Negyedik világbajnoki címét nyerte sorozatban Sebastian Vettel, a Formula–1-es Red Bull német pilótája. Niki Lauda háromszors F1-világbajnok szerint Vettel előbb-utóbb meg fogja dönteni Michael Schumacher rekordját.
Mivel Vettel F1-es karrierjében még legalább tíz év van, újabb vb-címe fényében természetesen szóba került, hogy a jövőben túlszárnyalhatja-e Michael Schumacher sokáig megdönthetetlennek hitt rekordját. A háromszoros bajnok Niki Lauda szerint meglehet Vettelnek a hét.
„Az öreg Fangio évtizedeken át a lista élén állt öttel, aztán jött Michael, aki kettővel is felülmúlta. Most már csak ki kell várnunk Sebastiant – fogalmazott az osztrák. – Nagy esély van rá, hogy ő bizony lehagyja Michaelt.”
A hétszeres vb-győztes Schumacher együtt örült Vettellel az újabb győzelemnek.
„A verseny előtt néhány nappal felhívtam Sebastiant, és sok sikert kívántam neki. Örülök, hogy most, a futam után együtt örülhetünk sikerének. Nagyszerű, hogy ilyen fiatalon sikerült sorozatban négy vb-címet szereznie. Egyszerűen fantasztikus, csak gratulálni tudok” – nyilatkozta Michael Schumacher.
Brawn a szezon végén távozik a Mercedestől - sajtóhír
Bár korábban volt róla szó, hogy marad 2014-re is, a szezon végén távozik a Mercedes Formula–1-es csapatától Ross Brawn csapatfőnök – adta hírül a BBC.
Brawn és a Mercedes nem tudott megegyezni arról, hogy a korábban a Benettonnal, a Ferrarival és a Brawn GP-vel sikereket elérő szakember milyen pozícióban maradhatna az istállónál, így nem folytatódik a közös munka. A Mercedest jövőre a Toto Wolff, Paddy Lowe páros fogja irányítani Niki Lauda segítségével kiegészülve.
A BBC információját a Mercedes szóvivője sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta.
Korábban arról szóltak a hírek, hogy a Honda szeretne meggyőzni Brawnt, hogy társuljon az F1-es programjához. Mint ismert, a japán cég lesz 2015-től a McLaren motorszállítója. A BBC informátorai ugyanakkor cáfolták, hogy Brawn a McLarennél folytatja pályafutását.
Még a takarítónő is milliós jutalmat kapott a Red Bullnál
Dietrich Mateschitz, a Formula–1-es Red Bull-istálló tulajdonosa az idén is tartja magát a korábbi években bevett szokásához, és a konstruktőr-világbajnok és a 2. helyezett FOM-jutalma közötti különbséget szétosztja a csapat tagjai között.
Így a takarítónőtől kezdve a recepcióson át mind a 650 dolgozó 12 ezer eurós (3 millió 300 ezer forintos) jutalmat kap. A hírek szerint Sebastian Vettel azért más elbírálásban részesült, ő ötmillió eurós prémiumot zsebelhetett be az egyéni vb-címért – írja a Bild.
A Vettel-siker hozzávalói: Schumi-poszter, Newey-autó és a többi
Sebastian Vettel a vasárnapi Indiai Nagydíj óta a Formula–1 történetének legfiatalabb négyszeres világbajnoka, és az első, aki zsinórban nyerte meg első négy vb-trófeáját. A 26 éves német 2009 óta a Red Bullnál versenyez, az elmúlt négy és fél szezonban a mezőny leggyorsabbja volt. Tehetsége és túláradó önbizalma mellett a Red Bull-istálló remek munkája és Adrian Newey fantasztikus autói is kellettek ahhoz, hogy ne lehessen legyőzni. Tíz dolog, ami Vettelt az F1 urává tette.
TEHETSÉG E nélkül nem is került volna az F1 közelébe. Nem véletlen, hogy őt választotta ki a Red Bull és a BMW az utánpótlásprogramjába. Az elmúlt években meggyőződhettünk róla, hogy egy körön át annyira egyedülálló virtuozitással képes vezetni, mint a legnagyobb edzésmenők, beleértve Ayrton Sennát is, versenytávon pedig a saját feladatait végrehajtva is átlátja a futam alakulását. Előbbire legutóbb a szingapúri időmérős körében láthattunk példát, utóbbira a rossz rajt után kivárásra játszva megnyert Japán Nagydíjon. A legádázabb riválisai is elismerik, hogy nemcsak a jelenlegi mezőny, hanem z F1 történetének egyik legtehetségesebb pilótája.
NEMZETISÉG Az Indiai Nagydíj utáni sajtótájékoztatón azt mondta, először Michael Schumacher posztereivel díszítette a falát kisgyerekként, mielőtt kamaszkorához érve le nem cserélte a képeket fürdőruhás vagy a nélküli nők plakátjaira. Nem tudhatjuk, de ha Vettelt kisgyerekként nem éri az a hatás, ami elvarázsolta a generációját, és ontotta a tehetségeket Adrian Sutiltól Nico Hülkenbergig (Nico Rosberget a családi szálai miatt szándékosan nem soroljuk ide), talán most az élet más területén van hasznára munkáltatójának. A lehető legjobbkor született és nőtt fel Németországban, ahol éppen a hullám tetején volt az együléses autósport tehetségkutatása.
