Minden amit a RÁBA gyártott!!!Illetve RÁBÁnak hívják!!!Kistraktortól az autóbuszig!!!Sajnos mostanság feledésbe merült ez a patináns gyár!Ezért gondoltam,foglalkozzunk vele!!!
Igazad is van meg nem is. A vásárokon osztogatott prospektus az U26 230 DFA 21 típusú alvázra vonatkozik ott valóban 3200 mm az A és B tengely távolsága. A modell a FIH-175-öt mintázza amelyik az utolsó három elkészült darab egyike (FPT-079 és CLR-902 vel együtt) amelyek már 26 256 DFA 000 altípusú alvázra kerültek, turbós álló motor, 3500 mm tengelytáv.
Maga a makett a valóságban ebben a formában sohasem létezett mert ezt a formát (burkolt hidraulika egység, tank, légtartályok, full sárga szín) pár éve nyerte el, sohasem volt rajta régi VO-xx-xx rendszám.
Nagyon régóta -lehet, hogy új korától- a FIH-175 rendszámot viseli.
Édesapám évekig hajtotta a kazincbarcikai gépet még a 80-as években.
Annak rendje, módja szerint az akkori lemezárugyáras játék Rába vontatóra megépítette a felépítményt. Sajnos már a fotókat se találom róla.
Ma a kezembe került a D'agostini modell. Azon túl, hogy pár részlet nem stimmel, nekem furcsa, hogy mintha az egész alváz jóval hosszabb lenne, mint ahogyan arra emlékszem.
A makett torz, én emlékszem rosszul, vagy esetleg több változata is volt a gépnek?
A kérdés első felére a válasz, hogy nincsen. Csak egy vásárokon osztogatott brossúra készült, elég kotlátozott tartalommal. Évek óta kutatom a témát, röviden a sztori. Az első ilyen felépítményű járművek Diamond T vontatók Holmes felépítménnyel,USA készletből kerültek az országba 47-ben. A felépítményeket később 300-as Csepelekre szerelték át. Elég sok különféle teherbírású ilyen felépítmény készült itthon pl.: GAZ 63 alvázra az afitoknak. A honvédségnek Csepel 566 alapgépre Zagyva fedőnéven, túrkevei afit gyártotta. A volánoknak 67 től Csesztregen készültek (Mezőgép) a Tatra 138 később 148 alvázakra darus vontatók. És el is érkeztünk a Rábákhoz. A gépezet erősen a Tatra felépítményére épül a győri főiskolán tervezték 76-77-ben. A gyártást a Mezőgép nem vállalta ezért került a szombathelyi afithoz. Az első gép 78 januárjában vizsgázott és a Tisza volánhoz került, és ott van azóta is. Jelenlegi tudásom szerint 37 db készült 35 a volánoknak 2 a MN nek amiből egyet vettek át. A legtöbbet 79 ben gyártották, 86 viszont egyet sem. 89-es a legfiatalabb példány és az utolsó 3-4 db már 256 lovas turbós volt ( lásd makett) míg a többi 230 lovas szívó. A nagy újdonság a Tatrakhoz képest, hohy a három csörlőt hidromotorok hajtották mágnesszelepekkel vezérelve és egy többméteres kábellel távolról lehetett vezérelni ami nem kicsit növelte a biztonságot. Maga a makett a valóságban ebben a formában sohasem létezett mert ezt a formát (burkolt hidraulika egység, tank, légtartályok, full sárga szín) pár éve nyerte el, sohasem volt rajta régi VO-xx-xx rendszám. Nagyon nagyon röviden ennyi a sztori.
Ehhez kapcsolódna a kérdésem: erről a vontatóról létezik valahol részletes leírás, urambocsá bemutató videó? Elsősorban a felépítmény érdekelne, sajnos eddig nem sok infót találtam róla.
Ha esetleg valakihez nem jutott el a hír a DeAgostini cég legendás teherautók címmel új sorozatot ad ki amelynek több magyar vonatkozású teherautója is lesz.
Az első lapszám bevezető áron nagyon olcsó és egy Rába autómentő (műszaki mentő) az első jármű. Már kapható.
Ha valaki csak a bevezető modellt veszi meg rossz üzletet akkor sem csinált!
Tudja valaki hogy Rába contact buszokat csak volanok járattak annó?helyköziekre célzok.
A somló,Borsod,Agria,Hatvani, Balaton,Pannon volánnál egy se volt a listák szerint.
De somló volánnál volt egy Contact 092 tesztelésen, 2003 körül, de alapon ők se vettek olyat.Mondjuk amilyen kis cég volt, inkább biztosra mentek, megbizható kocsikat gyűjtve.Raba csak átmenetileg volt somló volánnál,rendszámot nem tudok.
Én szerettem őket, bár sajnos igen megbízhatatlanok főleg ha nem tartják karban.Ami sok helyen látszik ,nógrad volánnál helyköziben 6 db volt eredetileg, de később még 4 ét hozták, Mátra volantól, ésa Jaszkuntól.
A 3 tengelyes változat se jött be, Tisza 3s a Kapos Volán szerzett be ebből.Kapos mindössze 1 db ot.Egyébként ez előremutató lett volna hisz mai napig sokan gyártanak 3 tengelyes buszokat, így ha az olcsóbban elkelt volna, meg nem mentek volna csődbe időközben, sikertörténet lehetett volna a gyárnak.
A 200 as család 35 évet is kibírta,a Rába viszont feleennyi időt tudott átlagban leszolgálni.bar a 200 asok túlfuttatasa se egészséges dolog, 20 év normális egy busznak, de a rabák nem is bírtak volna többet 15-20 évnél, így is a gatyája ráment a cégeknek a karbantartásukra,nagy csőd volt járatni.
A Volánbusz 8 évesen 2 rábatól vált meg, 2008 körül.Ezek 2000 és kocsik, összesen 25 szóló,12 csuklós volt náluk.Ebből a legfiatalabbak 8 évesen lettek selejtezve, legtovább csuklósok maradtak.(3 éve is voltak még)nyilván nem volt értelme tovább foglalkozni velük, aminek sok pénzt emésztett fel a javítása
A Bakony Volán egyetlen rabaja csuklós, HXU 690 rendszámot kapott, ma is forgalomban van.(?) 3 gazdás kocsi , így érthető ha bírja az iramot , bár nyilván sok nyűgje van annak is.
A többi cég aki használt rábát , is selejtezték őket mára ezért időszerűnek tartottam írni róluk most.Vagy írt más is?
Megérdemlik, elvégre magyar termék, még ha nem is kiváló.
Folytatás ?Természetesen csak a Rába buszokról szólt ez az írás.
Most néztem rá a fórum fejlécére. A RÁBA fórum alapítója: " JumboJet," meghalt kovidban. Nem most,de akkor megemlékeztünk róla a facén. Ez a fórum nagyon nem ment,itt valahogy elmaradt.