Topik a muzeális minősítés menetéről, a Muzeális Minősítő Bizottság (MMB) tevékenységéről. Írd meg az élményeidet, vagy tedd fel a kérdéseidet azoknak, akik már túl vannak rajta!
Sziasztok.Tegnapi nap egy amerikai autót vittünk vizsgára Veszprémbe,és szem/fül tanuja voltam egy minősitésnek,illetve egy párbeszédnek.
Sok tanulsággal szolgál-legalább is nekem-és ilyenekből látszik,mennyire megosztott,nem egységes,söt egymással is ellenséges,megosztott a magyar veterános vizsga,tipikus magyar.
Egy "ot"rendszámos,kivülről gyönyörű német autót vittek vizsgára,azt hiszem eladták.Mondjuk,abszolut hülye,érthetetlen szabály tul ajváltásnál új miősités,hiszen az autó tulajdonosa..nem maga az autó változik.
Az autót vagy 1 óráig vizsgálták,a minősitő 2 tagja rendben,a 3. tagja viszont rossznak találta.Azt mondták a tulajnak,hogy a gk padlólemeze cserélve lett,és nincsen benne a gyári bordázat.
A tulaj elmondta,hogy 1 éve ugyanitt,ugyanez a bizotság elött,ugyanezzel a padlólemezzel volt itt a gk,akkor a bizottság mindent megfelelőnek talált.
Kérte,hogy nézzék vissza az akkori fényképeket,bizonyitékként,az akkori állapot semmit sem változott.Hosszas tanakodás után arra jutottak(illetve csak egy személy),hogy hibáztak az 1 évvel ezelőtti minősitő.Nem értett hozzá.
A padlólemezt ugyan lehet-söt egy 40-50 éves autónál cserélni kell/lehet-de a gyári bordákat bele kellett volna rakni.
Szóval,a bizottság tagjai egymást is minősitik,nem csak az autókat.
Ha igy nézzük jó,ha úgy,akkor nem jó.
Kérdezte a tulaj,hogy akkor irásban változott a minősités rendszere?
Nem,nem,csak szigorúbban vesszük..szólt a válasz.
Érdemes fellebbezni?..kérdezte már egy megbizott.
Nem,mert mi fogjuk azt is elbirálni..Szólt a válasz.
Mondjuk,a mi autónk is megbukott teljesen más indokok miatt,de az a tapasztalat,hogy az elvileg egységes minősités helyet jelenleg magyarországon teljes fejetlenség uralkodik itt is.(((
Amúgy milyen színű? Igazából az árat a veteránvizsga nem igazán befolyásolja, legfeljebb annak árával megy fel az ára, aki ilyesmit vesz, az az autó állapotát nézi, nem a vizsgáját.
Ha jól értem az autó 40 éves. Nem valószínű, hogy a környezetvédelmi vizsgálaton átmegy. Gondolom OT rendszámot le kell adni, ideiglenesen kivonni a forgalomból, aztán leműszakiztatni (amin majdnem biztos elhasal, a környezetvédelmi paraméterek, és bizonyos felszerélesk, mint biztonsági öv, vészvilogó, stb. hiánya miatt), aztán kaphatsz rá új rednszámot. De miért tennéd?
Érdeklődnék,hogy a már 10-éve veterán (2003-óta OT-rendszámos) autómat ,hogyan tudom visszaállítani normál rendszámúra?? Azt tudom,hogy súlyadó és zöldkártya ismét lesz.. Vajon hatósági műszakira kell vinnem, vagy elég lesz a sima??Köszönöm a segítséget..
Erre fórumra kár irni, láthatod hogy teljesen döglött. Én is csak véletlenül tévedtem ide. De ha már itt vagyok, amit tudok megválaszolok. A magyar minősítésnek a díja kis hiján 27 eFt. Jelentkezhetsz a nemzetközi minősítésre is ( FIVA ), annak a díja 160 Euró, de csak ha valamelyik klubnak a tagja vagy, vagy ha nem akkor saját jogon lehetsz MAVAMSZ tag 4000 Ft/év. Klubtagság nélkül 320 Euró.
