Keresés

Részletes keresés

Lieb György Creative Commons License 2005.04.20 0 0 14

Mi van az ellenőrző rendszerrel ??? Az van hogy nincs. Vagy nem működik.

 

Ad 1: megveszik kilóra az ellenőrt,

 

Ad 2: Néha maga a kivitelező v. valamelyik fiókcége az ellenőr. Lásd autópályaépítés.

 

Ki van ez találva

Előzmény: Törölt nick (10)
Lieb György Creative Commons License 2005.04.20 0 0 13

1 A BKV magát fényezi, nem az utasok, ezt se nem írtam se nem gondolom.

 

2 A városi tömegközlekedés mindenütt veszteséges ( ha jól tudom ) azaz az önkormányzat, vagy az állam mindenütt dotál. A különbség leginkább a nyújtott színvonalban, illetve a keresethez mért tarifákban mutatkozik.  Ősszel voltam Barcelonában. Megdöbbentő volt ( sok szempontból ). A helyi Tömegközlekedés : 1 Euró egy jegy. Azzal másfél órán kersztül utazhatsz, átszállhatsz metróról buszra is. van 7 vagy 8 metrovonaluk, 2-őt most építenek. A buszhálózat kb olyan sűrű, mint ha nálunk összeadnád az összes tömegközlekedést. És sok buszjárattal a város egyik feléből eljutsz a másikba. Minden légkondícionált, a metró is a busz is. A metrón kis ledek jelzik a hülye turistáknak, hogy melyik megálló jön. A buszokon  A buszsofőrnél kell fellszállni, mögötte általában 2 vagy négy kártyaolvasó ami a soförnél jelez. Sok buszmegállóban meg elektromos információs panel van ami mutatja, hogy a következő busz kb mikor jön. Azt meg hogy minden tiszta már le se kéne írnom. És állítólag Spanyolország nem a leggazdagabb az EU-ban, és állítólag nem használták túl jól fel a strukturális támogatásokat.

Törölt nick Creative Commons License 2005.04.19 0 0 12
Igen, ezt elfelejtettem: a gond az (meg még ezer más is), hogy a BKV keménykedése mögött nem valami minőségbiztosítási rendszer stb. áll mondjuk, hanem - vélhetően - az a prózai valóság, hogy a tök üresen álló BKV kasszát meg kellene valamivel kissé tölteni, különben
A) verzió (örökös naivoknak és széplelkeknek): tönkremegy a cég;
B) verzió (racionalistáknak): szegény jó Botond bácsinak nem lesz meg az év végi mitomén hány tíz mila jutalomzsetonja.

Lehet tippelgetni, vajon melyik lehet a nagyobb, a nyomósabb ok ...
Előzmény: Lieb György (6)
sashimi Creative Commons License 2005.04.19 0 0 11
A BKV nem egy, a szabad piacon tevekenykedo ceg. Bevetele/nyeresege/vesztesege allami/onkormanyzati dontesektol fugg jelentos mertekben. Igy megiteleseben a
nyeresegessege nem jatszhat donto szerepet.

sashimi
Előzmény: Lieb György (6)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.19 0 0 10
És mi van az ellenőrző rendszerrel?

Vagy. Hogy csinálták a nyugatiak, hogy náluk azért eléggé működik a rendszer (leszámítva az x évtizedes előnyt, na de akkor is el kellett valahogy kezdeni!!!!!!).
Előzmény: Lieb György (6)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.19 0 0 9
Azért az túlzás, hogy dicsfény öveti őket. Elég sok elégedetlenségének hangot adó utast hallottam. Egyébként joggal, mert az utazási feltételek balkániak.
Előzmény: Lieb György (6)
Lieb György Creative Commons License 2005.04.19 0 0 8
Igen, csak valahogy elfelejtették. Amúgy kb másfl éve elmagyarázta a tv-ben egy értelmes, arra kijelölt ember, hogy miért NEM lehet megoldani a zárt rendszert ( azazhogy mindenütt kelljen, jegyet kártyát stb felmutatni ) megoldani
Előzmény: Törölt nick (7)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.19 0 0 7

valóságos glória övezi a BKV-t hogy most nem engedik le az embereket jegy nélkül és így mennyivel nagyobb a bevétel.