GONDOSKODÁS Ennek a tehetségkutató hullámnak is köszönhette, hogy tehetségét hamar felismerték, és hogy miután nyolcévesen versenyszerűen is gokartozni kezdett, 11 évesen már a Red Bull tehetségkutató programjában találta magát. Helmut Marko, a projekt vezetője hamar meglátta a Vettelben rejlő lehetőséget, s kivételes bánásmódban részesítette, amiről az alacsonyabb kategóriákban mellette versenyző csapattársak ugyanúgy tudnának mesélni, mint Mark Webber az utóbbi évekről. Vettel 2007 óta rendszeresen szerepel az idény végi Bajnokok Tornája gálaeseményen, amelyen hat éve verhetetlen idolja, Schumacher oldalán – Schumi Vettel F1-be kerülése után saját utódjaként kezelte honfitársát, akinek eleinte jólesett a gondoskodás.
ADRIAN NEWEY AUTÓI Vettel 2007-ben egy BMW-s beugrás után lett a Toro Rosso pilótája, és 2008-ban, amikor Red Bull Technologies néven közös kasztnit gyártott az energiaital-gyártó a két istállójának, ő aratta Adrian Newey tervezőzseni első Milton Keynes-i győzelmét. Vettel 2009-ben átkerült az első csapathoz, miközben az átfogó szabálymódosításokra, amelyek által szinte nulláról kellett kezdeni a tervezést, Newey reagált a legjobb autóval.
Az egyetlen „hibája” az volt, hogy szabálytalannak gondolta a dupla diffúzort, amelyet a Brawn az idény elején tökéletesített, és lépéselőnyből kezdte a szezont. Ám a Red Bull kifejlesztette a sajátját, és a szezon második felében már Vettel volt a legjobb a mezőnyben. A következő négy idényből kettőben egyeduralkodó volt a német, Newey autóit pedig többször is gyanúsnak találták, de olyan szabálytalanságot sohasem találtak, amelyért büntetés járt volna. A szabályokat többször finomították a Red Bull fölényének csökkentése érdekében, eltűntek a dupla és a befújt diffúzorok, de valahogy mindig az RB-k rendelkeztek a legnagyobb leszorító erővel és a legstabilabb menettartással.
Newey érdemeit annyira nem lehet elvitatni, hogy Fernando Alonso tavaly ilyentájt megjegyezte, nem is Vettel a legnagyobb riválisa, hanem Newey.
A PIRELLI-GUMIK Mark Webber az Indiai Nagydíj előtt beszélt Vettel négy világbajnoki címének okairól, és az ausztrál a Pirelli-gumikat emelte ki. Vettel 2009-ben és 2010-ben is a mezőny talán leggyorsabbja volt, de az akkor használt Bridgestone-gumikon nem jött ki az a fölénye, amelyet a Pirelli érkezése után mutatott. 2011-ben mindenkit elsöpört, az olasz gyártónál pedig arról áradoztak, Vettel volt az egyetlen, aki eleget tett meghívásuknak a főhadiszállásra, egyedül ő kérte ki a Pirelli-mérnökök véleményét a versenyhétvégéken. Tavaly az idény végén a Red Bullnak kedvezett a gumiválasztás a futamokon, így a szezon legfontosabb szakaszában jöttek Vettel győzelmei.
Az idén kissé megromlott a viszony a pilóta és a Pirelli között, ami abból a szempontból érthető a Red Bull részéről, hogy rossz minőségű gumikkal próbálták meg láncra kötni a mezőny legjobb autóját. A Brit GP-n történt defektek kapóra jöttek Vettelnek, a biztonságra hivatkozva visszatértek a 2012-es szerkezethez, és a német vissza sem nézett.
IDEÁLIS CSAPAT A jó autó sok esetben nem volt elég Vettelnek, több futamot is a kiváló csapatmunkának köszönhetően nyert meg, a boxkiállások során és a stratégia terén is talán a Red Bull nyújtja a legkiegyensúlyozottabb jó teljesítményt. Christian Horner csapatfőnök, aki még mindig nincs 40 éves, élvezi Dietrich Mateschitz tulajdonos bizalmát, és bár meg kell vívnia a maga csatáit a szókimondó Helmut Markóval, tökéletesen kordában tartja a két versenyzőt. Nagy kihívások persze akadnak, a 2010-es Török és az idei Malajziai Nagydíj után rendet kellett tenni a fejekben, s bár tavasszal megkérdőjelezték, hogy valóban ő a főnök, az idény végén megint csak ő nevethetett.
