Üdvözlet mindenkinek.Egy kis segítség kellene.Van egy Fiat Temprám amit használok(nem az én autóm,hanem apósómé)91es 2.0 ie. Abbart motoros,és nem jelez vissza a müszerfal(se ford.szám,se üzemanyad szint,se semmi)tök sötét.3-4 autó vill.szerelő nézte és nem tudják mi a baja.Pedig megnéztek mindent(vagy nem?)Volt-e valakinek ilyen és hogy mit lehet tenni vele?
Kérdés hogy melyik fajta adagolód van, a régebbi típuson egy termosztátházba tekert hőpatron húzza az adagolón lévő kart, az eggyel fejlettebben meg már elektromos...
Ha dobsz egy képet az adagolódról akkor könyebben lennénk...
Dedra TD-d vel kapcsolatban lenne olyan problémám, hogy az alapjárat hidegen melegen egyaránt 900-1000 közötti, nem 1200-ról kezd, és nem esik le 800-ra sem. Mi lehet az oka?
első elektromos ajtó zár szerkezetet keresek tempra-hoz. jobbost balost egyaránt. viszonylag sürgős lenne, 20 943kilenc269 ezen elértek, mindenkit visszahívok
Remélem nem zavarom a topicot e hosszú hozzászólásommal, csak tapasztalataimat osztanám meg.
Home made hűtőszerelés tapasztalatok Fiat Tempra 1.4 (1994)
Mivel lukas volt a hűtő, hát csereérett lett. Nagyon olcsón hozzájutottam újan, és némi műszaki érzékkel jómagam (13 éves lányom segítségével) neki is estem a cserének.
Első lépésként még amíg a régi hűtő fent volt, ecettel kikezeltem a rendszert (kicsit bátortalanul csak 10%-os ecetet mertem használni lévén ez egy 22 éves autó)
Tehát feltöltöttem a rendszert 2L 10%-os ecet és 3L csapvíz keverékével, ez állt a rendszerben 3 órát majd mentem vele egy kört a városban, amíg el nem indult a ventillátor.
Amikor lehűlt, a motorblokk leeresztőcsavarját kiengedve leengedtem az ecetes vizet belőle felnyitott kiegyenlítőtartály mellett. Amikor elállt a víz a leeresztőcsavarnál, a hűtő alsó csövét is megnyitottam. Trutymó az jött rendesen. Rozsdás volt, és ilyen rendszert nem akartam az új hűtőre akasztani. Összesen 9X 5 liter sima csapvízzel átmostam a rendszert, többször termosztát nyitásig járatva és anélkül is. A végére egész szép tiszta víz jött már vissza.
A régi hűtőről a ventillátort leszereltem, itt vigyázni kell, hogy azon az oldalon ahol 2 csavar fogja a ventit, van 2 hőálló műanyag alátét a csavarok alatt, az ki ne essen mert a visszaszerelésnél a csavarok meghúzásakor rászorulhat és nyomot hagyhat a hűtőn. A hűtőt mindösszesen két csavar tartja a hűtőmaszk alatt, ezek 8-as dugós/csőkulccsal oldhatók. Mind a hűtő, mind pedig a csavar felől 2-2 vastag gumialátét van a rezgés felfogására. A hűtőt ezen kívül a karosszéria alján fogja két tartóbak. Kis erőt kifejtve kijön mindkettő különösebb célszerszám nélkül felfele húzva és kicsit előre-hátra mozgatva kijön a kasztniból. Ekkor próbáltam volna felülről kivenni, ehhez leszereltem a légszűrő betétet, de rá kellett jönnöm, hogy még ez is kevés, alulról kell kivenni. Feltoltam a kocsit a padkára így már volt elég hely a hűtő kivételére. Azért igényel nagyobb helyet, mert a nagy műanyag légbeömlővel együtt lehet kikapni ezt az egészet egyben. Ekkor csavarjuk ki a termosztátot a hűtőből de jobb ha inkább új van betéve. Az enyém az óra szerint a gyári 87 fok helyett 95-ön kezdi indítani a ventillátort, később ez le lesz cserélve. A termosztát kitekeréséhez a 30-as kulcs nagy volt, a 28-as meg kicsi, tehát maradt a csőfogó mivel más eszközöm nem volt. Mindenképpen még a kiszerelt új hűtőbe tegyük ezt be, ne felejtsük el mert a hűtő beszerelt állapotában már nehéz odaférni.
