Nicsinyo Creative Commons License 2011.03.27 0 0 588

Töprengések a hazáról .

Sáfár István

Előljáróban közölni kívánom ,hogy a magyarság tudománnyal több évtizede foglalkozom.Az a körülmény terelt a kutatás útjára ,hogy a magyar történelem tudomány és nyelvtudomány akadémiai szintű művelői elvonatkoztatják magukat a tudományos igazságtól és ezzel már nem azt tették ,mint ami a titulusokból következne Szomorúságot ébresztett bennem Széchenyi István tömör napló bejegyzése :" a történelm kiesett a tulajdonunkból ". Tisztázni kívánom / esetleges bíráloimnak ! /,hogy tudatomban és írásaimban nem antropologia ,nem anyanyelví és nem családi név kérdése ,hanem lelkiség és morális magatartás kérdése . Figyelmeztetés legyen ebben az Aradi Tizenhárom Vértanú példamutatása és Petőfitől egy idézet . " Ha nem születtem volna is magyarnak ,E néphez állanék ezennel én "


Idézem Teilhard de Chardin egy mondatát : " A megismerésnek az a célja ,hogy az igazság növekedjen ,mert csak az igazság viszi előre a világot " nos időszerű lenne a történelem tudományt ,nem közönnyel tudomásúl venni ,hogy az amúgyis a "győzők propagandája ". Fel kell vetni legfőbb tanítóhivatalunknak a Magyar Tudományos Akadémiának a felelősség kérdését . 

Történelmi kérdőjelek
A kérdőjelek soksága ébred az emberben ,melyek megválaszolása történelmi ismereteink hiányát is jelenti . Vegyük sorra .
Hallay István : Anonimus 900 év távlatából Írja : " Azt ma már minden komoly történetíró tudja ,hogy az európai történelem nem rendelkezik ókorral " Ugyanezt a gondolatot  - a Kárpát -medence ürességét - sugallja Bartha  Antal : A IX-X századi Magyar társadalom c. könyve 122 oldalán amikor ezt írja :" A magyar etnikum megtelepedése ezen az akkor igen ritka ... népességű területen ..." . / 1973 / . Nézzük meg mit is írtak . A Kárpát-medencében állítólag a római hódítás korában is szteppei állapotok uralkodtak . Lakossága nem volt ,s korábbi telepesek nyomai sem voltak . Majd mintegy ezer évvel korábban is csak néhány szláv szorvány telep volt és kis létszámuk miatt nem tanúsítottak a honfoglaló magyarokkal szemben .
Szűcs Jenő a Kárpát-medence lakosságának méretéről " Theotmár salcburgi érsek kevéssel a magyar honfoglalás után a 900.évben Pannónia viszonyait ecsetelve a pápának írt levelében a főld népéről írt levelében kizárólag szlovákokat emlegetett,megjegyezve ,hogy a vidék több napi járóföldre
elhagyott . A kutatás oly sok fáradozása elelnére ma semtudunk mást mondani ,"  Így Szűcs Jenő  Saját földünkről saját hazánk területéről van szó ezért nemcsak tanácsos,de kötelességünk is megvizsgálni  Hallay István és társai ,valamint a tudományos közvélemény állítását miszerint Európának ,s azon belül a Kárpát-medencének nem volt őskora és nincs történelme sem .
A kultúrák hatása, kölcsönhatása és folytonossága a népeknél nyomon követhető feltéve ha él az ősök tisztelete és az utódok fenntartják
apáilk hagyományait . Van ellentétes példa is amikor a betelepülő ellenséges népek felszámolják az őslakók kultúráját .
Egyiptom történelmében volt olyan fáraó, aki az elődjét dicsőítő szövegből kivésette elődje nevét és a sajátját vésette a helyére minth Ő lett volna az alkotó .
Vonatkozik ez népekre is ,amikor átvették az elődök kultúráját de elhellgatták a műveltség alapjait szolgáló nép nevét azt mutatva
 ezzel ,mintha az általuk felmutatott műveltség eredetileg az ő találmányuk lett volna . lehet ,hogy igy sikkadtak el Európa őskorának emlékei is ?
