Keresés

Részletes keresés

Galileo Galilei Secundus Creative Commons License 2020.08.24 0 0 57
odovaker Creative Commons License 2009.08.23 0 0 56

Al-Maszudi időrendje oroszul;

 

(749-947) + 194 év

 

http://www.vostlit.info/Texts/rus5/Masudi_2/text24.phtml?id=1765  

IDOHIDEPITO Creative Commons License 2009.06.21 0 0 55

Az arabos probléma ekkor csak úgy oldható meg, ha náluk is beiktatódott ez a kétszáz év. Akkor érdemes lenne megjelölni, hogy hol. "

 

Egyetlen olyan dinasztia van amely átivel a kitalált időszakon, az abbászidák.

Mondjuk Al-Muttaki (AH 329-333) után a bagdadi kalifák kitaláltak ar-Rasid (AH 529-53) kalifáig. Érmeket biztosan nem vertek.

Al-Muktafi (AH 530-555) vagy azonos al-Muttakival, vagy valamelyik unokatestvére. 

Érmet nem találtam róla, a 200 év (itt 194) megvan.)

Előzmény: ikaljan (37)
odovaker Creative Commons License 2009.06.19 0 0 54

(egyébként ez az idöszak azért is érdekes az arab történelemböl, mert Hafiz apja al-Amir meggyilkolása után Egyiptomban nem ismerték el automatikusan Hafiz kalifaságát, "

 

Én egy cseppet sem csodálkozom ezen, hiszen al-Hafiz apja nem al-Amir...

Előzmény: ikaljan (30)
odovaker Creative Commons License 2009.06.18 0 0 53

Köszönjük, így bárki élőben követheti a vitát, vagy a monológomat; 

(Szerencsére áttették az alternatívba...)

Előzmény: retlax (52)
retlax Creative Commons License 2009.06.18 0 0 52
el Mas'údí's: Meadows of gold and mines of gems

http://www.archive.org/stream/historicalencycl00masrich#page/n39/mode/1up
odovaker Creative Commons License 2009.06.18 0 0 51

"I. SZ. 926 (AH 113-114, HAGY. AD 732)

Nevezetes év, hiszen Martell Károly ekkor állítja meg Poiters-nél a

hódító mórokat. A muzulmánok majd kénytelenek lesznek visszavonulni

a Pireneusok belsõ oldalára.

A vereség, ugyanakkor a hispániai központosító erõk gyõzelme a kalifátusban

kiélezik a nép elégedetlenségét, amely logikusan robbanáshoz

vezet."

(80. old)

Tehát van toursi csata, mégha poitiersinek is hívják.

Ha igaz az okt. 10-i dátum, akkor AH 114.)

Előzmény: ikaljan (11)
odovaker Creative Commons License 2009.06.18 0 0 50

Al-Maszudi AH-345-ben tehát i.sz.1146-ban távozik az élők sorából, amikor Egyiptomban egy török "herceg/ihsíd" névszerint    Unugur(!) uralkodott!   "

 

A pontos dátum; AH 345 = AD 946 = i.sz. 1150

A többi stimmel.)  

Előzmény: cyprus_people (28)
odovaker Creative Commons License 2009.06.15 0 0 49
A kezdetek

A dinasztia névadója és alapítója egy szeldzsuk atabég, Imád ad-Dín Zangí („a hit oszlopa”) volt, aki 1127-ben szerezte meg a moszuli emírséget a maga számára, 1128-ban pedig az Artukidáktól hódította el Aleppót. 1147-ig tartó uralma során Észak-Irak (a Dzsazíra) és Szíria nagy részét meghódította. Hódításai során, 1144-ben az Edesszai Őrgrófságot is megszerezte, ami a II. keresztes hadjárat megindítását vonta maga után.

A szíriai Zangidák

Zangí fia, Núr ad-Dín (a hit fénye) folytatta atyja dicsőséges életművét: 1149-ben legyőzte és megölte Rajmund antiochiai herceget, és 1154-ben bevette Damaszkuszt. A keresztesek egyre szorultabb helyzetbe kerültek, főleg miután a Fátimidák hanyatló egyiptomi birodalma felett is Núr ad-Dín szerezte meg a befolyást. 1163-ban egy kurd hadvezérét, Aszad ad-Dín Sírkúhot („a hit oroszlánja”) küldte Kairóba, aki 1168-ban visszaverte a keresztesek támadását, majd a Fátimida kalifák vezírjeként irányította a tartományt 1169-es haláláig, amikor is Sírkúh unokaöccse, Szaláh ad-Dín örökölte tisztségeit. Ez utóbbi felszámolta a kalifátust, de Núr ad-Dín 1174-es haláláig ha nem is segítőkész, de nagyjából lojális alattvalója maradt a szíriai uralkodónak.