A Red Bull nem szűkölködik anyagiakban, a fejélesztési csatákat évek óta megnyeri, de diadalmenete fenntartásának érdekében arra is hajlandó, hogy megfúrja a költségkorlátozási törekvéseket, hiszen azok révén gyengülne. Megteheti, hiszen Horner különösen jó viszonyt ápol Bernie Ecclestone-nal, az F1 urával.
ÖNBIZALOM Négy világbajnoki címe után is vita tárgya marad, hogy összességében ki a legjobb pilóta a mezőnyben. Sokan meg vannak győződve arról, hogy Fernando Alonso és Lewis Hamilton azonos autóval legyőzné Vettelt, de szűkül ez a tábor. Vettel ugyanis bármilyen versenyhelyzetbe kerül, tökéletesen jön ki belőle, és ebből már nemcsak az ellendrukkereinek, hanem a semleges nézőknek is kezd elegük lenni.
Az időmérőn rendszerint őt kellene legyőzni a pole pozíció megszerzéséhez, az élről indulva faképnél hagyja a mezőnyt és uralja a futamot, de akkor sem esik kétségbe, ha előznie kell. Tavaly Abu-Dzabiban vagy a mostani Indiai Nagydíjon is láthattuk, hogy nem ragad be mások mögé, ha gyorsan kell előzni, hogy ne vesztegesse idejét, megteszi. És nem csak a DRS-zónában. Erre az a pilóta képes, akit szétvet az önbizalom, aki tökéletesen megbízik az autójában, és aki tudja magáról, hogy legyőzhetetlen. És ezt lassan a riválisaival is elhiteti.
ERŐS SZEMÉLYISÉG Amikor 2007 késő tavaszán a Renault-világsorozat hungaroringi állomásán több újságíró kollégával közösen interjút készítettünk csapata kamionjában az F1-es debütálásáról még csak álmodó Vettellel, nagyon intelligens, jó humorú, közvetlen srácot ismertünk meg. Vannak személyek, akikkel először találkozva és beszédbe elegyedve úgy érzi az ember, órákig el tudna beszélgetni velük bármiről. Vettel ilyen. Úgy elrepült a húsz perc, hogy kettőnek sem tűnt.
Érett versenyzőként érkezett az F1-be, határozott kiállása tejfelesszájú külseje ellenére egyértelmű volt, s akik vele dolgoznak, azt mondják, az évek során semmit sem változott, csak éppen jobb pilóta lett. Persze a sikerek érdekében megtette a kevésbé szimpatikus lépéseket is, de a Webberrel történt 2010-es isztambuli ütközése vagy az idei malajziai előzése azért közel sincs azokhoz a húzásokhoz, amelyek például Michael Schumacher pályafutására árnyékot vetettek.
Emberi tulajdonságai is szembetűnőek. A maga elé tett mutatóujj, a rádióba kiáltott „Yes!” a győzelmek vagy a pole pozíciók megszerzése után sokak számára idegesítő szokás, amelyek talán feleslegesen tartoznak már az imázsához, mégis – talán babonából – ragaszkodik hozzájuk. Az Indiai GP utáni pörgése és kerítésmászása viszont biztosan nem bosszantott senkit, még azokat sem, akik megbüntették érte.
SZERENCSE Szerencse nélkül még Vettelnek sem megy. Persze nem arról van szól, hogy mázlival szerezte meg mind a négy világbajnoki elsőségét, de kettőnél kellett Fortuna segítsége. 2010-ben Mark Webber dél-koreai kiesése vagy Fernando Alonso és a Ferrari abu-dzabi stratégiai döntése is kellett a végső elsőséghez, míg tavaly a brazíliai idényzárón Newey sem hitt a szemének, amikor látta, hogy a rajt után Bruno Sennával történt előzésben megsérült autója végig bírta a leintésig.
Ám ennél nagyobb szerencsével is nyertek már világbajnoki címeket a Formula–1 történetében…
Szerencsének is nevezhetjük, hogy az autó az esetek többségében Webber alatt ment tönkre, de az kétségtelen, hogy Vettel nemcsak ennyivel volt jobb csapattársánál, hanem a tehetségre, motivációra és személyiségre vonatkozó pontokban is.
MOTIVÁCIÓ Úgy tűnik, Vettel esetében ez sohasem fogy el, sőt önmagát generálja – még csak 26 éves, de már négyszeres világbajnok. Fékezhetetlen, Webber személyében kiváló csapattársa volt az elmúlt öt évben, és jövőre Daniel Ricciardo érkezése meghozza azt a változást, amelyre szüksége lehet. Nagy kérdés, hogyan hatna a motivációjára egy gyengébb autó, de nem valószínű, hogy Newey és társai nagyon elszúrnák a 2014-es projektet.
Bild: „Köszönjük, Heidi! Köszönjük, Hanna! A 26 éves Sebastian Vettel térdre borult a 750 lóerős „Hungry Heidi” (Éhes Heidi) előtt. Elnyűhetetlen Red Bulljával idei tizedik versenyét nyerte, s egyben negyedik vb-címét is.”
Express: „Vettel király. Igazi sorozatgyőztes: egyhuzamban a harmadik indiai siker, hatodik idénybeli győzelem és negyedik világbajnoki cím. Ő a német sorozathős.”
