Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

banany Creative Commons License 2005.12.31 0 0 100
korsó
hóember Creative Commons License 1999.06.26 0 0 99
Persze, és nem 100-al.
Előzmény: BlackLion (98)
BlackLion Creative Commons License 1999.06.26 0 0 98
Az amerikaiak kiválóan vezetnek?????!!!!!!!
Előzmény: Égensétáló Lukács (78)
Újlaki Creative Commons License 1999.06.26 0 0 97
Még nem olyan régen, ha majdnem belédszálltak, ha vlaki átcsorgott a másik sávba, megvetően azt modntuk: Biztos egy nő! (Bocs, lányok, csak a poén miatt van az egész!)

Most, ha valaki nem ad elsőbbséget, neked jön, leszorít, rögtön tudod, hogy telefonál az istenverte barma.

Persze, van, akinek nem kell telefon, hogy hülye legyen. Ő tudja, kire gondolok.

Előzmény: John Zero (96)
John Zero Creative Commons License 1999.06.26 0 0 96
sti:
Egyetertek, autoban menet kozben telefonalni (kezben tartott telefonnal) on- es kozveszelyes.
Igazabol meg kihangositoval se az igazi, de ott legalabb a kez szabad (sovany vigasz ;)

Azt meg plane nem ertem, hogy miert nem buntetik meg az ilyen embereket. Konnyen jott penz lehetne a rendorsegnek...

Előzmény: sti (86)
Degeczi Creative Commons License 1999.06.26 0 0 94
Telefon. Nem raktam be kihangositot, mert: nem diszkret; draga; ha telefonalni akarok ugyis megallok. Tobbnyire akkor is ha hivnak.
De egyszeruen nem ertem miert kell kezben tartani a keszuleket? Csak nekem lenne akkora vallam, hogy gond nelkul fulhoz szorithatom vele?
Előzmény: Alfred (91)
Égensétáló Lukács Creative Commons License 1999.06.25 0 0 92
Estét mindenkinek!

Az már szentigaz, ha lemeszeltek udvariasnak kell lenni, talán megszán a közeg. (a hülye korrupt ! büntessen meg:-)))). Nekünk, telefonnélkül vezetőknek sajnos figyelemmel kell lennünk beteg társainkra. Legalább mi vigyázzunk. Vagy nem?

Alfred Creative Commons License 1999.06.25 0 0 91
fargo:
Nekem a kedvencem az amúgy is gyenge vezetői tudás mellett, telefonon traccsoló néni Suzukiban. Én akkor szoktam elkezdeni örjöngeni, mikor nem bír haladni előttem, mert annyira beszél, hogy a szabad kezével gesztikulál...
Egy ügyfelünket, egy ügyvédnőt följelentették, és 15000-et be is fizetett. Pont én hívtam, a mellette lévő sávban pedig pont ott volt egy csíkos autó...
Előzmény: fargo (89)
Alfred Creative Commons License 1999.06.25 0 0 90
Off---
Kirké:
Néhány hónappal ezelőtt hasonló dolgokról beszélgettünk, és (ha jól emlékszem) Tündérkirálynő szinte szóról szóra ugyan azt mondta mint te. Amúgy van egy offroad topic, amit néha előások, oda is írhatsz!
Előzmény: Kirké (84)
fargo Creative Commons License 1999.06.25 0 0 89
Tényleg, a telefonosok! Mikor kötelezôvé tették a kihangosító vagy headset használatát, akkor szentül fogadkoztak, hogy figyelni fogják a menet közben telefonálókat. Én azóta rengeteg fél kézzel-füllel vezetôt láttam, de arról még nem hallottam, hogy valakit megbüntettek volna. Én persze rohantam beszereltetni a kihangosítót (egyrészt mert utáltam a headsetemet -- túl rövid volt a madzagja, kanyarban húzta a fülem :-), s meg kell mondanom, az egyik leghasznosabb extra a kocsimban...
Előzmény: sti (86)
Sótirip Creative Commons License 1999.06.25 0 0 88

A rendőrökkel nekem sincsenek rossz tapasztalataim, pedig senki sem szereti ha megállítják. Egyik haveromtól kaptam egy tanácsot amit most megosztok veletek:
Bulira mentünk és már érkezés előtt mondtam neki, hogy ma baj, lesz, nem iszom, mert biztosan "éreztem", hogy még aznap este elkapnak, igazoltatnak.

