Elestek a megyék, így az utolsó akadály is elhárult az elől, hogy Gyurcsány feles törvényekkel összevonja a megyéket és megcsinálja a regionális reformot. Hiszen nincsenek megyei MSZP érdekek, amik ezt akadályozhatnák.
Pártkatonákkal töltik fel a fejlesztési tanácsokat - "miért ne éljen vele a kormány"?
2007-02-01 15:35:46
Már csak egyetlen hely betöltetlen a regionális fejlesztési tanácsokban, amelyekben az elbukott önkormányzati választás ellenére biztos többséget szerzett a kormánykoalíció - derül ki a HVG eheti számában közölt összeállításból. A hét régió mindegyikében komoly kormánypárti túlsúly alakult ki: két régiós fejlesztési tanácsban 13-5, egyben-egyben pedig 13-6, 13-7, 12-8, 12-9, illetve 11-8 a kormánypárti-ellenzéki pártok tagjainak aránya. Ráadásul mindegyiknek kormánypárti elnöke van. Emlékezetes, tavaly Lamperth Mónika területfejlesztési miniszter arról beszélt, tudja a dolgát: kormánypárti politikusoknak és a szocialista politikusoknak erős lehetőséget és mandátumot ad a regionális területfejlesztési tanácsban. A jelek szerint szándéka tökéletesen sikerült.
Igaz, az állami túlsúly nem most jött létre e testületekben, a szisztémát még 1999-ben, tehát a Fidesz-érában szavazta meg a parlament. Az addigi önkormányzati elven felépülő rft-ket akkortól tömték tele kormánypárti delegáltakkal, akiket az akkori ellenzék egyszerűen pártkatonáknak minősített. Később emiatt az összetétel megváltoztatására Medgyessy Péter kísérletet tett, ám az SZDSZ ellenállásán megbukott a terve. Wekler egyik tavaly év végi interjújában elismerte, most is pártkatonákkal töltik fel az rft-ket. "Ma sem tartom jó megoldásnak, de ha lehetséges, miért ne éljen vele a kormány?" - tette hozzá váratlan őszinteséggel.
A jogszabályok szerint ugyanis a három-három megyéből (illetve a központi régióban Budapestből és Pest megyéből) álló régiókban az önkormányzati választás nyomán rft-tag lesz a térségben lévő megyei jogú városok polgármestere, megyénként egy-egy kistérségi küldött és a megyei területfejlesztési tanács elnöke (ez általában a megyei közgyűlési elnök). Ezek között egyetlen szabaddemokrata sincs. Az rft-k tagjainak többi részét azonban a kormány delegáltjai adják, mégpedig jelenleg nyolc minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal (MEH), s e csoportba lehet számítani a hivatalból tanácstag, s a MEH által kinevezett regionális idegenforgalmi bizottsági (rib) elnököket is. A minisztériumok közül három SZDSZ-vezetésű van, s így minden rft-ben három SZDSZ-es delegált is található - a koalíciós felállást tükrözve, a helyhatósági választáson szerzett pártpolitikai súlyukat jóval meghaladó arányban. (HVG - VGO)
Ha esetleg valaki eddig naiv lett volna, hát ezért kell minden pénzt elvenni a fideszes önkormányzatoktól, kivéve azoktól, amelyek vezetői Orbán riválisai lehetnek.
Csak egy az idiotizmusig naiv és hülye kormány nem diszkriminál most könyörtelenül.
Mivel a régióközpontokat kezdettől fogva igazi központtá fogják fejleszteni, míg addig, amíg csak feles törvényekkel, megyeösszevonásokkal hozzák össze a kvázi régiókat alájuk a fideszes többségű -megyei- közgyűléseknek nem lesz igazi hatalmuk a régió fölött. A régióközpontnak sem, de oda legalább csordogálni fog a pénz.
másban is első vagyok :)) az egy főre jutó naivok számában :(( azt hittem, hogy a sólyom lászló egy korrekt ember, ha soha nem is értettem egyet politikai nézeteivel. így az udvarban nagyon magas a csalódott emberek százalékos aránya. :(
...A kormány megalakulása után azt a feladatot kaptuk, hogy augusztus 31-ig tegyük le a rendőrség regionális átszervezésére, valamint a testület és a határőrség integrációjára vonatkozó javaslatainkat....