 

Fel volt ez már találva. Úgy hívták villamoskalauz, buszkalauz, a metróban pedig peronőr és egy t@k@nvágós rúd, ha nem dobtad be a pénzt.

Előzmény: Lieb György (6)
Lieb György Creative Commons License 2005.04.18 0 0 6

Hiába van műszakis ( szerintem őt is elég gyakran megveszik ő meg szépen átveszi az amúgy szar melót ) a szerződést nem ő köti. Az meg hogy a felelősségi lánc hogyan (nem) érvényesül azt meg hagyjuk is. A szavazók 95%-a arra sem emlékszik, hogy tegnap ki mit mondott, mit csinált, milyen színü "köpönyeg" volt rajta - amit aztán lehet forgatni.

 

Pl nekem most az b.ssza a csőrőmet többek közt, hogy valóságos glória övezi a BKV-t hogy most nem engedik le az embereket jegy nélkül és így mennyivel nagyobb a bevétel. Hát ezt egy ovodás is kitalálja, most meg valaki pluszprémcsit kap, évvégén meg Aba Botond úr szakít.

 

Amúgy azt sem értem, hogy túl a populizmuson, egy óriási veszteséget halmozó cég vezetője hogy kaphat prémcsit. Elégedjen meg a tisztes fizetésével és pusza.

Előzmény: Törölt nick (5)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.18 0 0 5
Valahol kell lennie egy műszakisnak. A műszakis munkáltatója az onkormányzat, az önkormányzatért a politikai felelősséget a képviselők, végső soron a polgármester viseli.

Lásd Nagy-Budapest. A Király utca már széjjelrohadt. Vagy a Bartók, az egyik végén még épült, de másutt már bontották. Felelős? Egy szál se. Bezzeg szalagátvágogató az mindig kerül. A jutalmakat is mindig besöpri valaki, ez is egy érdekes.
Előzmény: Lieb György (3)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.18 0 0 4
De akkor mire volt jó ez a 15 év? Összekacsintottak volna az emberek? Olyan hülye volt a kisember, hogy nem vette észre, átverik?
Az egész csak egy nagy vagyonátcsoportosítás lett volna? (Mert mondjuk, azt szerintem nem ügy visszacsinálni ...) S kinek az érdekeit szolgálta? Meg merte ezt tenni a honi elit vagy volt ehhez valmi általunk nem vagy alig látott háttere, felhatalmazása (mondjuk hogy milyen alapon lett volna...)?
Előzmény: Törölt nick (2)
Lieb György Creative Commons License 2005.04.18 0 0 3

Valóban következmények néküli ország vagyunk !!!

 

Én speciel nem keverném ide a Kádár korszakot. ( attól függetlenül, hogy mind materiális mind mentális síkon egyértelmű a kontinuitás )  Azért mert akkor folyamatosan visszamehetünk az időben ( dszentrik, nemesek, főurak, Werbőczy vonalon )

 

A valós gond tényleg az, hogy a felső és úgy általában minden szinten még mindig a korrupció, a sikkasztás és a felelőségnélküliség uralkodik.

 

Igaza volt Bárándinak. Kisebb de behajtható bűntetési tételek kellenek. ( Ő ezt speciel az erőszakos bűncselekményekre értette de szerintem áll a fentiekre is. )

 

Amúgy jó fél ve volt egy vicces riport a királyin: Egy cége megbíztak arra, hogy vidéken, egy XII.sz. műemlék rom felső részét fedjék le téglával az állagmegóvás miatt. A tél elment, a téglák szétfagytak a közel ezeréves romnak meg kutya baja.

Természetesen gari nincs, a cég sz.rik az egészre.

 

Kérdés : ki kötötte így a szerződést ????

 

És tényleg ez megy mindenütt: már a céget se lehet utolérni mert "valaki" pl az önkormányzatnál így köti a szerződést.

Előzmény: Törölt nick (1)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.18 0 0 2

Tudjátok mi a baj?

Nemcsak a kádári kisemberi "stílus" lett átmentve, hanem a kádári nagyemberi is!

 

Előzmény: Törölt nick (1)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.17 0 0 1
Azt is mondhatnánk: ez itt a Következmények Nélküli Ország.