Azt mondta a srác, hogy tanuljam meg: ha megállítanak ki kell szállni az autóból, ha kéri a rendőr, ha nem.
Nos az más kérdés ha ezt az Usában csinálod az első járőr lepuffant, de a tapasztalataim szerint itthon a rendőr, anélkül, hogy tulajdonképpen realizálná miért is, de egészen máshogy viszonyul hozzád, ha nem ülve, az ablakon át lököd a sódert neki, hanem kiszállsz a kocsiból és beszélgetsz vele...
Nekem bejött.

Ja és aznap éjjel tényleg igazoltattak hazafelé, pedig volt bennem. Kiszálltam és odaadtam a papírokat, Nem is lett semmi baj.
Hali
Sótirip

Törölt nick Creative Commons License 1999.06.25 0 0 87
Hangzatos a bableveses hasonlatod, csak épp nem jó. Mégpedig azért nem, mert a bableves esetében egyszerűen ízlelésről van szó, ami egy az egyik érzék, mindenkinek megvan. A közlekedésbiztonság megítélésénél már messze nem ilyen egyszerű a dolog (belekóstolok, ízlik, vagy nem), ráadásul nem is ennyire nyilvánvaló képességekkel történik mindez. És ha ízlik egy bableves, vagy ha nem, attól még egyáltalán nem biztos, hogy meg tudom mondani, hogy mi az, amitől ízlik/nem ízlik. Ráadásul nem is biztos, hogy egy bableves mindenkinek egyformán finom.
A japánhoz hasonló helyzet itt is adódik, főleg, hogy sok birka úgy megy be a kereszteződésbe, hogy nyilvánvalóan nem tud kimenni belőle. Ennek hatására aztán a keresztirány sem tud menni, totális a dugó.
A bécsi példához nagyobb rendnek kellene lenni a fejekben. Ez nem morál, ami ma a magyar utakon van. Kitehetnének itt akármilyen táblát, annyi a paraszt a volán mögött, nem tartanák be.
Előzmény: villanymérnök (85)
sti Creative Commons License 1999.06.25 0 0 86
Én a telefonosokra vagyok allergiás. Miért nem bünteti őket a rendőrség? Szerintem sokkal balesetveszélyesebb egy kézben mobiltelefonozó autós, mint egy f@sz helyre kitett 80-as táblánál 110-el menő. (Pl. - szerintem kintfelejtett tábla M3 kivezető szakaszán a 2/a-hoz vezető gyűrűre felcsatlakozásnál.) Elvileg ugye büntetik a kézbentelefonlálást, de én még nem láttam, hogy emiatt lemeszeltek volna valakit. Amúgy sem értem, hogy egy több milliós autóba miért nem lehet 40e Ft-ért beszerelni egy rohadt kihangosítót.
Tegnap is Fótról jöttem be, és figyeltem a visszapillantómban, hogy egy nő végig a kezében tartotta a telefont, váltásoknál kezet-fület cserélt, szóval elég rémes volt. Belegondolni is rossz, ha épp váltásnál elengedett kormányt hogyan ránt el, ha elé lép valaki.
villanymérnök Creative Commons License 1999.06.25 0 0 85
A közlekedés bizony társasjáték - újkeletű terminológiával: partnerség - aki itt a többiek rovására próbál érvényesülni, az előbb utóbb ráfizet.
Vagy előáll az a helyzet, mint Japánban, amikor a sok jármű egymástól nem tud közlekedni. Álltunk úgy egy órát néhány éve a tokiói gyorsforgalmi, magasvezetésű autóúton, hogy se előre se hátra, csak néztünk - mint Rozi a moziban - a magasból, miért nincs nekünk szárnyunk.
Mi lenne, ha nálunk is elterjedne, amit Bécsben láttam, hogy ahol elfogy az egyik sáv, ott fésűszerűen sorolnak be egymás mögé a járművek (egy innen, egy onnan) erre Bécsben több helyen tábla is figyelmeztet. De jó lenne ezt alkalmazni pl. a Petőfi hídnál a Budai rakparton.
Nem kell misztifikálni a közlekedésbiztonságot mint tudományt, olyan ez mint a bableves, azt is kevesen főznek jól, de eldönteni, hogy melyik a jó, ahhoz nem kell egyetemet végezni.
A vasúti átjáróban ha tilosra vált a fénysorompó, akkor mivel nincs sárga jelzés, ezért az észlelési időt, a reakcióidőt és a haladási sebességet valamint az átlagos lassulási értékeket figyelembe véve, ami a fékberendezéstől és a jármű tömegétől függ, kiszámítható, mennyivel előbb kell minimum a jelzőt tilosra váltani, hogy ne hajtson be senki a vonat elé a kereszteződésbe. A fenti okfejtésből látszik, hogy ez egy folyamat, és vétlenül is be lehet hajtani a tilosba, hacsak nem csigalassúsággal közlekedik az ember.