A Kárpát -medence szolgáltatott már meglepetéseket .A Rudabányán feltárt 2,5 millió éves emberi csontok-pedi 94 személy teljes csontállományáról van szó ! A vértesszöllősi koponya lelet a jégkorszak idejéről Kr. előtt 450000 év tájáról maradt fen n napjainkig .
Az őskőko, a paleolitikum itt hagyta számos emlékét, mint az újkőkor, a neolitikum . Az ősember legfontosabb szerszámának alapanyaga az obszidián volt ,melynek eddig feltárt lelőhelyei Tarcal ,Tokaj környékén és a Hont megyei Csitár község határában voltak . A feltárások azt bizonyítják ,
hogy ezeken a helyeken  " kőipar telepek voltak ,ami a kő tömeges felhasználását bizonyítja . Ez nagy tömegű lakosságot feltételez .
Az őskor híres útjai Fényes Elek :Geográfiai szótára szerint az obszidián út és a só út a Kárpát -medencéből indult ki ,mig a borostyán út ,
a kagyló út és a selyem út idevezetett ,vagy itt ment keresztűl .
A tudományos vilűág lépésről -lépésre tisztázza ,hogy a fémekről elnevezett korszakok is a Kárpát-medencéből indultak ki ,különös tekintettel arra ,hogy azelső ércfeltárások itt voltak ,majd később a Cseh-medencében .   
A rézkorszak kezdetén a Kárpát-medencében az alábbi helyeken folytattak bányaművelést John Dayton meghatározása szerínt :
Körmöcbánya ( Nyitra m .) arany ,ezüst ,antimon
Selmeczbánya ( Nyitra m.) ezüst
Nagybánya (Szatmár m.) arany ,ezüst
Felsőbánya (Szatmár m.) arany ,ezüst ,cink ,ólom
Kapnikbánya (Szatmár m.)ezüst,antimon,arzén
Offenbánya (Torda-Aranyos m.9ezüst ,tellur
Veresbánya (Alsó-Fehér m.) arny
Rudnikbánya (Nyitra m.) réz ,ólom,ezüst
Rudabánya (Borsod m.) arny,ezüst ,vas
Nagyág (Hunyad m.) arny ,tellur ,ezüst ,mangán
Dognácska ( Krassó-Szörény m.) réz ,ólom
Szaszkabánya (Krassó-Szörény m.) réz
Majdánpatak (Krassó-Szörény m.) réz
Gölniczbánya (Szepes m.) réz ,antimon ,nikkel ,arzén
Ókori fémfeldolgozók nyomait tárták fel eddig Bodrogkeresztúr ,Lengyel ,Erősd ,Vincsa ,gulmenitz ,Tószeg ,Jordánhalom ,Tordos ,Polgár ,Perjámos ,Velemszentvid ,Hallstatt ,Karanovo ,Remete ,Nyitra ,Lerna ,és a távolabb eső Szeszklo nevű telepeken .
Az itt felsorolt lelőhelyek és olvasztótelepek kiszolgálását is nagy létszámú személyzetnek kellett fenntartani ,--s mind a termelvényeikkel ugyancsak nagy tömegeket szolgáltak . 
A gazdaságos termelés feltétele napjainkban is ,hogy iparszerű feldolgozást az alapanyag feltárás közvetlen szomszédságában kell elvégezni s nem inkább vonatkozott ez az őskorra ,amikor még szállító eszközök -málházott állatokon kívül -.nem léteztek ?
A Kárpát-medence korai kultúráját bizonyítja a világhírű lelet Tatárlakán feltárt három írásos agyagtábla ,melyeken a későbbi magyar rovás írás négy kezdeti jele is felismerhető . Miért hallgatjuk el Torma Zsófia sok ezer hasonló leletét.
Többen tagadták a táblák eredetiségét.Volt olyan vélemény ,hogy valaki Babilonban járt és onnét hozta ,vagy ott lemásolta . Boris Perlov szovjet tudós a helyszíni vizsgálatok és a radiokarbon mérések után tisztázta : - Az agyagtáblák tatárlaki származású agyagból készültek  -a babilóni hasonló jeleket tartalmazó táblák kora 6000 év, mig a tatárlakiak 7000 évesek . Ebböl következik, hogy nem lehet azt ma babilonban lemásolni ,ami majd csak ot 1000 év múlva fog megjelenni .