Mindezt részletesen megtalálod a MAVAMSZ honjapján (www.mavamsz.hu)
Utána, a 4-es számú melléklet birtokában mehetsz vizsgára, de scak az NKH vizsgahelyeire. Utána a Központi Okmányiroda. Itt a régi rendszámodat elveszik, 15 ezerért kapsz újat. Bár a régi rendszám a Te tulajdonod, azt már egyszer kifizetted, mégsem kapsz érte egy fillért sem. A törzskönyvet is kicserélik, mert más lett a jellege a kocsinak. A jelenleg meglévő biztosításodat az Okmányiroda előtt nem mondhatod le, sőt utána is majd csak novemberben, mert csak akkor lehet biztosítót váltani. Hát ilyen egyszerű !
Sziasztok, az lenne a kérdésem, hogy konkrétan mi a menete az átrendszámozásnak a múzeális minősítés megszerzése utám?
Várok amíg megjön postán a hivatalos papír, bemegyek az okmányirodába, ott lepapírozzák (mit is? - csak forgalmit cserélnek, vagy törzskönyvet is? És megint perkálni kell?) Leadom a régit és kapok egy új rendszámot, elmegyek, felmondom a régi biztosítást, kötök egy újat, és kész? Ja és maga a minősítés mennyibe kerül?
A fiva minősítés kategóriái közt van összeépített, ha több darabból összeszedek egy motort, lehetőségem van forgalomba helyezni? Mivel maradványokról van szó, nem egyről, semmiféle papír nincs. Van valakinek erről tapasztalata?
jenko: a vámolás kell hogy szabadon rendelkezhess a vámáruddal, a regisztrációs díjat csak akkor kell vagy nem kell fizetned ha majd forgalomba akarod helyezni.
Sziasztok, egy '68-as évjáratú bogarat kaptam ajándékba, de még be kell hoznom Szerbiából. Kérdésem, hogy létezik-e olyan,hogy előminősítés? Vagy mi alapján mentesülök a regadó fizetése alól?
Probléma továbbá, hogy a kocsiban 1500-as motor van, ami sajnos működésképtelen (törött hajtókar motorfalat lukasztott), a veterán minősítéshez ezt kizárólag 1500-ra lehet cserélni, vagy korabeli 1200-1300-1600 is szóba jöhet?
Hahaha... Ehhez egy más életfelfogású MAVAMSZ kellene. És persze más, európai ihletettségű Hatóság....
NEM véletlenül írta meg annak idején a "szép emlékű" retrós újság az ausztriai minősítés működését. Hátha valaki kedvet kapna rá,valamt is importálni onnan....
Ott évente kétszer: tavasszal és ősszel rendszeresen összeülnek a szövetség és a minisztérium képviselői és megbeszélik az időszakasz közben felmerült oldtimeres problémákat...
A minősítők pedig ugye más alapállásban dolgoznak: van egy laptopjuk és abban benne van MINDEN, aminek benne kell lenni....
ÉS nem "4 tagú" basztató bizottság fikázza körbe az autót, hanem egy szakértő szakért és a komputeréből kikeresi azokat a pontokat, amikre szüksége lehet. Például milyen esetekben lehet felmentést adni a műszaki vizsgához (petróleumlámpa és társai....)
De hát, messze vagyunk mi még ettől és főleg ezzel a MaVAMSZ sóhivatallal vagyunk messze....
