Érdekes dolgok ezek, miért pont ebbe az ocsmányságba kellett a Ganznak beleépíteni a berendezéseit???
Az Ikarus 120-asba is ki lehetett volna próbálni, hiszen két Magyar nagymúltra visszatekinő cégről van szó akik régen is kooperáltak közösen járműveket.
Valóban, Ganz hajtással jelenleg ez az egy darab van a Sor 8-ból.
De ahogy MCA topictars kigyűjtötte neked, kulon-külön hosszváltozatonkènt (8m - 11,1m között) ott van leírva (kifényképezve) hány db elektromos Sor busz készült, es azok közül mennyi és mely városokba kerültek.
Az egyik első igen népes európai e-busz család a SOR. Tán 2012-ben járt a Margit-szigeten egy szolgálaton kívüli, tán 9,5 méteres tátrai síbusz, emlékezetes index.hu híradás megerősítéssel. A szerző akkor tán a motorhang hiányát emelte ki.
Azóta sok város vett a 12 méter alatti járművekből Prágától, Eperjesen, Pozsonyon át romániai és bolgár helyszínekig.
A gond az lehet, hogy 2016 óta nem fejlesztik a 3 jószágot (EBN 8, 9,5, 11):
-mindhármat ma is 172 kWh kapacitású Winston akkukkal hirdetik
-mindhárom alkalmazza az AP ülés nélküli utastér libchavi találmányát.
Tiborcz, Hernádi (Mol), Lepsényi (MÁV) éppen a hidrogénüzletbe invesztál, mert ez az EU prioritás éppen, erre kapnak pénzt. (Aztán nem lesz belőle semmi, csak eltűnik a pénz.)
Ez volt az LNG üzlettel, ott a még aktív Széles zsizsegett, meg az ITM nevű minisztérium elcseszte az LNG projektet is, aztán megpróbálták rátolni a pályázóra a felelősséget...
Azért látszik, hogy az üzemeltetők máshol is szorulnak, rájukmelegítenek mindenféle kisszériás kakakazalt, aztán pár év múlva amikor a fókusz lekerül, a matekóráknak vége, akkor gyorsan eladjak, kidobják.
Szerintem történelmi pillanat, hogy megjelennek a használt piacon.
A valós értéke szerintem jóval a 200 e eur alatt kellene legyen ez amolyan nem akarom eladni védőár.
A Merci első eladott Németo.-n kívüli E Citaroi közt voltak, kicsi akkasival, diplomatikusan fogalmazva még gyerekbetegséggel küzdöttek (oslói kocsik, 6-ot vettek, talán még egy fut?!)
Hát mi ezt nagyon megtanultuk a félig on GST12A troliknál amik ropiként törik a maguk kis 3 méteren billegő mázsácskáikkal a stabrudakat (vagy végeiket).
-sumákoló buszgyártók az ülőhelyek megadásával gondolják letudni az utas befogadóképesség kérdését,
-dilettáns ajánlatkérők pedig még a lehajtható üléseket is beszámítják, mintha azok nem az állóhelyi alapterületet, így az álló utasok számát csökkentenék.
Nem gondolom, hogy egy városi M3/1 használatra is szánt busznál titkolható
Az új 12 méteres kapcsán az októberben bemutatott 18 méteresre referálnak, kutattam, ott kibontották-e, mit takar a "továbbfejlesztett hajtáslánc-architektúra".
"The bus stands out due to its new design which doesn’t include a conventional engine tower. Instead of it, the bus has been fitted with a modular driveline with components placed on the roof and in the rear of the vehicle."
Magyarul, röviden: moduláris hajtáslánc, melynek összetevői a jobb helykihasználás és utasszám-maximálás végett a tetőn és a busz hátsó részében kerültek elhelyezésre.
Két kérdésem merült fel a közölt információk kapcsán:
"További fontos változás, hogy a modell hajtása, akárcsak a tavaly bemutatott csuklós verzióé, egy továbbfejlesztett hajtáslánc-architektúrára épül, [...]"
Kíváncsian várom ennek kibontását és ismertetését: miben fejlődött tovább? SiC inverter? Nagyobb teljesítményű motor? Jobb energiafelhasználás, kisebb veszteségteljesítmény?
Másik: minden akkumulátorcsomag a tetőre került, így most ez a típus is (Lion's City E és eCitaro után) kapott valamilyen aktív felfüggesztési rendszert? Egy pár sima stabilizátorrúd a kb. 3 méterre felpakolt 3,5 tonnához tapasztalataim alapján nem biztosít kellő kanyarstabilitást.
Kijött egy ilyen lista, ez alapján kaposvárra 6,71 milliárd Ft van előirányozva az e buszok vételére, ez alapján borítékolható, hogy a MAN vitte a tendert mint a legdrágább pályázó.
A Scania és a Castrosua házasságából született CS75 LE e-busz család két gyermeke 416 vagy 520kWh akkukapacitással mutatkozott be a minap Spanyolországban:
A fogyasztás, így az akkumérettől függő hatótávok rendben vannak, az "optimális körülmények között elérhető akár" kategóriában 80% lemerítéssel 0,83kWh/km fogyasztással 400, illetve 500km.
A Northvolt akku is jól áll: pakk szinten >173Wh/kg gravimetrikus energiasűrűséggel, míg az Akasol magasztalt harmadik generációs NMC3 terméke pakk szintű energiasűrűsége a gyártó szerint <164Wh/kg, a Mercedes szerint 175Wh/kg.
Egy dolog nem derül ki, az utas befogadóképesség.
A Busworld fürkészeknek nincs 520kW-os demóbusz adata?