H.Würm bizonyította ,hogy a Kárpát-medencében a gabona félék kinemesítése az őscirokból Kr.e.6-5000 években befejeződött . Állítását igazolják a gabona termesztéséhez szükséges szerszámokat előállító kőipartelepek feltárása és kormeghatározása a már említett Tarcal ,Tokaj ,és Csitár határában . A gabona tehát már akkor is tömeg élelmezési cikk volt .
A X.századi magyarság kiemelkedő civilizációs FEJLETTSÉGÉNEK tárgyilagos külföldi elismerésére idekívánkozik az alábbi példa : A X. században  a CLuny bencések bizonyos reformot határoztak el az egyház tekintélyének helyreállítása céljából.Ezért úgy döntöttek ,hogy vállalják Nyugat-  Európa újtelepes népeinek megszelídítése mellett ,hogy eme európai népeket megtanítják a gabona termesztésére .Ezt a történelemtudomány a Cluny szellem néven tarja számon .Ahhoz azonban ,hogy tanítani tudjanak nekik is megkellett tanulni a földművelést .Ernst SACKUR jezsuita páter:
 " Die Clunyeesenser c. könyvében ,( Halle 1894)az írja hogy a clunyi derék szerzetesek a gabona termesztését a Kárpát-medencében élő magyaroktól tanulták meg és így tették általánossá a gabona termesztését Európában ."   

A civilizációt forradalmasította a kerék feltalálása . A kerék felhasználásával készült kocsi is a Kárpát-medencéből származik . A szekér modellek lelőhelyei Budakalász ,Szamosujvár ,Novaj ,Gyulavarsánd és Herpály Megjelenési idejük Kr.e. 2000-1600 között .
A tudomány mindmáig adós a Csörsz árka nevű Kb. 1600 km.hosszú árokrendszer keletkezési idejének és rendeltetésének meghatározásával .
A karbantartó munkák elvégzéséhez szabályos távközökben és azonos méretű vermekben elhelyezett bronz anyagú szerszámok a bronzkorból ,
nagy létszámú és jelentős társadalmi szervezettségű népről tanúskodik .
A tankönyvek szerint a Római légió által birtokba vett Pannónia sztyeppei állapotok uralkodtak . Ezzel szemben Rómának Pannónia gabonája és  főként bora kellett.A birtokba vétel időpontja is erre enged következtetni ,mert Ammianus Marcellinus ,valamint Edvard Gibbon egybehangzóan közölték ,hogy a világ akkori legnagyobb hadserege a Római Légió ( Kr.e.35-től Kr.u. 9.-íg ) összesen 44 évi harc árán tudta csak birtokba venni Pannóniát .
Kérdés :milyen származású ,milyen szervezettségű és milyen létszámú nép tudott ellenállni olyan óriási haderőnek 44 évig ?
Fontos kérdés az is ,hogyha a halban ,vadban gazdag kitűnő katonai védelmet nyújtó Kárpát-medence annyira üres volt ,akkor az Európában
helyet kereső indogermán népek ,miért elégedtek meg a szerényebb életlehetőséget és kevesebb védelmet nyújtó északibb területekkel ?
A paleolitikumtól kezdve világviszonyllatban legősíbb a Kőrös-kultúra ,majd a fejlettebb és fiatalabb Vincsa-kultúra s még délebbre a Karanovoi
kultúra mely ember milliókat reprezentál .
A Kárpát-medencéből származik Pl. 
-az epigrafikai és paleografikai írás rendszer
-a korong előtti és korongolt kerámia
-a gabona kinemesítése az őscirokból
-a fémbányászat
-a fémmúvesség
-az ötvös művészet és a technikai civilizáció alpja
a kerék is !
A fentiekből nyilvánvaló ,hogy a Kárpát-medencében az őskorban embermilliók éltek és apáról -fiúra adták át tudásukat az utódoknak .  
Gordon Childe és Fritz Schachermeyr egybehangzóan írják : Az európai népek tanító mesterei a kárpát-medencei műveltségek voltak .
Európának mégis volt őskora és őstörténete ?
Kimondva és kimondatlanul ma is az a tanítás ,hogy a Kárpát-medence történelme a római hódítással kezdődött .