504laci: a NKH-nál egyértelműen az okmányirodát fikázták "a minősítők értenek hozzá" felkiáltással! Pedig ha a typ 3 szakértőnek eszébe jutott volna hogy a kereskedelmi megnevezés 1500 VARIANT :-))))
Reggel hatra mentem az központi okmányba (nyolctól van ügyfélfogadás) én voltam a második, előttem egy taxis volt. Ajtó kinyit, lépcsőn felrohan, standard morajlás a cédula autómata előtt. Ott már én voltam az első. Taxis morogva kérdezi: ezt hogy csináltad? Mondom: tőletek tanultam. Csak mosolygott :-))))
Egy apróság a veterán minősítéshez kapcsolódóan akkor érdekes ha kintről lett az autó behozva. Minősítéskor a 4számmú mellékletben az autó tipusát kell feltüntetni. Esetemben ide beírtuk hogy TYP 3 VARIANT ami fedi a valóságot. A műszaki vizsgán az adatlapon is ezt vették át tehát ott az autó tipusa és kereskedelmi megnevezése is TYP 3 VARIANT lett. A származás ellenőrzés után ma sikeresen bejutottam a központi okmányirodába ahol a következő dolog történt: Minden ok, de mivel ilyen tipus nem létezett a számítógépben a TYP 3 VARIANT megnevezést és a minősítés kiskönyvét fényképpel együtt átküldték valami központi helyre ahonan az a válasz jött, hogy ez egy ismert tipus! A tipus megnevezéshez a TYP 3-at a kereskedelmi megnevezéshez pedig a 1500 VARIANT-ot kell írni és az adatlapon is ennek kell szerepelnie. Mivel nekem az adatlapon nem ez szerepelt lepattantam az ügyintézőről. Gyorsan vissza a vasgerebenbe (NKH telephely) ahol közölték, hogy OK de javítassam ki a veteránminősítést is!!!! Végül is sikerült elintézni hogy kijavítsák és az okmányirodába is visszaértem idöben így meg lett a rendszám. De hogy ez így lezajlott csak a résztvevők jóindulatán múlott. Szóval kéne valahogy egy lista hogy az okmányiroda számítógépén milyen kódokkal futnak az autók. Ezt földi halandó megszerezni nem tudja (szerintem) de a MAVAMSZ léphetne valamit hogy már a minősítéstől az okmányirodás tipus és kereskedelmi megnevezéssel fussanak az autók. szvsz
háát, én 149.000.-ért is elvállaltam volna. Én is az "ezredes" ember vagyok, szerintem hányingert és kétoldali infarktust kap, ha meglát.
Szóval ennyiért még én is elintézném neked az én (!!) hátteremmel az OT rendszámot - feltéve, ha nem nagyon kuka a gép és a papírjai rendben vannak....
Tul. képpen velem is nagyjából ezt csinálták. Csak másképpen, de a lényeg ez volt.
Hogy megmutassák, hogy csakazért is ők a Kemény Jánosok....
Ismert a történet: a kocsit március közepén vettem a július kellős közepén bekövetekző szülinapomra. Saját magamnak. Naivul azt hittem, hogy egy külföldön érvényesen forglaomban lévő járművet nem lesz akkora hókusz-pókusz ennyi idő alatt tokkal-vonóval idehaza "honosítani" és a kívánt időpontban csak sikerül magyar rendszámmal felszabadultan forgolódni vele.
Hát nem sikerült. Igaz, kicsit másért nem, de a lényeg itt is a kibaszás, az erő- és hatalomfittogtatás volt. Semmi más.
Ha költő lennék, ezer féle képpen jellemezhetném, köntörfalazhatnám, de felesleges, mindenki tudja: amíg egy kiszolgált, nagyon múlt rendszerbéli katonatiszt irányítja küldetéstudatos bigottsággal a magyar veteránozás adminsztrációját, addig nincs nagyon kegyelem, józanság, segítőkészség. És nincs nagyon más, mint erőfittogtatás, hatalomvillogtatás...
(Ez még rosszabb azoknál, akik vastagon korrumpálódva saját zsebre játszanak. Mint pl. állítólag a magyar autópsort vezetésében. Azokat egyszer csak meg lehet buktatni az igazságszolgálatás révén, de egy megszállott, önjáró küldetéstudatossal nem lehet mit kezdeni.)
Unalmas, undorító, szánalmasan primitív szavak-mondatok ezek, de sajnos változatlanul triviális és aktuális. Mindíg.
És persze sajnos minősítére ezután is szükség lesz, főleg azoknak, akik nagy "adótartalmú" járműveket akarnak üzembe helyezni...
Hát igen, látni kéne a pontos súlyadó rendeletet és utána köpni egyet a minősítésre.
Anyira biztos, hogy kissgyuri is ott volt amikor a haverom vitte az autót és még neki sem ment a decemberi vizsga még úgy sem, hogy csak januárban kellene a papír róla.
Elméletileg 1 hüónap amire rendszám van az autón.
Szűken még így is meglehet a rendszám március közepére.
Csak kényelmesebb lett volna ha most megszemlézik az autót és január 2-án kiállítják róla a papírt.