nerinea Creative Commons License 2018.07.09 0 0 7382

Az ügyintéző erről nyilván nem tud mondani semmit: a díjstruktúrát az aktuáriusok illetve a vezetőség alakítja ki. A döntés alapja általában mindenféle statisztika: elsősorban a kárkifizetések (jövedelmezőség), de lehetnek egyéb szempontok is, pl. együtt kötések gyakorisága, stb. És persze lehetnek üzletpolitikai döntések is, amikor pl. a vezetőség úgy dönt, hogy egy bizonyos ügyfélkörről lemond, mert pl. kockázatosnak ítéli (pl. jogszabályi környezet várható változásai), vagy ráfizetéses (pl. túl sok ügyintézői kapacitást köt le), stb.

 

A dízel autók magasabb díjazása valószínűleg egyszerű statisztika: azért magasabb a díj, mert több kárt okoznak a dízel autók. A miértjét a biztosító sem feltétlen tudja, csak látja a számokat. (Találgatni azért lehet: pl. többet autópályáznak velük, vagy gyakrabban használják őket csúcsforgalomban, stb.)

 

A durva alapdíjváltozás szintén lehet statisztikai hatás: manapság egyre több adatot gyűjtenek és az elemzési módszerek is finomodhatnak: azaz lehet, hogy tavaly még egy általános díjszabás vonatkozott rá, idén viszont részletesebb bontást (több kategóriát) csináltak és az adott gépjármű/tulajdonos kombinációjú pont magasabb kockázati besorolást kapott. De az is lehet, hogy ténylegesen romlottak modellnél a kárkifizetési mutatók: pl. öregszik a modell, már nem csak néhány új autóként vásárolt példány van az országban, hanem elkezdték nagy tételben használtként importálni külföldről, és lett egy csomó rosszabb műszaki állapotú autó kevésbé gondos tulajdonosokkal...

Előzmény: the crow (7381)