Frankfurter Allgemeine Zeitung: „Teljes kontroll. Vettel nyert Indiában, ismét világbajnok, és végérvényesen az F1 központi alakja lett. De vajon népi hős lehet-e belőle?”
Die Welt: „A pálya ördöge elbánt az irigyekkel. Vége az izgalmaknak, kit érdekel már, mi minden akadályozhatta volna meg Vettelt abban, hogy ismét világbajnok legyen?”
Süddeutsche Zeitung: „Fangióval, Prosttal és Schumacherrel egy társaságban. A mindössze 26 éves Vettel mellett csak három pilóta szerzett legalább négy vb-címet. A bajnok Indiában beszélt először arról, hogy érintették őt az ellenséges hangok az idény közben.”
Stuttgarter Nachrichten: „Huszonhat évesen is válhat legendává valaki.”
Stuttgarter Zeitung: „Megérkezés a legnagyobbak közé.”
OLASZORSZÁG
Corriere dello Sport: „Vettel már mítosz. A negyedik vb-cím a legnagyobbak közé emelte.”
La Gazzetta dello Sport: „Vettel négyszer. Bajnok mindörökre (4ever). Vettel ittas... örömittas!”
La Repubblica: „Seb császár mestermunkával lett az F1 uralkodója.”
Corriere della Sera: „Ellenállhatatlan! Szinte észrevétlenül egy fenomén emelkedett ki az F1-mezőnyből. Inog Schumacher és Fangio trónja.”
La Stampa: „IV. Vettel bevonult a történelembe. Az F1 ura 26 évesen legendává vált.”
SPANYOLORSZÁG
Marca: „Ámen, Sebastian. Vettel olyan idény végén koronázta meg magát negyedszer, amelyben szenvedni is megtanult. Most már Prosttal egy szinten van, és már csak Schumacher és Fangio áll előtte.”
Sport: „A földönkívüli Vettel biztossá tette vb-címét Indiában.”
El País: „A legnagyobbak legfiatalabbika. Vettel már Fangio és Schumacher farvizén halad.”
ANGLIA
Guardian: „A szerény Vettel elfoglalta helyét a legendák között.”
Telegraph: „Könyörtelen, intelligens, türelmes – Vettel valóban bámulatos. Már csak az a kérdés, hogy hová soroljuk a legendák között.”
FRANCIAORSZÁG
Le Figaro: „Vettel a bajnok, akit nem szeretnek. Mivel hihetetlen nyerőgéppé vált, Vettel megdöntötte a népszerűtlenség világcsúcsát.”
EGYESÜLT ÁLLAMOK
New York Times: „Vettel nem találta a szavakat, de főnöke, Christian Horner néhány pillanattal korábban közölte a csapatrádión: »Stílusosan csináltad, Sebastian, négyszeres világbajnok vagy, és a legnagyobbak közé kerültél.«”
OROSZORSZÁG
Kommerszant: „Vettel belépett egy elit klubba: ilyen elképesztő stabilitást csak két pilótánál láttunk: Fangiónál és Schumachernél. De mindketten benne voltak már a korban, amikor pályafutásuk csúcsára értek, Vettel viszont még mindig csak 26 éves. Hihetetlen belegondolni, hogy mi minden jöhet még a karrierjében.”
Sebastian Vettel megnyerte az Indiai Nagydíjat, és sikerével sorozatban negyedszer nyerte meg a Formula–1-es világbajnokságot. A dobogóra Nico Rosberg és Romain Grosjean állt még fel, Mark Webber a második helyről műszaki hiba miatt kiesett. Fernando Alonso csak a 11. lett, nem szerzett pontot. Vettel a győzelmét a célegyenesben a gumijai kifüstölésével ünnepelte meg, majd felmászott a kerítésre is – ezekért elméletileg kizárhatják a versenyből, de így is világbajnok lenne.
Sebastian Vettelnek volt ideje eltervezni: az Indiai Nagydíj megnyerése után, a levezető kör megtételét követően nem az előírásoknak megfelelően a boxba hajtott, hanem visszakanyarodott a célegyenesre, ahol a kerekeit füstölve pörgött autójával egy helyben. Majd kiszállt a kocsiból, térdre rogyott előtte, mint az oltár előtt, s ezután a pályát a lelátótól elválasztó kerítésre mászva kihajította kesztyűjét a nézőtérre.
Ez így annyira szabálytalan, hogy ki is zárhatják érte, de ha ez megtörténik, a sportág vezetősége az F1-nek ad hatalmas pofont, nem Vettelnek, akinek Fernando Alonso 11. helyezése miatt egyetlen vb-pontra sem volt szüksége a vb-címhez.
