Most nézem vissza számítógépen a BTTF2-t, amit pár éve a tv2-ről felvettem DVD-re. A jó Q a... a tv2 szedett-vedett bandájának! Volt pofájuk leadni 4:3-ban! :( Holott már a 80-as években is a komolyabb mozifilmek szélesvászonról mentek. Már szinte a kezdetektől láttam, hogy egy link társaság az egész! :( Az ilyen húzások, meg az amikor az 1. részt pár évvel korábban 7-8 perccel előbb kezdték, én meg csak -5 percet állítottam be a videón, járatják le ezt a balfácán csatornát. Az újraszinkront hagyjuk, mert az nem tv2 specifikus.
Mert ugye Marty és Doki a nem alternatív 2015-ből jönnek ide, ebbe az alternatív 1985-be. 2015-ben ugye már gyűrűződve, lassan megváltozott a világkép, pl. az, hogy (kimaradt jelenet) az öreg Biff szépen eltűnik, és ki tudja még, hogy mi minden kezdett el utána megváltozni, amíg jöttek vissza Marty-ék.
Martynak és Dokinak még volt annyi ideje látni, hogy 1985 normálisnak tűnjön, de mire hazaértek, addigra már minden "helyre áll", hiszen ez a realitás mindenki más számára.
Na és itt jön a következetlenség. Tegyük fel, hogy ebben az alternatívában (nem pedig világban, nem külön párhuzamos világban) Marty tényleg Svájcban van. Akkor tehát Marty miért nem kezdett el halványulni, majd mondjuk Svájcban megjelenni? Ennek kellett volna ugyanis történnie. Miért is? Példaként vegyük a Doki elmegyógyintézetbe zárását, majd a kitüntetését. Hát nyilván nem egy helyen készült a két kép :)
Marty és Doki (és Jenniferre is igaz), ha nem kezdett el átváltozni az alternatív 1985-nek megfelelően, akkor annak két oka lehet, bár ettől még következetlenségre továbbra is adhat okot. Szóval az egyik az, hogy az alternatív 1985-ben lévő Marty és Doki változott át, és "ment át beléjük" (vagy, hogy mondjam :D), a másik eshetőség az, hogy az időutazók számára megmarad az eredeti realitásuk emléke, gondolata, élménye, múltja stb. (bár ez végülis ugyanaz, mint az első ok)
Szerintem Marty azért nem volt Svájcban, mert nyilván ugyanúgy ahhoz a közveszélyes Brown-hoz járkált, így aztán bajba is került, láthatjátok! :)))
Na de mi lett volna akkor, ha Marty nincs Svájcban? Na de ha ott van, akkor nem utazhattak el a Dokival és Jenniferrel. Tehát valahol otthon kellett lennie neki. Nem?
1955-ben mire gondolsz? Ha arra, hogy ott két 1985-ös Marty van, akkor az is tévedés, mivel a két Marty nem egyidős...
Az 1985-ben lévő film végi 10 perc meg pont azért nem jó, mert maga Marty mondja, hogy visszamegy 10 perccel korábban. Egyszóval nem saját magával találkozik a saját idejében, hanem a múltbeli (igaz csak 10 perccel korábbi) énjével. Mihelyst eléri a saját idejét, már csak ő maga van.
A Vissza a jövőbe nem engedi meg az alternatív jelenek egyidejű létezését, azaz nincsenek párhuzamos világok. Hanem minden átalakul. Tehát egy azon idősíkban nincs két Jenny-fer stb. A személyek átalakulása (pl. Marty kezének eltűnése), a tárgyak, feliratok átalakulása mind ezt hangsúlyozza.
Emellett persze érdekes (és ezt neveztem nemrég következetlennek), hogy néhány emberke számára a múltbéli gondolata nem változik meg. Azt vettem észre, hogy annyiban mégis következetes, hogy a megváltoztató személyek azok, akiknek a régi emlékei, régről származó énje megmarad...
Az viszont szerintem igaz, amit írsz, hogy az Almanach elégetésével már akkor este átalakult Jenny körül az alternatív 1985 a jobb 1985-té. Tehát az átváltozás nem tart egészen estétől reggelig, hiába, hogy gyűrűződve lassan azért valamennyi időt csak vesz el.