A szakemberek hozzáértéséről csak annyit, hogy amikor az első mikroprocesszoros vezérlésű zöld hullámot telepítették a Szentendrei úton, akkor gyalogosan a lépések leszámolásával mérték meg a lámpák közötti távolságot, ettől - a mérési módszer pontatlanságából adódóan - egy kicsit döcögős lett a hullám.
Az első kísérlet a tilosba hajtók lefényképezésére fixen telepített berendezéssel a Reitter Ferenc utca és a Hungária körút kereszteződésében volt, akkor, mikor még itt a felüljáró előtt közvetlenül, régen még jelzőlámpás kereszteződés volt, ha még emlékszik rá valaki. Az autósok hamar felfedezték a járdán és az elválasztó járdaszigeten középen, mind a négy irányban elhelyezett oszlopon álló ketyeréket.
Néhány karambolt is sikerült bizonyára megörökíteni. Ugyanis akik tudták, hogy ott a berendezés, azok a sárga jelzésre pánikszerűen fékeztek, nehogy becsússzanak a tilos jelzésbe, a mögöttük jövők pedig a váratlan fékezés miatt beléjük rohantak. A technika tökéletesen működött, úttestbe beépített indukciós hurkok, fényképezőgépek stb. csak éppen nem számoltak az arra közlekedők reakciójával (humán faktor).
Azóta ez a balesetveszélyes hely megszűnt, mivel már nincs szintbeni keresztezés.
A traffipaxot működtető rendőrben vajon felébred-e a vadászösztön, vagy csupa megvesztegethetetlen, morálisan felettünk álló, a közlekedés rendjét vigyázó, fegyelmező, pedagógiai érzékű közeggel állunk szemben.
Carpy Creative Commons License 1999.06.25 0 0 83
Alfred! Balatonfoldvar ugyeben tokeletesen igazad van! Sot, eleinte 70-es tabla volt kiteve! Na erre kozzetek csomot. ;(
C.
Előzmény: Alfred (69)
Törölt nick Creative Commons License 1999.06.25 0 0 81
Még valami: A közlekedésben résztvevőknek nem csak jogaik és érdekeik vannak, ráadásul a szabályok nem is arra valók, hogy ezeket érvényesítsék. Ha magán területen építesz magadnak egy utat a hozzá tartozó tereptárgyakkal, akkor ott száguldozhatsz, mehetsz ahogy akarsz. De máshol nem.
Előzmény: PomPom (79)
Törölt nick Creative Commons License 1999.06.25 0 0 80
Néztél már baleseti statisztikát, vagy csak "úgy gondolod", hogy a balesetek okai erre vezethetők inkább? Nagyon sok baleset pontosan a relatív gyorshajtás, a jelzések figyelmen kívül hagyása, valamint ittas vezetés miatt következik be. De ha kell, megnézem a pontos számokat is, azokra épp nem emlékszem.
Előzmény: PomPom (79)
PomPom Creative Commons License 1999.06.25 0 0 79
Hali mindenkinek!
A szabalyok nem azert vannak mert jok vagy mert a kozlekedesben resztvevok erdekeit kepviselik, ez oriasi tevedes, a kozlekedesi "szakemberek" azert ugy hataroztak meg a sebesseghatarokat es mas korlatozasokat, mert esetleg felelossegre vonhatjak oket ha valami nagyobb galiba tortenik, ezert aztan 100%-ig tulbiztositjak magukat, es ez sajnos teljesen altalanos az egesz kormanyzati vonalon. Mas. A kozlekedes biztonsagara igazi veszelyt jelento rendszeresen szabalytalankodok ellen sajnos meg nem sikerult hathatos eszkozokkel fellepni, legyen az barmilyen szabalytalansag, nem csak gyorshajtas, ugyanis egy heti 6 millios jovedelemmel rendelkezo maffiozo ha naponta kifizet x-szer 5000 Ft-t, az meg jol is esik neki hogy az ot birsagolo rendor "pofajaba" rohoghetett! No meg a gyorshajtasert bevont jogsi sem az ove, hanem megveszi a "csoro" emberektol 100-200e Ft-ert, es azt vonjak be x honapra, nem az ovet. A baleseteket meg nem a szabalytalankodok okozzak, hanem a kiszamithatatlansagbol kovetkeznek be, ami a kello gyakorlat hianyabol es/vagy a bizonytalan vezetesbol adodik. Az egyik pelda erre, amikor valaki barmilyen autoval, teljesen szabalyosan, 30-al docog a belso savban a Hungaria koruton, mert majd Vecsesnel balra akar kanyarodni :)
(bocsi az ekezetnelkulisegert, valami miatt az istenenk sem tudom atvaltani magyarra)
PomPom
Égensétáló Lukács Creative Commons License 1999.06.25 0 0 78
Jovestét!