Ennek az ősi műveltségnek a megteremtői nem valami jöttment népek voltak ,hanem egy azonos un. rövid koponya alkatú ,azonos fajú és azonos nyelven beszélő ősnép .
Ezeket a tényeket nem lehet örökre elrejteni a történelmi igazságot keresők elől ,viszont aki rejtegeti ,felmérhetetlen kárt tesz az egyetemes emberi kultúrának. Jelentéktelen más népek múltjából lopkodják össze múlttalanságukat ,vagy hamisítják történelmüket maguk javára
Keressük meg az ősbirtokost !
Marad a kérdés,hogy melyik volt az ősnép ,amely Európa kultúráját megteremtette ?
Hasznos adatokat gyűjthetünk össze az ókori íróktól ,akiknél már Kr.e. 700-tól találunk adatokat a Kárpát-medence földrajzára és történelmére vonatkozóan . Herodotosz ( Kr.e. 484-406 ),akit a történetírás atyjának is nevezünk IV.könyve 48.bekezdésében írja,hogy Szkíta orzság legnagyobb folyója az Ister (Duna ).49. bekezdésében közli ,hogy az Isterbe folyik a Partisum  (Tisza ) és az Agathyrosoktól (Erdélyből )a Maris(Maros) folyó.
A 49. bekezdésben találjuk ,hogy az Istert öregbítik az Alpis (Alpok ) és a Karpis (Kárpátok ) vizei is ,ezért nagyobb a vize a Nil (Nilus ) folyónál .
Herodotos felsorolja Szkítország további folyóit a Kárpátokon túl .A porata (Prut)a Tyras(Dnyeszter ,a hipanis (Búg),a Borystenes (Dnyepper),
továbbá a Tanais(Don)az Araxes(Volga ,mely vízét a Meotis (Káspi) vizével  "közli ".
Herodotostól még megtudjuk ,hogy a Kárpát-medencei szkíták első királya Hercules (Herakles ) leszármazottja Targitaos volt . Ha az első király nevét megfeleő nyelvészeti vizsghálatnak vetjük alá és a nyelvfejlődés szabályai szerint a kemény "T"helyére annak lágy váltóhangját a " H"-t tesszük és
elhagyjuk a görögös  "os" képzőt ,tisztán áll előttünk ,hogy az első király nevét őrzi még ma is a Hargita nevű hegy . A Szkíta és a Hun nép és név azonosságát Agathias(szül:Kr.e.301-ben)igazolja V. könyve 154.oldalán :" Mindazok a barbarus népek ,kik az Imauson belűl laknak Szkítáknak vagy Hunusoknak neveztetnek."
A Kárpát-medence ókori népei között említik történet íróink a Gepidákat ,Roxolánokat ,Szarmatákat stb .Ha utána kutatunk meglepetéssel világosodik meg az említett népek faji azonossága .
Keressük meg az ősbirtokost !

PTOLEMAEUS CLAUDIUS : Kr.e. 138 , 180.III.könyv 5.fej.19.írja : A szkíta alánok fölött laknak az ophlonok ,roxolánok és a hunok mintegy testvérek .
GEORG CONDIUS CUROPALATA : A chronichon T.könyv 317.oldal " Az Gélta ,vagy Gepida népet is hun ,illetve szkíta népnek mondja és a 405. oldalon Attilát a Gepida Hunnusok közül származottnak mondja lenni . "
HIPPOCRATES : ( Kr.e.456-366 ) A szelek és a vizek helyeiről:Európában van egy Szkíta nép ,mely a Meotisz tava körül lakik ,különbözvén a többi
néptől és szarmatáknak neveztetnek .Nőik szoktak lovagolni ,nyilazni ,dárdákat dobni az ellenekre ,míg nem szűnnek meg szüznek lenni .Főtt hust esznek és kanca tejet isznak és ippakit falatoznak . Ez pedig túró lótejből .