- A parlament nem szavazta meg a közigazgatási régiók létrehozásához szükséges törvénymódosítást. Ennek ellenére kitartanak a regionális főkapitányságok mellett?
- A rendőrségi törvény szerint a rendőrségnek országos, területi és helyi szervei vannak, tehát nem országos, megyei és városi kapitányságai. Emellett a törvény tág mozgásteret ad a miniszternek arra, hogy saját hatáskörében kapitányságokat, főkapitányságokat szüntessen meg és hozzon létre. Azaz, a rendőrség regionális átszervezéséhez nem szükséges kétharmados törvényt módosítani....
Vegyük például a mai megyéket és a megyei jogú városokat. Az a paradox helyzet, hogy emiatt pl. Győr nincs is Győr-Moson-Sopron Megyében. A Megyei Közgyűlésben nem képviselteti magát. A "Győr megyei" pénzekből Győr nem is kap. Semmi közük egymáshoz. Legfeljebb annyi, hogy a közgyűlés székhelye ott van.
Persze ebből Győrnek lehetnek bizonyos előnyei. Ha közgyűlés van, akkor a képviselők Győr Megyei Jogú Városnak fizetik a parkolódíjat. :-)
Mit csináljanak! A fideszes tartolás révén a pozícióik jó részét elvesztették. Az összes megye a FIDESZ-é, így a FIDESZ számolta fel őket lényegében. Köszönjük! :)
A régióközpont pedig automatice irányítószerephez fog jutni, mivel feles törvényekkel csak megyeközpont lehet. Nyugat-Magyarországi Megye központja például Szombathely. Ha nem összevont megyékről, hanem igazi régióról lenne szó, akkor maradna súlya a többi városnak is. Ám így -hála annak, hogy Orbán megfúrta a regionális reformot- a központ lesz a központ, ahonnan mindent irányítanak. Így bár ott egy fideszes megyei közgyűlés fog ülésezni, de mint kvázi régióközpont a fejlesztési pénzeket be fogja nyelni. Így politikailag is erősödni fog a fideszes városok rovására.
Szerinted a "megyei" szocik meg fogják szavazni azt a feles törvényt, ami a saját és klientúrájuk jövőbenoi megélhetését szolgálja?
Gyurcsány nem fogja tudni végrehajtani rajtuk a saját felszámolásukat.
Egyébként pedig a kvázi régióközpontként fungáló nagyvárosok polgármesterei nem kapnak, nem kaphatnak automatikus irányítószerepet a régióban, sőt a jelenlegi helyzet maga után vonhatja, hogy a régióba egyesítendő megyék az eredőerőkből következően nyelik be a régiós környezetbe kerülő, ott az erős ellenzéki környezet miatt gyengévé váló kormánypárti nagyvárosokat.
Szívják majd a fogukat, csinálnak félpályás útlezárást, tüntetnek, esetleg szétverik a saját városukat, felgyújtva egy-egy helyi jellegzetességet. Ahogy ezt már láttuk. De ez semmilyen változást nem fog generálni a Kormány politikájában. A FIDESZ addig élezte ugyanis a helyzetet, hogy az MSZP-nek nincs vesztenivalója, így leszegik a fejüket és nekiesnek az előttük álló feladatoknak.
Ez csak egy példa volt. A lényeg, hogy ott lesznek a hivatalok. Ezek építkezésekkel járnak (kell az irodaépület), a munkanélküliség csökken (hiszen ezek a hivatalok embereket alkalmaznak), fejlődik a kereskedelem (a hivatali központok dolgozói a pénzüket elköltik valahol), stb. stb. Nagyon egyszerű ez.