Amúgy, milyen alapon is vonhatná felelősségre a hatalom a kádári kisember, mikor ő is lop, csak nagyobb volumenben? Na, ezért (is) lenne szükség tiszta közéletre és demokratikus berendezkedésre.
Persze, ehhez előbb ki kellene önteni a poshadt vizet a pohárból.
Előzmény: Lieb György (0)
Lieb György Creative Commons License 2005.04.17 0 0 0

Sajnos ez nagyon igaz. Az egésszel nem is az a legnagyobb bajom, hogy csinálják, ( elvégre gyarló emberek ők is )hanem  ha kiderül akkor is megússzák. Nem azzal van a bajom, hogy Cinikét bekasznizták ( ott egye meg a fene ), de pl Liszkay úr vagy Várhegyi úr ( egyet jobbról egyet balról a pártsemlegesség jegyében) csont nélkül megússza.

 

Minap hallottam, hogy valamelyik kis faluban elloptak egy szobrot. Az elkövetők meglettek, és most előzetesben vannak. A szobor ért vagy 500.000 Ft-ot ( művészi értékként nem színesfémként ). Szóval Kulcsár otthon, ők meg bent ????

Előzmény: Törölt nick (-)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.17 0 0 topiknyitó
Elgondolkodtató. Mondhatni, 15 év alatt nem történt semmi változás.
De erről vajon a kisemberek tehetnek-e???



Betyárrá nevelt kamionosok trükkjei

Népszabadság • Ungár Tamás • 2005. április 16.



Kép: Rédei Ferenc
Ferencet március végén kirúgták. A harminckét éves kecskeméti férfi egy kisebb fuvarozócégnél volt sofőr. Ferenc így meséli kényszerű távozását: - A főnök rám szállt, hogy sok a fogyasztásom.

Egy negyventonnás gépen mentem, és annak 36 liter a gázolajnormája. Én mindig ki is jöttem a normából. Két hete a főnök azt mondta, hogy beül mellém és végigcsinál velem egy napot, mert ellenőrizni akarja a fogyasztást. Szerinte ki kell hoznom száz kilométert 32 literből. Erre én azt mondtam, hogy kamionosnak szerződtem, és nem ralisnak, nekem nem kell mitfárer. A főnök azt mondta, hogy vagy beül mellém, vagy kirúg.

Ferenc még abban az órában közös megegyezéssel távozott munkaadójától. Két nappal később belépett egy másik céghez, s most annál dolgozik. Könnyen talált új helyet, mert Ferencnek jó a referenciája: nyolc éve kamionos, van nemzetközi gyakorlata is, komoly balesete egy sem volt, legfeljebb koccanása, a legutolsó még 1999-ben. A köpcös, kopaszodó férfit egy pécsi hipermarket parkolójában faggatom. Este tíz óra múlt, Ferenc ül autója sofőrfülkéjében. Az előbb fejezte be vacsoráját - pizzát evett, de annyira fáradt, hogy nem is tudja, mivel volt megrakva a tányérnyi tészta. Hajnali kettőkor indult otthonról, holnap reggel négykor ébreszti őt a mobilja, és akkor továbbgurul Bajára, majd Szegedre, úgyhogy aludni készül. Amikor azonban arról kérdezem, hogy a volt főnöke okkal gyanakodott-e rá a fogyasztás miatt - magyarul: Ferenc lopta-e a gázolajat -, a kamionos megélénkül:

- Persze, hogy loptam! - csattan fel. - Már hogyne loptam volna? A főnök meg tőlem lopott. Ellopta tőlem minden időmet, erőmet, energiámat! Vasárnap estétől szombat reggelig úton voltam, havonta tízezer kilométert letekertem, többször éjszakáztam a kocsiban, mint otthon, mindezért 110 ezer forintot kaptam. Feleségem van és két gyerekem, mire elég ennyi pénz? Ezért aztán az olajból még árultam 50 ezret.