Beszerelés
A nívópálcát vegyük ki mert útban lesz. Alulról emeljük be a hűtőt. Itt kicsit útban van az olajszűrő, egy 5 forintosnyi helyen el is nyomta a sarokban a lamellákat, de ki nem lyukadt a hűtő így inkább ha teheted, kösd össze olajcserével is ezt a manővert, így az olajszűrő se lesz útban. Először a tartó bakokba visszanyomjuk a hűtő 2 lábát, utána a hűtőmaszknál feltesszük a 2-2 gumialátétet a karosszéria elé és mögé, majd apránként mindkét oldalt meghúzzuk a 2 csavart. Csöveket visszatesszük, ha kell, alkalmazzunk új csőbilincseket. A csövek visszatételénél figyeljünk hogy ne legyen teljesen ráhúzva a cső a hűtőre, mert van rajtuk egy határoló pöcök, amire ha ráhúzod a csövet, szoros bilincs mellett is engedni fog a víz (feltöltéskor viszlát beletöltött víz). Mehet vissza a hűtőmaszk és a ventillátor. Azon az oldalon kezdjük a visszaszerelést ahol a ventit csak 1 csavar fogja és amikor a másik oldaliakat meghúzzuk nagyon figyeljünk hogy ne érjen a lamellákhoz és ne is lötyögjön a hűtő. Vissza kell csatlakoztatni a ventillátor és a thermo összekötőkábelét. Autót emelt orral feltölteni először csak deszt/ioncserélt vízzel, ha valami nem sikerült ne a fagyállót csepegtessük már a talajba. Feltöltésnél a hűtő felső légtelenítőcsavarjánál megvárni míg a megjelenő folyadék buborékmentes lesz és kinyitni a fűtéscsapot maxra és lassan mehet bele a víz. Ha jön a lötty és nincs bubi, légtelenítőt elzárni, majd jelölésig betölteni a kiegyenlítőbe a vizet. Nekem a fűtéscsövön nincs légtelenítőcsavar, ha neked van, akkor ott is légteleníts! Itt már érdemes megfigyelni, hogy nem csöpög-e valami. Töröljünk mindent szárazra és csövek nyomkodásával nézzük meg, hogy rendben vannak-e a csatlakozások. Ha valami csöpög az autó alján alulról meg kell nézni, ha a radiátor alja végig száraz, akkor nem a hűtőt sikerült kilyukasztani, hanem valamelyik csőcsatlakozásnál ereszt. Kiegyenlítőt elzárni, motort indítsuk el, elsőre nem fog a termosztát kapcsolni mert nincs mögötte még víz. 95 fokon állítsuk le a motort, ekkor leszippant egy csomó vizet mikor elkezd hűlni. Ilyenkor a fűtőradiátornál az utastérben még szörcsögő hangot hallani. Kezet nem elégetve de még meleg állapotában a vízre annyit öntünk, hogy jelölésig legyen ismét, majd zárjuk le a sapkát és indítsuk ismét a motort. Itt már (mint említettem nekem 95 fokon) indul a venti, kicsit hadd járjon, én 2 venti be/kikapcsolást megvártam, majd leállítottam a kocsit. Ez után kihűléskor még egyszer jelölésig önteni és kész is. Álljunk száraz betonra pár óra pihenés után keressünk esetleg lecsöppent vizet, neadj Isten tócsát.
Képekben:
Plusz egy videó, kicsit meglepődtem a ventillátor hangján, nem az a mély suhogó hangja volt mint a rossz hűtővel, hanem teljesen más hangja lett, pedig a venti ugyanaz.
Kérdezem a profiktól, hogy mi okozhatja a következőt:
1.6-os központi befecskendezéses motor nem indul, csak ha benzint fecskendezek a pillangószelepre, illetve hosszú begurítás, vagy behúzás segít csak. Ha már megy az autó, akkor megy hibátlanul, nem akadozik, ereje van, de ha egy óránál tovább áll, akkor megint nem indul.
Márciusig van rajta vizsga, és bár nagyon szeretem, az alja olyan állapotban van, hogy nem kezdek bele a felújíttatásba, ezért túl sokat nem akarok már rákölteni, de ha menne márciusig még, annak örülnék. Várom az ötleteiteket!
Sok örömet, hibamentes km.-t kivanok a szerzemenyedhez. Ha tudom, hogy a szomszedomban Temprat szeretne venni valaki, meghirdettem volan az enyemet is hatha elkelne. Nekem 17 eve van a tulajdonomban a kocsi, nagyon meg vagyok elegedve vele (azert is tartottam meg) de most mar 4. autonak nincs ra szüksegem. Esetleg ha valakit erdekelne: 1.9 TD Kombi. Csak gondos kezekbe.