Ám a 2010-es idényhez hasonlóan győzelemmel ünnepelt a német, aki jó stratégiával és az idén látott elképesztő sebességével, irgalmatlan előzéseivel az élre tört korai kiállása után. Csapattársát, Mark Webbert tiszta csatában győzte le, de az ausztrál végül célba sem ért, autója meghibásodása miatt féltáv után kiállni kényszerült – az ő kesztyűi is a lelátón végezték, ő pedig mosolyogva tért vissza a boxba. Talán annak örült, hogy nem kell asszisztálnia a dobogón Vettel vb-ünnepléséhez.
A dobogóra Nico Rosberg és Romain Grosjean állt fel, a Mercedes pilótája kalandos verseny után tért vissza a rajtpozíciójára, míg a Lotus francia pilótája a 17. helyről indulva, a futamot egy kerékcserével teljesítve lett harmadik.
A második helyen a hajráig Kimi Räikkönen haladt, de a finn gumijai elkoptak a végére, öten is megelőzték, és egy gyors kerékcsere után a verseny leggyorsabb körével vigasztalódott a 7. helyen.
Fernando Alonso a 11. helyen, pont nélkül zárt.
Vettel: Fájt, amikor kifütyültek, pedig semmit sem tettem
Sebastian Vettel a negyedik világbajnoki címének megnyerése után elismerte, nagyon rosszul esett neki, hogy néhány futam után az eredményhirdetés alatt kifütyülte a közönség, de úgy véli, sikerei után elfogadják, hogy megérdemelten aratta győzelmeit és lett négyszeres bajnok. A 26 éves németnek a Ferrari is gratulált, míg a Red Bull másik sikerkovácsa, Adrian Newey kiemelte, micsoda alázattal és hétköznapi természetességgel dolgozik a pilóta, akinek ebben rejlik a sikerei titka.
Sebastian Vettel az Indiai Nagydíj megnyerésével – a nélkül is meglett volna – negyedszer is a Formula–1 világbajnoka lett. Rajta kívül hárman jutottak el idáig az F1-ben, Michael Schumacher 32, Alain Prost 38, Juan Manuel Fangio 45 évesen nyerte meg negyedik világbajnoki címét – Vettelnek ez 26 évesen sikerült.
„Elmondhatatlanul boldog vagyok, nem is tudom, mit mondjak, azt hiszem, ez életem legszebb napja. Amikor elkezdtem versenyezni, a Formula–1 nagyon távoli cél volt, de rengetegen segítettek abban, hogy eljussak idáig. Sokan tanítottak, igyekeztem odafigyelni. Elképesztő, hogy egy ilyen erős mezőnyben sikerült újra világbajnokságot nyerni” – mondta Vettel.
A német sorozatban a hatodik győzelmét aratta, ebben az évben 16 futamból tízen ő nyert, és ha tartja jó formáját, a 2011-es teljesítményét is felülmúlhatja, pedig az ennél is simább év volt, hiszen az elején hagyta faképnél a mezőnyt, míg most a szezon második felére javult fel.
„Nem találok szavakat – füllentette Vettel. – A célba érkezéskor nem tudtam, mit mondjak, hiszen ilyenkor a legfontosabb dolgokat közölné az ember, és nem tudja, mi az. Csodálatos érzés beülni ebbe az autóba, fantasztikus volt itt és az egész szezon során. Nem is kérhettem volna többet. Hihetetlen, hogy ez alatt a négy év alatt milyen statisztikai mutatókat hoztunk össze.”
A német a verseny végén egyedülálló, mondhatni a szabályokkal szöges ellentétben álló módon ünnepelt, amiért biztosan büntetés jár. A levezető köre után visszatért a célegyenesbe, ahol a kerekeit füstölve pörgött, majd az autójából kiszállva a kerítésre is felmászott. Azt mondta, ez mind nem tervezett öröm volt, pedig lett volna ideje kifundálni.
„Nem gondolkodtam ezen, Rocky (Guillaume Rocquelin, a versenymérnök – a szerk.) a levezető körben megint elmondta, mire figyeljek, mit hogyan kell csinálni a szabályok szerint, de arra gondoltam, most nem ezt fogom tenni. Rengeteg ember van a fő lelátón, meg kellett tennem ezt nekik. Ez nem megengedett, de jólesett” – mondta a négyszeres világbajnok.
A Red Bull dominanciája miatt néhány verseny után, így Magyarországon is füttyszó fogadta Vettelt a dobogón. Mark Webber malajziai megelőzésétől eltekintve azonban nem tett olyat Vettel, amivel rászolgált volna az ellenséges megnyilvánulásokra. Az egyetlen „hibája”, hogy nyert, miközben a riválisok nagyon lemaradtak tőle és a Red Bulljától.
„Nem volt könnyű idény, pedig kívülről sokan úgy érezhették, hogy már több verseny óta a kezünkben van a vébé-cím. Rosszul esett a dobogón a füttyszó, pedig tudtam, hogy semmi rosszat nem csináltam. Felül kellett kerekednem ezen az érzésen, és a pályán kellett választ adnom, hiszen autóversenyzőként az az igazán nagy dolog, ha elismernek” – mondta a német, külön megköszönve, hogy az indiai közönség nem volt vele ellenséges.
A Ferrari és Fernando Alonso az elsők között gratulált a világbajnoknak.