A pécsi bevásárlóközpontok parkolóiban esténként megpihenő kamionsofőrök többsége bevallja, hogy ő is trükközik az üzemanyaggal. Egy kaposvári cég sofőrje így fogalmaz:

- Eddig egy olyan főnököm volt, akinél nem kellett "lecucliznom" az olajat. Ő hajlandó volt kifizetni a megspórolt olaj árát. Nem is vertem át soha. Így anyagilag jobban jártam, miután megkaptam a megspórolt olaj teljes árát. Mert ha az ember feketén adja el az olajat, akkor literjén veszít 60-70 forintot. Szóval, volt egy ilyen főnököm, de ő tönkrement, nem tudta fizetni a járművek lízingjét. A mostani helyemen már nem fizetik ki a megspórolt olaj árát, ezért újra svarcban adom el. Egyébként a legmodernebb kamionok tartályából már nem lehet lecuclizni a gázolajat, mert ha leszív az ember akár csak egy litert, akkor egy berendezés - az üzemanyag szökése miatt - blokkolja a motort. Szerencsére még nem volt ilyen autóm.

A sofőrök szerint pár éven belül az összes kamiont felszerelik ezzel a berendezéssel, s akkor az olajcsencselésnek vége. Mellesleg az olaj árának rohamos emelkedése miatt a fuvarosvállalkozók egyre inkább odafigyelnek járműveik fogyasztására. Az általam faggatott sofőrök közül többen is elpanaszolták: munkaadójuk annyira lenyomta az üzemanyagnormát, hogy abból már nemhogy lopni nem lehet, de rendesen hajtani sem.

Nemcsak az olajjal üzletelnek a kamionsofőrök, hanem például raklapokkal is. A pilóták fennhangon hirdetik, hogy váltson pályát, aki nem tud raklapokból havonta összehozni 20-25 ezer forintot. A trükk arra épül, hogy amikor egy raktárnál a kamion kiürül, a sofőr kap vissza harminc raklapot. Azok között akad öt-tíz új raklap, amelyek darabjáért a sofőr 300 forintot dug a raktáros zsebébe. Utána megáll az első raklaposnál, és az új raklapokat eladja 900 forintért (így keres 3-6 ezer forintot a raklapcserén). Az üzlet a raklaposnak is megéri, mert ő 1500 forintért adja el a cégeknek az új állapotú raklapokat.

A 29 éves Ede viszont azt állítja, hogy a sofőröknek az útépítés a legnagyobb biznisz. A hadaró beszédű, székesfehérvári férfi most ponyvás autón üdítőt szállít, 2001-ben azonban egy olyan cég alkalmazásában állt, amelyik az M7-es alapjába hordott földet és kavicsot. Ede két kollégájával sörözik a 6-os főút mentén álló cserkúti csárdában, és elégedetten idézi fel a négy évvel ezelőtt történteket:

- Egy billencsre felfért annyi kavics, amennyit 30 ezer forintért lehetett eladni. Egy nap csináltam tíz fordulót, ki vette volna észre, hogy én néha egy-egy fuvart máshová vittem? Legfeljebb a biztonsági őr, de neki meg adtam háromezer forintot, hogy húzzon be eggyel több strigulát, mintha a tizedik fuvart is az úthoz vittem volna. Nemcsak én fizettem neki, üzletelt ő ott valamennyiünkkel. Mert tíz biztonsági őrből kilenc megvesztegethető. A tizedik azért nem, mert még újonc. De majd beletanul.

Ede hallgatósága bólogat. Egyikük, az Edével egykorú Sándor mindjárt előadja a saját sikersztoriját. Megtudom tőle, hogy tavaly egy Vas megyei vállalkozó autójával aszfaltot szállított egy bekötőút építéséhez.

- A harmadik napon megálltam egy szállítmánnyal a falu kocsmájánál, és körbekérdeztem, kinek kell aszfalt. Két helybeli mindjárt jelentkezett. Oké, holnap hozom. Lezsíroztam a művezetővel, hogy lenne egy szállítmány a faluba. Ő azt mondta: rendben. Másnap két kapubejáró épült az egyik aszfaltszállítmányból. Én jól jártam, mert kaptam negyvenötezret, a művezető is jól járt, mert kapott tizenötezret, a két ürge is jól járt, mert fél áron vették az aszfaltot.