Ebből a szempontból további érdekesség, bár már volt erről is szó, hogy az első filmben Marty fényképén elég hosszadalmasan tűnnek el a testvérei, majd ő maga is. Tovább furcsa, hogy a bátyja haja hiányzik, azaz valamikor készült fénykép egy hajatlan Dave-ről, illetve később egy olyan testvérről, akinek csak lába volt? :)
Este érkeztek meg az alternatív 1985-be, és másnap reggel érkezett meg Marty a helyreállított 1985-be. De mivel akkora már régen helyreállították a dolgokat (amikor elégették az almanachot), ezért szerintem még az éjjel helyreállt a világ rendje, így Martynak nem kellett aggódnia Jennifer miatt. Na meg Jenniferék ugyanott laktak.
Apropó! Itt egy új kérdés! Jennyt letették a hintaágyra, de az alternatív 1985-ben Marty Svájcban volt, egy nevelőintézetben, így nem lehetett együtt Jenniferrel, lehet, hogy nem is jártak, így az alternatív Jenni egész biztosan nem volt időutazni, hanem békésen aludt bent a házban, aminek a tornácán a másik Jenny volt. Bár ebből máskor sem mindig volt gond, ugyanis 1955-ben két Marty és Doki volt. Mégsem lett belőle gond.
Az új légdeszka a Griffé volt, "Pitbull" felirat volt rajta, csak bulldognak fordították az eredeti szinkronban. Az újban már lehet, hogy pitbull, nem tudom biztosan.
A kamera az érdekes dolog, mert olvastam már olyant, hogy egy kamera, valóban múltban megtörtént eseményt rögzített. Na meg egy videófelvétel a múltból, az egy időutazás, ami nem séretené meg az időparadoxont.
Természetesen nem arról van szó, hogy egy régen rögzített felvételt nézek meg, hanem arról, hogy a kamera jelen időben (50 éve még nem volt felszerelve) rögzít egy múltbeli eseményt.
Ez nem magyarázat. Mondom, hogy eleve a készítők fejtegették, hogy a múltban tett változtatás egyszerre minden idősíkban végbe viszi a változást, de csak lassan, gyűrűződve.
Ezt szemléltette volna a legjobban a 2. rész kimaradt jelenete, amikor az öreg Biff visszakerül 2015-be, akkor ott rajta is elkezd meglátszódni lassan, gyűrűződve, hogy eltűnik, azaz már nem él.
Ez olyan, mintha Marty-nak, amikor a keze kezd eltűnni, akkor fogná magát, és gyorsan visszamenne 1985-be, akkor az eltűnés (azaz a meg sem születése) ott folytatódna, és menne végbe.
Maradjunk annyiban (mert ez végülis végig így van a trilógiában), hogy aki(k) a változtatást viszi(k) végbe annak (azok) számára nincs belső, lelki változás, egyedül csak a halál és a meg nem születés jöhet szóba egy-egy eltűnéssel, vagy eltűnés kezdetével bemutatva.
Egyébként pont ez volt a felvetés, hogy hagyjunk egy kamerát a jelenben, ami rögzíti, hogy miként alakul át a ROSSZ 1985 JÓ 1985-té :)))
Érdekes, hogy ezen a téren nem következetes a trilógia.
Ugye sok dolgot utólag azzal magyaráztak a készítők, hogy a múltban véghez vitt változtatások a jövőre olyan kihatással vannak, hogy nem egy új, párhuzamos világot hoznak létre új történelemmel, hanem az eredeti világ és annak szereplői, tárgyai változnak át lassan, gyűrűződve (lásd: fényképek, újságok, feliratok, Marty keze, Biff 2. részben lévő eltűnésének kimaradt jelenete). Ezek szerint az emberek gondolatai is átváltoznak az egyes időkben, épp ezért különös, hogy pl. Marty tudata, emlékei pedig nem, és csak döbbenten összeesik az új rokonai láttán.
Ebből a szempontból Dennis Quaid 2000-es Frekvencia c. filmje sokkal egyértelműbb. És milyen érdekes, hogy ezzel együtt is a Vissza a jövőbe sokkal jobb :D
Az is tökre izgat még, hogy ha egy kamera ott maradhatott volna mondjuk 1985-ben, akkor az miként mutatta volna a múltban átírt események következményeit. Hiszen a film elején látott 1985 az eredeti 1985, így az addig események már lezajlott történések. Amiket a megváltoztatott 1955-től lépdelve ugyan evidensnek láthatnánk, de végpontként létező jelenben élve nem. Oké egy-egy gyufacímke, vagy újsághír megváltozása, na de a megvett tárgyak, a létrejött ismertségek, barátságok, ellenségességek és azok tárgy következményei hogyan illannának el? De ami ettől független, hogy a magabiztossá váltó George Mc Fly megváltoztatott életútja során felbukkanó új emberekhez, eseményekhez például a visszaérkező Marty hogyan viszonyul? Hogy emlékszik egyáltalán rájuk?