Tovább bővül ez a kör ,ha tudjuk ,hogy a magyar antropologiai indexel megegyező és azonos nyelven beszélő nép volt többek között még a szaka ,pártus ,méd ,kald nép is .
tehát Herodotos ,Ptolemaeus és Hippokrates írásaiból tisztázódik ,hogy a számunkra titokzatosnak tartott nevek mögött az azonos hun -szkíta népet kell tekinteni . Ezekkel az adatokkal tovább tisztul a kép miszerint (Gordon Childe-t és Fritz Schachenmayert idézve):"  Az európai népek
 tanítómestere a Kárpát-medencei műveltség volt ", azaz a magyarok ősei a szkíta nép !
Idézzünk néhány rájuk vonatkozó véleményt ókori íróktól.
 HERODOTOS (Kr.e. 484-406.) 215. bek... Ami pedig a fejhez és övekhez tartozik azt arannyal díszítik ,míg a lovak mellszerszámait rézverettel rakják
 körül .
II.könyv 22. A darvak kerülik a telet szkíta országba és elrepülnek Egyiptomba ,Etiopiába és Lybiába ......17. A boristhéniák kikötöjétől kezdeve elől laknak a Kallipidák ,kik görög szkíták .
Ezen túliak Alazónoknak neveztetnek .Ezek gabonával ,veres -és fokhagymával ,lencsével ,kölessel táplálkoznak . Ezen túl laknak a szántó-vető szkíták .
IV.könyv 18.Átkelve a Boristhenesenlátjuk először a tengermelléken Hyalát(erdőséget)ezen túl laknak a főldművelő szkíták ,kiket a Hypanis mellett alkó görögök boristheitáknak neveznek,  önmagukat pedig Olbia polgárainak . A túl oldalon pusztaság s ezután laknak az emberfalók ,de semmiképp nem szkíta nép.
31.bek A szkíták mondják ,hogy országulon túl a levegő tele van pelyhekkel s ezek miatt
nem lehet sem tovább látni ,sem tovább menni ,mert minden jég .
71.bek Csészéik aranyból vannak ,mert ezüstöt s rezet semmire sem használnak .
72.bek.pénzen vásárolt szolgáik nincsenek .
75.bek. A szkíták nemezsátorba bújnak s magukkal viszik a kender magvát .Azt tűz által ízzó köre dobják ,s attól ízzasztó fürdő felül nem múlja . A nők pedig megőrölnek cíprus ,cédrus és tömény fát s a port vizzel keverik s testüket ezzel bekenik .másnapra ez megszárad s amikor ezt leveszik a bőrük illatos és fényes.113bek. a szkíták egyszer amazonok mellett táboroztak és féltek egymástól .De az egyik szkíta közeledett egy amazon nőhöz ,s az nem űzte el ,hanem bánni hagyott magával . Így a két tábor lassan összeköltözött .
........
VII.könyv 64.bek A szkíta Sákok fejükön föveget viselnek és bőnadrágba vannak őltözve .Íjjakat ,tőröket és sagaris nevű baltákat viselnek .Ezeket noha Amyrgi Szkíták ,Sákoknak nevezik .....
ACHEUS (szül.Kr.e. 484-ben)9.töredék:Jó tehát szkíta módra enni és inni !
EURIPIDES (Szül.Kr.e.480-ban ) Rhesus drámából : Egy közel határos főld ,szkíta nép ,midőn Trójához indultam ,háborút inditott ellenem .
CHÖRIL (Kr.e.472-399.) A Sákok ,származásra szkíták lakják a búzatermő földeket és a nomádoknak igazságos gyarmatosaik .
ANDOCIDES (Kr.e.468-394 .) III: beszéd a Lacedaemonokkali békéről :5.ez időben körűl falaztuk Piraeust és háromszáz szkíta ijjászt bérbe fogtunk .
THUCIDIDES (szül.Kr.e. 456 körűl) II.könyv 97. Minden nép alantabb áll a szkítáknál .Lehetetlen ,hogy Európa népei megmérközzenek ,hanem még Ázsiában sincs nép ,mely képes
lenne ellenállni nekik .Egyébiránt az élet körűlményeihez tartozó többi megfontolásban és okosságban sem hasonlítanak másokhoz ,hanem felűlmúlják őket ,mint TÍUCÍDÍDES Scholastája mondja . CTESIAS (szül.Kr.e. 446) 17. Schytarbes a szkíták királya haragudott a gyalázoan írt
Dariusra és hasonlóan vissza írt neki . Darius hadat gyűjtött s nyolcszázezer emberrel indult a Bosporon és Isteren vert hidakon keresztűl a szíták ellen ,s tizenöt napig mentek .Nyilakat lőttek egymásra .Darius megfutamodott s maga után felszedte a hidakat . Emberei elvesztek .