Núr ad-Dín halálát követően a Zangidák hatalma gyorsan szétesett. Szaláh ad-Dín Egyiptomból kiindulva 1183-ra megszerezte szíriai birtokaikat, bár hivatalosan mindvégig elismerte Núr ad-Dín Aleppóba visszavonult kiskorú fia, asz-Szálih Iszmáíl főségét.

odovaker Creative Commons License 2009.06.15 0 0 48

Szaladin élete és munkássága;

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Saladin  

odovaker Creative Commons License 2009.06.15 0 0 47

"A sors iróniája, hogy az utolsó fátimida vezérre Saladinra hárult az a feladat, hogy 567/1171-ben véget vessen a fátimida uralomnak."  (83. oldal)

 

De hogyan került Szaladin egyáltalán Egyiptomba?

Előzmény: odovaker (46)
odovaker Creative Commons License 2009.06.15 0 0 46

Új magyar nyelvű "forrás"

Farhad Daftary,  Az iszmailiták rövid története Bp. 2006

varhun Creative Commons License 2006.04.28 0 0 45
Jav.: i.sz. 1080-as év...
Előzmény: varhun (44)
varhun Creative Commons License 2006.04.28 0 0 44

mutassatok egy olyan pontot, ahol az arab kronológia ellentmond az európainak"

 

Általában együtt él az ellentmondás, hiszen a római katolikus időszámítás (mai polgári időszámítás) i.sz. 1208-ban lett átállítva az AD 1017/18-ról (190 év)

míg az arab/perzsa átállítás úgy tűnik 1079-ben, de nem mindenhol és nem egyszerre. (200 AH vagy 194 napév.) Hispániában például soha. (Az almohádok és az almoravidák túl messze voltak, és kihagyták a bulit.) 

 

Ez a négy év hiba folyamatosan végigvonul a spanyol kronológián. 

 

(a hungárnaptáros elképzelés szerint, ha jól értem, a kétszáz év valahol beiktatódott az európai történelembe. "

 

Maradjunk annyiban, hogy nem kétszáz év idő, hanem 200 év sohasemvolt történelem iktatódik be a kronológiába. Tehát az AD 890-es Frankhon ugyanaz időben mint az i.sz. 1070. év. Közte nem történhetett semmi, mert nem telt el idő.

 

Az arabos probléma ekkor csak úgy oldható meg, ha náluk is beiktatódott ez a kétszáz év. Akkor érdemes lenne megjelölni, hogy hol. " 

 

Szerencsére van egy nagy lyuk az abassid kalifák testében (a közepén) és valahol ott lesz a kutya elásva. Meg ott, hogy a szeldzsukok megelőzik a fatimidákat. Így az ajjúbid Szaladin nem zavarja el 1171-ben őket, hiszen al-Hakimnak létre kell hoznia a Dar al-Hikmáhot. Olcsó papír i.sz. 1000 körül nincs, de van 1200 körül. Azt is tudjuk, hogy Ibn as-Satir Kopernikusz előtt másfél évszázaddal írta le a nála 200 évvel korábban al-Hakim udvarában élt Ibn al-Haiszán fizikus nyomán az arisztotelészi kozmológia hamisságát.

 

Ha még ez sem elég, akkor már csak egy dátum érdekes, a Szent Sír AD 1009-es lerombolása al-Hakim nevéhez kötve. Ez pedig Bizánc kifosztásának időpontja;

i.sz. 1204!

Az első és második "keresztes hadjáratot" pedig minél előbb felejted el annál jobb..

Előzmény: ikaljan (37)
varhun Creative Commons License 2006.04.28 0 0 43

Hogy az arab világ mindig is együtt használta a nap-év szerinti naptárakat, illetve a hidzsri naptárat, amely a holdévhez kötödik." 

 

Aha, és a napévet január elsejével kezdték? Esetleg Krisztus születésétől, dec. 25-től számolták. Vagy a római március 1. volt a kiindulópontjuk? 

 

  Nem a 16. századi oszmán naptárra kérdezek, hanem egy kicsit előbbre. Mondjuk AH 100 környékére, amikor már említik az arabok 100 évét Hispániában. (Éra 758! AH 100-101! és i.sz. 912. jun.17! hagyományosan AD 718)

 

A napévnek az araboknál pusztán csillagászati jelentösége volt." 

 

Elég gyanús is már az az arab csillagász, aki napévben is megadja mérése, megfigyelése eredményét. (Van ilyen...)

Előzmény: ikaljan (37)
odovaker Creative Commons License 2005.11.12 0 0 42
Nem jó! AH 1=i.sz. 816!  (Július 30-án kezdődött.)
Előzmény: cyprus_people (39)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2005.01.15 0 0 41
(a hungárnaptáros elképzelés szerint, ha jól értem, a kétszáz év valahol beiktatódott az európai történelembe.

