amper_vadasz Creative Commons License 2017.07.01 0 0 91611

Igen, igazad van, az öntöttvas kazán hőtároló képessége jobb, de van egy kis bibi a gyári verzióval, a füstgáz pillangó egy része pl. hiányzik, ami jó is meg nem is. Jó, mert nem tudják felrobbantani a kazánt, ha elzárják égés közben, mert nem zár el eleve maximálisan, de amikor már nem ég a tűz, az lenne az ideális, hogy ilyenkor koppra elzárható legyen, hiszen az égéstérből az öntöttvas kazántestből nem vinné ki a kémény huzat az értékes hőt a meleget. Gondolj pl. a régi samottos kályhákra, na ott simán elzárható a füstgáz pillangó, és a néhol tekintélyes tömegű samott test jó darabig sugározza a helységbe még a meleget, szemben egy lemez látvány kandallóval, ami samott bélés nélkül hipp - hopp kihűl.

 

Én a lemez kazánt teleraknám samott lapokkal, adnék plusz égési levegőt, amit a füstcsőről előmelegítve vezetnék le, plusz a hőcserélő táskáit s a kazán füst járatait is 2cm-es samott lapokkal borítanám mindenhol, ahol hozzá lehet utólag férni. S hogy ez ne a kéménybe kerüljön, szigorúan torlóznám a kémény huzatot füstgáz pillangóval. Így meg lehet növelni a lemez kazán teljesítményét is, hiszen az a cél, a fagázok minél magasabb hőfokon és minél hamarabb égjenek ki, és ez a hő még a kazánba legyen felvehető, hiszen ott a hőcserélő egysége az egész kazán test. A samott lapok átmelegedve már átsugározhatóvá teszik a hőt a hideg kb. 30-80°C hőmérsékletű vízhűtéses kazántestnek, viszont a fagáz égése szempontjából a samott lap katalizátor szerepet is tölt be, mert nem a hideg kazántest oldalával érintkezik a fagáz, és a szűkített égéstérbe és füstjáratokban sem fog olyan gyorsan kihűlni a fagáz, ami magasabb hőfokon jobb hatásfokkal ég ki - el. Gondoljatok rá, egy átlag 4T Otto motorban motor fordulattól cm3-től függően kb. 800-900°C hőmérsékletű kipufogó gáz jut a hengerből a kipufogó sorba, majd onnan a leömlőbe, minél jobban távolodunk a motortól, annál jobban csökken a kipufogó gáz hőmérséklete, a motortól pl. 40-50cm-re a leömlőben már több száz °C hőmérséklet csökkenése van a kipufogó gáznak, pedig itt nincs víztér, csak a szabad levegővel érintkezik a kipufogó rendszer.

Előzmény: tgwh8 (91607)