A sebességkorlátozás azért van hogy betartsák, akár ésszerű, akár nem. A baj nem itt van hanem a rendszerben. Remélem nem untat senkit, ha leírom egynémely amerikai tapasztalatom ez ügyben. tehát.
LA, San Diego Fwy, (interstate 5) apám vezet, az előírt 65 helyett 71 mph-s sebességgel, egyébként a forgalom ritmusát felvéve. Lemeszelnrk minket. Mire kiszállun a rendőr tudja apám nevét a céget, akitől bérelte a gépet és mindent. Kedves tag volt a közeg külföldi létünkre tekintettel a büntetést elengedte, és megmutogatta a kocsiját (lézeres trafi, video, internet, többféle fegyver)
Más.Súlyos gyorshajtás, Corvette húzott el mellettünk úgy kétszázzal, Zsernyák utána, leszorítja, kiráncigálja, motoz, bilincsel.
DE NEM LÁTTTAM OLYAN RENDŐRT, AKI SZÍVÓZOTT VOLNA!
Amúgy az amcsik a nagy lusta gépek ellenére kiválóan vezetnek és tudják a kreszt. Ez a magyarok többségéből hiányzik.
a többit máskor (már így is offtopikba hajoltam)

Luke

fargo Creative Commons License 1999.06.25 0 0 77
Alfred,

valóban, én is a 140-es tempot tartom optimálisnak a sztrádán. Városban meg leszoktam a zingetésrôl, eltekintve néhány kóros esetôl, amikor be vagyok indulva. A lendületes autózás az más, nem is annyira a tempo számít, inkább a forgalom ritmusának átvétele.

BTW, Gleitmo rulez.

Előzmény: Alfred (76)
Alfred Creative Commons License 1999.06.25 0 0 76
fargo :
Tudod mivel lehet rövidíteni a menet időt? Ha folyamatosan figyeled a mutatót, és amennyire csak lehet, tartasz egy bizonyos sebességet. Én a Lancerrel annakidején 140-nel mentem az M7-esen ide-oda, hetente többször és jókat szórakoztam azokon, akik Fehérvárig háromszor elhúztak mellettem, majd elfáradva lemaradtak.
Itt Budapesten pedig a lendületes gyorsítással lehet nagyon sokat nyerni. A Landy nem egy versenyautó, de jól gyorsul, azonkívül magasan ülve jól látom melyik sáv halad, így elég 60-nal száguldani, mégis hamar érek mindenhová.
Előzmény: fargo (75)
fargo Creative Commons License 1999.06.24 0 0 75
A XI. kerületnek van egy zöld 'orrdíszes' skodája is, ezt sajna egy személyes találkozó okán van szerencsém tudni.

