dutrancs Creative Commons License 2016.01.09 0 0 117001

Szervusztok! 

 

A kurbli nem mindig az indítást volt hívatott betölteni. Javítás alkalmával a motor körbeforgatását is szolgálta Klf-e javítási munkák végzéséhez. Legjellemzőbb a szelephézag állításnál a motor ill. a főtengely megfelelő állásba történő beállítás volt a cél. Említhetném még gyújtás állításkor ,dízel esetén előtöltés beállításánál történő motor forgatás megkönnyítése céljából. Ez nagyon egy K-25-ös Zetor tip. traktoréhoz hasonlít,de majd Zemiator kolléga megmondja a tutit ,neki van egy ilyen erőgépe! Volt -csak egy példa- az IFA tgk-hoz is mellékelve. Nem gondolom,hogy az "indítási" céllal küldték volna NDK-ás "testvéreink. Stabil,egyhengeres kis henger űrtartalmú motoroknál alkalmazták sikeresen,más megoldás hijján,de azok szára rövidebb volt. Traktor motoroknál RS-09, UE-28nál még indítási segédletnek ,ahol dekompresszor volt a motoron, ott sikerrel alkalmazhatták. Aztán, egyes kisebb teljesítményű szivattyúk, aggregátorok ,padkahengerek motorjainak beindítására volt alkalmazható. 

Annak ellenére,hogy ezeket leírom,szinte magam megcáfolásaként említem meg,hogy apukám ,annak idején mikor ZIL tgk.-val járt ( 8 hengeres benzines motorral), az akku gyengesége miatt egyébként nem indult motort,ahol különben minden egybe volt, egy alulról történő "felrántással" már duruzsolt  is a motor. Köszönöm ,hogy kedves emlékeket felidéző témával megmozgattátok már-már berozsdásodott, valamelyik agy féltekém!!  :-))))

Előzmény: Törölt nick (116999)