ARISTHOPHANES (Kr.e.444-380.) A Madarak c. játékából . 944.vers . Aszkíták között kóborol Strato ,idegen ,akinek nincs szövésileg készített ruhája ,hanem dísztelen bundában jött ,álruha nélkül .
XENOPHON (szül Kr.e. 444-ben Socrates nevezetességeiből : Európában a Szkíták uralkodnak .4. A szkíták igen számosak ,de uralmukat nem terjesztik ki más népekre ,ha saját népének ura maradhat.
ISOKRATES (Kr.e. 436-338 ) Panatheanicus :Aztán a szkíták törtek be az amazonokkal ,kiket Mars nemzett-
PLATO (szül.Kr.e.429) A Törvényekből : VII. a szkíták szokása ,hogy bal kézben tartva az íjat jobbal meghúzzák a nyilat és fordított kézzel is biztosak .
ANTIPHANES (Kr.e.407-328 )Bacchae c. játékból : XCV. Bölcsek a szkíták ,mert a született gyermeknek kanca és tehén tejet adnak inni.
Dino (Kr.e.400-350)Perzsa ügyek :8. A mágusok és szkíták mirha fával máskor vesszőkkel jósolnak .
EPHOR(Kr.e.388) 38. A e keleti szél felé az indok laknak ,a déli szél felé az etiópok,nyugati szél felé a kelták ,az északi szél felé a szkíták .Nem mindegyik rész egyforma . A szkíták és etiópoké nagyobb .
ARISTOTELES (KR.e. 384-322)Állami intézetek :8. A szkíták népe volt az első ,aki egyedül élt közös törvényeik alapján . 
CLEARCH Solibol (Kr.e.350-250 ) Az életek 3.könyv,8.töredék: A szkíták népe volt az első ,mely egyedül élt közös törvényekkel .
THEOPRAST (éltKr.e312 körül) A növények történetéből :9.könyv.13.fej.2.: Édes a szkíta gyökér .Terem pedig az Ister és a Meotisz körül .
Hasznos a mellszorongás (nehézlégzés )és a száraz köhögés ellen .Azonkívül sebek ellen mézben .Azután a szomjat is képes oltani .
Azért mondják ,hogy a szkíták az édesgyökérrel és a kanca túróval képesek 12 napig is kitartani .
AGATHO (sz. :Kr.e.301 ) 4.töredék . A szkíta írás első betűje házhoz hasonlatos ,de legérdekesebb a p betű ,mert olyan mint egy fésű .
Azt mondják ,hogy a szkíta méreg  ,melybe nyilaikat mártják ,viperákból készül .
MEGASTHENES (Kr.e.300-247 ) Indiai dolgok : Indiát az Emod hegye választja el a szkítáktól ,kiket szakáknak is neveznek . 2. könyv. 21. Indantrys-
-szkíta kiindulván szkítiából Ázsiának sok népét leigázta s Egyiptomnak földjére is mint győztes érkezett . ( Hikszoszok .) .
NYMPHODOR ( Kr.e.301-241 ) 14. töredék . A tibarénok szkítiának népe . Ezeket mondják a legigazságosabbaknak ,mert soha nem kezdenek csatát senkivel ,mig meg nem jelentik a csata helyét , napját és óráját .
THEOKRIT (Kr.e.281-250 ) Scholionok Theokriteshez .Pásztor dal .56. Neotilag .azaz szittyaílag . Hercules használt szkíta íjakat,tanítatván erre bizonyos Teutar szkítától
RHODOSI APPOLONIUS ( sz.: Kr.e.230) 4.könyv 282.vers Van egy folyó az óceán legvégsőbb szarva ,mely hajóval átjárható .Iszternek nevezik ,mely keresztül szeli a szkíták országát . A forrása a Boreás szélén túl a Ripai hegyekben van .