A gyorshajtás egy érdekes dolog, egyszer kipróbáltam, hogy az anyóssl egyszerre indultunk az M7-en Balaton felé. Én Budaörsnél váltam le róluk, s mentem, ahogy csak a csövön kifért, 180-220 között, ô meg a maga szép 90-110-es tempojával cammogott utánam. 100 km-en 10 percet sikerült ráverni, pedig csak átlagos forgalom volt. Viszont annyit kellet fékeznem az elém 90-nel IFÁ-t elôzni kivágódó Ladák meg Wartyogók miatt, hogy dôlt a fülemen az adrenalin, a fékeim majd' elfogytak, ráadásul mikor az anyós 10 perccel utánam megérkezett, én még mindig a vörösen izzó turbot hűtögettem. Egyszóval nem igazán éri meg a kockázatot meg az extra gyűrôdést.

Városban is ugyanez a helyzet, hiába taposom szét a gázpedált, 2-3 percnél nem futok jobb idôt, viszont ha nagyon sietek, akkor elvesz 1-2 percet a feltöltô lehűtése járó motornál...

Előzmény: sti (65)
Alfred Creative Commons License 1999.06.24 0 0 74
Kirké:
Kicsit offtopic, de véletlenül nem egy Blezerrel jársz?
Előzmény: Kirké (73)
Alfred Creative Commons License 1999.06.24 0 0 72
Kirké:
Ha jól megnézed a topicot, alapvetően nem a szabályok léte ellen zúgolódnak a Tasztaltársak, hanem a szabályokat alkalmazók (közút kezelők, forgalom szabályozók, tervezők), illetve a szabályok betartását ellenőrzők (közlekedési rendőrök) mentalitása, hozzánemértése ellen.
És ez nagyon nagy különbség.
Mondok még példát: Sok lett a vasút-közút baleset. Miért? Mert takarékosságból először a teljessorompókat félsorompóra cserélték, majd a félsorompókat fénysorompóra. Ezzel annyit megspóroltak, amiből meg lehet finanszírozni a balesetek utáni helyreállításokat. Tovább szaporodtak a balesetek, valamit tenni kellett, erre kitalálták a 30-40km/órás sebességkorlátozást. Mikor bevezették, kipróbáltam. A figyelmem középpontjában érdekes módon nem a vasúti átjáró volt, hanem a lassan hajtás (80-ról 40-re) fenntartása végett a kilométerórám. Azóta már inkább csak lassítok, és azt figyelem van-e rendőr a környéken... A vasúti átjárók másik problémája a jelzőlámpa. Nem tudom milyen égő van benne, de nappali fényben csak egy egészen hegyes szögből látszik, napfényben semennyire. Mielőtt a sebességkorlátozással előrukkoltak volna dadogtak valamit, hogy föl kéne újítani a jelzőberendezéseket, aztán találtak olcsóbb megoldást...
Előzmény: Kirké (71)
Alfred Creative Commons License 1999.06.24 0 0 70
bagojj:
Szerintem a te érvelésed csak látszólag logikus. A "ki, ha én nem" mentalitás minden kanyart annyival vesz be, amennyivel feltételezi, hogy sikerül. Az óvatos ember pedig annyival, amennyivel biztonságos. Ma nálunk ez alatt további 20-30km/ó-val helyezik ki a táblákat. További érdekesség, hogy az út környékén folyó munkálatoknál automatikusan kiteszik a 30-as táblát a melósok védelmében, de éjszakára is kint hagyják. Ilyen pl a Budakeszi-M1 közözötti út budakeszii része. Mindkét esetben nagymértékben devalválódik a tábla komolysága.
A kanyarokban a "veszélyes kanyar" táblát kell kitenni, ami arra figyelmeztet, hogy a kanyart a megfelelő óvatossággal közelítsd meg (Ferrariban támaszd ki magad - tetőn terhelt Zukkal állj meg, és gyalog "járd le" a kanyart)
Az "úton folyó munkák" is teljesen elegendő lenne, de éjszakára, ha nem dolgoznak, a táblát el kell távolítani.
Előzmény: Törölt nick (67)
Alfred Creative Commons License 1999.06.24 0 0 69
Carpy:
A szándék logikája szerint 40. A magyar valóság logikája szerint 60. Eltaláltan?
Előzmény: Carpy (68)
Carpy Creative Commons License 1999.06.24 0 0 68
Kinnfelejtett tablak...