A kamionsofőrök - mint az az eddigiekből talán kiderül - azzal indokolják ügyeskedéseiket, hogy kevés a keresetük. Úgy érzik, hogy a havi 10-12 ezer kilométerért, a 200-250 óra vezetésért, 300-350 óra távollétért nem pénz a havi 100-120 ezer forint. E pénz felét munkaadójuk gyakorta zsebből fizeti, mivel a sofőrök általában minimálbérre vannak bejelentve. Hadd tegyem hozzá, hogy idézett beszélgetőpartnereim mindegyike kisebb vállalkozásnál dolgozik, vagyis olyan cégnél, ahol a tulajdonosnak három-nyolc kamionja van. Az ilyen kiscégek alkalmazásában álló sofőrök egyike sem tagja a szakszervezetnek, sőt a pilóták többsége nem is tud arról, hogy létezik a közlekedési dolgozóknak érdekképviselete (pedig van több is). Így szóba se jöhet, hogy szervezetten magasabb bért követelhessenek maguknak.

Ferenc egyszer megpróbált a béréről alkudozni a főnökével.

- Megemlítettem neki, hogy sok az a havi 350 óra távollét 110 ezerért - mondja a kecskeméti sofőr. - A főnököm a kapura mutatott, és azt morogta: Ferikém, százan vannak, akik szívesen belépnek helyetted.

Így Ferenc felhagyott a bérharccal, inkább lopta az olajat továbbra is. Amíg ki nem rúgták. Most új helyén lopja, amíg onnan is el nem küldik.

Amúgy a kis fuvarozócégek tulajdonosai maguk is elismerik, hogy alacsony a sofőrök fizetése. Ők azt mondják, szívesen fizetnének többet, de nem megy. Ennek legfőbb oka az, hogy a munkák javát nem közvetlenül a termelőktől vagy a kereskedelmi cégektől kapják. Egy Tolna megyei vállalkozó - aki öt kamionnal fuvarozott, de tönkrement - a következőképpen összegzi a kis cégek helyzetét:

- Ha egy nagyüzem vagy egy áruházlánc fuvarozót keres magának, akkor csak a legnagyobb cégeknek van esélyük elnyerni azt a munkát. Mert a multik egy nagy fuvarozócéggel akarnak megállapodni, nem pedig ötven kicsivel. Magyarországon fél tucat olyan nagy cég van, amely labdába rúg egy ilyen tenderen. A nagyok látszólag egymás ellen harcolnak a megrendelésért, valójában szépen felosztják maguk között a piacot. Az egyik megnyeri az egyik pályázatot, a másik meg a másikat, aztán egymás alvállalkozói lesznek. A kiscégek csak harmadik, negyedik, ötödik alvállalkozók lehetnek. Ebből adódik, hogy ha egy fővállalkozó elnyer egy fuvart kilométerenként 150 forintért, akkor a sokadik alvállalkozóként belépő kiscég már csak 110-120 forintot kap a munkáért, hisz a sorban felette álló összes vállalkozó leszedi a maga percentjét.

Amikor a cserkúti csárdában söröző három sofőrrel megosztom a tönkrement tolnai vállalkozó véleményét, Ede így reagál:

- Az útépítéseknél ugyanez a helyzet! Az a cég, amelynek a billencsét hajtottam, az ötödik alvállalkozó volt a sorban. A főnököm még így is örült a megrendelésnek. Viszont ő már annyira nyomott áron kapta a munkát, hogy nekem alig kilencvenezer forintot tudott fizetni. Hát ezért adtam el hetente egy-két fuvar kavicsot.

Elköszönés előtt a csárdában söröző sofőröket arról kérdezem, mekkora fizetés lenne elég ahhoz, hogy ne trükközzenek a gázolajjal, a raklappal vagy bármi mással. A három férfi kérdőn néz egymásra, végül Ede szólal meg:

- Talán, ha havi kétszázezer nettó kikerekedne, akkor nem bizniszelnék.

A többiek ráhagyják, de amikor az arcukon szétterül a mosoly, Ede folytatja:

- Aztán lehet, hogy én már abba se tudnám hagyni. Engem már elrontottak, megszerettem a trükköket. Betyár lettem. Csak nem lovon vágtatok, hanem kamionon.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!