„Gratulálunk Sebastiannak, ő és csapata nagyszerű munkát végzett, megérdemelte ezt a futamgyőzelmet és az idei világbajnoki címeket” – mondta Stefano Domenicali csapatfőnök.
„Elismerésem Sebastian Vettelnek, ő és csapata uralta az idény második felét, teljesen megérdemelten lett világbajnok. Az egyetlen, amit a gratuláció mellett tehetünk, hogy már a következő idényre összpontosítunk, hogy valahogy megnehezítsük a feladatát” – mondta Fernando Alonso.
Vettelt Alain Prost, az F1 másik négyszeres világbajnoka is megdicsérte.
„Örülök Vettel sikerének, nagyot küzdött, mégis képes volt arra, hogy könnyednek tűnjön kívülről a győzelme. Erre a legnagyobb bajnokok képesek, és biztos vagyok benne, hogy nem ez Seb utolsó világbajnoki címe, további sikereket kívánok neki.
Tudatos a hozzáállása, a csapatot maga köré építi, és rendkívül ügyesen motiválja" – mondta a Professzor.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke (39 évesen minden idők legfiatalabb négyszeres világbajnok főnöke) a pilóta nevében is széles mosollyal fogadta a gratulációkat.
„Ne vegyünk el semmit Seb érdemeiből, nemcsak a mai versenyen, a teljes szezonban remek volt. Ezen a futamon az volt a feladata, hogy gyorsan átjusson a mezőnyön a korai kerékcseréje után, és hibátlanul megoldotta. Ezzel teremtette meg a győzelem lehetőségét – mondta a futamról Horner. – Tudtuk, hogy a stratégia csak akkor működhet, ha Seb megoldja a feladatait. Mark is erős volt, nagy kár, hogy nem arattunk kettős győzelmet. Megható volt látni, ahogy Seb áthalad a célvonalon, hihetetlen, hogy zsinórban harmadszor megnyerte az Indiai Nagydíjat, ami tényleg hab a tortán.”
Vettel vb-címeit sokan Adrian Newey technikai igazgató munkájának tulajdonítják, ami egyértelműen túlzás, de tagadhatatlan, hogy a kiváló mérnöknek nagy szerepe volt a Red Bull menetelésében.
„Ez káprázatos, néhány éve friss kihívás volt a Red Bullhoz csatlakozni, hihetetlen utazás lett belőle. A csapat nagyon elszánt Milton Keynes-ben. Seb két lábbal áll a földön, teljesen hétköznapi srácnak tűnik, aki nem szállt el a sikereitől. Alázatos, intelligens, és megvan az a képessége, hogy a gyors vezetés mellett tisztában van azzal, ami körülötte történik, átlátja a versenyt, nagyon jó vele dolgozni – mondta Newey, akit a legszebb vb-címéről is kérdeztek. – Nehéz dolog, a Williamsszel megnyert első vébé-diadal fantasztikus volt, akárcsak az első a Red Bull-lal három éve. De ezt sohasem lehet megszokni.”
SEBASTIAN VETTEL
Született: 1987. július 3., Heppenheim
Lakhely: Walchwil (Svájc)
Magasság/testsúly: 174 cm/64 kg
Weboldal: www.sebastianvettel.de
Csapatai:
BMW-Sauber (2007-ben egy futam tartalékpilótaként),
Toro Rosso (2007 augusztusától 2008 végéig),
Red Bull (2009–)
Első GP: 2007. június 17., Egyesült Államok Nagydíja (BMW-Sauber)
Első győzelem: 2008. szeptember 14., Olasz Nagydíj (Toro Rosso)
Nagydíjrajtok: 117
Futamgyőzelmek: 36 (ebből 2013-ban 10)
Első rajtkockák: 43 (7) Leggyorsabb körök: 21 (6)
Világbajnok: 2010, 2011, 2012, 2013
Rekordok:
az F1 legfiatalabb világbajnoka (23 évesen és 134 naposan),
az F1 legfiatalabb kétszeres világbajnoka (24 évesen és 98 naposan),
az F1 legfiatalabb háromszoros világbajnoka (25 évesen és 145 naposan),
az F1 legfiatalabb négyszeres világbajnoka (26 évesen és 116 naposan),
az F1 legfiatalabb futamgyőztese (21 évesen és 73 naposan),
az F1 legfiatalabb első rajtkockása (21 évesen és 72 naposan),
az F1 legfiatalabb pontszerzője (19 évesen és 349 naposan)
AZ F1 TÖBBSZÖRÖS BAJNOKAI
(1) 7: Michael Schumacher (német – 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
(2) 5: Juan Manuel Fangio (argentin – 1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
Üdv mindenkinek. Ha esetlek forma 1 -es gyüjtök figyelmét fel tudom kelteni volna nekem F1 eredeti 1987 zippo öngyujtom (Giss Licensing BV 1987)Akit érdekel vagy forumon vagy email cimemen jelezen zsoltggg1992@citromail.hu
Kezdődik elölről - Hamilton és Scherzinger újra összejöttek?
