vagy zöldek? És a mai RAL skála alapján tudnátok hozzá színkódot?
Van valakinek információja arról, hogy évente milyen darabszámban készültek Győrben a Rába kamionok, teherautók (+ pótkocsik)?
Régebben itt a fórumon volt már szó róla, hogy a gyártott mennyiség jelentős hányada barter üzlet keretében Jugoszláviába került, kurrens futómű- és motor alkatrészeket kaptunk cserébe. A belföldi piac mellett Egyiptomban is rengeteg Rába futott.
De mennyi volt az éves gyártott mennyiség? (400-500 db?) Erről még sosem láttam adatot.