PHYLARCH (élt Kr.e.210 körül ) Phylarch mondja ,hogy a szkíták midőn aludni készülnek ,puzdrát vesznek elő és ha jó napjuk volt fehér ,ha rossz  ,
fekete követ dobnak bele. Évenként így veszik számba a jót és rosszat.
POLIBIUS (élt Kr.e.240 körül ) V.könyv.70.4 Philoteria ama tó mellett fekszik ,mely a Jordán nevű folyóba ömlik .Kiömölvén a szkíták városán Skítapolison folyik át .
APOOLLODOR (Kr.e.140 körül ) 13.töredék .33. Az Abiok szkíta nép .Így nevezik ,mert az Abián folyó mellett laknak . 38. Hágion Szkítiának helye , hol Aesculapot tisztelik .
SCYMUNUS Chiosból ( élt Kr.e.80) 847. Ephorus mondja ,hogy az Ister mellett az elsők a Kapidák azután az aroleák (szántók)
NICOLAUS DAMASCHENUS (sz.: Kr.e.64) Csodálatos szokások .  120. A taurok szkíta nép s ha a királyuk meghal ,vele temetik legjobb barátait is .
123. A galachtopákok (tejevők) Szkíta nép .Ők a legigazságosabbak . Együtt bírják a jószágokat is és a nőket is .Az öregeket atyáiknak ,a fiatalokat fiaiknak ,az egykorúakat testvéreiknek nevezik .Senki nem tudja ,hogy kinek a gyermeke s ezért mindenki nagyon szeret mindenkit . Ezek közül való
Anacharsis ,ki hellasba jött .(Illias 13.)  74.töredék : A kanca túrót evő ,jó törvényű szkíták .....
APPIAN (sz.:Kr.u.147) Mithridates dolgairól. Mithridatest gyógyítják az agarok . Ez szkíta nép ,akik kígyómérget is alkalmaznak gyógyszerül .
 Ezek mindig a király kíséretében vannak .
DIO CHCYSOSTOMUS (sz.:Kr.u. 51) 69. A Szkítákat semmi sem akadályozza meg ,hogy igazságosan és törvények szerint polgárkodjanak .
PAUSANIAS (Kr.u. II.sz. ) Abasa és Sacaát szigeteket az indusokkal vegyes szkíták lakják .
Laerty Diogenes (sz.:Kr.u.80 ) A szkíta Anacharsis 800 verset csinált az életről ,a törvényekről és a hadi dolgokról .hellasban így emlegetik :ez szkíta beszéd ,azaz egyenes beszéd . "Sok baj után eljött Anacharsis Szkítia honából
                                                      Még el sem hangzott szájában egészen a  szózat   
                                                      Szárnyas nyíl sebesen menybe ragadá ezért !
STRABO (Kr.e. 66-24 )  . Könyv II fej. 27. A régi görögök véleménye szerint mondom vagy mint Homér . Az északi szél felé a szkíták ,a nyugati szél felé a keltaszkíták, a déli szél felé az etiópok laknak .A Borysthénen túl a szkíták közűl a roxolánok laknak ,azon túl a nagy hideg miatt senki sem lakik .
Plato is így mondja a királyi szkíták . VII.könyv .479. A szkíta-szarmata népek a lovakat kiherélik az engedelmesség végett .
SICILIAI DIODOR (élt Kr.e.40) II.könyv 43. Szkítiában olykor kitűnő nők is királykodnak ,mert úgy gyakorolják magukat a harci dolgokban ,mint a férfiak . 
Cyrust a perzsák királyát is királynő koncoltatta fel .
PLACIUS JOSEPHUS (KR.u. 37) A gomorokat Gomar alapítá ,mog míg Magog pedig a tőle elnevezett magogokat alapítá .
PLUTARCH (Kr.e.50-12 ) A Tanais / Don / folyót korábban a szkíták Amazoniusnak nevezték ,mivel az amazonok fürödtek benne .
ARRIAN ( élt Kr.u. I sz.) Nagy Sándor hadjárata ,v. Anabasisa :IV:1.1. kevés nap múlva megérkeztek a Nagy Sándor követei az abiok nevű öntörvényű ázsiai szkítáktól .Később az európai szkítáktól is megjöttek a követ ,kiket Homér is a legigazságosabbaknak dicsér költeményében .