Hat igen, ez egy erdekes tortenet. Anno emlekezhetunk a KRESZ-tankonyvbol, hogy a vezetonek nincs jogaban felulbiralni a kozlekedesrendeszetet. Azaz ha ok kitettek a tablat, akkor kitettek, azaz ok az Isten, a tabla meg a kinyilatkoztatas.

Szamomra a legekesebb pelda erre Balatonfoldvar.

Amikor meg 60 volt a megengedett legnagyobb sebesseg lakott teruleten belul, akkor gyakorlatilag Balatonfoldvar teljes teruleten ki volt teve az ezt felulbiralo 50-es tabla. Ha valaki nem jarna arrafele: 2x2 savos, nyilegyenes utrol van szo, a jardat vizesarok is elvalasztja a kozuttol, legalabb 2-3 meterre (Ez nem ervenyes a nehai Balatongyongye elotti szakaszra, de en nem is arrol beszelek)

No szoval tortent pedig, hogy bevezettek, hogy lakott teruleten belul global 50 a max megengedett. Ebben a pillanatban Balatonfoldvaron ujra felulbiraltak a rendelkezest. Szerintetek most hany kilometer per oras sebessegre lett engedelyezve az utszakasz? Na? Piros pont annak, aki megmodja!

Carpy

Előzmény: Törölt nick (67)
Törölt nick Creative Commons License 1999.06.24 0 0 67
Válasszuk szét, hogy hol indokolt a korlátozó tábla és a trafipax, illetve hogy miért nem fogják meg a maffiózó merdzsósokat.
Utóbbi kemény kérdés, tartok tőle, hogy ha valaki sokat feszegeti, annak kellemetlenségei adódhatnak.
Az előbbiről viszont (hasonlóan a MÁV-os témához) nem tartom szerencsésnek, ha úgy nyilatkozik akárki is, hogy igazából nem szakértő a témában. (Vigyázat, a nagy vezetői rutin még nem jelent közlekedésbiztonsági hozzáértést!). Én pl. nem értem, mik azok a "kintfelejtett táblák", nem hiszem, hogy ezekből olyan sok lenne. Pontosan, digitalizált térképeken is nyilvántartják ezeket, ha valahol ott van, akkor annak megvan a jó oka, nem pedig kintfelejtették. Ami a "ráhagyásokat" illeti a sebességkorlátozásokat illetően, valószínű, hogy beleszámították az itt is sokak által képviselt "ki, ha én nem", meg "csakazértis" viselkedésmódot, ami -sajnos- igencsak jellemző ma Magyarországon. Az okok között talán azt lehetne leginkább kiemelni, hogy kb. 10 éve hirtelen igen megnőtt a lóerők száma, a frissen szerzett "szabadság" mámorában pedig sokan nem tudják elviselni, hogy nem szabad annyival menni, amennyinél megakad a mutató. Még egyszer hangsúlyoznám, hogy a közlekedésbiztonság egy külön tudományág a közlekedéstudományokon belül, komoly szakirodalma van, rengeteg kutatást végeznek ilyen témákban, nem lehet egy-két mondatos beszólásokkal elintézni. Ha van rá igény, meg tudok kérdetni néhány "nagyágyút" e témában, de csak komoly, megfontolt kérdésekben, mert azért egy kis utánajárás kell hozzá, időmilliomos pedig nem vagyok.
sti Creative Commons License 1999.06.24 0 0 66
sti Creative Commons License 1999.06.24 0 0 65
Én is tanúsíthatom, hogy még nem működik, mert a 11. kernek a traffipaxautója (vigyázat, nem skoda, meg ilyenek, hanem fehér VW transporter!!!!! - sajnos saját tapasztalatból tudom) is működött egyik reggelen ettől a ponttól néhányszáz méterre, szóval nem hiszem, hogy egyszerre kettővel nyomulnának. Egyébként volt már egy S.O.S traffipax topic (szerénységem indította) abban is elég sok érdekes infó hangzott el.
Engem továbbra is az bosszant, hogy többnyire ott vannak traffipaxok, ahol teljesen indokolatlan a sebességkorlátozás (kintfelejtett táblák, 50-es pesti alsórakpart, 50-es Gyöngyösi út, stb.) Ezzel teljesen lejáratják magukat. Az igazán faszfejeket sohasem fogják meg (pl. Váci u.-i 600-as merdzsósokat)
Előzmény: villanymérnök (64)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!