Kicsit több mint három hónap. Ennyit bírt külön egymástól Nicole Scherzinger és Lewis Hamilton a Daily Mail információi szerint. A 2008 óta se veled, se nélküled kapcsolatban élő sztárpár ugyanis az angolok szerint újra egymásra talált.
Az angolok beszámolója szerint a Formula–1-es pilóta és az X-Faktor brit kiadásában mentori szerepet vállaló énekesnő Londonban találkoztak, ahol újra felmelegítették kapcsolatukat.
Hamiltont egyébként akkor szúrták ki az újságírók, amikor az egyszeres világbajnok angol Mercedese lerobbant a westminsteri hotel előtt, amelyben Nicole megszállt.
Lewis és Nicole 2007-ben, egy zenei díjkiosztó gálán találkoztak először, majd randizni kezdtek egymással. 2010-ben és 2011-ben is szakítottak egy rövid időre, utóbbit Nicole édesapjának eljegyzésről szóló pletykái előzték meg. Kapcsolatuk ezt követően sem volt zökkenőmentes. Volt, hogy Hamilton tíz nővel partizott egy londoni szállodában, Scherzingert pedig Chris Brownnal kapták csókolózáson a lesifotósok.
A sebek begyógyultak, és úgy tűnik, hogy Lewis és Nicole továbbra sem tudják magukat túltenni a kapcsolatukon, így hát újra megpróbálják a közös életet. Innentől már csak az a kérdés, hogy a következő nagy bejelentés az újabb szakítás, vagy esetleg az eljegyzés lesz.
Nehéz helyzetben Di Resta, távozhat a Force Indiától
Két okból is nehéz helyzetben van Paul Di Resta (27): egyrészt immár hét versenyen nullázott sorozatban, másrészt nincs mögötte tőkeerős szponzor, ezért a Force India erősen gondolkodik azon, hogy nem használja fel a 2014-re érvényes opcióját.
A skót ügynöke, Richard Goddard úgy nyilatkozott, a Force India mindig sportszerű volt, de sok a fizetős pilóta, és sok a pénzszűkében lévő csapat.
Még várni kell arra, hogy Hülkenberg aláírjon
Bár a német Bild hét eleji cikke nyomán sokan arra számítottak, hogy a Formula–1-es Lotus-istálló napokon belül bejelenti Nico Hülkenberg szerződtetését, erre a német pilóta ügynöke szerint legalább a jövő hétig várni kell.
A Bild szerint a Lotusnak sikerült megegyeznie a korábban Infinity Racing néven futó, a Red Bull-főszponzor Infiniti miatt Quantumra keresztelt befektetőtársasággal, amely 35 százalékos részesedést vásárolna a csapatból. Az amerikai és abu-dzabi érdekeltségű konzorciumnak köszönhetően a Lotus jövő évi költségvetése 200 millió euró fölé emelkedne, azaz megoldódnának az anyagi gondok.
„Nem reális, hogy Nico még a héten aláírjon, túl sok a papírmunka" – mondta Werner Heinz, hozzátéve, hogy még mindig van három érdeklődő a versenyző iránt. A pilóta a Japán Nagydíjon azt mondta, az Indiai Nagydíjig eldől a sorsa.
Hülkenberg szerződtetéséről a napokban magabiztosan beszélt Eric Boullier csapatfőnök, de eddig nem jelentette ki határozottan a Sauber-pilóta érkezését, hiszen Kimi Räikkönen távozása miatt félő volt, hogy bedől az üzlet a Quantummal, és fizető pilótát kell alkalmazni. Hülkenberg mellett ugyanis Felipe Massát és Pastor Maldonadót is szóba hozták a Lotusszal, utóbbi arra az esetre a B-terv, ha a Quantum visszalép, és olyan versenyzőre van szükség, aki pénzt hoz magával. Maldonado elégedetlen azzal, hogy a Williams egy helyben toporog, ezért szívesen váltana.
Fenyegetőzik a Pirelli - ha nem tesztelhet, kivonul
A Pirelli azzal fenyegette meg a Formula–1 vezetőit, hogy a 2014-es idény előtt kivonul a sportágból, ha nem biztosítanak számára tesztlehetőséget a csapatokkal novemberben és decemberben Abu-Dzabiban.
A spanyol El Mundo Deportzivo és az olasz Italiaracing is arról számolt be, hogy Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója a Japán Nagydíjon az asztalra csapott, és készen áll arra, hogy jövő hétfőn az F1 stratégiai találkozóján kész tények elé állítsa a csapatokat és az FIA-t.
„Nem tűrhetjük tovább, hogy csak jártatjuk a szánkat, és semmi sem történik. Valaminek meg kell változnia" – mondta Hembery, aki ugyanazt a feltételeket akarja, amit korábban a Michelin és a Bridgestone megkapott, azaz a mostaninál jóval több tesztlehetőséget, amelyen a csapatok nem az autóikkal vannak elfoglalva, hanem a gumigyár kívánságait is teljesítik.