Ma hozzájutottam egy 1.4 Temprához friss műszakival 170-ért :) nekem mindig tetszett ez az autó. Tatabányáról szépen hazahozott Szombathelyre, csak az autópályán szopatott le kicsit, gondolt egyet és nem volt egy irányba sem indexem, para volt így a sávváltás, le is dudáltak. Kiálltam a leállóba, ott megállítottam, majd újra elindítottam és azóta van index. Most kicsit pihen amíg visszahelyeztetem forgalomba :D (ja így is para volt végiggurulni) aztán letesztelgetem milyen a kicsike meg még milyen rejtett hibái vannak. Párat már tudok, centrál zár nem centrál, külön kell nyomkodni a gombokat az ajtón, mert bár lehúzza, vissza is ugrik nyitott állásba. Valahogy úgy érzem, ezzel a kocsival elektronikai bibik lehettek, elektronikában meg elég jó vagyok. Egyébként 225-ről alkudtam le 170-re és a megtett 170 km alatt nagyon megszerettem. Idővel teljesen fel akarom újítani és ez nekem sokáig autó lesz. Motorja egész jó, bár gyanús hogy a kereskedésben öntöttek bele a kiegyenlítő tartályba 1 liter vizet és nem nagyon láttam nyomát mikor hazaértem, bár pisszent mikor felnyitottam a kupakot. Csak nem lesz hengerfejes... Annak gondolom lenne más jele is, mert a motor az probléma nélkül indul hidegen, melegen. (Bocs de motorhoz kuka vagyok)
Másfél évig küzdöttem ugyan ilyen problémával. Nálam a jeladó csatlakozójának kontakt spray-al történő erős befúvása (beáztatása) oldotta meg a problémát. A csere viszont (elvileg) kizárja ezt a problémát. Azért egy erős befújást csak megkockáztatnék, mivel a csatlakozó aljzat korróziója még fennállhat.
De akár a gyújtó egység is lehet beteg. Erre mindenki azt mondja, hogy soha nem hibásodik meg. Pár hozzászólásommal ez előtt írtam le, hogy DE...
Van egy 91-es 1.6-os karbis temprám. a gond az vele, hogy ha felmelegszik a motor és megállok vele (menet közben nincs vele gond) , akkor kb 10 perc állás után nem indul el a motor. ha véletlenül mégis elindul akkor az alapjárat 400-as fordulaton pötyög aztán szépen lassan felmegy 800-ra, de általában inkább nem indul el. kb fél óra pihi után már el indul, és mintha mise történt volna megy szépen minden. főtengely jeladó most lett cserélve, de ez sem oldotta meg a problémát. valakinek esetleg van valami tippje?? válaszokat előre is köszönöm
Jó, jó, de ha nem lehet kellő nyomatékkal megszorítani a termosztátot (mert a lágy műanyag menet egyszerűen kiszakadna), akkor az alátét és a termosztát között hogy valósul meg a tömítés?
Szeretném ez úton is megköszönni jáger2 fórumtárs önzetlen segítségét Tempra hűtő ügyben. A hét végén sikerült -most már- hiba nélkül beszerelni.
Először kicsit elszontyolodtam, mert amikor két hete először beszereltem, továbbra is szivárgott, mint a régi. :-( De sikerült megtalálni a hibát: A hűtő műanyag házába, a termosztat, egy FÉM alátét közbeiktatásával van betekerve. Nem vagyok egy mechanikus zseni, de... Még azt is elhiszem, hogy ebből legyártottak 10 millió darabot probléma nélkül, ám akkor sem tartom épeszű ötletnek. Fém alátétnek akkor lehet létjogosultsága, ha különösen nagy hőmérsékleten és/vagy nagy nyomáson, kell két keményebb alkatrész között egy lágyabb anyaggal megoldani a tömítést. Pl. két hidraulikus acél szerelvény/csavarzat közé betesznek egy réz vagy alumínium alátétet, az OK. De egy lágy műanyag alkatrészhez fém alátétet...??? Szóval, egyszerű teflon szalag tömítéssel tökéletes lett.
Na én pont a hátulját csináltam meg.A bontóba csak komplett autóért fizetnek.Egyébként nekem kellene.Nem érdemes 20000 forintnyi különbségen macerálnom.50 ért nem vitték el a hétvégén.Ha leviszem akkor az éves gj adót is megspórolom.Akkor meg mit bontogassam.Eddig 600 ezerben van kb 8 év alatt.Már tökmindegy az a pár ezer.Ha elmúlik az influenzám el is intézem.
Még utoljára leírom.Akinek kell alkatrész most még kereshet.Új fékdobok,betétek,munkahengerek.Négy jó téligumi.Hűtő,kormánymű,hátsódob,katalizátor,hátsó híd vadiúj szilentekkel,stb eladóak működő,műszakiztatható autóból.1.4 benzin.1995.Márciusban megy bontóba.Hahu-n vannak képek.