LUCIAN (szül.Kr.u.120 ) Prometeusból :Te pedig védelmezd őt ,hogy igazságosan szavazott ,midőn engem keresztre feszíteni parancsolt ,legsajnálandóbb látványul az összes szkítáknak . Toaxarisból :Mnesip: Ti szkíták áldoztok Orestesnek és Pladesnek és hiszitek azok istenek ? 
Toxaris : áldozunk Mnesip ,de nem azért ,mert isteneknek tarjuk ,hanem mert jó férfiak voltak .A barátunkat az életünk árán is megvédjük ,s ha kell készek vagyunk egymásért meghalni .És ha esküszünk a szélre és a kardra ,az azért van ,mert a szél (levegő) az élet és a kard a halál .
Mnesip : Hány nyájad és mennyi szekered van ?
Toxaris : Nincs egy sem ,de van sok jó barátom . Kérlek szűnjél meg engem másnak tartani mint amilyen magad vagy . 
ALEXANDRIAI KELEMEN (Kr.u.220) Tromata cimű munkából 132. Delas egy szkíta ember találta fel az érc keverését .
   239. Atöas a szkíták királya ezt üzente a byzantinoknak : Ne bántsátok jövedelmeimet ,nehogy az én lovaim a ti vizetek igyák .


Origenes (Kr.u.185-254 ) V.könyv Celsus ellen :39. Celsus állítja Herodot után ,hogy a szkíták Apollót Gongosirnak ,Npetunt Thagimasádnak ,
Venust Argimpasának ,Vestát Tabitinak nevezik .
PISANDER Larandából (Kr.u.222-235) A hősök isteni származásúak .C.14.A madarak (harpyak ) szkitiába repülnek ,ahonnan jöttek .
DIONYSOS PERIEGETS (Kr.u.300 körül) 726. Megmondom mind a népeket ,melyek az Ister és a caspiumi tenger körül laknak .Elsők a szkíták ,
azután a hunok .Utánuk a meatok ,nemükre nézve mindannyian szkíták .
MAXIMUS TYRIUS (Kr.u II.sz. 6. A szkíták ,ha részegségi gyönyörre vágynak máglyát raknak és jó illatú növényeket égetnek .Azt körülülik
és lakmároznak az illatból .S mint mások az italtól ,ők is ugrándoznak ,énekelnek és táncolnak. 78. A szkíta nép vitéz ,az egyiptomigyáva ,A szkíta nép szabad az egyiptomi szolga .
Meg kell még említenem az Arvisurákat is és gondolom tudjátok hány ezer éves?Kr. e. 6-7000
évesek és 24 szkíta -hun törzsről ír akik tulajdonképp a mai Bajoroszágtól az Urálig uralkodtak. majd később ezekről is írok ,továbbá említeni szándékozom a magyar/hun/-normann /viking /ha úgy tetszik kapcsolatokat is . Hatalmas irodalma van. Talán sohasem hallottatok róla ,de ugyanez a helyzet a Kelta -Magyar /hun /kapcsolatokkal is. Természetesen dokumentálni tudom .
Ezek az adatok mind hozzátartoznak önismeretükhöz ,amely nélkül nemzeti öntudatról nem lehet szó . Kár ,hogy épen az avar ,a hún a szkíta láncszemeket akarják elvitatni .
Nagyon sok adat található rólunk a perzsa az arab és a rabbinikus irodalomban is folytonosan . Majd abból is idézek . A legtöbb szkítákra vonatkozó és a legpontosabb adatokat a szovjet illetőleg az orosz tudósoktól kapjuk .
A szkíta ,hun avar magyar származás sok adata megtalálható a bizánci irodalomban a II.
századtól .Az idézetekből pontosan megállapítható,hogy a Kárpát-medencében laktak a királyi
vagy királyos szkíták ,de a Duna forrásvidékétől az Uralig elterjedő hatalmas területen más-más név alatt ,de mindenütt szkíta nép lakott ,s volt közöttük pásztori szkíta ,szántó-vető szkíta ,érckeverő szkíta ,de mindannyian öntörvényü szkíták voltak s ők termtették meg az őskultúrát ,amit ma Körös ,péceli ,bádenivincsai ,karanovoi és Szeszklo kulturának nevezünk .