A Pirellin belül Hemberynél felsőbb körökben is megnőtt a frusztráció, Marco Tronchetti elnöknek kezd elege lenni abból, hogy a Pirellit nem engedik felkészülni, a versenyeken pedig folyamatosan szidják. „Nem szórakoznak, készek arra, hogy gumik nélkül hagyják az F1-et 2014-ben" – írta az El Mundo Deportivo.
A Pirellit az elmúlt hetekben a gumiszerkezet változtatása ellenére szidta Mark Webber, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Sergio Pérez is.
Ecclestone egyszerre tett jót New Jerseyvel és Valenciával
Bernie Ecclestone egy gesztusával segít a jövőre F1-es futamot rendező New Jerseynek és a nagydíját évekkel ezelőtt elveszítő Valenciának azzal, hogy áttelepíti a spanyol kikötővárosból az Európai Nagydíjon használt, nagyjából tíz kilométer hosszú védőkorlátokat és ütközéselnyelő falakat az Egyesült Államokba.
Az amerikaiak így több millió eurós alapvető felszereléshez jutnak szinte ingyen, míg a valenciaiaknak nem kell kifizetniük azt a büntetést, ami azért járna nekik, mert a szerződésük lejárta előtt visszaléptek az F1-es futamok megrendezésétől. A Marca szerint ezzel 54 millió eurót spórol meg a város vezetősége.
A nemzetközi sajtó a Japán Nagydíj után kiemeli, hogy bár Sebastian Vettel zsinórban ötödször nyert, ezúttal izgalmas versenyen szerezte meg a 25 pontot. A spanyolok reakcióiban azért érződik a keserűség, az El Mundo és az As is utal rá, hogy Mark Webber módosított stratégiája is kellett a német újabb sikeréhez.
SPANYOLORSZÁG El País: Fiatal kora ellenére Vettelnek már semmit sem kell bizonyítania. Bár nincs olyan kisugárzása, mint más versenyzőknek, kitörölhetetlen nyomokat hagy az F1 történelmében. El Mundo: Vettel hivatalosan még nem világbajnok, de valójában már jó ideje az. Japánban istállója újabb sikerhez segítette úgy, hogy csapattársát, a féktelen természetű Mark Webbert megakadályozta a győzelemben. Marca: Japánban is az nyert, aki mindig. De a szurkolók legalább látványos versenyt láthattak. As: Vettel kímélte a gumikat, akkor ment gyors köröket, amikor kellett, de Webber jobban megérdemelte volna a győzelmet. Mégiscsak van csapatutasítás a Formula–1-ben.
OLASZORSZÁG Tuttosport: Gyerünk, Ferrari, már csak büszkeségből is! Vettelnek már nem sok kell a vb-címhez, de a maranellóiak egy futamgyőzelemmel még visszahódíthatják a szurkolókat. Corriere dello Sport: Vettel a bajnok. Seb kiharcolta az eleinte nem egyértelmű diadalt, és 90 ponttal vezet Alonso előtt. La Gazzetta dello Sport: Vettel egy lépésre a negyedik vb-címtől. Sorozatban ötödször intették le elsőként, és Indiában már világbajnok lehet. A világnak ismét meg kell hajolnia a legerősebb páros, azaz Vettel és a Red Bull előtt.
NAGY-BRITANNIA The Sun: Vettel idei kilencedik sikerét aratta, de az igazi pezsgőzés egyelőre elmaradt. Alonso negyedik helye miatt a németnek még egy GP-t várnia kell arra, hogy negyedszer is a fején érezze a koronát. Daily Telegraph: Vettel úgy rohant Szuzukában, mint a célja felé egyre sebesebben haladó vonat. Már csak egy hajszálnyira van a végső győzelemtől. Guardian: Vettelnek ezúttal keményen meg kellett küzdenie a győzelemért, és okosan kellett versenyeznie. Igazi krimi volt Japánban, elmaradt az utóbbi futamokra jellemző unalom.
FRANCIAORSZÁG Liberation: Elkezdődött a visszaszámlálás. Vettel sorozatban negyedszer lesz világbajnok – már csak az a kérdés, hogy mikor. L'Equipe: A német negyedszer nyert Szuzukában, de ezúttal nem ezüsttálcán kapta a sikert. Őrületesen meg kellett küzdenie érte, most már nem lehet őt megállítani. Le Figaro: Alonsónak több csodára is szüksége lenne ahhoz, hogy megfordítsa a vb állását. A nyerő lapok Vettel kezében vannak.
NÉMETORSZÁG B.Z.: Vettel még nem világbajnok. Sajnos elmaradt a nagy vb-mámor. Vettel minden körben keményen dolgozott, aminek az idei kilencedik futamgyőzelem lett a jutalma. Abendzeitung: Világbajnoki teljesítmény! Vettel előnye 90 pont, most már egy ötödik hely is elég. Ha minden a terv szerint halad, két hét múlva megvan a negyedik vb-cím. Frankfurter Allgemeine: Vettel sorozatban öt futamot nyert, de még várnia kell a vb-címre.