Atta2 Creative Commons License 2016.09.02 0 0 15171

Lezárul egy korszak az autósok számára, legalábbis Magyarországon. Az E85 bioetanol üzemanyag hamarosan kivonásra kerül a töltőállomásokról. Az AGIP kutakon még szeptember 30-ig tudnak tankolni zöld üzemanyagot az autósok, igen kedvező, 256,9 forintos literenkénti áron. 

A világ egyre nyitottabb a megújuló energiaforrások irányába. Ami a közlekedést illeti, igyekszünk kiváltani az olajszármazékokat megújuló energiákkal. Ennek a kezdeményezésnek volt élenjárója a Hungrana Kft., aki az E85 üzemanyagot bevezette a magyar piacra. Lehet mondani, hogy jókor, jó helyen lépett a Szabadegyházi gyár, hiszen a termék bevezetését követően 2011-ben már 400 forint közelébe emelkedett a benzin literenkénti átlagára. Így az E85 a maga több mint 100 forintos árkülönbségével egy reális alternatíva lett a magyar autósok számára. Robbanásszerűen elterjedt a kutakon, 2 év alatt sikerült 420 kútból álló hálózatot kiépíteni. A hálózathoz csatlakozott a Mobil Petrol, az OIL! és AVIA kutak, az AUCHAN és az AGIP is. 

Ez az új üzemanyag segített jó néhány magán töltőállomásnak is, akik az E85-nek köszönhetően megmenekültek a bezárástól. A felhasználók pedig olykor literenként 100 forintot spóroltak a korábbi benzines tankolásaikhoz képest. Mindenkinek jó volt. Rengeteg autószerelő műhely specializálódott a benzines autók átalakítására, egy kb. 50.000 forintos készülék beszerelését követően akár 100%-ban is lehetett E85-el járni. Hiszen így nem volt hidegindítási gond télen, és nem kellett felesbe tankolni a benzinnel. Régi szép idők. Persze odafigyelés is kellett az E85-höz, mind a kutak részéről, mind a felhasználók részéről. Mivel alapvetően az alacsony ár miatt tankolták – és nem azért mert jóval kisebb a káros anyag kibocsájtása -, ezért a bioetanol tulajdonságairól beszélni kellett. Ezek közé tartozott, hogy oldja a szennyeződéseket a csövekből, felveheti a vizet, és ha nincs át alakítva az autó, akkor csak 95-ös benzinnel együtt tankoljuk. A dolog éveken át működött. 

A motoros világbajnok, Talmácsi Gábor lett a termék nagykövete, akinek segítségével még nagyobb ismertségre tett szert az E85. Már túl szép volt, hogy igaz legyen. És jött aminek jönnie kellett, jövedéki adóemelés két lépcsőben, összesen 55 forintos adóteher literenként! Ez megpecsételte a termék sorsát, amelynek következtében mára az E85 nem életképes a magyar piacon. Nyilván ha 500 forint lenne a benzin literenkénti ára, akkor továbbra is egy reális alternatíva lehetne az autósok számára, viszont az olajárak manapság igen alacsony szinten vannak. Ami persze jó, mert a benzin is olcsóbb, de az E85 megszűnésével egy olyan zöld üzemanyag szűnik meg, melynek használatával tettünk környezetünkért.