Az arabos probléma ekkor csak úgy oldható meg, ha náluk is beiktatódott ez a kétszáz év. Akkor érdemes lenne megjelölni, hogy hol. "  

 

Jól érted! Ellentétben Illiggel, később kell történnie a beiktatásnak. Valahol a hagyományos keresztény kronológia 880-as événél, amely azonos az 1070-es évvel. A 198 éves kezdeti eltérés ekkorra 190 évre csökkent.

Az arab történet is jelez valamit, hiszen az Abbasszidák 842 után nagyon elhalványodnak, Szamarrába költöznek, majd vissza, és állítólag a kalifák a testőrök játákszerévé válnak. Aztán 1075-től magukhoz tértek, és egészen a mongol hódításig uralkodtak. Elképzelhető egy olyan megoldás, hogy a siiták/irániak mindig Jazdegirdtől (622) számoltak, míg a "szunniták" Mohamedtől (810)

Előzmény: ikaljan (37)
cyprus_people Creative Commons License 2005.01.02 0 0 40

Lesznek meeg hasonloo oetleteim...

Nincs meeg veege!

Előzmény: Fatih (38)
cyprus_people Creative Commons License 2005.01.02 0 0 39
Ma a Burj al Arabot neezegettem egeesz nap a csuuzdaparkbool ees  tovaabbra is jonak tuunik a AH1=810
Előzmény: ikaljan (35)
Fatih Creative Commons License 2004.12.24 0 0 38
hát igen, nagy kihívás volt beirni, hogy "ayyubid coins egypt" :))
Előzmény: ikaljan (36)
ikaljan Creative Commons License 2004.12.24 0 0 37

Kedves cyprus people!

 

Logikusan lehetne arra gondolni, hogy az iszlám esetében ez az 1079-es évhez, Malik sah naptárreformjához kötödik.

YA[AH] 471=AH 276

 

összesen egy probléma van.

Hogy az arab világ mindig is együtt használta a nap-év szerinti naptárakat, illetve a hidzsri naptárat, amely a holdévhez kötödik. Malik shah reformja a nap-év számításhoz kötödik, a hidzsri naptárat ez egyáltalán nem befolyásolja (amely holdévre épül, és mivel vallásilag baromira kötött, nem változik)

Ráadásul Malik shah féle reformnak a helyi társadalomra, illetve az arab történetírásra nem volt semmiféle hatása, mivel a közhasználatban a hidzsri naptár volt elterjedt. A napévnek az araboknál pustán csillagászati jelentösége volt.

 

Két kérésem lenne:

-mutassatok egy olyan pontot, ahol az arab kronológia ellentmond az európainak

-gondolkozzatok el a következön: (a hungárnaptáros elképzelés szerint, ha jól értem, a kétszáz év valahol beiktatódott az európai történelembe.

Az arabos probléma ekkor csak úgy oldható meg, ha náluk is beiktatódott ez a kétszáz év. Akkor érdemes lenne megjelölni, hogy hol.

A másik lehetséges verzió szerint pedig egyszerüen az AH 1 nem az (akadémiai idöszámítás szerint) VII, hanem az V. században volt. Akkor érdemes lenne ezt alátámasztani valamivel.

Előzmény: cyprus_people (34)
ikaljan Creative Commons License 2004.12.24 0 0 36

Nahát, csak nem te is be tudtál ütni pár keresöszót a google-ba? Hihetetlen hol tart már a tudomány! :-))))

Előzmény: Fatih (33)
ikaljan Creative Commons License 2004.12.24 0 0 35

Tudnád esetleg al-Hafiz kalifaságát  alexandriai, vagy kairói érmekkel alátámasztani? 

http://www.bilbeisicollection.org/dynasties/fatmid/hafiz/

 

De az is segtség lenne, ha legalább egy darad érmet felmutatnál az egyiptomi Ajjubidák uralkodásának korából;

http://www.bilbeisicollection.org/index1.htm

 

itt találsz néhány száz darabot.

 

No akkor lezárhatjuk ezt a Hungárnaptáros dolgot?

 

 

Előzmény: cyprus_people (31)
cyprus_people Creative Commons License 2004.12.24 0 0 34

Ezek az Ajjubidák megfelelnek? A linkeken van kép is az érmekről. "

Tökéletesen! Több mint jók.

Komoly találatnak tudom minősíteni véleményemmel szemben.

 

Na dől a hungár naptár?:)"

 

Miért dőlne? 

A Hungár naptár az AD 154-es juliáni kezdést deklarálta. A tudósok hadának kell majd eldöntenie, hol szorul össze a 200 év.

