solidpasi Creative Commons License 2020.05.30 0 0 9198

1 turbo  / 2 turbo  ügyben:

Az eredeti 2 turbos megoldás a motortipusból kihozható teljesitmény maximumát jelentette.

A fő célkitüzés a későbbi variálások során a motor-teljesitmény növelése volt.

Ez a maximális üzemi teljesitmény-  és a tartósan kifejthető teljesitmény értékére egyaránt érvényes volt.

Az eredeti kivitel esetén a 2700 Le max-teljesitmény kb 70%-a volt tartós-teljesitményként figyelembe vehető, ennek  1890 Le értéke,  a segédüzemek ellátása és komolyabb vonatfütés esetén pont-kevés

volt a koncepció szerinti vontatási feladathoz. 

Szerkezeti gondok és aggodalmak is indokolták a módositást.

A 2 turbo üzemének legkisebb eltérése esetén is  fenyegető kockázat volt a henger-soronként eltérő dinamikus igénybevételek összes következménye  (egyenlőtlen járás,  káros lüktető-csavaró nyomatékok,  rezonancia,  szélsőséges esetben akár főtengely-törés)

A  2-turbós kivitelnél a nagyobb teljesitményü üzemmódban már érzékelhetően csökkent a hatásfok,

romlottak az emissziós értékek is, és viszonylag lassu folyamat volt a max fordulatszám és max teljesitmény kialakulása. 

Kb ezen okok indokolták a konstrukció megváltoztatását. 

 

A módositott verzio alapvetően minden tekintetben elérte célját, de nem kielégitő mértékben. 

A teljesitmény-növelés korlátai azonban nem az 1-nagy-turbo körében merültek fel, hanem egyéb szerkezeti problémák miatt.   A fő akadály a szelepek, előkamrák és dugattyúk termikus terhelése, és korai elhasználódása, a tömitések gyors "át-égése" volt, s ezen nem segitett az akkor elérhető nyugati segitség sem,  a Mahle dugattyúk és Goetze tömitések ugyanugy alkalmatlannak bizonyultak, mint a hazaiak. 

A ténylegesen elért eredmény azonban mégis valódi eredmény volt,  az eredeti 2700 Le max-teljesitményt

sikerült a "kb-széria-érett"  1-turbós  verzionál  próbateremben tesztelve és jóváhagyva 3500 Le-re növelni,  kb 2300 Le  tartós-teljesitmény mellett.  E motor-verziot óvatosságból,  kisérleti jelleggel 3000 Le-re korlátozott max-teljesitményre beállitva szerelték üzemelő mozdonyba.  

 

Minden más gond és baj,  a tipus történetére általában jellemző gondok és bajok köréből származott, 

önmagában az 1-turbo alkalmazása egyáltalán nem volt kudarc.  

Előzmény: EMD sound is music (9191)