Másként, hol éri be a csillagászati történelmi Hungár naptár a reális csillagászati történeti hagyományos kronológiát.

Ez Európa viszonylatában ma a 880=1080 körül mozog.

Logikusan lehetne arra gondolni, hogy az iszlám esetében ez az 1079-es évhez, Malik sah naptárreformjához kötödik.

YA[AH] 471=AH 276

Ha benézel a Yazdegird topikba, megérted a jelölést.

Előzmény: Fatih (33)
Fatih Creative Commons License 2004.12.23 0 0 33
Bár ikaljant kérdezted, azért én is reagálok.

Ezek az Ajjubidák megfelelnek? A linkeken van kép is az érmekről.

al-Nasir Salah al-Din Yusuf I

Kairói veret, Reference: Balog 47 / Album 785.2


al-Adil Abu Bakr I

Alexandria, Reference: Balog 261 / Album 801

al-Kamil Muhammad I

Kairó, Reference: Balog 374 / Album 811 / Kazan 651


Na dől a hungár naptár?:)
Előzmény: cyprus_people (32)
cyprus_people Creative Commons License 2004.12.23 0 0 32

Megteszi egy sorszám is, nem kell kép!

Mondjuk Paul Balog,

 

THE COINAGE OF THE AYYÚBIDS

Royal Numismatic Society Special Publication Number 12 London 1980 alapján...

Előzmény: cyprus_people (31)
cyprus_people Creative Commons License 2004.12.23 0 0 31

Nyugtáztam, al-Háfiz, Abú'l-maimún  kalifaságát AH 525-544 között. 

 

De ez a Hungár naptár szerint nem az 1131-1149 közötti éveket jelenti, hanem 190 évvel későbbet. Mondjuk 1321-1339!

Tudnád esetleg al-Hafiz kalifaságát  alexandriai, vagy kairói érmekkel alátámasztani? 

De az is segtség lenne, ha legalább egy darad érmet felmutatnál az egyiptomi Ajjubidák uralkodásának korából;

AH 521- AH650

Hagyományosan AD 1127-AD 1252!

 

Ezzel be tudnád bizonyítani, hogy a Hungár naptár tévuton jár... 

Előzmény: ikaljan (30)
ikaljan Creative Commons License 2004.12.23 0 0 30

1146-ban  Al-Hafiz Ledeinallah volt az uralkodó Egyiptomban. (ráadásul nem herceg volt, hanem a kalifa címet viselte.)

 

Al-Hafiz uralkodásának elsö idöszakában al-Madjid, mint régens uralkodott

 

A kalifátus erös embere pedig mind al-Hafiz uralkodásának késöbbi idöszakában, mind utóda  al-Zafir alatt Radwan Ibn Al -Walkhshi volt.

 

off

 

(egyébként ez az idöszak azért is érdekes az arab történelemböl, mert Hafiz apja al-Amir meggyilkolása után Egyiptomban nem ismerték el automatikusan Hafiz kalifaságát, és 2 évig 1130-32 között létrejött az elsö imamátus. (aminek új megnyilvánulása a modernkori Irán. Bár Egyiptomban az iszmaeliták, Iránban meg a 12-es siiták hozták létre.)

 

on

 

Előzmény: cyprus_people (28)
ikaljan Creative Commons License 2004.12.21 0 0 29

Kedves IDOHIDEPITO!

 

(bocs, hogy ritkán reagálok)

 

"vannak muszlim források"

Érdeklődővé tettél... Csak nem korabeliek? Szívesen meghallgatnálak ne kímélj! 

 

Szóval muszlim források vannak.

 

Mondjuk rögtön ott van Tabari, aki a Tarikh al-Rusul Wa al-Muluk-ban említi a csatát, de topicunk címadója al-Maszudi is említi ezt a Muruj-ban (mellesleg itt felsorol korábbi 16 frank uralkodót is)

 

Ibn 'Abd al-Hakam a Futuh al-Misrben részletesen beszámol a Toursi csatáról. (ö, maradjunk az akadémiai idöszámításnál, a VIII-IX. század fordulóján tevékenykedett) -Ami érdekes, hogy ö a csatát két naposként írja le, míg a keresztény források egy napról számolnak be, illetve foglalkozik a hadjárat céljával, és politikai hátterével.

 

 

 

Előzmény: IDOHIDEPITO (12)
cyprus_people Creative Commons License 2004.11.18 0 0 28

Adalék a 200 év megértéséhez;

   Al-Maszudi AH-345-ben tehát i.sz.1146-ban távozik az élők sorából, amikor Egyiptomban egy török "herceg/ihsíd" névszerint    Unugur(!) uralkodott!     

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!